Twitter CEO: We gaan heus wel geld verdienen!

5 december 2008, 06:57

{title}‘We will make money, and I can’t say exactly how because…we can’t predict how the businesses we’re in will work.’ Maar hóe Twitter precies geld gaat verdienen, dát wil CEO van Twitter Evan Williams in deze analyse op cNet (’Twitter CEO: The revenue’s coming soon, but I won’t tell you how’) niet zeggen. Een draaikont, zou Balkenende hem noemen. Maar uit het interview komen wel wát business cases naar boven. Zo zegt Evans dat hij van plan is wat te doen met het corporate gebruik van Twitter, en wil hij fees halen uit ‘sales related Twitter content’ (wat dat ook moge zijn).

Evans trekt voor het verdienmodel van Twitter graag de vergelijking met Google: ‘We want revenues to be product-based. Google built something that can really scale, and that’s our intention as well.’ Evans geeft niet veel weg, maar zegt wel dit over de potentie van Twitter: ‘I worked on Blogger for six years, and I don’t think that’s as big as Twitter. Twitter will dwarf that.’

Concurrentie

Of Evans niet bang is dat Microsoft of Yahoo een dienst neerzetten die in een klap groter is dan Twitter en die wel in een keer commercieel succesvol is? Evans: ‘I’m pretty sure they are (planning to), but we can’t worry about that. Focus is a really big deal. Even Google stumbles on the focus issue. It’s not as important as search and advertising. Innovator’s dilemma works against bigger companies.’ De analyse van cNet’s Rafe Needleman: ‘In other words, Twitter will get big by staying small—or at least by not expanding into new areas.’

Interoperability

Rafe Needleman is er nog niet van overtuigd dat Twitter zo succesvol gaat worden als Evans wil doen voorkomen: ‘Not because the concept isn’t big—it is—but rather because I am not convinced that a natural monopoly will form in the space. Social services are tending toward interoperability.’

Wie het eerst komt…

Kijk aan, die is wel raak denk ik. Verder, denkt Needleman dit: ‘Also, it’s never a sure bet that the first company in a technology space will be the one that ends up dominating in it. Google wasn’t the first search engine, for example. MySpace wasn’t the first social network. The microblogging corner of the technology economy is extremely young, just as Twitter is.’

Oftewel: Twitter moet uitkijken dat het niet gekopieerd wordt mét een business case. Want dan zijn ze weg. Of niet?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Peter Luit

    Tja, wat is groot, groter, grootst op internet? En hoe zie je die verhoudingen dan ten opzichte van business cases? Een stuk software lanceren op internet staat niet gelijk aan een bedrijf starten. Het toevallige succes van een paar slimme programmeurs is niet meteen een zak vol geld. Slim ondernemerschap is iets anders dan goed kunnen programmeren.

    Internet leert ons echter wel dat slim programmeren wel kan resulteren in grote bekendheid, zoals inderdaad bij Twitter het geval is. Wat willen ze zelf? Leuke dingen doen en daar als personen gewoon van kunnen leven? Of een durfkapitalist binnenhalen die de regels gaat bepalen en inderdaad gaat voor ‘groter’, met verlies op de focus van het oorspronkelijke ‘klein’.

    Nee, wat mij betreft hoeft niet elk idee uit te groeien tot iets groots, als dat al zou mogen lukken met de hulp van geldverlangende durfkapitalisten. Juist dat is het aardige van internet, het idee en de uitwerking kunnen groots zijn, terwijl geld geen grote rol hoeft te spelen. Het is dus een kwestie van keuzes maken.

    Dus vraag Biz Stone wat hij eigenlijk zelf wil(de)…….


    5 december 2008 om 07:31
    Wouter Neyndorff

    Hmm, de mensen in mijn omgeving die niet vanuit hun werk betrokken zijn bij internet kennen twitter totaal niet. Als ik het concept uitleg lachen ze me uit. Ben zelf ook geen grote fan van twitter overigens.

