Affiliate Marketing: wat doet IP Tracking met je campagne?

27 oktober 2008, 05:59

Affiliate Marketing: wat doet IP Tracking met je campagne?Affiliate Netwerken zetten naast cookies ook IP Tracking in om conversies door te meten. Tijdens een case over IP Tracking die ik dinsdag 14 oktober presenteerde bij 212 Amsterdam, ontstond na afloop discussie over de wijze waarop wordt doorgemeten. Een aantal van de aanwezigen wist niet dat deze meetmethode wordt toegepast. Nog schokkender is dat eigenlijk niemand inzicht had in het aantal conversies dat op deze manier wordt gemeten. De hoogste tijd dus om meer aandacht te besteden aan IP Tracking: hoe werkt het en waar moet je op letten als adverteerder?

Introductie

De meeste -zo niet alle- affiliate marketing netwerken (TradeTracker, TradeDoubler, Daisycon, etc.) maken gebruik van cookies en IP Tracking om sales/leads door te meten. Indien een consument op een link van een affiliate klikt, wordt er op zijn/haar pc een cookie geplaatst. Daarnaast wordt het IP adres van die consument geregistreerd gedurende een vooraf vastgestelde periode. Op deze wijze kan een transactie van een consument gekoppeld worden aan een affiliate, zodat de affiliate de provisie ontvangt waar hij/zij recht op heeft.

Een cookie is een tekstbestand waar informatie over de adverteerder, het affiliate netwerk, de affiliate en de geldigheid van de cookie wordt opgeslagen. Met de komst van anti-spyware software en nieuwere versies van populaire browsers als Firefox en Internet Explorer is het voor consumenten een stuk eenvoudiger geworden om cookies te wissen. Om te voorkomen dat transacties niet doorgemeten worden vanwege gewiste cookies, wordt IP Tracking ingezet.

IP Tracking binnen Affiliate Marketing

IP Tracking wordt pas toegepast op het moment dat er geen cookie meer aanwezig is op de pc van de consument. Zodra een consument een lead/sale plaatst bij een adverteerder die affiliate marketing inzet, wordt gekeken of er een cookie aanwezig is. Indien er geen cookie aanwezig is, dan wordt er gekeken of het IP adres van de consument al eens geregistreerd is door het affiliate netwerk. Affiliate netwerken hanteren een IP Tracking termijn. Dit is de periode dat IP Tracking ingezet wordt vanaf het moment dat er een klik plaatsvindt. Het is vergelijkbaar met de cookie geldigheidsduur. Bij IP Tracking wordt niet alleen gekeken naar het IP adres. Ook kunnen andere variabelen worden meegenomen, zoals host name en de browser die een consument gebruikt.

IP Tracking in de praktijk

In de praktijk blijkt dat het inzetten van IP Tracking ervoor kan zorgen dat leads/sales die aan direct verkeer toegewezen horen te worden, gekoppeld worden aan affiliates. In de onderstaande afbeelding is hiervan een voorbeeld te zien.

IP Tracking in de praktijk

Er hebben in dit voorbeeld 11 transacties plaatsgevonden. Alle transacties zijn volgens de back office van de adverteerder valide. Dit houdt in dat ze in principe allemaal goedgekeurd worden. Opvallend is dat alle transacties vanaf één IP adres hebben plaatsgevonden. Er zijn bijvoorbeeld 5 consumenten geweest, die op exact hetzelfde moment geklikt hebben (op 29 september om 15 uur 09).

Bij nader onderzoek van het IP adres (dit kan bijvoorbeeld eenvoudig gedaan worden door het IP adres te controleren met een WHOIS opdracht) blijkt dat het een netwerk van een hogeschool betreft. Het volgende is gebeurd. Op 29 september heeft een consument om 15:09 op een affiliate link geklikt. Er is binnen zijn/haar profiel een cookie opgeslagen en het IP adres is geregistreerd bij het affiliate netwerk. De consument heeft een transactie gedaan en deze is netjes door het netwerk geregistreerd. Maar, in dit geval is de IP Tracking termijn 10 dagen. Na de transactie van de consument zijn er nog 4 consumenten geweest die rechtstreeks bij deze adverteerder een transactie geplaatst hebben. Aangezien zij niet op de link van de affiliate hebben geklikt, maar wel een bestelling hebben gedaan vanaf hetzelfde IP adres, worden deze transacties toch door het affiliate netwerk geregistreerd.

