Multitasken van media valt mee… of tegen?

3 december 2008, 07:02

{title}

Gfk Roper peilt regelmatig reclamewaardering door Amerikaanse consumenten. Hun laatste onderzoek laat zien dat digitale marketing door consumenten niet altijd wordt gewaardeerd. 54 procent vindt email marketing vervelend, 22 procent stoort zich hier meer aan dan aan andere reclamevormen. Maar online advertenties worden wel gezien als meer relevant, interessant, creatief, informatief en funny, dan e-mail en mobile advertising. Van de traditionele mediumtypen wordt de brievenbusreclame het meest irritant gevonden (52 procent) gevolgd door televisiereclame.

Het web is de nummer 1 informatiebron voor vrijwel elk onderwerp. Reisinformatie – 70 procent zoekt online, weer en verkeer – 43 procent gaat eerst online, 35 procent kiest in eerste instantie voor tv om zich te informeren. Zie ook: AdAge.

Sampling

Gratis produkt samples wordt door Amerikanen gezien als mees acceptabele vorm van reclame. Slechts 12 procent aan de ondervraagden zegt weleens geïrriteerd te zijn door gratis product samples.

13 procent van de consumenten geeft aan geven aan TV commercials ook daadwerkelijk te bekijken. Door het merendeel worden TV commercials niet bijzonder op prijs gesteld. 53 procent praat tijdens de break of doet wat anders (51 procent).

Multitasking

Online is een medium waarbij het zogenaamde multitasken voor de ontvangen gemakkelijk is. Wanneer consumenten online zijn gaat de aandacht vaak naar andere activiteiten zoals gelijktijdig kooken (17 procent), huiswerk (19 procent), eten (45 procent), televisie (45 procent) en telefoneren (59 procent).

Overigens valt het met het multitasken van media ook wel weer mee (of tegen?). Het grootste deel van de tijd dat media thuis worden geconsumeerd is de aandacht exclusief voor het medium dat wordt gebruikt. Dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek van MRI naar het gelijktijdig gebruiken van media (bron: MRI’s 2008 MediaDay Study).

Robert Witteman
Sr Research Consultant bij Sanoma Media

Robert Witteman is Researcher bij Sanoma Uitgevers, doet onderzoek en analyse naar de advertentiemarkt en volgt trends op media- marketing- en onderzoeksgebied.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!