General Motors: jonge autokopers bereiken met social media

1 oktober 2008, 04:56

{title}

Dat General Motors al jarenlang slechte bedrijfsresultaten laat zien is algemeen bekend. Dat de autofabrikant voorop loopt op social media-gebied is minder bekend. Al in 2005 lanceerde GM een veelgeprezen corporate blog. Nu lanceert het bedrijf een nieuwe versie van GMnext.com, een social media site die web 2.0 ademt. Doel van het initiatief: een band opbouwen met jonge autokopers (via: InformationWeek)

Omdat deze doelgroep (volgens GM) gewend is 2.0 applicaties dagelijks te gebruiken, zit de website boordevol social networking tools en mogelijkheden om content bij te dragen.

Je kunt je favoriete foto’s en video’s uploaden, bijdragen van anderen waarderen, auto-verhalen lezen, over je eigen ervaringen vertellen, met het “leadership” van GM chatten en je op RSS en podcasts abonneren. Leden van GM’s ‘mobile club’ kunnen Insider Alerts en informatie over evenementen ontvangen.

De site bevat blogs van GM executives en redactionele artikelen. De blogs zijn onderverdeeld in verschillende actuele thema’s: Design, Ideas, Tech, Green en Reach. Het idee is dat je als autoliefhebber inside information krijgt over GM’s activiteiten, ideeën kunt aandragen, kritiek kunt leveren en vragen kunt stellen. De kritiek die op de blogartikelen wordt geleverd wordt geplaatst, al duurt het 1-2 werkdagen voordat aangeleverde content op de site wordt gezet. Het lijkt mij dat die vertraging ontmoedigend werkt voor deze doelgroep.

Natuurlijk moet nog blijken of GM de resources heeft om echt te luisteren naar zijn doelgroep en de content lijkt gericht op de Amerikaanse markt. De Duitstalige versie is beperkt tot wat buttons die je kunt aanklikken om meer Engelstalige content te zien.

De poging van GM om dichter tegen de doelgroep aan te kruipen lijkt me in ieder geval een goede. Een high involvement product als auto’s lijkt hier bij uitstek voor geschikt. Nu afwachten of de doelgroep de site met content gaat verrijken en of er een vruchtbare relatie ontstaat met deze doelgroep. Ik ben benieuwd wat autoliefhebbers van dit initiatief vinden.

Alex van Leeuwen (1969) is politicoloog en sinds 1999 werkzaam in de internet industrie. Alex heeft eind 2006 Buzzcapture opgericht vanuit het idee dat social media voor organisaties steeds belangrijker wordt. Buzzcapture levert social media-analyses en heeft als doel niet alleen inzicht te bieden in online expressies, maar ook handvatten te bieden.

Categorie
Tags

5 Reacties

    eddy

    Je geeft het al aan in de eerste alinea..

    Goede of slechte bedrijfsresultaten zijn niet afhankelijk van de eventuele aanwezigheid op social media platforms.


    1 oktober 2008 om 07:53
    alexvanleeuwen

    @eddy: het gaat er hier volgens mij om dat GM met dit initiatief op een nieuwe manier een band probeert te creeren met een belangrijk deel van zijn doelgroep. Daar dient dit initiatief op te worden beoordeeld.


    1 oktober 2008 om 09:13
    Marcos

    Een heel goed initiatief. Een auto gaat over hoge bedragen en dan kan een band met je klanten nooit kwaad. Wanneer je weet wie je klant is en wat hen beweegd, loop je voor op de rest. Wanneer je die input van klanten op deze, ogenschijnlijk gebruiksvriendelijke en betreokken manier kunt binnenharken, sla je twee vliegen in één klap.


    1 oktober 2008 om 12:07
    Henny

    GM is op online gebied zeker een topper binnen de automotive.

    Alleen dit is niet echt heel nieuw en staat al enige tijd online.


    1 oktober 2008 om 12:13
    alexvanleeuwen

    @Henny: het gaat inderdaad om een herlancering.


    1 oktober 2008 om 12:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!