Adverteerders kunnen deze situatie herkennen door te kijken naar transacties die gedaan zijn vanaf één IP adres, die gekoppeld zijn aan dezelfde affiliate en waarbij de transacties eenzelfde kliktijd hebben. Er is een uitzondering: het kan namelijk zijn dat één consument twee keer een losse transactie doet. In dat geval klopt de tracking wel.

Mijn vraag is: staan adverteerders stil bij IP Tracking? Bij sommige affiliate netwerken is het niet inzichtelijk op welke IP adressen conversies zijn binnengekomen en vaak staat niet eens in het contract dat een adverteerder met het netwerk sluit dat er sprake is van IP Tracking.

Dit artikel is geschreven door Robert Schippers, Affiliate Marketing Specialist bij Traffic4u.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Paul Schoenmakers

    “Bij IP Tracking wordt niet alleen gekeken naar het IP adres. Ook kunnen andere variabelen worden meegenomen, zoals host name en de browser die een consument gebruikt. “

    Ook verregaande controles als, welke versie van java, welke flashplayer er geinstalleerd is etc… kunnen door de netwerken worden bijgehouden.

    Je constatering is terecht als je zegt dat deze werkwijze misschien niet altijd even valide is bij grote (bedrijfs)-netwerken waar iedereen exact dezelfde configuratie gebruikt.


    27 oktober 2008 om 06:47
    Paul Schoenmakers

    Overigens hanteert TradeDoubler slechts een IP tijd van 4 uur..

    Bij de overige netwerken is het vaak een periode die gelijk is aan de cookietijd.


    27 oktober 2008 om 06:50
    Vincent van Scherpenseel

    Het beste is om een hash te berekenen van een aantal variabelen zoals IP adres, browser, versies van plugins, resoluties, … en deze op te slaan in een database. Dit heeft gelijk als voordeel dat de hoeveelheid data voor de registratie beperkt blijft tot 128 tekens (in het geval van een MD5 hash) en dat de gegevens niet terug te leiden zijn tot individuele profielen (maar misschien is dit juist wel wenselijk…).

    Natuurlijk kan je ook nog de proxy environment variabele uitlezen om te controleren of iemand via een proxy surft maar die wordt niet altijd netjes gezet (en ook niet wanneer er gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld Network Address Translation).

    Het mooist zou zijn wanneer er een IP adres database zou zijn waarbij je kan zien of het een shared of individueel IP adres betreft. Vaak kan je met een simpele reverse lookup al een heel eind komen: r101.studenten.vu.nl (volledig fictief!) laat bijvoorbeeld zien dat het een IP adres in de studenten pool van de Vrije Universiteit betreft, waarbij er dus een redelijke kans is dat deze gedeeld wordt door meerdere personen.


    27 oktober 2008 om 07:24
    Paul Schoenmakers

    @Ruud Kok

    10% van de gevallen lijkt me wat dat betreft redelijk te verwaarlozen idd..

    Overigens zijn niet alle netwerken even transparant als het gaat om het laten zien van de clicktijd en het moment van de transactie. Zowel voor Adverteerders als Affiliates is dit best wel fijn om meer inzicht in te hebben.


    27 oktober 2008 om 07:34
    Jelmer Voogel

    Uit bovenstaande overzicht begrijp ik dat de IP informatie niet gewist wordt op het moment dat er een sale heeft plaats gevonden? Dat zou namelijk een groot gedeelte van de problemen oplossen en als het IP meerdere keren voorkomt is het zaak maar 1 ervan weg te halen zodat andere transacties nog wel kunnen plaats vinden.


    27 oktober 2008 om 07:52
    Paul Schoenmakers

    @Jelmer

    Cookies worden ook niet weggehaald na de transactie.

    Dit lijkt me niet de beste oplossing.


