Na onze fantastische ervaring in China, hebben Coincide, InterimIC en Marketingfacts besloten om dit jaar een innovatiereis te maken naar Rusland waarbij we de steden Moskou en Sint Petersburg gaan bezoeken.
Rusland is nog altijd een grote onbekende. De financiële crisis heeft Rusland zwaar getroffen maar het is ook een land dat een begrotingsoverschot van 9% over 2006 had en een economische groei over de laatste 8 jaar van gemiddeld 6,7% per jaar. Rusland heeft de snelst groeiende internetcijfers van Europa en online reclame budgetten die jaarlijks met bijna 100% stijgen. In 2007 was er een groei in online reclame budgetten van 97%, de prognose voor dit jaar is 85-90%: van $ 369 mln. naar $ 685 mln. exclusief uitgaven aan creatie en productie. Ter vergelijking: de groei van online mediabestedingen in Nederland was dat jaar 29%. En de omvang van de Nederlandse markt bedroeg circa € 729 mln. in 2007.
Rusland heeft momenteel de grootste online markt in Centraal en Oost Europa. Verwacht wordt dat Rusland in 2010 Nederland voorbij zal streven in online media bestedingen (absolute aantallen). De stijgende welvaart voortkomend uit investeringen en groeiende consumentenbestedingen resulteert in ruim 141 miljoen Russen die steeds meer hebben uit te geven.
Nieuwe media
De Russische televisie biedt veel amusementsprogramma’s en reclame, het gebrek aan interessante content (bijvoorbeeld politieke en economische ontwikkelingen) is enorm. In zo een land, waar de televisie eigenlijk nog maar louter onzin uitkraamt, er nooit een echt betrouwbare krant heeft bestaan en de afstanden zo groot zijn, is een medium als Internet de redding. Via het Russische Internet kan men op de hoogte blijven van de economische en politieke ontwikkelingen, anders gezegd van het nieuws op (inter)nationaal niveau. Mensen in kleine provinciesteden weten van het politiegeweld in Moskou en stemmen daarom misschien niet op de regerende partij. Maar hoe weten ze dat? Via internet. Ze hebben de beelden gezien op RuTube (de Russische kloon van You-Tube).
Mobile Internet
Volgens cijfers van AC&M Consulting, die als meest accuraat voor de Russische telecomsector worden beschouwd, had Rusland in december 2008 maar liefst 179.540.000 mobiele gebruikers, dat is een penetratiegraad van maar liefst 123%! Van de Russische mobiele gebruiker maakt 11,2% gebruik van het internet via hun mobiele telefoon. Ter vergelijking de cijfers van de mobiele internetpenetratie elders: in the VS 15.6%, Nederland 12.5% en China 6.8%. Zowel het Internet als het mobiele internet in Rusland lijkt behoorlijk wat potentieel te bieden.
Fast Marketing
Ontelbare culturen,11 verschillende tijdzones, en een enorme hoeveelheid aan personen, dialecten, geloofsovertuigingen, koopgedragingen maakt marketing in Rusland zeer complex. Landelijke campagnes zijn uitgesloten vanwege de grote verschillen, gewenst zijn kleine op maat gemaakte campagnes. Een andere marketingbenadering is gewenst; alles verloopt sneller. U wilt een internet-verbinding? Twee uur later komen er twee mannen de boel aanleggen.
De Rusland Innovatie reis zal zich richten op de groeiende internetmarkt, de enorme mogelijkheden op het gebied van advertisement & publishing, marketing, social media en cross media. Gerelateerd aan deze thema’s zullen we bezoeken brengen aan bijvoorbeeld Yandex (Na Google grootste zoekmachine van Europa), Live Journal, Mobile TeleSystems (grootste Russische mobiele operator) en Vkontakte ( russische variant van Facebook, drukst bezochte website in Rusland met 22 miljoen gebruikers). Doelstelling van de Rusland Innovatie Reis is om het onbekende Rusland te verkennen, en geïnspireerd te raken. Als alles volgens planning verloopt vertrekken we op 14 juni en komen we 20 juni weer terug.
De reis is invitation only (max. 30 deelnemers) maar als je interesse hebt om mee te gaan, laat het ons dan even weten via email.