Gouden actie van RET

Gouden actie van RET

{title}Al enige tijd geleden werd ik gewezen op de actie van de RET (Rotterdamse bus en tram maatschappij) die zich richt op technici. In Rotterdam zouden gouden bussen en trams rondrijden met de tekst: goede technici zijn goud waard, met bijbehorende URL. Tijd om deze actie onder de loep te nemen, met daarbij de de cijfers vanuit de RET over deze bijzondere actie.

De payoff is in mijn optiek erg goed gekozen. Want technici vinden zichzelf doorgaans ondergewaardeerd, ook financieel. Als oud beloningsonderzoeker kan ik zeggen dat dat volledig terecht is, technische beroepen worden doorgaans onderbetaald t.o.v. vergelijkbare beroepen en mate van ervaring in bijvoorbeeld de marketing, sales of IT. Hierbij maak ik dus meteen het onderscheid tussen IT en andere technische beroepen; deze actie richt zich op de laatste.

Een ander sterk punt is de combinatie online en offline, waarbij de bussen en trams worden ingezet om traffic naar de site te brengen. Echter, ik heb inmiddels meerdere Rotterdammers gevraagd om een fot van zo’n tram of bus te maken en in mijn Flickr Outdoor recruitmentgroep te zetten, maar tot op heden heeft niemand ze nog zelf zien rijden. Navraag bij de RET leert mij dat er één gouden tram en één gouden bus is ingezet. Wel zijn er ook abri’s ingezet en A3 posters. Ook zijn er 6 tram/bus haltepalen goud gespoten er zijn in de stad en omgeving dienstregelingkastjes opgehangen met posters. Tevens is de dienstregelinginformatie (tram/metro) ingezet waarbij ook met enige regelmaat de omroep is ingezet.

Persoonlijk vind ik het aan de lage kant. Als RET zijnde heeft men veel mogelijkheden tot media exposure, met name de trams en bussen die rondrijden. Het is jammer dat ze niet ‘all out’ zijn gegaan of in ieder geval enkele tientallen trams en bussen goud hebben gespoten.

Omdat de URL wel lang is ga ik eerst even langs de RET website. Dat lijkt me geen onlogische stap voor veel mensen die de RET wel kennen, weten dat ze technici zoeken, maar de URL vergeten zijn.

{title}

Op de RET site zelf is dus wel iets van de actie te vinden, het plaatjes van de gouden tram. Verder zit er geen call to action in en als je de tram zelf niet gezien hebt, heb je volgens mij geen idee wat dat plaatje daar doet. Een gemiste kans om cross site promotie te doen in mijn optiek.

Via deze site (of door de URL zelf in te tikken) komt je op de actiesite uit: goede technici zijn goud waard. Die site is opgemaakt als een tram / bus bord, wat de link met het openbaar vervoer duidelijk symboliseert.

 

{title}

De technici kunnen zich aanmelden voor een kennismakingsdag, op 12 of 13 september. Er wordt een onderscheid gemaakt op deze dagen tussen hoger opgeleide technici en lager opgeleide technici. De informele setting die men hier creëert kan ik erg waarderen. Het maakt solliciteren een stuk laagdrempeliger want zoals de site zegt: ‘als je interesse hebt, kan je meteen een sollicitatie gesprek voeren’. In andere woorden: het verplicht je tot niets en je hoeft niet vooraf je CV al te sturen.

Een ander onderdeel van de actie is dat men één ‘gouden’ iphone weggeeft voor iedereen die zich aanmeldt én iedereen die iemand anders aanbrengt. Het goede hierbij is dat men dus niet enkel deze bonus geeft aan mensen die anderen aanbrengen, want dan krijg je vervuiling. Immers zal een technicus dan zijn vriend vragen om hem aan te dragen.

Navraag bij de RET leert mij dat er op vrijdag (voor de hoger opgeleiden) 15 mensen zijn geweest. De zaterdagochtend voor (V)MBO’ers heeft 30 bezoekers gehad. Daarnaast is er zo’n 40 keer direct gesolliciteerd via de website. Op dit moment zijn er al zo’n 15 sollicitatiegesprekken ingepland en men verwacht dat dit aantal nog zal stijgen de komende tijd. In mijn optiek hele mooie cijfers, maar de RET wil nog geen conclusies verbinden aan deze prille cijfers omdat de actie pas net begonnen is. Op mijn vraag of de doelstellingen zijn behaald krijg ik het volgende antwoord:

De doelstelling is om de RET als technische werkgever meer bekendheid te geven, tevens willen wij onze vacatures vervullen. Gezien het enthousiasme van de belangstellenden die op de kennismaking zijn geweest, verwachten wij dat zij nog mond tot mond reclame maken. Daarnaast hangt bijna de hele stad vol met de abri’s. Het is een goede start dus we gaan op deze weg verder.