    Als ik het verhaal van Williams zo lees komt het bij mij over als flink wat gelul in de ruimte. Denkt hij nou echt dat in deze tijden bedrijven gaan betalen voor twitter diensten? Ik denk zelf van niet. De dienst is leuk voor de internet-marketeers die twitter gebruiken om collega’s op de hoogte te houden van het feit dat ze een kop koffie zetten, in de auto zitten of een saaie meeting bijwonen.

    Op een gegeven moment zal blijken dat er geen goed Business model te vinden is voor Twitter en sterft het een snelle (Jaiku?) of langzame dood.

    Just my 2 cents..


    5 december 2008 om 09:23
    Joyce Oude Elferink

    Waarom plaatsen ze niet een donate-button op de plek waar de election-bar stond? Er hoeft maar een paar procent van de gebruikers een klein bedrag te doneren en ze hebben we budget t.b.v. het verbeteren van hun performance.


    5 december 2008 om 09:26
    Claire Boonstra

    @Wouter het argument ‘niemand in mijn omgeving kent/ gebruikt het nog’ is in de praktijk vaak anders uitgepakt. Denk maar aan LinkedIn (mijn ‘offline’ vrienden ontdekken het nu pas), Flickr (idem, ongeveer een jaar/ half jaar geleden) en in wat ‘oudere’ groepen ook Hyves en Facebook.

    Ik herinner mij ook de begintijd van het mobieltje: ‘wat een patsers’ werd vaak gedacht als iemand met een mobieltje liep, ‘ik wil helemaal niet altijd bereikbaar zijn’. The rest is history.

    Wbt twitter: asynchroon microbloggen (dus niet live a la chatten/ msn) in het algemeen gaat zeker winnen – of het nou via de wie/wat/waar (Hyves), status (LinkedIn) of twitter is.

    Ik denk dat twitters grote ‘redding’ gaat zijn dat ze hun API’s aanbieden aan iedereen die er maar slimme dingen mee wil doen. Ik zie het in de enorme toename van het aantal gebruikers – waardoor er wel een steeds grotere behoefte tot slimme filters ontstaat –> snel kunnen zien wat de mensen die ‘echt belangrijk’ voor je zijn doen, voor de rest is het meer een cafe.

    Dus de simpele basis van twitter plus de slimme mashups die gebruik maken van twitters API’s zullen het zeker redden.

    wbt business modellen: platforms waar heel veel mensen bij elkaar komen blijken uiteindelijk (bijna) altijd winnende business modellen te zijn. Zo ook twitter.

    Maar we zullen zien wie gelijk krijgt 🙂


    5 december 2008 om 09:57
    Rene Sebastian

    Over het business model kan ik echt niets zeggen. Maar vaak heb ik me bedacht waar ze in godsnaam toch al het geld vandaan halen om het hele gebeuren draaiende te houden. Concept funders moeten toch ook een keer resultaat gaan zien (buiten een succesvolle site…)?

    Als het gaat om het feit of Twitter groter word ja of nee; zoals C Boonstra al aangeeft; it’s just a matter of time i think. Marketeers en mensen die veel te maken hebben met internet hebben dergelijke sites wel sneller “ontdekt” dan de doorsnee internet gebruiker. Als je bekijkt wat voor een groei Twitter heeft doorgemaakt in een jaar tijd, zoals wereldwijd als in Nederland, dan is dat gigantisch. Ik denk dat als het eenmaal bij de mainstream mensen populair wordt, dat het echt krachtige dienst gaat in diverse media. Mede doordat ze het systeem zo open hebben gegooid door de API’s.

    Facebook is daar een groot voorloper op dat je toepassingen kunt toevoegen en ik denk dat wel meer en meer gaat komen. Twitter zal daar denk ik toch wel een belangrijke rol in gaan spelen. Denk dan vooral aan status berichten e.d. M’n Twitter berichten worden automatisch in m’n Facebook status geladen. Als Hyves e.d. media hier ook aan gaat beginnen zie ik het zeker zonnig in voor Twitter. Als ze ondertussen tenminste al een goed business model gevonden hebben 😉


    5 december 2008 om 11:10
    Jerry Houtman

    @Rene Je kunt je Hyves al updaten met Twitter…


    8 december 2008 om 07:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!