Slideshare-Review (15): Alle gezonde zaken groeien
Een gezond bedrijf groeit. Net als de planten en dieren: gezonde organismes groeien (of zorgen voor nakomelingen als ze zelf zijn uitgegroeid). Zonder in te gaan op vormen van ongezonde groei – in een lichaam in de vorm van kanker, in het bedrijfsleven in de vorm van uitwassen in de financiële sector – beschrijft Marketing Medicijnman John Moore hoe je als bedrijf, manager of marketeer kunt richten op gezonde groei.
Moore – onder andere brandingadviseur van Starbuck geweest – legde tijdens een InHowSe-conferentie niet voor niets de link tussen groei van een bedrijf of merknaam en gezondheid. Zijn onderliggende stelling is dat mensen het (m/v) merk maken. Volgens Moore wijst het ontbreken van groei op een slechte gezondheid. Voor een gezond groeiende bedrijf zijn nodig:
- Visie
- Passie
- En doelbewustheid
Als innovatiemanager krijg ik veel verzoeken om iets over de toekomst te zeggen. Afgezien van het feit dat ik uitermate onkundig ben in het trendwatchen, probeer ik altijd dergelijke verzoeken om te buigen. Om goed te kunnen innoveren is flexibiliteit namelijk vele malen belangrijker dan denken dat je weet wat er komen gaat (want als je echt denkt dat je weet wat er komen gaat, moet je staatsloten of aandelen kopen. Ik ben het dan ook geheel eens met Moore’s opvatting over visie:
“Being visionary isn’t about predicting the future. It’s being alert to opportunities.”
Passie gaat volgens Moore altijd over mensen, niet over bedrijfsprocessen. Een paar van zijn stellingen:
- Focus op mensen, niet op zaken
- Passie trekt passie aan
- Een bedrijf heeft gepassioneerde volgers nodig, eerder dan gepassioneerde leiders
Moore verbindt zijn stellingen over visie met de gepassioneerde mens met een citaat van Jim Collins (Good to Great):
“If you begin with ‘who’ , rather than ‘what’, you can more easily adapt to a changing world.”
Onder doelbewust verstaat Moore het leveren van betekenisvolle meerwaarde, eerder dan uitsluitend letten op meer winst. Uitsluitend voor winst gaan, leidt al snel tot ongezonde of kortstondige groei.
De vraag is al in vele vormen op vele momenten gevraagd, maar het blijft goed om je als marketeer of manager van een bedrijf of organisatie af en toe toch nog eens af te vragen:
“If you went out of business tomorrow, would anyone miss you?”
Als de directeur van de ING/Postbank-combinatie in de Volkskrant opmerkt dat bijna niemand van de Postbank-klanten bezwaar heeft tegen het opheffen van de Postbank(-naam), zegt dat waarschijnlijk meer over de klantgerichtheid van de Postbank de afgelopen jaren, dan over de huidige binding van de klanten met hun bank. Eigenlijk is het oude koek. Vroeger stond het nog wel eens in Delfts-blauwe tegeltjes op de werkvloer: “Wie betaalt vandaag uw salaris?”. Jarenlang hebben allerlei goeroe’s lezing na lezing gehouden over “klantgerichtheid”. En Marten Toonder liet Olivier B. Bommel al klagen over windbuilen met hun windhandel. Het komt telkens op hetzelfde neer: een gezond bedrijf levert reeele meerwaarde voor de klanten.
De presentatie van Moore is een aanrader voor elke marketeer die weer eens even wil stilstaan bij de echte betekenis van zijn/haar bedrijf. Geen slecht idee zo rond de Kerstdagen en Oud/Nieuw. Neem deze drie punten in ieder geval mee met je eindejaars-overpeinzingen:
- Stop met je af te vragen hoe je je bedrijf kunt laten groeien
- Bedenk: wat weerhoudt ons bedrijf om te groeien?
- Want groei is een natuurlijk proces voor gezonde bedrijven
De directie van de ING/Postbank mag dan zeggen dat er bijna niemand bezwaar maakt tegen het opheffen van het ijzersterke merk Postbank, maar op de website http://www.postbankmoetblijven.nl hebben wel al bijna 12.000 mensen bezwaar gemaakt tegen het opheffen van de Postbank.