    27 oktober 2008 om 07:58
    Sjors Pals

    Kennelijk overtreden dan nogal wat partijen de wet, immers een Ip-Adres is via de provider altijd te herleiden tot een persoon (uiteraard via de provider). De nederlandse wet zegt dat voor het verzamelen van persoonsgegevens altijd toestemming gegeven moet worden aan de gebruiker. Kortom als dit “onderwater” gebeurd is dit in strijd met de regelgeving. De oplossing die Vincent van Scherpenseel geeft is niet alleen vanuit privacy oogpunt sjieker maar ook nog eens technisch effectiever.


    27 oktober 2008 om 08:02
    Robert Schippers

    Bedankt voor jullie reacties! Zo te zien bestaat er nog veel onduidelijkheid over hoe IP Tracking exact plaatsvindt bij de verschillende netwerken.

    @Ruud: hoe wordt dit exact gedaan bij M4N? In je reactie staat “Denk hierbij aan..”, maar gebeurt dat bij jullie ook? Zo ja, welke variabelen worden bij M4N allemaal meegenomen bij IP Tracking? En welke termijn hanteren jullie? Tien procent valt inderdaad te verwaarlozen, maar ik heb bij een ander netwerk veel hogere cijfers meegemaakt.

    Misschien ook goed om dit inzichtelijk te krijgen van de andere netwerken.


    27 oktober 2008 om 08:52
    Bas Seelen

    Net als Sjors vind ik het nogal vreemd dat dit zomaar in the open wordt gebracht. IP adressen opslaan is absoluut niet toegestaan zonder toestemming van de gebruiker. De verschillende instanties zullen hier veel sterker op gaan letten.


    27 oktober 2008 om 10:06
    Fons

    @ Robbert Schippers

    waar heb je het toch over jo? Ga eerst eens navraag doen bij de netwerken voordat je een heleboel stennis loopt te schoppen om niks. Het lijkt er op dat je niet eens weet hoe de tracking precies werkt bij de netwerken. Ik ken geen enkel netwerk dat alleen het IP adres gebruikt, vaak is het een combinatie van waarden waar een hash van gemaakt wordt.

    Het begint er toch sterk op te lijken dat traffic4u zich ten koste van anderen moet profileren in de markt. Zorg er eerst maar eens voor dat jullie wat kennis over affiliate marketing (en de tracking technologieen) opdoen voordat je jezelf en traffic4u weer belachelijk maakt met zo’n onzin stuk. Je weet dus niet eens hoe het bij M4N gaat met de traacking, daar moet je hier op het forum achter komen dus……..SPECIALIST? No way, ga eerst eens wat boeken lezen en in de markt informeren, kan je daarna wat zinnigs schrijven……misschien.


    27 oktober 2008 om 20:02
    Fons

    @ David van Dam

    zie mijn reactie hierboven, in eerste instantie aan jou gericht.


    27 oktober 2008 om 20:08
    Bas Seelen

    @Klaas, punt 4: Daar denkt het CBP heel anders over (zie de onlangs gepubliceerde richtlijnen). Ongeacht affiliate, bannernetwerk, uitgever etc.


    27 oktober 2008 om 20:36
    Fons

    @ Klaas Joosten

    goed stuk. Altijd die negatieve benadering van die zogenaamde specialisten………nee dan SEO, daar heb je wat aan. T4U adviseert haar klanten met de richtlijnen van Google in de hand als ware het de Koran van de Islam. Maar nu heeft internet ayatolah t4u wat nieuws gevonden om haar “onderdanen” bang te maken……..allerlei onzin over affiliate markt de wereld in helpen en dan zichzelf opwerpen als specialisten………..de SEO kerk moet toch wat nu ze geen korting van Google meer krijgen…. : x


    27 oktober 2008 om 20:39
    André Scholten

    @Klaas, dank voor je reactie. Natuurlijk moeten we de kant van de affiliates niet vergeten, zij worden inderdaad ook benadeeld doordat veel metingen verloren gaan. Wij pleiten dan ook voor zo veel mogelijk transparantie: zowel de adverteerders als affiliates moeten weten welke technieken er bestaan en waar de aandachtspunten zitten.

