Gouden actie van RET

16 september 2008, 09:15

{title}Al enige tijd geleden werd ik gewezen op de actie van de RET (Rotterdamse bus en tram maatschappij) die zich richt op technici. In Rotterdam zouden gouden bussen en trams rondrijden met de tekst: goede technici zijn goud waard, met bijbehorende URL. Tijd om deze actie onder de loep te nemen, met daarbij de de cijfers vanuit de RET over deze bijzondere actie.

De payoff is in mijn optiek erg goed gekozen. Want technici vinden zichzelf doorgaans ondergewaardeerd, ook financieel. Als oud beloningsonderzoeker kan ik zeggen dat dat volledig terecht is, technische beroepen worden doorgaans onderbetaald t.o.v. vergelijkbare beroepen en mate van ervaring in bijvoorbeeld de marketing, sales of IT. Hierbij maak ik dus meteen het onderscheid tussen IT en andere technische beroepen; deze actie richt zich op de laatste.

Een ander sterk punt is de combinatie online en offline, waarbij de bussen en trams worden ingezet om traffic naar de site te brengen. Echter, ik heb inmiddels meerdere Rotterdammers gevraagd om een fot van zo’n tram of bus te maken en in mijn Flickr Outdoor recruitmentgroep te zetten, maar tot op heden heeft niemand ze nog zelf zien rijden. Navraag bij de RET leert mij dat er één gouden tram en één gouden bus is ingezet. Wel zijn er ook abri’s ingezet en A3 posters. Ook zijn er 6 tram/bus haltepalen goud gespoten er zijn in de stad en omgeving dienstregelingkastjes opgehangen met posters. Tevens is de dienstregelinginformatie (tram/metro) ingezet waarbij ook met enige regelmaat de omroep is ingezet.

Persoonlijk vind ik het aan de lage kant. Als RET zijnde heeft men veel mogelijkheden tot media exposure, met name de trams en bussen die rondrijden. Het is jammer dat ze niet ‘all out’ zijn gegaan of in ieder geval enkele tientallen trams en bussen goud hebben gespoten.

Omdat de URL wel lang is ga ik eerst even langs de RET website. Dat lijkt me geen onlogische stap voor veel mensen die de RET wel kennen, weten dat ze technici zoeken, maar de URL vergeten zijn.

{title}

Op de RET site zelf is dus wel iets van de actie te vinden, het plaatjes van de gouden tram. Verder zit er geen call to action in en als je de tram zelf niet gezien hebt, heb je volgens mij geen idee wat dat plaatje daar doet. Een gemiste kans om cross site promotie te doen in mijn optiek.

Via deze site (of door de URL zelf in te tikken) komt je op de actiesite uit: goede technici zijn goud waard. Die site is opgemaakt als een tram / bus bord, wat de link met het openbaar vervoer duidelijk symboliseert.

{title}

De technici kunnen zich aanmelden voor een kennismakingsdag, op 12 of 13 september. Er wordt een onderscheid gemaakt op deze dagen tussen hoger opgeleide technici en lager opgeleide technici. De informele setting die men hier creëert kan ik erg waarderen. Het maakt solliciteren een stuk laagdrempeliger want zoals de site zegt: ‘als je interesse hebt, kan je meteen een sollicitatie gesprek voeren’. In andere woorden: het verplicht je tot niets en je hoeft niet vooraf je CV al te sturen.

Een ander onderdeel van de actie is dat men één ‘gouden’ iphone weggeeft voor iedereen die zich aanmeldt én iedereen die iemand anders aanbrengt. Het goede hierbij is dat men dus niet enkel deze bonus geeft aan mensen die anderen aanbrengen, want dan krijg je vervuiling. Immers zal een technicus dan zijn vriend vragen om hem aan te dragen.

