A4uExpo (dag 2): Ontwikkelingen binnen Affiliate Marketing
De tweede dag van de A4uExpo in de RAI Amsterdam begon rustig. Wellicht door de drukbezochte afterparty van dag 1 in de Escape Bar Amsterdam. Er werd veel gesproken over de ontwikkelingen op het gebied van affiliate marketing.
In dit artikel een samenvatting van de dag met aandacht voor de traditionele media, groei binnen affiliate marketing, CPM vs. CPA, Europese expansie Daisycon, adverteren op basis van demografische gegevens en de komst van Buy.AT naar de Nederlandse markt.
Traditionele Media en Affiliate Marketing
Een van de eerste sessies (gegeven door Menker Johannes van Outrider en Auke Boersma van Affilinet) ging in op hoe traditionele media bureaus affiliate marketing in kunnen zetten. Daarbij werd aangegeven dat 75% van de online display uitgaven op dit moment gedaan wordt door bureaus. Binnen de traditionele mediabureaus wordt slechts door 30% van de adverteerders direct response online marketing ingezet (waaronder affiliate marketing). Menker gaf aan dat binnen dit segment groei op het gebied van online direct response marketing mogelijk is.
Traditionele media: van CPM naar CPA?
In een latere sessie werd ingegaan op de stelling: “The year 2010, performance based advertising has become the number one advertising business model”. Daarbij kwam een discussie op gang tussen traditionele publishers (zoals Telegraaf en PCM, met name gefocust op cost per mille (CPM) afrekenmodellen) en nieuwe media (gefocust op cost per action (CPA) afrekenmodellen). De traditionele publishers zien kansen in afrekenmodellen op basis CPA, maar zien CPA nog niet als hét business model in 2010. Het grootste probleem voor traditionele publishers is dat bij het gebruik van CPA modellen het risico bij de publisher ligt. De publisher wordt dan verantwoordelijk voor het genereren van verkopen, terwijl dit niet het product is wat de publishers aanbieden (namelijk het bieden van nieuws of andere content aan consumenten). De uiteindelijke uitkomst van de disucssie was een typisch Nederland poldermodel: alleen CPM inzetten is niet wenselijk, alleen CPA inzetten is niet wenselijk, een combinatie van beide afrekenmodellen is het meest wenselijk voor traditionele publishers.
Affiliate Netwerk: ontwikkelingen
Daisycon
Tijdens één van de pauzes gaf Marko Dobroschelski aan dat er enkele veranderingen aan zitten te komen bij Daisycon. Eén de veranderingen is dat het platform van Daisycon binnenkort in meerdere talen beschikbaar is. Dobroschelski gaf aan uit te willen breiden naar andere landen in Europa. Daarbij gaat de voorkeur uit naar landen die grenzen aan Nederland.
Een andere verandering is dat er meer focus komt op marketing informatie. Naast gebruikelijke informatie kan in de tracking pixel extra informatie meegenomen worden over geslacht, postcode informatie, etc. De adverteerder kan zelf kiezen welke variabelen hij/zij mee wil nemen en welke gegevens zichtbaar worden voor affiliates.
Het vernieuwende is dat in de toekomst uitgebreide analyses gemaakt kunnen worden: wat voor consumenten kopen via het affiliate marketing kanaal bij een adverteerder? Welke banner spreekt de doelgroep zoals deze door de adverteerder geformuleerd is het beste aan? Maar ook kan gekeken worden naar welke doelgroep producten afneemt van een adverteerder en welke affiliates aan hetzelfde profiel voldoen. Nieuwe affiliates kunnen op basis van doelgroepovereenkomsten geworven worden.
Buy.AT
In één van de latere sessies over de toekomst van affiliate marketing in Nederland, werd onder andere ingegaan op de lancering van Buy.AT in Nederland. In de discussie waren o.a. Remko Nugteren (TradeDoubler) en Auke Boersma (Affilinet) aanwezig. Daarbij werd aangegeven dat de komst van Buy.AT gezien kan worden als bedreiging, maar voornamelijk op het gebied van marges van de netwerken die wellicht onder druk komen te staan. Toch biedt de komst van een extra netwerk ook kansen. Boersma gaf aan dat de kans groot is dat bestaande klanten van Buy.AT ook actief worden binnen affiliate marketing in Nederland (voor zover deze klanten actief zijn in Nederland).
Dit artikel is geschreven door collega Robert Schippers, lees ook zijn verslag van dag 1 over de professionalisering van affiliate marketing.