SES London 2009: ‘Search Industry Update’
Nicole Hermans en Joni Mulder (beide Traffic4u) doen verslag vanuit de Search Engine Strategies in London. Nicole beschreef de Search Industry Update op dag 1 van hét search congres.
Een van de eerste sessies van de SES Londen 2009 was de ‘Search Industry Update’. Het panel, dat bestond uit Jonathan Beeston (Client Services Directork, Efficient Frontier), Anne Kennedy (SES Advisory Board and Managing Partner & Founder, Beyond Ink), Cesar Mascaraque (Managing Director, Ask.com Europe) en Edward Cowell (SEO Director, Guava), focuste zich op een aantal ‘brede’ trends in zoekmachinemarketing, waarvan een aantal highlights zullen worden besproken.
Fors gedaalde Yahoo! spend in UK, stijging bij Google Content
Efficient Frontier doet sinds vijf kwartalen onderzoek naar de Search Spend onder hun UK klanten en daaruit zijn een aantal opvallende resultaten gekomen. De Search spend bij Google is met 18,3% toegenomen terwijl de Search spend in Yahoo! met 33,1% is gedaald. Jonathan Beeston geeft hierbij aan dat Google in 2008 een stijging van het marktaandeel met 1,5% heeft weten te realiseren terwijl de groei van Google Content maar liefst 4,2% was. Volgens Beeston is dit te danken aan het feit dat de kwaliteit van Google Content flink is gestegen. Hij noemt hierbij verbeteringen als Placement Reports, Placement Targeting en Display Ads.
De daling van de Yahoo! spend is volgens hem te wijten aan het feit dat Yahoo! partners in het netwerk heeft die van mindere kwaliteit zijn. Dit resulteert in zoekresultaten waarvan een groot deel, hierdoor, van een mindere kwaliteit zijn.
Effect van crisis op koopgedrag
Beeston noemt als meest opvallende verschijnsel in Q4 2008, de daling in de ROI. Volgens hem komt dit door de inzet van vele Kerst-sales, waarbij grote kortingen werden aangeboden. Hij sluit af door op te merken dat de recessie op dit moment zeker invloed heeft op het koopgedrag van de consument, maar nog niet op het zoekgedrag. Ook Cesar Mascaraque beaamt deze trend later. Hij geeft hierbij ook aan dat er een lichte daling in de CPC’s waar te nemen is door het toenemend aantal kortingen en de trend dat mensen meer en meer ‘rondshoppen’.
Faith Based Marketing
Anne Kennedy geeft aan dat in de Verenigde Staten televisie nog steeds dominant is als het gaat om adverteren. Dit vertrouwen in ‘Faith Based Marketing’ is opvallend omdat de resultaten hiervan zogezegd, nauwelijks te meten zijn. SEM brengt bedrijven op dit vlak toch meer zekerheid dan bijvoorbeeld televisie en radio. Helaas is dit bij veel organisaties nog niet helemaal doorgedrongen. Search neemt in Amerika, echter wel de derde plek in als het gaat om de inzet van verschillende advertising tools. Kennedy geeft aan dat met name Video groot is en blijft groeien.
Edward Cowell ziet in de UK de trend dat bedrijven minder vaak inhouse Search uitvoeren en het meer en meer uitbesteden aan agencies. Toch vindt hij het opvallend dat bedrijven zich op een of andere manier graag willen bezighouden met de Search werkzaamheden. Hij vraagt zich af waarom. Als men een televisie reclame laat maken, gaat de opdrachtgever toch ook niet langs om de camera of de microfoon vast te houden? Waarom willen bedrijven zich toch graag bezighouden met de CPC’s en adtexts? Een van de oorzaken ligt volgens hem in het feit dat zoekmachines als Google naar buiten brengen dat het runnen van Search Campagnes kinderlijk eenvoudig is en door iedereen kan worden gedaan, terwijl hier toch het een en ander aan ervaring en expertise bij komt kijken.
Opvallende zoekopdrachten door de crisis
Cesar Mascaraque ziet, als men kijkt naar de verschillende search queries, de laatste tijd wat opvallende feiten als het gaat om trends. Dit heeft voor een groot deel te maken met de kredietcrisis die al een tijdje iedereen in zijn greep houdt. Hij ziet een opvallende groei in het zoeken naar kluizen, omdat de consument minder vertrouwen in de banken hebben gekregen. Daarbij zoekt men ook meer naar kortingsbonnen en -vouchers en opvallend genoeg naar schoenmakers!
Een andere manier waarmee Mascaraque trends bijhoudt is door te bekijken waar jongeren van 18 tot 24 jaar zich mee bezighouden. Dit doet hij met behulp van Hitwise.com. Dit deed hij drie jaar geleden ook en hieruit rolde de top 3 van online bezigheden in deze groep:
1. Search;
2. E-mail;
3. Porno (Adult Content).
Nu, drie jaar later, houden jongeren uit deze leeftijdsklasse zich bezig met bijna dezelfde zaken, maar er is ruimte gemaakt voor een nieuwe trend. De top 3 ziet er nu als volgt uit:
1. Social Networks;
2. Search;
3. E-mail;
4. Porno.
Zoals hij toevoegt aan punt 4:” Some things, never change”. Hij geeft ook aan dat de groei van Social Media een grote invloed heeft op het online gedrag van consumenten. Waar je vroeger, bijvoorbeeld voor een reis naar Thailand, zelf actief ging zoeken naar informatie en tips, krijg je deze informatie nu door vrienden en kennissen op een presenteerblaadje aangereikt door alleen al op je Facebook aan te geven dat je de reis gaat maken. Dit vergaren van info verschuift van pull naar push.
Fluctuerende CPC’s, Social Media & kredietcrisis
Concluderend kan gezegd worden dat een aantal trends op dit moment de overhand voert in Search, waaronder fluctuerende CPC’s en ROI’s, een niet aflatende populariteit van Faith Based Marketing en een grote invloed van Social Media. Hoe deze trends zich verder zullen ontwikkelen, onder andere onder invloed van de kredietcrisis, zal de toekomst uit moeten wijzen.
Ik vind dat E.Cowell met “het feit dat zoekmachines als Google naar buiten brengen dat het runnen van Search Campagnes kinderlijk eenvoudig is en door iedereen kan worden gedaan, terwijl hier toch het een en ander aan ervaring en expertise bij komt kijken” de spijker op de kop slaat. Probeer als leek maar eens wijs te worden uit alle diensten en producten van Google. Of vis er maar eentje uit. Hoe kinderlijk eenvoudig is Google Analytics wel niet?