Online reputatie: 70 Belgische merken doorgelicht

29 oktober 2008, 09:23

Hoewel bedrijven een steeds groter deel van hun marketingbudget aan online marketing besteden, bleef het vertrouwen in klassieke “reclame” relatief groot. Daar lijkt nu verandering in te komen. De tijd dat bedrijven hun merk konden “neerzetten” door het publiek te overspoelen met tv-spots en krantenadvertenties, is stilaan voorbij.

Waarom?

Wat u vertelt en belooft in uw reclame-uitingen, kunt u vandaag de dag maar beter waarmaken. “Over promise, under deliver” leek vroeger het motto binnen de meeste bedrijven. Dat de verkochte producten gebreken vertoonden of de after-sales service erbarmelijk was, leek niemand binnen het bedrijf echt te storen. “Het waait wel over” leek men te denken. “Mensen vergeten snel.”

Eigenlijk hadden die bedrijven het toen al fout. Elke ontevreden klant vertelt zijn negatieve ervaringen aan gemiddeld 6 vrienden, die het op hun beurt doorvertellen aan gemiddeld 3 mensen. Via deze negatieve mond-tot-mondreclame bereikte elke negatieve ervaring met uw merk de oren van een 25-tal mensen.

Anno 2008 leven wij in een digitale wereld en is de impact van “bad news” nog veel groter. Belgische bedrijven staan hier onvoldoende bij stil, zo blijkt uit een recent merkenonderzoek.

Een ontevreden klant heeft vandaag een waaier van online mogelijkheden om zijn ongenoegen te uiten. Op zijn persoonlijke blog bijvoorbeeld. Als u pech heeft, is zo’n blogger een “autoriteit” binnen uw business en bereikt hij tienduizenden mensen met zijn post. Daarnaast zijn er talrijke fora waar mensen een beoordeling kunnen achterlaten.

Tripadvisor.com heeft bijvoorbeeld een niet te onderschatten impact op de reissector. Wie gelooft nog de schreeuwerige omschrijvingen in de glossy reisbrochures van de touroperators? Mensen hebben meer vertrouwen in de eerlijke mening van andere reizigers, die ze via het internet supersnel terugvinden. Wat vonden zij van de bestemming? Was de kamer schoon, het eten lekker, de bediening vriendelijk?

Bedrijven die denken dat ze negatieve kritieken op hun producten gewoonweg kunnen ontkennen, kunnen beter twee keer nadenken. Voor u het weet, maakt zo’n ontevreden klant met zijn gsm een filmpje dat haarfijn toont hoe slecht uw product wel niet is. YouTube, de populairste Video Sharing Site, heeft een bereik waar sommige tv-zenders alleen maar van kunnen dromen.

Benieuwd hoe de Belgische bedrijven het er vanaf brengen? bSeen onderzocht de online reputatie van 70 Belgische merken. Bekijk de resultaten hier.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Hardcopy

    Dit is een persbericht, maar dan wel vernederlandst, aangezien er soms wat Vlaamse woorden gebruikt werden. Dat heeft Karel niet gedaan, zie ik.


    30 oktober 2008 om 07:34
    Karel Geenen

    Inderdaad, ik heb het artikel aangepast van de u-vorm naar de jij-vorm 😉


    30 oktober 2008 om 11:37
    Hardcopy

    Hahaha, we zijn tenminste wel zo eigenwijs om persberichten zelf nog even aan te passen!


    30 oktober 2008 om 11:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief