Efocus recruitment viral: de resultaten
Ik geef toe, een beetje laat, maar beter laat dan nooit, toch? Want de resultaten zijn een maand geleden al gepubliceerd, maar nog niet heel breed uitgemeten. Een bedrijf dat zó open is over het resultaat van één van hun acties, moet je respect voor hebben. Half september kwam eFocus met een recruitment viral met Don Diablo. Ik schreef er toen al over hier op marketingfacts, waarbij op het moment dat ik er over schreef het idee had dat Don Diablo één of ander verzonnen karakter was. Later werd ik daarop gecorrigeerd door verschillende mensen dat het een bekende DJ was, wat voor mij de actie in een heel ander licht zette. Maar werkt dat nou? Een bekend persoon in je recruitment viral?
In ieder geval liet de blogpost van Freek Bijl, op mijn verzoek in het eerste artikel, niets te wensen over aan openheid en duidelijkheid. Daarvoor moet ik hem mijn complimenten geven. Wat heeft het dan opgebracht, zo’n kleine maand na de lancering?
- Op het moment van schrijven (en dat is dus zo’n 4 weken na launch) is het Youtube filmpje zo’n 26.000 x bekeken (er zijn 3 kopieën van hetzelfde filmpje in omloop op Youtube). Vimeo 139x (maar deze is nauwelijks ergens embed) en is de video op de site uniek 1013 x afgespeeld (waarvan 334 x nogmaals).
- Op een aantal grote blogs (Marketingfacts, DutchCowboys en Molblog) is er over de viral gepost en opgeteld hebben deze drie posts tussen de 15.000 en 20.000 views. Daarnaast is het op een aantal andere blogs gezet, waar we geen cijfers van hebben.
- De speciale actie site is in totaal 2233 x bezocht door 1786 unieke bezoekers die gemiddeld 3.12 minuten bleven.
- De standaard werkenbijefocusgroep site had zo’n 30 % meer traffic dan normaal.
- Er zijn in totaal 4 CV’s achtergelaten, die alle vier hebben geleid tot een gesprek (en deze zijn op dit moment nog gaande).
In het persbericht, dat twee weken na de blogpost in mijn mailbox zat, waren nog meer (en ge-update) cijfers:
- De video is zo’n 30.000 keer bekeken op youtube
- Tevens is de video geplaatst de online community Hyves van Don Diablo en hier 400 keer bekeken.
- Er is aandacht voor geweest in diverse print media
- De speciale actiesite is in totaal 2500 keer bezocht door 2003 unieke bezoekers
- De traffic naar www.werkenbijefocus.nl is met 30% gestegen
- Er is geen enkele sollicitant aangenomen
Dus geen enkele hire. Je kan je afvragen hoe succesvol de actie dan daadwerkelijk is geweest. Immers, waarom lanceer je zo’n actie? Voor nieuwe medewerkers toch? Maar het is al vaker gebleken, ook bij bijvoorbeeld de zeer succesvolle Rhinofly viral, dat directe sollicitanten niet uit een viral komen. Blijkbaar maakt het daarvoor niet uit of je er lekkere wijven in stopt (Rhinofly), bekende DJ’s (eFocus) of zelfs komieken als Horace en Ruben (zoals Staffplanning heeft gedaan).
Wat zijn voor mij de opvallende zaken?
Ten eerste de extreem lage cijfers die Don Diablo zelf in zijn Hyve heeft gehaald. Slechts 400 views vind ik echt weinig. Zeker omdat er door verschillende designers en developers tegen mij werd gezegd dat hij toch juist ‘helemaal in de doelgroep’ zit.
Ten tweede. De stijging van traffic van 30 procent naar de www.werkenbijefocus.nl site is natuurlijk mooi, maar waarom converteert dit dan niet? Is de site misschien niet aansprekend genoeg voor de doelgroep? Het zou me niet verbazen, want hij is natuurlijk wel erg kaal en saai in verhouding tot de flashy uitstraling die je met een Don Diablo probeert te krijgen. Voor mij zit daar in ieder geval een mismatch.
Een interessante opmerking in de blogpost van Freek is misschien wel deze passage:
[blockquote]Voor een groeiend bureau als eFocus is het (dus) vooral belangrijk om naast deze continue wervingsinspanningen aandacht te besteden aan haar werkgeversmerk. Iets wat met de dagelijkse drukte en een nuchtere Utrechtse blik op zaken de afgelopen jaren te weinig aandacht heeft gekregen.[/blockquote]
Want ergens heb ik ook het gevoel dat hier dus veel meer uit te halen was geweest als er meer naar het totaal plaatjes was gekeken. Immers is bekend (tenminste, ik ga er van uit dat dit bij een bureau als eFocus bekend is) dat een viral alleen niet zoveel effect heeft. Maar dat een viral in combinatie met vacatures op jobboards, een goede wervingssite en nog wat andere uitingen juist elkaar heel erg versterkt.
En hoewel de doelstelling, volgens Freek zelf, niet was om veel mensen binnen te halen, hadden ze wel veel meer cv’s verwacht.
