• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten.nl (22): Aantal kliks zegt niet alles over conversie

Weekoverzicht Webanalisten.nl (22): Aantal kliks zegt niet alles over conversie

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Ook niet aangeklikte content draagt bij aan meer conversie
  • Eenvoudig metadata generen voor content sites en blogs
  • Tracking Opt Out

Ook niet aangeklikte content draagt bij aan meer conversie
Tijdens de laatste Webanalytics Wednesday mocht ik zelf namens SNS Bank een presentatie geven. Ton Wesseling deed direct verslag over een uitkomst van een Multi Variatie Test die we uit aan het uitvoeren waren. Het bleek dat content niet hoeft te worden aangeklikt om positief bij te dragen aan de conversie. Vanuit webanalyse bleek dat maar weinig bezoekers klikten op de testimonials preview die werd getoond op de productpagina’s. Uit de MVT blijkt echter dat de variaties waarop deze content wel wordt getoond significant meer omzet opleveren dan de variaties waarop de testimonials niet worden getoond. Dat is een hele interessante vondst. Vanuit webanalyse zou je namelijk de testimonial teaser hebben vewijderd omdat niemand er op klikt, uit je test blijkt echter dat het blok zeer zeker een waarde heeft en dus niet mag mogen verwijderd.

Eenvoudig metadata generen voor content sites en blogs
Een goed werkende methode om bezoekers van je content website meer relevantie te bieden en daardoor meer te binden is het tonen van gerelateerde content. De “soortgelijke artikelen” linkjes bij een artikel op een nieuws website of weblog.

Probleem bij het activeren hiervan is dat oudere content vaak niet voorzien is van “metadata” en in het bijzonder keywords. Waarop moet worden gematched? Het zelf spideren van de eigen content en zo kernwoorden proberen te vinden is een vak apart en benodigt in te huren expertise. Om dit te voorkomen wordt er binnen organisaties vaak gedacht aan het inzetten van een team dat item voor item, artikel voor artikel deze keywords gaat toevoegen.

Dit kan veel eenvoudiger en Ton Wesseling laat zien hoe.

Tracking Opt Out
Dennis Mortensen postte vorige week een erg interessant stukje waarin hij bekend maakte dat Yahoo! Analytics voortaan van al zijn gebruikers eist dat ze:

  1. Aangeven gebruik te maken van web analytics, en dat ze dat doen met Yahoo! analytics
  2. Dat ze in hun privacy policy een opt-out link aanbieden, die verdere tracking voorkomt

Dat eerste werd ook al vereist door o.a. Google Analytics, het eisen van een opt out link is echter volgens mij nieuw. Joost de Valk start de discussie over het al dan niet aanbieden van deze informatie.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • "Ook niet aangeklikte content draagt bij aan meer conversie"
    Klopt helemaal. Wanneer we beter/vollediger meten blijkt telkens dat display ads een positief effect hebben op conversie/ROI.

    Cijfers van eMarketer (helaas niet openbaar) tonen een positieve relatie tussen online branding en zelfs offline verkoop.

    zie ook engagement mapping van microsoft advertising

    geplaatst op
  • @fl. Nu ben ik tóch benieuwd naar die cijfers. Heb je een bruine envelop? Denk dat wij wel vindbaar zijn ;-)

    geplaatst op
  • Ik zal kijken of ik een bruine envelop kan vinden ;)

    geplaatst op
  • @Fl. Dank voor de link over engagement mapping. Dat is de oplossing voor het online deel. Mijn wens is om ook alle offline uitingen toe te voegen zodat je een compleet beeld hebt van alle klantcontacten.

    geplaatst op
  • @reinout @matthijs heb het even nagevraagd en het mag openbaar van eMarketer.

    Vanaf pagina 15 en specifieker 19 vindt je cijfers over de impact op offline sales van online branding

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.