Nokia zet in op sociale media bij lancering 7610 Supernova

31 oktober 2008, 05:09

{title}

Eén op de vijf mobieltjes die tweedehands verkocht worden, bevat na verkoop nog steeds persoonlijke informatie van de vorige eigenaar. Vooral op smartphones die voor zakelijke doeleinden worden gebruikt, werd veel gevoelige data gevonden. Althans, dat schrijft Dennis Mons op 6 oktober in een artikel (pdf) op de voorpagina van Sp!ts. Hij baseert zich daarbij op onderzoek van Britisch Telecom, University of Glamorgan in Wales en de Edith Cowan University in Oostenrijk.

Een betere start kon Nokia zich niet wensen voor de lancering van de Somebody Else’s Phone-campagne ter promotie van de Nokia 7610 Supernova.

Tijdens de campagne, die enkele weken geleden is gestart in diverse landen, volgen we gedurende 6 weken het leven van Anna Randall, Jade Yu en Luca Marques via een continue stroom van SMS-berichten, foto’s, video’s en telefoon-oproepen die worden verzameld op de actiesite somebodyelsesphone.com. In Nederland zijn de karakters ook te volgen via de speciale Nokia Supernova Hyves.

{title}

Maar bij deze fictieve karakters blijft het niet. Het Belgische interactieve marketingbureau These Days bedacht een leuke bloggersactie in Belgie en Nederland om wat rumor around the brand te creeeren. Een actie waar ik ook aan heb bijgedragen. Begin oktober werd ik namelijk benaderd door These Days met de vraag of ik wilde meewerken aan een blogactie voor een nieuwe mobiele telefoon van Nokia. Daarvoor ontving ik een Nokia 7610 Supernova welke ik gedurende een paar dagen heb gevuld met SMS-berichten, foto’s, video’s, oproepen en enkele contacten. Nergens werd mijn naam genoemd maar indirect zou men moeten kunnen afleiden dat de mobiele telefoon van mij afkomstig was. In overleg met Henk de Hooge van DutchCowboys hebben we het gevulde mobieltje (zonder nadere informatie) verstuurd naar DutchCowboysblogger Bas van den Beld in de hoop dat hij er over zou gaan bloggen.

{title}

Achteraf hadden we het natuurlijk kunnen weten, maar Bas ging in eerste instantie niet bloggen maar begon een discussie op Twitter (pdf). Pas later verschijnt het bericht ook op DutchCowboys en MobileCowboys.

Dezelfde blogactie is door These Days ook uitgevoerd in Vlaanderen en Wallonië. In Vlaanderen was Imke Dielen het ‘slachtoffer’. Maar net als Bas van den Beld ging ook Imke als eerste naar Twitter om over het onbekende GSM in het pakje te schrijven. Haar speurtocht naar de eigenaar van de mobiele telefoon kunnen we teruglezen op haar weblog (met update). In tegenstelling tot Nederland wordt de vondst in Vlaanderen ook opgepakt door enkele andere blogs zoals Sas van Gent, Annelyse en Houbi. In Wallonië is Damien van Achter het ‘slachtoffer’. Vooralsnog blijft het resultaat in Wallonië beperkt tot een foto op Flickr en een korte melding op Twitter.

Uiteraard is nu de vraag wat de campagne heeft opgeleverd. Voor de bloggersactie ben ik inmiddels wat cijfers aan het verzamelen en zodra de campagneperiode is afgelopen zal ik deze ook hier toevoegen. Verder ben ik uiteraard benieuwd wat jullie van de campagne vinden?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    WK

    Leuke, speelse campagne. Ik denk dat het succes gaat hebben, de boodschap is in ieder geval wel op mij overgekomen!


    31 oktober 2008 om 06:31
    Henk

    Wat zou het mooi zijn als dat artikel in de Spits… @Marco ik heb je de achterkant van de campagne ook nog beloofd. Die doen we wel in Arnhem 😉


    31 oktober 2008 om 07:13
    Steven Verbruggen

    Hey Marco / Henk / Bas .. Bedankt om aan deze actie mee te werken!

    Ik vond het zeer leuk en bevredigend, het ging allemaal super vlot. Fijne recap ook!

    Groetjes,

    Steven (van These Days)


    31 oktober 2008 om 07:25
    media

    @Henk: je bent meer dan welkom!

    @Steven: graag gedaan, was leuk om aan mee te werken. Zou top zijn als we tzt ook wat inzage in resultaten zouden kunnen krijgen!


    31 oktober 2008 om 11:49
    media

    Dank voor de aanvulling Steven! Was het nu zo dat de campagne op Netlog vooral gericht was op geheel Europa en die van Hyves vooral gericht op Nederland? Wat hebben jullie gedaan om aandacht te krijgen voor de Supernova op Netlog? Zijn inderdaad indrukwekkende cijfers als je die afzet tov Hyves!


    31 oktober 2008 om 11:59
    Steven Verbruggen

    Die laatste “Steven” comment heb ik dus niet geplaats .. maar het klopt wel 🙂

    Noteer dat op Hyves dezelfde actie loopt van berichtjes toevoegen en in de banners verschijnen.

    Netlog loopt voor Vlaanderen, Hyves voor Nederland en Skyrock voor Wallonië.

    Heel effectief bij Netlog is gebleken het uitsturen van friendrequests naar de leden (getarget), daar is super goede respons op gekomen. En dit is niet mogelijk bij Hyves.


    31 oktober 2008 om 12:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief