De toekomst van SEO: Where to next? (Dag 2 SES Londen)

De toekomst van SEO: Where to next? (Dag 2 SES Londen)

londonDag twee van de SES in London begon gisteren met een all-star paneldiscussie over de toekomst van SEO: “SEO: Where to next?”. De panelleden:  Kevin Ryan (SES Advisory Board Chair & CMO WebVisible), Rand Fishkin (CEO, SEOmoz.org), Brett Tabke (CEO, WebmasterWorld.com), Chris Sherman (Executive Editor, Search Engine Land), Jill Whalen (CEO, High Rankings).

Hieronder een korte samenvatting van deze sessie, geschreven door Joni Mulder (Traffic4u). De toekomst van SEO: kwaliteitscontent, Social Media, minder Google en politiek?

Social Media: kwaliteit wordt steeds belangrijker

Door de komst van Social Media wordt de kwaliteit van je website voor gebruikers steeds belangrijker. Kon vroeger alleen iemand met een eigen website een positieve stem voor jouw website uitbrengen (door te linken), nu kan iedere eindgebruiker via Social Media zijn of haar mening geven over je website. Het panel vraagt zich daarbij wel af hoe Google omgaat met deze enorme aanwas aan links en of de crawler het allemaal bij kan houden.

Doordat de mening van de eindgebruiker steeds belangrijker wordt, worden zaken als goede content en usability ook steeds belangrijker. Het voordeel van deze verandering is dat je zo steeds minder kwetsbaar wordt voor het Google algoritme, omdat het succes van je website niet of minder afhangt van de technische optimalisatie.

Social Media: niet meer eerst naar Google

social vs. localWie nu een goed restaurant in Londen zoekt, zal steeds minder vaak naar Google gaan. Veel mensen gebruiken tegenwoordig bijvoorbeeld Twitter, Facebook of Hyves om informatie in te winnen over een goed restaurant. Verder gaan mensen bij het zoeken van een hotel ook steeds vaker direct naar een vergelijkingssite voor hotels, of bij het zoeken van informatie over opvoeding naar een website waar ouders vragen kunnen stellen aan andere ouders. SEO draait dus niet meer alleen om het optimaliseren voor Google. Daarnaast zullen SEO’ers meer aandacht besteden aan het optimaliseren voor de Local Results.
(zie ook mijn post van gisteren over blended of universal search)

Grootste veranderingen op gebied van SEO in komende jaren volgens het panel:

Brett Tabke denkt dat SEO twee kanten op gaat. Door de verbetering van de informatiestructuur wordt basis SEO steeds eenvoudiger. Daarnaast zal de gevorderde SEO’er steeds meer gaan flirten met blackhat technieken.

Chris Sherman zegt: Content is King en zal door Social Media ook nog heel lang King blijven, ook als technische SEO zaken veranderen.

Jill Whalen denkt dat de IT afdeling en de Marketing afdeling steeds meer samen zullen gaan (moeten) werken.

Rand Fishkin is van mening dat steeds meer mensen zich bezig gaan houden met SEO. Ter illustratie: op de SES in Londen lopen bijvoorbeeld ook mensen uit de financiële wereld en telecom sector.  De rol van de SEO’er wordt dus steeds belangrijker.

Kevin Ryan: Google zal zich steeds meer bemoeien met de politiek, zoals dat nu ook al gebeurt.

De toekomst van SEO?

We zijn natuurlijk erg benieuwd wat jullie vinden. Wat is de toekomst van SEO?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Ik ben benieuwd hoe Google in de toekomst social media sites gaat gebruiken in haar zoekresultaten.

    Er is al een term voor SEO en Social Media: SMO (Social Media Optimization). Daarbij wordt er steeds meer gekeken naar zoekmachines als Technorati. Verder is het belangrijk je bezoeker te triggeren om je content te taggen in bijvoorbeeld del.icio.us. En daarnaast de mogelijkheid bieden je content in een mashup te voegen.

    geplaatst op
  • De toekomst van SEO is al lang begonnen...

    Bedrijven die hier op tijd in hebben geinvesteerd, hebben nu een voorsprong en sparen (desgewenst) kosten uit voor Adwords. CPC kosten stijgen, kwaliteit neemt iets af en het maximale volume is veelal bereikt.

    Ik ben van mening dat SEO nog steeds belangrijker wordt, ook al probeert Google e.e.a. te reguleren. Met behulp van social media, zie je nu al dat het aantal backlinks flink stijgt, zeker bij populaire merken op Hyves. Wanneer hyves beter doorzocht kan worden door Google, zal dit alleen nog maar gaan toenemen. Overigens is Linked in ook al een kwalitatieve factor voor enkele sites. Gebruikers van het eerste uur hebben soms al een PR5 link naar bv. hun bedrijfssite. Dat kan zeker geen kwaad.

    Ook moet SEO uit de techniek hoek worden gehaald. SEO is marketing en idd dmv toegepaste techniek kunnen hiermee doelen worden bereikt.

    Verder zie je steeds meer dat bedrijven de sites van hun concureenten analyseren, net als hun organische posities en hun backlinks. Op basis daarvan kan een strategisch plan worden gemaakt om de "SEO oorlog" van de concurrentie te winnen....

    geplaatst op
  • @ Tim, SEO is toch al een aantal jaren uit de techniek hoek? Uiteraard is er een stuk techniek wat nodig is om de boel geïndexeerd te krijgen enz, maar steeds meer CMSen en webbouwers hebben de technische basis al vrij goed voor elkaar.

    Wat blijft staan is de strategische inrichting van een site, structuur, goede content, meten en analyseren, populariteit enz en dat is allemaal marketingdenken. In schat dat SEO in de meeste gevallen slechts 10 of 20 procent techniek is.

    Aan de andere kant moet ik ook zeggen dat we nog steeds wel klanten tegenkomen die denken dat SEO techniek is en dat ze er met een webbouwer die 'zoekmachinevriendelijk' bouwt of een cms als Magento ineens zijn. Dat soort zaken helpen, maar niet meer dan dat.

    geplaatst op
  • Content is king.

    M.i. stelt goede content weinig voor als het niet wordt ondersteund door goede techniek. Behalve als je voor een term als "paarse fluwelen overgordijnen" gaat natuurlijk. Dan volstaat de aanwezigheid van de tekst. Mits die tekst niet vervangen wordt door een plaatje. En als je site in frames is gebouwd, krijg je een frame met de tekst te zien zonder branding en navigatie.

    Dus ja, content is king. But what is a king without technique?

    geplaatst op
  • @ Remi misschien is dat voor jullie zo, maar ik merk in de praktijk anders.. Bij veel bedrijven is dit nog steeds een IT ding, en opereert men zonder aansluiting met de marketing afdeling, als deze afdeling hier al iets mee doet. Bij internationale bedrijven is het bijna nog erger.. N ederlandse sites vol met delen engelse (meta) content, "engelse hyperlinks" en site structuur.

    Ja (unieke) content is blijft en wordt nog veel belangrijker.. het is idd een samenspel. Daarom moet dit ook veel meer samenkomen op communicatie/marketingafdelingen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.