869.000 50-plussers actief op sociale netwerksites

869.000 50-plussers actief op sociale netwerksites

{title}869.000 50-plussers actief op sociale netwerksites. Dat is 22% van de Nederlandse online 50-plussers. Sociale netwerken worden door deze doelgroep vooral voor privé doeleinden gebruikt, waarbij Hyves en LinkedIn het populairst zijn. Dit is lager in vergelijking met de leeftijdsgroep onder de 50 jaar, waar 1 op 2 surfende Nederlanders lid is van minstens 1 netwerk, maar geeft wel aan dat ook 50 plussers inmiddels goed de weg weten online.

In Nederland is 74% van de 50-plussers online actief. België en Nederland lopen hiermee nog wel wat achter op het Verenigd Koninkrijk voor wat betreft bekendheid en lidmaatschap van sociale netwerken bij online 50-plussers. Daar is al zo’n 40% lid. In de VS is die score nog hoger. Maar met de voorspelling dat 35-54 jarigen voor de grootste social network groei gaan zorgen halen we die schade snel in. Dit alles blijkt uit een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting in september 2008.

Naast andere merken en communicatietopics, werd het gebruik van en de attitude t.o.v. sociale netwerken in kaart gebracht. In totaal hebben 900 consumenten en 250 marketeers deelgenomen aan dit online onderzoek, verdeeld over België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De cijfers zijn representatief voor de internetpopulatie van elk land.

Het onderzoek levert gedetailleerde resultaten:

Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen de sociale netwerken die deze doelgroep kent en de netwerken waar ze echt lid van zijn. Het meest gekende netwerk is MySpace (38%), maar slechts 5% is lid ervan. Ook bij Facebook geldt een hoge bekendheid (17%) en een lage activiteit, slechts 1% is lid. Hyves scoort lager op bekendheid (13%) maar telt wel het meest aantal leden (8%).
Privé sociale netwerken zijn iets beter gekend dan professionele netwerken. Bij deze laatste is LinkedIn het meest bekende (16%) en gebruikte (11%) netwerk.

De verschillen met het Verenigd Koninrijk zijn evident.

Bijna elke surfende 50-plusser in het Verenigd Koninkrijk kent Facebook (93%) of MySpace (90%). 40% van hen is ook echt lid van minstens een sociaal netwerk. Dit ligt een pak hoger dan het aantal leden in België (27%) en Nederland (22%). In België gebruiken de online 50-plussers, net zoals in het Verenigd Koninkrijk, sociale netwerken vooral voor privé doeleinden. Hyves is het populairste privé sociaal netwerk in Nederland, met 8% penetratie. Belgische online 50-plussers zijn sterker dan de Nederlandse geneigd om sociale netwerken nog meer te gaan gebruiken naar de toekomst toe, zowel voor professionele (21%) als voor privé (31%) doeleinden.

Nederland kent inmiddels een aantal speciaal voor de 50-plus doelgroep gemaakte sociale netwerken. De bekendste daarvan zijn Vijftigplusser.nl, PlusOnline.nl en het recent met een campagne gestarte Goedenwel.nl. Sites die de afgelopen tijd een flinke groei doormaakten. PlusOnline staat bijvoorbeeld al in de top 5 van grootste tijdschrifsites, en wordt louter door 50 plussers gelezen en bezocht.

Wie nu nog beweert dat de 50-plus doelgroep niet online is te bereiken heeft zitten slapen. Of verwart abusievelijk de 50-plus doelgroep met digibete bejaarden…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • goed, 900 consumenten, verdeeld over 3 landen = 300 per land. Waren dit allemaal 50 plussers? Want uit je tekst (dit is lager bij de niet 50 plussers) lijkt dat niet. En dan zit je toch wel op een te kleine steekproef lijkt me zo. Dat de cijfers representatief zijn voor de internetpopulatie voor elk land lijkt mij dus enigszins overdreven (of je geeft de cijfers hier niet correct weer, dat kan ook).

    Verder wordt er niet gesproken over hoe groot de internetpopulatie is van deze groep in elk land. Je kan representatief zijn voor de internetpopulatie, maar als die minimaal is onder een groep heb je er dus nog niets aan.


    Ik geloof best dat ze online aanwezig zijn, maar ik had toch wel serieus veel meer kritische noten bij dit onderzoek geplaatst als ik jou was. Of het genegeerd gezien de toch heel beperkte steekproef als ik je cijfers zo lees.

    geplaatst op
  • Komt het hoger percentage in België niet doordat de breedband dichtheid in Nederland veel groter is.

    Ik bedoel in België zijn door de hoge prijzen alleen de fanatieke internetters online waardoor het percentage actievelingen in de social media automatisch hoger ligt.

    geplaatst op
  • Bas; inmiddels is al zoveel onderzoek gedaan dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid mag worden aangenomen dat dit onderzoek, ongeacht de 900 personen kleine steekproef, een goede indicatie geeft. In Amerika zijn de cijfers wel degelijk zo. En ook de 74% online actief is bewezen.

    Kanttekening, in dit onderzoek gaat het om de leeftijdsgroep 50 tot 65. Daarboven zit nog een groep digibeten waar we waarschijnlijk social networking nooit populair zullen maken.

