Brussel wil transparantie mobiel bellen; operators steigeren

16 september 2008, 05:15

{title}Eurocommissaris Viviane Reding stelde alweer een tijd geleden een verlaging voor van de wholesale tarieven (die rekenen operators aan elkaar door voor het doorschakelen van mobiele telefoongesprekken; ook wel Mobile Termination Rates, MTR’s, geheten). Reding stelde een verlaging voor van die MTR’s van 9 cent naar 2 cent. Dat is uiteraard tegen het zere been van de operators, die voorspellen dat de prijzen van mobiele telefonie hierdoor niet dalen, maar juist zullen stijgen. Brussel streeft prijstransparantie in de EU na; de verschillen in MTR’s tussen de EU-lidstaten zijn enorm. De MTR’s kunnen met 70 procent omlaag.

Reding noemt de prijsontwikkeling over de grens een ‘triest’ verhaal. ‘We hebben de sector de tijd gegeven, maar die heeft gefaald. Er is niets gedaan aan de tarieven,’ aldus Reding in juli (zie: FD). Brussel gaat nu ingrijpen, maar dat kon zomaar eens verkeerd uitpakken, denken de vijf grote mobiele operators van Europa. Frontier Economics deed een uitgebreide studie (pdf, via: Webwereld) in opdracht van Vodafone, Deutsche Telekom (T-Mobile), Telefonica, Telecom Italia en France Telecom (Orange). Dit rapport moet de plannen van Reding de nek omdraaien. Want er treedt, zo blijkt uit het rapport en dat is koren op de molen van de telecomboeren, een ongewenst effect op: mobiel bellen komt buiten handbereik van veel (arme) Europeanen.

Uit de managament summary:

  • Lower MTRs do not imply lower prices
  • There is no market evidence indicating that below costs MTRs are economically efficiënt
  • The reduction in consumer welfare of drastically reducing MTRs can be substantial
  • The evidence used to support the interconnection model in the US is flawed
  • Lower penetration and coverage in the US reduces the welfare of consumers, and is often ignored or underweighted
  • Higher usage and lower prices do not imply that US customers are better off than their European counterparts, as their monthly expenditure is higher
  • The available evidence indicates that only European heavy users will be better off under US plans
  • The EC draft Recommendation, as it stands now, underestimates termination costs

Conclusie rapport

‘The economic and the empirical evidence indicate that drastic reductions of MTRs are likely to reduce the welfare of European customers. In addition, relying on the US experience as support of regulatory policies that, in practice, lead to below cost MTRs, is not advisable. Analysis of usage patterns shows that only European heavy users would benefit from such an approach. The current

version of the EC draft recommendation on fixed and mobile termination rates contains aspects that are expected to lead to an underestimate of the costs of terminating calls.’

Debunk

Bij Webwereld hebben ze het rapport goed gelezen: ‘Het naar beneden schroeven van de MTR’s mag dan onvoordelig zijn voor de mobiele reuzen, de dwergen zitten er juist om te springen. En dat is precies het doel van Reding: meer concurrentie en daarmee hopelijk lagere prijzen voor eindgebruikers.’

En verder: ‘Dat we in Europa, alleen door de verlaging van de MTR, zullen ‘terugvallen’ naar de Amerikaanse situatie kan niet aannemelijk worden gemaakt. De extreme gevolgtrekking dat ‘mogelijk 154 miljoen Europeanen hun mobiel de deur uit zullen moeten doen’ is dan ook puur hypothetisch. Bovendien geldt deze dreigende ‘noodsituatie’ alléén voor de grote, dominante operators, die niet voor niets dit onderzoek hebben betaald.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Melle Gloerich

    Het lijkt inderdaad op een rapport in de trant van ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’. Als ik het zo snel bekijk dan zullen kleine operators vaker buiten hun klantenkring een verbinding moeten leggen en dus vaker MTRs moeten betalen. Het (voor de klant negatieve) waterbed-effect treed dus alleen op als een operator vaker geld uit MTRs ontvangt dan het hoeft te betalen. Kortom, bij grote operators treedt dit effect wel op, bij kleine niet.

    Het verlagen van MTRs zal dus een voordeel geven aan kleinere operators en competitie versterken.

    Prima idee van Reding dus.


    16 september 2008 om 06:12
    Harm Aarts

    Juist Brussel heeft de mogelijkheid transparantie af te dwingen bij pan-Europese bedrijven. Iets waar de consument zeker bij gebaat is. Er wordt al genoeg zand in de ogen van consumenten gestrooid met ondoorzichtige abonnementen en bij behoorde bundels.


    16 september 2008 om 07:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!