Afgelopen maand heeft de Reclame Code Commissie een opmerkelijke uitspraak gedaan die gevolgen kan hebben voor affiliate marketing in Nederland. Zij heeft namelijk bepaald dat wanneer een aanbieder van producten gebruik maakt van een affiliate netwerk (zoals bijvoorbeeld Daisycon, M4N, TradeDoubler of Zanox) en dus geen directe relatie heeft de affiliate, de aanbieder toch aansprakelijk kan worden gehouden voor de wijze van reclame maken door de affiliate. Dit ondanks dat het praktisch gezien, door het veelal grote aantal affiliates en uitingen, moeilijk is om op de uitingen van de affiliates toe te zien.
Enige tijd geleden ontving Nonplusultra.nl via de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht. Op de website Marktnet.nl stond een advertentie met daarin een product, een kleine afbeelding en een prijs van het product. Marktnet was in dit geval een affiliate die op 25 april 2006 een advertentie had samengesteld en deze sindsdien niet meer had aangepast. Onder de advertentie staat een link naar Nonplusultra.nl met de tekst “zie onderstaande website voor meer informatie en bestellingen”. In december 2008 ziet consument deze aanbieding en klikt erop. In de advertentie werd een prijs van EUR 79,- gemeld, inmiddels blijkt het product EUR 129,- te kosten. De consument dient hierop een klacht in bij de RCC.
Nonplusultra.nl stelt in haar verweer dat de uiting is geplaatst door een zelfstandig opererende affiliate, in dit geval Marktnet. De diensten van de affiliates worden gecoordineerd door aparte netwerken. Nonplusultra.nl heeft contact met deze netwerken, maar zij heeft geen directe relatie met de affiliates. Het is voor een partij die gebruik maakt van affiliate marketing moeilijk om op de hoogte te blijven van alle informatie op websites van affiliates.
De RCC stelt: “Dat een aanbieder van producten via affiliate marketing geen directe relatie heeft met de affiliate betekent naar het oordeel van de Commissie niet de aanbieder niet (mede) verantwoordelijk zou kunnen worden gehouden voor de wijze van reclame maken door de affiliate…. Een aanbieder neemt, door gebruik te maken van affiliate marketing en door affiliates zelf te laten bepalen hoe en waar de producten van de aanbieder worden aangeprezen, welbewust het risico dat de wijze waarop zijn producten worden aangeprezen, niet in overeenstemming met de Nederlandse Reclame Code.” Verder “komt een overtreding van de NRC in beginsel (mede) voor rekening en risico van de aanbieder van het aangeprezen product, ook al kan het praktisch gezien, gelet op het grote aantal affiliates en uitingen, moeilijk zijn om op de uitingen van de affiliates toe te zien.”
Opmerkelijk is dat hierin dat, ondanks dat er geen directe relatie is tussen de aanbieder en de affiliate (hiertussen zit namelijk het affiliate netwerk), de aanbieder wel degelijk verantwoordelijk kan worden gehouden voor de reclame die een affiliate maakt. De RCC gaat met deze uitspraak dus voorbij aan de voorwaarden tussen de netwerken en affiliates waarin de verplichtingen tot het up-to-date houden van de reclame zijn vastgelegd.
De RCC stelt verder dat zowel Nonplusultra.nl als Marktnet beide verantwoordelijk zijn voor het handelen in strijd met de Code. De RCC beveelt Nonplusultra.nl aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te (laten) maken. Voor het overige wijst zij de klacht af, Nonplusultra.nl hoeft het product dus niet te leveren voor EUR 79,-.
De RCC maakt het partijen die gebruik affiliate marketing niet gemakkelijk. Er zit nog wel wat ruimte in de uitspraak, bijvoorbeeld door strikt te omschrijven hoe en waar de advertenties geplaatst dienen te worden. Een partij die gebruik maakt van affiliate marketing kan stellen dat een affiliate iedere dag alle prijzen, omschrijvingen etc. moet nalopen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door gebruik te maken van productfeeds (een bestand waarin alle producten van de aanbieder worden omschreven, inclusief prijzen) die affiliates automatisch in kunnen lezen.
Wat zouden verdere maatregelen kunnen zijn om aan de voorwaarden van de uitspraak van de Reclame Code Commissie te voldoen?