Google verruimt omstreden Double Serving Policy

29 januari 2009, 14:53

{title}Sinds de invoering van de double serving policy in 2007 is het voor adverteerders met meerdere labels, niet of slechts beperkt mogelijk om met al hun labels te adverteren in Google. Recente wijzigingen bieden nieuwe kansen.

Er was eens…

Voor 2007 hanteerde Google geen actief beleid met betrekking tot de weergave van meerdere advertenties van één bedrijf bij een zoekopdracht in de zoekmachine. Een (logisch) gevolg was dat één bedrijf via meerdere labels met meerdere advertenties de gesponsorde zoekresultaten kon domineren.

Google constateerde dat door double serving de kwaliteit van de gebruikerservaring begon af te nemen. Om deze kwaliteit te waarborgen, heeft Google begin 2007 een Double Serving Policy ingevoerd.

Gebruikerservaring in het geding

Bij de invoering van de Doube Serving Policy kwam Google destijds met de volgende verklaring:

“Om de best mogelijke ervaring voor de gebruikers en adverteerders te waarborgen, staat Google het niet (meer) toe dat er meerdere advertenties van een bedrijf of aan elkaar gelieerde bedrijven gelijktijdig worden getoond”.

Hiermee was het voor adverteerders niet langer mogelijk om met meerdere advertenties voor praktisch hetzelfde aanbod, gelijktijdig in de gesponsorde zoekresultaten getoond te worden. Ook bedrijven die via verschillende labels en websites hun producten aanboden, kregen te horen dat het niet langer was toegestaan om voor praktisch hetzelfde aanbod gelijktijdig in de gesponsorde zoekresultaten getoond te worden. Dit stuitte op weerstand aangezien het om verschillende websites ging, waardoor het vertonen van deze advertenties niet ten koste zou gaan van de gebruikerservaring. Google besloot anders. Wanneer de labels aan elkaar gelieerd kunnen worden, dan worden deze door Google gezien als één account waarvan slechts één advertentie per zoekopdracht kan worden vertoond.

Alleen bij hoge uitzondering kon het Google Double Serving Team besluiten dat er een uitzondering werd gemaakt. Bijvoorbeeld in het geval van twee websites met verschillende doelen (informeren, verkopen) of als de overlap dusdanig gering was, dat er van invloed op de gebruikerservaring niet meer gesproken kon worden.

Double Serving Policy herzien

Nu anno 2009 komt Google terug op haar besluit en wordt de Double Serving Policy op een cruciaal onderdeel gewijzigd. Tot voor kort mocht er op de bestemmingwebsites een productoverlap bestaan van maximaal 10%. Dat percentage wordt nu flink omhoog gekrikt. In het Adwords Helpcentrum wordt (nog) niet gesproken over percentages, maar naar verluidt heeft Google het percentage van productoverlap dat is toegestaan verhoogd tot liefst 80%!

Wel is het nog steeds zo dat de websites verschillende domeinnamen moeten hebben en dat er visueel gezien weinig tot geen overeenkomsten mogen zijn. Het moet voor de gebruiker dus nog steeds een unieke gebruikerservaring zijn, wat wordt beoordeeld door het double serving team.

Deze versoepeling van de policy biedt adverteerders meer mogelijkheden en meer flexibiliteit. Moeten adverteerders én gebruikers hier blij mee zijn? Het roept een aantal vragen op. Wat heeft Google doen besluiten om haar double serving policy te verruimen? Ontstaan hiermee ook mogelijkheden voor andere partijen, zoals bijvoorbeeld affiliates?

En de belangrijkste: is Google hiermee teruggekomen op haar besluit vanwege de gebruikerservaring of heeft toch het commerciële belang de doorslag gegeven?

Dit artikel is geschreven door collega Lennart Moes, Search Advertising Consultant bij Traffic4u.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Roy Huiskes

    Zo kunnen ze, na een ferme zwaai aan de ‘broad match’ knop ook van Q1 nog een succesje maken…


    29 januari 2009 om 15:06
    Tom Broekhoven

    Duidelijk een zet voor geld en niet voor één voor de adverteerder..

    Ik ben benieuwd wat de volgende stap gaat worden, misschien het afschaffen van de optie voor exacte keywords 😉


    29 januari 2009 om 16:56
    Adriaan Boot

    @ Eduard:

    Ik ben het volkomen met je eens! Net als de nieuwe ads boven de zoekresultaten in Google images.

    Het kan niet anders dat Googel de kredietcrisis voelt en ze gewoon veel commercieler aan het worden zijn. Op zich geef ik ze geen ongelijk, maar gaat dit niet ten koste van hun geloofwaardigheid?


    29 januari 2009 om 21:00
    Dennis Sievers

    Ach ja, je hebt bij Google in elk geval nog de controle over je eigen campagnes, dat in tegenstelling tot Yahoo, die graag met jouw geld speelt.


    30 januari 2009 om 06:44
    Remco de Vries

    De ‘best mogelijke ervaring voor gebruikers’ is blijkbaar ondergeschikt geworden. Jammer.


    30 januari 2009 om 07:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!