    Je bent dus iets te vroeg met je kritische kanttekeningen. Dit geeft een mooie indicatie om verder onderzoek te doen. Waarom gebruikt men sociale netwerken en vooral: wat mist men en moet nog worden toegevoegd om het gebruik te stimuleren. Onze eigen onderzoeken wijzen namelijk uit dat men vooral nuttige dingen wil doen online. Vandaar ook het grote succes van sites als Schoolbank.nl

    geplaatst op
  • In februari behaalde Hyves alleen al een bereik van 31% in de doelgroep 50+. Dat zijn 1,7 miljoen mensen (bron: STIR, februari 2009).

    geplaatst op
  • Ik ken de STIR cijfers Peter. Dank voor de toevoeging. Daar zie je dat 22% zelfs nog een voorzichtige schatting is.

    geplaatst op
  • @Arjan: dan moet je in je artikel praten over andere onderzoeken. Je baseert dit stuk op dit onderzoek en als je steekproef cijfers kloppen (900 over 3 landen over alle leeftijdsgroepen) is het gewoon een onderzoek dat niet de moeite waard is om op Marketingfacts over te schrijven.

    Ik geloof best dat er veel 50 plussers online zijn, precies wat Peter ook zegt in Hyves alleen al. Neem alleen dat vergelijk en het feit dat Hyves minder bekend zou zijn in Nederland onder die doelgroep dan Facebook of Myspace. Voor mij genoeg reden om twijfels bij het onderzoek te zetten en dus niet te posten.

    Ik geloof dus niet dat ik te vroeg ben met mijn kritische kanttekeningen. JIJ schrijft over één onderzoek, daar reageer ik op. Dit onderzoek is niet de moeite waard om hier vermeld te worden en je conclusies op basis van dit onderzoek zijn niet te trekken. Als je andere onderzoeken erbij wilt halen kan dat, moet je dat doen, dan is het een heel ander verhaal. Maar dit is in mijn optiek een marketingfacts onwaardig stuk, dat is wat ik zeg.

    geplaatst op
  • @Bas: Hold your horses! Arjan bespreekt een onderzoek. Dat is wat anders, dan dat hij het zelf heeft uitgevoerd....

    geplaatst op
  • Leuke post! De grey market wordt door velen inderdaad nog onderschat.

    Ten opzichte van de UK heeft Nederland een hogere internetpenetratie onder 50plussers (74% versus 59%). Grappig dat dit onderzoek laat zien dat dit niet meteen betekent dat onze 'Silver Surfers' ook actiever zijn op social networks, maar juist meer tijd wijden aan de overige online activiteiten als email en online aankopen doen.

    Aansluitend op het slot van je artikel: OMD heeft een segmentatiemodel ontwikkeld waarin er een beter beeld wordt geschetst van de moderne 50plusser. Lifestyle segmentatiemodel

    geplaatst op
  • @Bas; ik geloof niet dat ik zin heb om deze discussie hier te voeren. Lijkt me Marketingfacts in dat opzicht onwaardig. Het enige dat ik hier probeer te zeggen is dat ouderen wel degelijk online zijn en wel degelijk sociaal actief op social networks. Ik verbind er geen wereldveroverende of wereldschokkende conclusies aan.

    @Tim; ik ken de segmentatiemodellen van Dick Stroud, een goede bekende in mijn vakgebied. In Nederland hebben we natuuurlijk Motivaction ook met mentalityprofielen, het 50 Plus expertisecentrum met 5 typologiëen en internationaal nog vele anderen met 4,5,6, 7 of meerdelige segmentatiemodellen.

    Ik geloof overigens dat je de doelgroep niet volgens zo'n standaardmodel kunt segmenteren. Er zijn zoveel variabelen die een levensloop van pakweg 40, 50 of 60 jaar bepalen. Momenten die het leven soms drastisch een andere koers laten varen. Dat vat je niet in 5 of 6 segmenten.

    geplaatst op
  • @Matthijs: dat is precies wat ik zeg. Als je een onderzoek bespreekt moet je daar de kanttekeningen bij plaatsen die erbij horen en geen conclusies trekken die niet getrokken kunnen worden op basis van dit onderzoek. Als jij in de reacties refereert aan andere onderzoeken hadden die er in de post bij genoemd moeten worden. Compleet beeld schetsen om zijn statement te onderbouwen. Ik betwist niet het statement, maar wel het feit dat dit onderzoek op deze manier als waarheid wordt gepresenteerd.

    @Arjan: vind ik een zwaktebod. Marketingfacts is er voor de discussie en volgens mij is die heel inhoudelijk en niet op de man, dus weglopen vind ik dan niet gepast (ja, dat is wel op de man). Ik stel dat je conclusie op basis van dit onderzoek niet getrokken kan worden. Als er andere onderzoeken zijn die het ook ondersteunen: waarom noem je die dan niet? Als de de STIR cijfers kent van Peter: waar zijn die dan in je posting? Waarom baseer je een conclusie (die misschien wel waar is) op een onderzoek dat overduidelijk matig in elkaar zit?

    geplaatst op
  • @Bas; weglopen is hier niet aan de orde, bedoel alleen te stellen dat het dan een welles/nietes verhaal wordt over wat ik wel en niet erbij had moeten halen. Lijkt me aan het onderwerp voorbij gaan. Dat ouderen dus wel degelijk online in sociale netwerken actief zijn en dat dit een indicatie is om nog eens op verder te borduren.

    Er zijn andere onderzoek, punt. Leuk om die in de comments voorbij te zien komen. Er is nu een onderzoek gedaan bij 900 mensen en 250 marketeers (die we niet moeten vergeten). Dat noem ik nog best een redelijk representatieve steekproef, dat stellen de onderzoekers ook te hebben gewaarborgd.

    Daar gaf ik hier een weergave van.

    geplaatst op
  • @Bas: punt is volgens mij wel gemaakt. Reacties met aanvullende onderbouwing van oa STIR is goed.

    @Arjan: dank voor het oppakken van dit onderzoek; goed om signalen af te geven dat ook ouderen online aktief zijn. Dat wordt imho nog te vaak genegeerd!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.