Navraag bij de RET leert mij dat er op vrijdag (voor de hoger opgeleiden) 15 mensen zijn geweest. De zaterdagochtend voor (V)MBO’ers heeft 30 bezoekers gehad. Daarnaast is er zo’n 40 keer direct gesolliciteerd via de website. Op dit moment zijn er al zo’n 15 sollicitatiegesprekken ingepland en men verwacht dat dit aantal nog zal stijgen de komende tijd. In mijn optiek hele mooie cijfers, maar de RET wil nog geen conclusies verbinden aan deze prille cijfers omdat de actie pas net begonnen is. Op mijn vraag of de doelstellingen zijn behaald krijg ik het volgende antwoord:

De doelstelling is om de RET als technische werkgever meer bekendheid te geven, tevens willen wij onze vacatures vervullen. Gezien het enthousiasme van de belangstellenden die op de kennismaking zijn geweest, verwachten wij dat zij nog mond tot mond reclame maken. Daarnaast hangt bijna de hele stad vol met de abri’s. Het is een goede start dus we gaan op deze weg verder.

Toch moet ik zeggen dat ik 45 mensen op twee ‘open dagen’, 40 directe sollicitaties en al 15 gesprekken op zo’n korte termijn echt een keurig resultaat vind. Natuurlijk ben ik blij om te horen dat men aan employer branding doet en dit slechts het begin is, want deze actie verdient een vervolg.

De website zelf had in mijn optiek wel veel beter gekund. Zoals Sanne in haar artikel op arbeidsmarkt.blogo al schrijft is hij erg 1.0. Er is weinig interactie mogelijk. Er zijn twee video’s die goed verstopt zitten (ik heb echt even moeten zoeken) en wel aardig zijn, maar niet super. Het foto materiaal is erg klein, wat jammer is omdat duidelijk wel echte foto’s van mogelijk toekomstige collega’s zijn gebruikt.

Verder ben ik benieuwd of de RET zijn medewerkers ook echt ‘goud’ betaald. Wat ik bedoel is dat een campagne kreet ‘goede technici zijn goud waard’ natuurlijk wel heel erg aanspreekt bij de doelgroep, maar je die ook waar moet maken als bedrijf.

Samenvattend

+ Goede slogan, inspelend op de wensen van de doelgroep

+ Inzet van eigen middelen (trams, treinen) voor promotie

+ Laagdrempelige kennismaking met het bedrijf

+ Goede eerste resultaten

+ Niet een ‘one off’, maar onderdeel van een groter plan

– Lang niet ‘all out’ met inzet eigen middelen. Nog veel te winnen in relatief goedkope exposure

– Slechte integratie tussen RET site en actie site

– Matige actie site, waarbij met name het design en de usability (verstopte video’s) beter hadden gekund.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

21 Reacties

    ingejanse

    Mooie analyse. Vooral tragisch dat in de laatste stap van de funnel (de actiesite) de uitwerking tragisch is.

    Eén kanttekening bij kritiekpunt #1: als Rotterdammer word ik echt overspoeld door de campagne. Ik snap dat ze óók bus en metro kunnen inzetten (moeten ze ook doen, willen ze het maximale eruit halen), maar ook zonder bereiken ze echt erg veel mensen.


    16 september 2008 om 10:48
    chi666

    @Inge: dank voor de aanvulling. Ik wist niet dat het zo extreem was in Rotterdam dat je ermee overspoeld wordt. Wat ik jammer vind is dat het meest bijzondere (die gouden bus en tram) dus weinig wordt ingezet.

    En tragisch zou ik de site niet noemen. Hij kan beter, maar met deze resultaten is het niet dramatisch. Vergeet ook niet dat met name lager en middelbaar opgeleiden doorgaans veel minder waarde hechten aan een super site. Tenminste, dat merk ik bij mijn klanten regelmatig.


    16 september 2008 om 11:11
    Gijsbregt

    @Bas

    Nog een Rotterdammer hier. Vooral op het CS kan je de campagne niet missen. De gouden bus heb ik ook al gezien en daarnaast zijn het vooral de kleine dingen (dienstregelingen) die af en toe in het oog springen.

    Eén bus en één tram is weinig, maar de RET weet ook als geen ander wat het kost om een bus of tram te bestickeren. En dat is ongeveer zoveel als een “rondje Rotterdam” met abri’s. Best duur dus. Ik denk dat de bus en tram niet per se voor het bereik zijn, maar meer voor de PR-waarde.

    Overigens zit er natuurlijk wel een aardige “spot de gouden bus”-actie in voor de volgende keer.


    17 september 2008 om 04:31
    chi666

    @Gijsbrecht: als je hem nog een keer ziet rijden, maak even een foto voor de flickr group 🙂


    17 september 2008 om 09:27
    Corné Wielemaker (@enroc)

    @basvandehaterd Mooi analyse! Ik zal z.s.m. even wat foto’s uploaden.

    Groet Corné (@enroc).


    17 september 2008 om 12:24
    Sjaak Schouteren

    Zelf hebben wij ook een recruitmentsite gelanceerd, http//:www.deleukstebaanvannederland.nl Dit hebben we in eigen beheer moeten doen. Ik ben dan ook jaloers op de vormgeving en toepassingen van deze site. Ook de filmpjes verdienen een compliment. Overigens kon ik deze meteen vinden, dus misschien hebben ze dit al aangepast?

    @BAS Je geeft aan dat technisch geschoolden onderbetaald worden. Zelf richten wij ons op hoger opgeleiden en daarvan weet ik dat deze door vraag en aanbod tegenwoordig goed betaald krijgen. Zal hetzelfde niet gelden voor middelbaar personeel?


    17 september 2008 om 13:24
    chi666

    @Sjaak: je bent de laatste tijd wel bezig je URL overal en nergens te pluggen hè? Of is dat enkel op mijn stukken 🙂

    Maar ze zijn beter betaald dan ze waren. In vergelijking blijkt echter dat ‘harde’ ingenieurs (dus niet IT) nog altijd relatief onderbetaald krijgen. Want alle anderen zijn ook hard (vaak nog harder) gestegen. Nu zit ik al een aantal jaar niet meer in de beloningsonderzoek sector, dus heb ik geen concrete cijfers bij de hand. Maar van mijn relaties uit die tijd hoor ik niet dat er iets veranderd is. Ik spreek niet over absoluut goed of slecht, maar over relatief (dus aantal jaar ervaring gekoppeld aan opleidingsniveau en functiegroep). Dan zijn ingenieurs (en mensen in het HR vak) onder betaald t.o.v. mensen in de IT, sales, marketing, finance of juridische takken van sport.


    17 september 2008 om 17:35
    Sjaak Schouteren

    @Bas. Als je niet het budget van een RET hebt dien je alle middelen in te zetten die je ter beschikking staan, vind je niet 😉

    Daarnaaast zijn het gewoon interessante artikelen hoor dus daar hoef je niet aan te twijfelen.

    Apart dat ze nog steeds achterlopen want ze worden tegenwoordig om met een vriend van mij te spreken “beter gescout dan voetballertjes op de copa cabana.”

    Zo las ik een half jaar geleden dat bouwkunde studenten het snelst van allen een baan hebben op opleidingsniveau (HTS). Wellicht dat daarna de klad erin komt omdat ze niet doorstromen en bijv niet snel op een managerspositie komen??


    18 september 2008 om 05:16
    chi666

    @Sjaak: je zoekt de grenzen op, je moet dan oppassen dat je er niet overheen gaat. Dus nee, dat vind ik niet.

    Wat beloning betreft: het heeft met een aantal zaken te maken denk ik. Alleen niet allemaal even goed te onderbouwen. Starterssalarissen zijn doorgaans inderdaad goed (net als bij de overheid of bij leerkrachten of in de zorg bijvoorbeeld), maar het stokt snel.

    Punt is dat ingenieurs doorgaans minder eisen stellen. Minder goed zijn in onderhandelen, dus zichzelf tekort doen (net als vrouwen gemiddeld genomen trouwens, daar komt een behoorlijk deel van die loonkloof vandaan). Ook weten ingenieurs veel minder dan andere beroepen hun toegevoegde waarde zichtbaar te maken (ze hebben die wel, alleen wordt hij erkent?) .

