McKinsey Quarterly: 6 kritische succesfactoren van Web 2.0

McKinsey Quarterly: 6 kritische succesfactoren van Web 2.0

{title}McKinsey Quarterly heeft zes kritische succesfactoren opgesteld voor het inzetten van Web 2.0 tools (via: Socialmediablog). In het artikel wordt eerst een stuk uitleg gegeven over de web 2.0 tools, zoals wiki’s, blogs, videocasts, social networks e.d. Dit zal ik jullie besparen.

Op dit moment wordt het gebruik van Web 2.0 tools door bedrijven geschat op één miljard dollar. McKinsey denkt dat het gebruik van web 2.0 de komende 5 jaar met 15% gaat groeien. Reden genoeg om te kijken welke succesfactoren worden genoemd.

1. The transformation to a bottom-up culture needs help from the top
De top van de organisatie is role model. Wanneer zij enthousiast zijn over web 2.0 en hier de voordelen van inzien zal de rest van de organisatie ook volgen, het wordt geaccepteerd. In het voorbeeld (Lockheed Martin) heeft de CIO weblogs en wiki’s in de organisatie groot gemaakt door de voordelen van web 2.0 te evangeliseren.

2. The best uses come from users—but they require help to scale
De gebruikers bepalen het succes van een technology. In een voorbeeld heeft de top van een grote technische organisatie toestemming gegeven voor het ontwikkelen van een tool om nieuw personeel van veel informatie te voorzien. Hierdoor moeten ze snel met de rest van organisatie meekomen. Uiteindelijk waren het niet de nieuwe personeelsleden maar de recruiters die het systeem gingen gebruiken omdat zij er gemakkelijk tips en informatie over nieuwe kandidaten mee konden delen.
McKinsey zegt dat succes wel wordt behaald als de gebruiker bij het ontwikkelen van de web 2.0 tool wordt betrokken.

3. What’s in the workflow is what gets used
Web 2.0-initiatieven worden vaak gescheiden van de dagelijkse werkzaamheden (‘mainstream work’), er ontstaat een los project. Hierdoor komt het initiatief vaak op de zoveelste to-do-list. Zorg daarom dat de web 2.0 tool aansluit op dagelijkse werkzaamheden. Een goed voorbeeld is Google:

“It has modified the way work is typically done and has made Web tools relevant to how employees actually do their jobs. The company’s engineers use blogs and wikis as core tools for reporting on the progress of their work. Managers stay abreast of their progress and provide direction by using tools that make it easy to mine data on workflows. Engineers are better able to coordinate work with one another and can request or provide backup help when needed. The easily accessible project data allows senior managers to allocate resources to the most important and time-sensitive projects.”

4. Appeal to the participants’ egos and needs—not just their wallets
Een vergoeding voor deelname aan de web 2.0 toepassing werkt niet. In het voorbeeld gaf een internetbedrijf een bonus voor het toevoegen van artikelen aan de bedrijfswiki. Er werden inderdaad veel artikelen toegevoegd, de kwaliteit was alleen bar slecht. Inspelen op ego en behoeften levert in- en output op van veel hogere kwaliteit.

5. The right solution comes from the right participants
Goed nadenken over de doelgroep van jouw web 2.0 toepassing is de volgende succesfactor. Niet elke toepassing is voor de massa geschikt. Focus op de deelnemers die een hoge bijdrage kunnen leveren en dus waarde aan de web 2.0 toepassing toevoegen.

6. Balance the top-down and self-management of risk
Een vaak voorkomende reden voor het mislukken van een web 2.0-initiatief is controledrang of zelfs angst. Veel bedrijven hebben moeite met de verhouding tussen vrijheid en controle.

Volgens McKinsey is het belangrijk dat het bedrijf erkent dat ze moeten participeren in de gesprekken met de deelnemers. Tenminste, als je een web 2.0-inititatief tot een succes wilt laten uitgroeien als bedrijf.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.