    Als de adverteerders dan duidelijk inzage hebben in hoe en wat er gemeten wordt en ook de kant van de affiliates kunnen begrijpen creëer je transparantie en begrip voor beide kanten. Zo kunnen adverteerders beter bepalen hoe ze hun budget inzetten voor affiliate marketing. Want we zien allemaal dat hier gigantisch veel potentie zit.


    28 oktober 2008 om 06:47
    Ronald

    @everyone@traffic4u

    bezint eer ge begint. Het kan niet zo zijn dat je jezelf als affiliatemarketingspecialist wegzet en vervolgens blijkt dat je wel de bel hebt horen luiden maar niet eens weet waar de klepel hangt. Een beetje een afgang voor een bureau als T4U. Jullie spelen hier weer duidelijk de zogenaamde specialist die nu ook binnen affiliateland een waas van ondoorzichtigheid probeert op te trekken rondom de affiliatenetwerken, waarbij het dan uiteraard T4U is die voor de adverteerders transparantie kan aanbrengen. Adverteerders beginnen op SEO vlak al door jullie heen te prikken, en op deze manier laten jullie ook al zien dat jullie van affiliatemarketing geen kaas hebben gegeten. Partijen als TradeDoubler, TradeTracker, Daisykon, en M4N hebben hun tracking echt wel op orde hoor. De markt zit echt niet te wachten op een partij die denkt nu opeens het licht gezien te hebben. Hou je bij je leest (SEO), daar heb je voldoende mogelijkheden om wazig te doen rond de interpretatie van de Google regels.


    28 oktober 2008 om 07:49
    Tim de Vrind

    Ongeacht de inhoud van het bericht van Robert is enige nuance wel op z’n plaats bij de reacties van enkelen. Om nou helemaal hier de vloer mee aan te vegen gaat me wat te ver.. Er zijn inderdaad genoeg adverteerders die dit soort zaken niet weten en bij de verschillende aff. netwerken wordt geen eenduidige werkwijze gehanteerd. Om dit per netwerk geopenbaard te krijgen kan geen kwaad lijkt me.

    En mijns inziens horen dit soor berichten zeker wel op een site als Marketingfacts.. naast de lusten, ook de lasten


    28 oktober 2008 om 08:45
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    @Eduard goede reactie, sluit ik me bij aan.


    29 oktober 2008 om 07:54
    Martin Voorzanger

    Als adverteerder schrik ik niet zo van mogelijke meetfouten, of beter meetimperfecties. Met online marketing is het mogelijk nauwkeurig en consistent conversies te meten, maar 100% perfect is het niet en zal het de komende jaren waarschijnlijk ook niet worden.

    Ik kan zo een rijtje oorzaken opnoemen waarbij conversies niet worden gemeten (dus in het nadeel van de affiliate en daarmee ook de adverteerder omdat hij de conversie dus aan een incorrecte source toekent en daarmee affiliate marketing een te lage prioriteit kan geven), alsmede een rijtje oorzaken waarbij de conversie ten onrechte aan affiliate marketing zal toekennen. Hopelijk middeld dit redelijk uit.

    Wat ik wel belangrijk vind, is:

    * dat zoveel mogelijk conversies worden gemeten (dus ook de lastige gevallen zoals conversies die op web beginnen maar in een andere kanaal – shop/telefoon worden afgerond of conversies die met offline payment methods worden betaald of conversies die overdag op de zakelijke pc beginnen en ’s avond op de thuis pc worden afgerond)

    * dat conversies maar aan 1 bron worden toegekend, dus ontdubbeld worden

    * dat cookies allemaal dezelfde expiry time hanteren als hiermee conversies worden bepaald (wat is de rationale achter ’30 dagen’?)

    * dat er uit 1 meetsysteem wordt gerapporteerd

    * dat er uiteindelijk niet per source een tag van een affiliate partij (en alle andere paid-sources) geimplementeerd hoeft te worden op de conversiepagina en op basis hiervan afgerekend wordt – maar op basis van je de rapportage uit je eigen Web Analytics pakket of een gescripte ‘supertag’ die automatisch ontdubbeld


    29 oktober 2008 om 20:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!