[blockquote]Het was niet de primaire doelstelling om direct veel mensen te werven (daarvoor kun je recruitment euro veel effectiever uitgeven), maar we hebben gerekend op 6 tot 10 nieuwe mensen die deze actie zou opleveren. Dit betekent dat je minimaal 40 – 60 CV’s moet binnen krijgen.[/blockquote]
Ik heb het niet eens met die laatste, 40 tot 60 CV’s binnen krijgen voor 4 tot 6 hires, dat is niet per sé nodig. Dan bij deze een gratis advies: kijk eens goed naar je vacature teksten. Want als slechts 10 procent van je CV’s goed zijn, is er veel te winnen in het aanscherpen van je vacature teksten.
Maar al met al is het bewijs wederom geleverd. Alles grijpt in elkaar over en één actie los van de rest is meestal een losse flodder. Hoewel het goed is geweest voor de employer branding van eFocus was er een stuk meer uit te halen denk ik. Een viral is leuk, maar zonder media budget, zonder vacatures op verschillende plekken en een recruitmentsite die ‘in lijn’ is met het imago van de viral zie je dat het directe rendement toch tegenvalt.
Tot slot vind ik deze passage in de blogpost van Freek wel heerlijk ontnuchterend en eerlijk, die wilde ik jullie niet onthouden:
[blockquote]Ik hoor je al denken: waarom hebben jullie in hemelsnaam voor Don Diablo gekozen? De hippe DJ die het eFocus merk wat oppoetst? Eerlijkheidshalve moeten we hier toegeven dat we dit hele project niet volgens het boekje hebben gedaan, zoals we het bij onze klanten zouden doen. Het middel (Don Diablo) was gekozen voordat we goed en wel hadden nagedacht over het doel. Don Diablo is een vriend / collega van de broer van één van onze recruiters en zo is het balletje gaan rollen.[/blockquote]
Goede samenvatting Bas! Opmerkelijk is dat de video die geseed is onder de eFocus vlag veel minder is bekeken (5.5k views) dan de video die is geupload onder het account van het platenlabel van Don Diablo (22k views).
@Boudewijn: Lekker viral die van VNU. Maar, de enige manier om de boodschap te verspreiden is een email onder de share knop? Grote misser.
@Bas
Goed dat je deze post alsnog hebt gemaakt. Beter laat dan nooit. Ik heb weinig op of aan te merken over de quotes, want die heb ik natuurlijk zelf gemaakt 😉 Als ik je toon mag samenvatten is dat er 1 van respect (voor openheid) en kritiek (op conversie).
Wat ik mis (en die opmerking vind je in mijn post wel terug) is de conclusie dat in termen van bereik en(employer) branding dit een zeer succesvolle campagne is geweest, Ik durf zelfs te beweren 1 van de meest succesvolle in het bureauwereldje. Dit was de primaire doelstelling en dit is dus ook mijn primaire conslusie uit de resultaten.
@Boudewijn: vind de VNU viral niet heel sterk. Leuk gedaan op zich en goed ingespeeld op de op dat moment spelende Obama hype, maar ik werd er niet heel erg warm van (van de eFocus viral ook niet zoals ik in mijn eerste posting al aangaf). Maar dat is dus smaak en daar heb je 100% gelijk in, het is een kwestie van smaak. En een viral die geen kritiek krijgt, is eigenlijk bijna per definitie geen goede viral. Immers, dan ben je wel heel erg middle of the road en daarmee bijna zeker geen viral.
@Matthijs: inderdaad, je kan hem natuurlijk downloaden en uploaden naar vimeo of zo en dan embedden, maar dat is wel heel omslachtig.
@Freek: respect voor de openheid en voor het concept, want blijkbaar zat het in de doelgroep, tenminste, dat was de conclusie van velen hier toen jullie lanceerde.
Mijn kritiek (die ik positief / opbouwend bedoel) is dat er meer uit te halen was als het een geïntegreerd geheel was geweest. Employer branding is één en is leuk, maar zakt snel weg als je er niet steeds in investeert. En employer branding is niet één actie, sterker nog, acties dragen in mijn optiek zeer beperkt bij aan je employer brand.
En dat je één van de meest succesvolle viral op recruitment gebied in het bureau wereldje hebt gedaan is logisch, aangezien er maar één andere is geweest 🙂 Hoor je automatisch natuurlijk in de top 2. Tenminste, behalve jullie en Rhinofly ken ik geen enkel bureau dat voor ZICHZELF een recruitmentviral heeft gedaan. Hoewel je de geweldige actie ‘opvang tehuis voor lost boys’ van media monks er misschien toe kan rekenen. Verder wel een IT bedrijf, een uitgever en nog een hele reeks.
@Freek: dank, die van Clockwork kende ik niet. Ik had bij het eerste stuk dezelfde vraag gesteld en daar kon niemand er één noemen, vandaar mijn assumptie. Maar zoals je ziet: assumptions are the mother of all f*ck*ps
De glazen wassers uiteraard wel, valt die onder een viral… tja… kan. De actie zelf was in ieder geval briljant.
En dank voor de verheldering m.b.t. hyves.
Wat is dan het verschil tussen de views en de clicks?
@Patrick: views is het aantal mensen dat de video bekeken hebben. Clicks het aantal mensen dat op de video heeft doorgeklikt.
Bedankt Bas! Helemaal duidelijk!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!