Uitgaven zoekmachine marketing verdubbelen in 2013

30 maart 2009, 13:19

{title}Een onderzoek uitgevoerd door de Search Engine Marketing Professional Organization (SEMPO) schat de totale zoekmachine marketing markt in Noord Amerika in 2008 op 13,5 miljard dollar. De komende jaren zal dit bedrag nog flink stijgen om in 2013 op ruim 26 miljard dollar uit te komen. Het onderzoek geeft ook inzicht in de manier waarop deze dollars worden besteed: zoekmachine adverteren (SEA) is verantwoordelijk voor bijna 90% van de uitgaven. Slechts 10% wordt besteed aan het optimaliseren van de organische resultaten (SEO). De verwachting is dat deze verdeling in de toekomst zal veranderen.

Volgens de SEMPO zullen de uitgaven aan SEO stijgen omdat internet gebruikers organische resultaten prefereren boven de gesponsorde. Ze vinden deze relevanter en acceptabeler dan de advertenties waardoor ze eerder geneigd zijn om op deze resultaten te klikken. Daarnaast is SEO zeer kosteneffectief vanwege de langdurige resultaten die het biedt.

De belangrijkste bevindingen

Enkele andere belangrijke punten uit het onderzoek:

  • Google is veruit de populairste zoekmachine om de advertentiedollars bij te besteden op gepaste afstand gevolgd door Yahoo! en MSN/Live.

  • SEA verloopt voornamelijk via zoekmachine marketing bureaus. Waar SEO veel meer in-house gebeurt.

  • Het creëren en vergroten van brand awareness is het belangrijkste doel van SEA, vooral de grotere bedrijven streven dit na. Voor kleinere bedrijven is het genereren van sales en leads het belangrijkste doel.

  • Iets meer dan de helft van de adverteerders is van plan om het zoekmachine marketing budget het komende jaar te verhogen.

  • Het verhogen van het zoekmachine marketing budget gaat vooral ten koste van offline marketing zoals print, direct mail en TV advertenties.

  • Adverteerders zijn in grote mate geïnteresseerd in de mogelijkheden van behavioral targeting en bereid hiervoor te betalen.

uitgaven zoekmachinemarketing 2008

Hoe is de verdeling op de Nederlandse markt ?

De Nederlandse markt voor zoekmachine marketing werd onlangs door Eduard Blacquiere geschat op € 400 miljoen per jaar (slide 30 tot en met 34). Als we, even kort door de bocht, de Noord Amerikaanse verdeling en groeicijfers hierop los laten zal dit betekenen dat Search Advertising ruim €360 miljoen voor zijn rekening neemt en SEO €40 miljoen. De totale markt zal in die situatie in 2013 gegroeid zijn naar ruim €770 miljoen. Ik ben benieuwd wat jullie van deze schatting vinden. Is dit een reële verwachting of ligt de verdeling in Nederland (totaal) anders?

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

6 Reacties

    maarten stramrood

    Lopen wij niet achter op de VS? Ik denk dat het hier nog wel meer zal dan 100% zal kunnen stijgen.


    30 maart 2009 om 18:04
    Philip van Dalen

    Hi Remi,

    Klasse dat je deze update publiceert. De verhouding SEA/SEO is echter moeilijk in te schatten, zowel in de VS als in Europa. De verwijzing naar andere publicaties is dapper, maar zinloos. Tot nu toe heb ik alleen maar amateuristische c.q. gesponsorde c.q. onbetrouwbare publicaties gezien in Nederland, over zowel SEO/SEA als Webanalytics. De enige onafhankelijke onderzoeken die ik tot nu toe heb gezien zijn van Forrester, een bewezen ICT analist. Aangezien ik zelf jarenlang in Silicon Valley cq. de internationale Search Engine Marketing wereld werk vind ik het tijd voor meer neutraal onderzoeksmateriaal ipv verkapte verrkoopverhalen van zgn. zelfbenoemde ‘consultants/experts’. thanks, Philip van Dalen


    30 maart 2009 om 20:56
    media

    Interessant overzicht!

    Aardige is dat de verhouding SEA en SEO blijkbaar de laatste jaren weinig is veranderd. Vwb de omzet in de Nederlandse markt denk ik dat die 400 miljoen goed overeenkomt met de werkelijke omzet (waarbij je wel rekening moet houden dat we in Nederland SEM-bureaus hebben die Europees opereren en dus ook omzet genereren voor andere landen dan Nederland).

    Philip, wat stel je voor om die cijfers wel goed geschat te krijgen?


    31 maart 2009 om 03:33
    Pascal Selles

    Interessant!