Toch moet ik zeggen dat ik 45 mensen op twee ‘open dagen’, 40 directe sollicitaties en al 15 gesprekken op zo’n korte termijn echt een keurig resultaat vind. Natuurlijk ben ik blij om te horen dat men aan employer branding doet en dit slechts het begin is, want deze actie verdient een vervolg.

De website zelf had in mijn optiek wel veel beter gekund. Zoals Sanne in haar artikel op arbeidsmarkt.blogo al schrijft is hij erg 1.0. Er is weinig interactie mogelijk. Er zijn twee video’s die goed verstopt zitten (ik heb echt even moeten zoeken) en wel aardig zijn, maar niet super. Het foto materiaal is erg klein, wat jammer is omdat duidelijk wel echte foto’s van mogelijk toekomstige collega’s zijn gebruikt.

Verder ben ik benieuwd of de RET zijn medewerkers ook echt ‘goud’ betaald. Wat ik bedoel is dat een campagne kreet ‘goede technici zijn goud waard’ natuurlijk wel heel erg aanspreekt bij de doelgroep, maar je die ook waar moet maken als bedrijf.

Samenvattend

+ Goede slogan, inspelend op de wensen van de doelgroep
+ Inzet van eigen middelen (trams, treinen) voor promotie
+ Laagdrempelige kennismaking met het bedrijf
+ Goede eerste resultaten
+ Niet een ‘one off’, maar onderdeel van een groter plan

- Lang niet ‘all out’ met inzet eigen middelen. Nog veel te winnen in relatief goedkope exposure
- Slechte integratie tussen RET site en actie site
- Matige actie site, waarbij met name het design en de usability (verstopte video’s) beter hadden gekund.

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Mooie analyse. Vooral tragisch dat in de laatste stap van de funnel (de actiesite) de uitwerking tragisch is.

    Eén kanttekening bij kritiekpunt #1: als Rotterdammer word ik echt overspoeld door de campagne. Ik snap dat ze óók bus en metro kunnen inzetten (moeten ze ook doen, willen ze het maximale eruit halen), maar ook zonder bereiken ze echt erg veel mensen.

    geplaatst op
  • @Inge: dank voor de aanvulling. Ik wist niet dat het zo extreem was in Rotterdam dat je ermee overspoeld wordt. Wat ik jammer vind is dat het meest bijzondere (die gouden bus en tram) dus weinig wordt ingezet.

    En tragisch zou ik de site niet noemen. Hij kan beter, maar met deze resultaten is het niet dramatisch. Vergeet ook niet dat met name lager en middelbaar opgeleiden doorgaans veel minder waarde hechten aan een super site. Tenminste, dat merk ik bij mijn klanten regelmatig.

    geplaatst op
  • @Bas
    Nog een Rotterdammer hier. Vooral op het CS kan je de campagne niet missen. De gouden bus heb ik ook al gezien en daarnaast zijn het vooral de kleine dingen (dienstregelingen) die af en toe in het oog springen.
    Eén bus en één tram is weinig, maar de RET weet ook als geen ander wat het kost om een bus of tram te bestickeren. En dat is ongeveer zoveel als een "rondje Rotterdam" met abri's. Best duur dus. Ik denk dat de bus en tram niet per se voor het bereik zijn, maar meer voor de PR-waarde.
    Overigens zit er natuurlijk wel een aardige "spot de gouden bus"-actie in voor de volgende keer.

    geplaatst op
  • Mooie analyse. Wat betreft de integratie met de huidige ret.nl website; deze wordt momenteel totaal vernieuwd. Op Youtube wordt in een interview met de verantwoordelijke online marketeer al een tipje van de sluier opgelicht. Door de inzet van het nieuwe online concept en cms is de RET in staat campagnes beter te ondersteunen.

    geplaatst op
  • @Gijsbrecht: als je hem nog een keer ziet rijden, maak even een foto voor de flickr group :)

    geplaatst op
  • @basvandehaterd Mooi analyse! Ik zal z.s.m. even wat foto's uploaden.

    Groet Corné (@enroc).

    geplaatst op
  • Gijsbregt haalt enkele goede redenen aan die geleid hebben tot de actie zoals die nu loopt.

    Komende maand zal de vernieuwde site live gaan. Daarnaast komt er ook een nieuwe site voor http://www.bob-bus.nl volgende week.