    Daarnaast beperken ze zich heel erg met vooroordelen. ‘Nee, die branche lijkt me nu echt niets’, terwijl ze er nog nooit echt in gewerkt hebben of iets van weten. Hoe meer je je beperkt, des te minder concurrentie heeft je werkgever.

    Allemaal geen wetenschappelijk onderbouwde observaties hoor, maar ervaringen uit het verleden.


    18 september 2008 om 06:38
    Sjaak Schouteren

    @Bas,

    Dank voor je observaties. Ik zal het hier eens bespreken met HR. Wellicht dat zij hetzelfde zien.

    Het zich beperken met vooroordelen ‘Nee, die branche lijkt me nu echt niets’, terwijl ze er nog nooit echt in gewerkt hebben of iets van weten. Dat is natuurlijk wel bekent vandaar ook de vele acties die je nu ziet.


    18 september 2008 om 06:50
    chi666

    @Inge: je heldhaftigheid wordt zeer op prijs gesteld!


    23 september 2008 om 05:05
    WinstonKt

    As we all understand an unhealthy lifestyle can lead to a lot of diseases, sometimes life threatening and may cause major problems because the years roll on. So, what the solution for this common problem that mires the life of hundreds of thousands of individuals world extensive? The solution is taking refuge to somewhat of a systematic exercise routine. Exercise again if not executed properly can result in more damage than benefit. B4 50面以上 It absolutely vital thus to take refuge to the discussion of experienced fitness experts to take care of a fruitful and healthy and balanced lifestyle.Your fitness trainer might you need to be the catalyst you were lacking in the quest to losing fat and becoming fab. It is thus important to say that selecting the most appropriate trainer for your quest is utterly vital.田舎梅干し A personal trainer isn’t just a fitness expert but gives you the ideal tips to sculpt your body in how you want. People differ in size and shapes and therefore require different sets of exercises according to their bodily requirement. A Boston athletic coach, is thus more than simply a guide to physical health.Bodies by KLS is really a <>#29305;集]観音扉の(食器棚など)の対策 premium organization for fitness which supplies expert consultation for a person. The services include health training, nutrition consultation, weight loss coaching and many more. The fun lies from a different way. チョコレート There is scope for starters on one training and even virtual tutoring. Live exercise sessions through virtue of Skype is usually a unique way of coordinating a workout, without the Boston wellness coach being physically provide. This gives a lot of flexibility to the clients when it comes to choosing their time connected with exercise. Boston Athletic Coach is your one stop medium of physical excellence since the trained staffs provide consultation in the highest level.A Boston Personal Trainer may be a perfect option for in-person routines, providing you hands on training to the exercise, making sure you accomplish them correctly.香味満彩 For those who wish to curb the kerbs, taking help from a Boston Fat loss trainer can just always be the difference between being successful and failure. Being physically fit is everyone dream and it also will only be a fool errand to never give a go for fitness regimes that could keep one in form. Then why wait? Don waste your moment pondering and grab the great opportunity with two biceps.Get the best conditioning consultation from Boston Athletic Coach or Boston health coach. ME102 When it comes to becoming the right tips about fitness, there no one better than Boston Personal Trainer or Boston Weight reduction trainer. ランチジャー·お弁当箱 To know the secrets of fitness that you just always wanted to know,What is a life coach? A life coach can be likened to any guru in any field with sports, be it basketball, tennis, baseball, football and the like. But this time, this type of coach is more tightly focused on life issues, goals, 機内·車内用品 challenges and direction. The benefits of the life coach are vaster than you can ever imagine. It isn just about the trend or status nonetheless moreover a life coach will help uou 入門用教則DVD·教則本 improve, enhance and change aspects to you to be a better person including a more effective individual.


    2 mei 2015 om 20:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!