    De uitgaven voor SEO zou ik wel ter discussie willen stellen. Hoe kun je zoiets meten als het een structureel onderdeel moet zijn van je webredactie/marketing activiteiten? Een goede tekstschrijver die rekening houdt met SEO, zijn dat uitgaven voor tekstschrijven of SEO? Als je het zo bekijkt zijn de uitgaven voor SEO misschien wel hoger en zullen ze in de toekomst nog veel meer gaan stijgen.

    Uit eigen onderzoek naar SEO in Nederland via onze gratis SEO quickscans kunnen wij al wel concluderen dat de verhouding tussen design/techniek enerzijds en SEO anderzijds volledig scheef is. Bedrijven besteden teveel aandacht aan design en techniek en doen vrijwel niets aan SEO. Door de crisis beginnen bedrijven dat nu door te krijgen en gaan ze meer investeren in SEO en SEM en stellen een nieuw design of CMS even uit. Jammer trouwens dat er in dit onderzoek geen aandacht is voor de effecten van de crisis op de uitgaven voor SEO en SEM.

    Onze ervaring is dat er een duidelijke verschuiving plaats vindt van offline marketing en gewone bannering naar SEO en AdWords. Deze ontwikkelingen zullen structureel worden door de crisis. Na de crisis zal offline wel weer wat toenemen maar nooit meer terugkomen op het oude niveau. Online zal m.i. blijven stijgen met name SEO en SEM.


    31 maart 2009 om 12:46
    Paul Hottinga

    @Pascal Selles onderschat de effecten van bannering niet met name op naamsbekendheid en verhoging van conversie op bv adwords.

    Vooral bannering waar afgerekend wordt op CP(a) is nog lang niet uitgefaseerd.


    31 maart 2009 om 17:21
    Philip van Dalen

    Hallo Marco, bedankt voor je reactie en vraag. Mijn antwoord op je vraag is dat input en een onafhankelijke organisatie met een doelstelling rondom die input het uitgangspunt is. Dan kom je al snel bij brancheorganisaties terecht. SEMPO gaat ook voor Europa dergelijke onderzoeken uitvoeren, wanneer dit zo is weet ik niet. SEMPO heeft nog geen vestiging/subsidiary in Nederland, dus zou IAB een optie zijn. Er is een IAB taskforce Search heb ik begrepen maar de 2009/2010 agenda ken ik niet. Jij als IAB voorzitter weet ongetwijfeld meer

    Ik denk zelf dat SEM en SEO cijfers voor NL omzet lastig zijn om vast te stellen om de volgende redenen:

    – Marktleider Google verstrekt om moverende redenen, tot nu toe, geen SEM omzet gegevens voor specifiek de NL markt

    – Wat is de omzetdefinitie van SEO Services in relatie tot nieuwe websites, zie reactie van Pascal

    – De internet wereld is al onduidelijk genoeg met duizenden aanbieders in NL, SEO meten kan alleen maar door dit als een apart kennisgebied te definieren, maar wie gaat dit doen. Een nieuwe site zonder SEO is m.i. ondenkbaar in deze tijd maar gebeurt nog steeds regelmatig bij alle soorten bedrijven en instellingen. En dan zijn er nog veel SEO verschillen per aanbieder 😉

    – In de IT wereld wordt sinds lange tijd gebruik gemaakt van onafhankelijke analisten/onderzoekers als Gartner, IDC, Forrester enz. door de Top 100 bedrijven in NL als ze inzicht en risicoinschatting willen hebben bij de aanschaf van nieuwe technologie en verwante services/professional services. Deze baseren hun onderzoeken op hun bestaande relaties met eindklanten, die op hun beurt weer meewerken aan relevante marktonderzoeken, waar bijv. het bekende Gartner Magic Quadrant uit voortkomt

    – Het ‘IT’ model is anders dan SEMPO doet, die haar omzetgegevens bij de aanbieders ophaalt, maar bij hoeveel aanbieders en hoe gaan ze dat voor NL doen ? Hoeveel leden heeft SEMPO voor de NL markt, als het er 25 zijn is het veel, weet ik als SEMPO lid.

    – De grote SEM/SEO bureaus in NL halen hun omzet inderdaad voor een deel uit het buitenland omdat NL bureaus hoog aangeschreven staan waar we trots op mogen zijn. Maar dan zul je in een onderzoek in ieder geval een tweedeling moeten maken in binnen- en buitenlandse omzet.

    Je merkt het 😉 er is nog veel voorwerk te doen om een goed en betrouwbaar onderzoek te doen naar NL (en Europese) SEM/SEO omzet gegevens. Voor suggesties of overleg sta ik altijd open. thanks, Philip van Dalen


    1 april 2009 om 08:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!