    Voor foto's van de voertuigen:
    http://picasaweb.google.com/RET.openbaar.vervoer/GoudenTechnici#

    geplaatst op
  • Zelf hebben wij ook een recruitmentsite gelanceerd, http//:www.deleukstebaanvannederland.nl Dit hebben we in eigen beheer moeten doen. Ik ben dan ook jaloers op de vormgeving en toepassingen van deze site. Ook de filmpjes verdienen een compliment. Overigens kon ik deze meteen vinden, dus misschien hebben ze dit al aangepast?

    @BAS Je geeft aan dat technisch geschoolden onderbetaald worden. Zelf richten wij ons op hoger opgeleiden en daarvan weet ik dat deze door vraag en aanbod tegenwoordig goed betaald krijgen. Zal hetzelfde niet gelden voor middelbaar personeel?

    geplaatst op
  • @Sjaak: je bent de laatste tijd wel bezig je URL overal en nergens te pluggen hè? Of is dat enkel op mijn stukken :)

    Maar ze zijn beter betaald dan ze waren. In vergelijking blijkt echter dat 'harde' ingenieurs (dus niet IT) nog altijd relatief onderbetaald krijgen. Want alle anderen zijn ook hard (vaak nog harder) gestegen. Nu zit ik al een aantal jaar niet meer in de beloningsonderzoek sector, dus heb ik geen concrete cijfers bij de hand. Maar van mijn relaties uit die tijd hoor ik niet dat er iets veranderd is. Ik spreek niet over absoluut goed of slecht, maar over relatief (dus aantal jaar ervaring gekoppeld aan opleidingsniveau en functiegroep). Dan zijn ingenieurs (en mensen in het HR vak) onder betaald t.o.v. mensen in de IT, sales, marketing, finance of juridische takken van sport.

    geplaatst op
  • @Bas. Als je niet het budget van een RET hebt dien je alle middelen in te zetten die je ter beschikking staan, vind je niet ;-)
    Daarnaaast zijn het gewoon interessante artikelen hoor dus daar hoef je niet aan te twijfelen.

    Apart dat ze nog steeds achterlopen want ze worden tegenwoordig om met een vriend van mij te spreken "beter gescout dan voetballertjes op de copa cabana."

    Zo las ik een half jaar geleden dat bouwkunde studenten het snelst van allen een baan hebben op opleidingsniveau (HTS). Wellicht dat daarna de klad erin komt omdat ze niet doorstromen en bijv niet snel op een managerspositie komen??

    geplaatst op
  • @Sjaak: je zoekt de grenzen op, je moet dan oppassen dat je er niet overheen gaat. Dus nee, dat vind ik niet.

    Wat beloning betreft: het heeft met een aantal zaken te maken denk ik. Alleen niet allemaal even goed te onderbouwen. Starterssalarissen zijn doorgaans inderdaad goed (net als bij de overheid of bij leerkrachten of in de zorg bijvoorbeeld), maar het stokt snel.

    Punt is dat ingenieurs doorgaans minder eisen stellen. Minder goed zijn in onderhandelen, dus zichzelf tekort doen (net als vrouwen gemiddeld genomen trouwens, daar komt een behoorlijk deel van die loonkloof vandaan). Ook weten ingenieurs veel minder dan andere beroepen hun toegevoegde waarde zichtbaar te maken (ze hebben die wel, alleen wordt hij erkent?) .

    Daarnaast beperken ze zich heel erg met vooroordelen. 'Nee, die branche lijkt me nu echt niets', terwijl ze er nog nooit echt in gewerkt hebben of iets van weten. Hoe meer je je beperkt, des te minder concurrentie heeft je werkgever.

    Allemaal geen wetenschappelijk onderbouwde observaties hoor, maar ervaringen uit het verleden.

    geplaatst op
  • @Bas,

    Dank voor je observaties. Ik zal het hier eens bespreken met HR. Wellicht dat zij hetzelfde zien.
    Het zich beperken met vooroordelen 'Nee, die branche lijkt me nu echt niets', terwijl ze er nog nooit echt in gewerkt hebben of iets van weten. Dat is natuurlijk wel bekent vandaar ook de vele acties die je nu ziet.

    geplaatst op
  • @ Bas: met gevaar voor eigen leven heb ik een gouden RET-tram gefilmd toen ik over de lage erfbrug in Delfshaven fietste. De brug had net opengestaan, dus ik moest mezelf staande houden tussen 100 opgefokte scooterrijders, 16 moeders met grut van 2 zonder evenwichtsgevoel maar mét fiets, 2 goedgevulde tassen met boodschappen, én een Nokia N95 die in allerijl Qik moest opstarten. Resultaat: opnames, maar wel mooi ondersteboven :)

    http://qik.com/video/327100

    geplaatst op
  • @Inge: je heldhaftigheid wordt zeer op prijs gesteld!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.