Ding met vibratoreigenschappen van Philips
Jajajaja, een leuke. Sex sells. Helemaal niet zo’n interactief marketingtopic, maar wel een interessante om je geheel vrijblijvend tegenaan te bemoeien als je merkenmanagement, reputatie en branding leuk vindt. En wij willen voor Facts Inside graag weten wat u ervan vindt, want het is wél een echte lastige klassieke marketing-case. Geen ‘top of flop’, maar ‘doen of niet doen’. Want vandaag pikten we op dat Philips deze week een apparaat lanceert met ‘vibratoreigenschappen’.
Onder eigen merknaam en bedoeld voor stellen. Doel is om met het apparaat paren aan te spreken; het gaat Philips om wederzijds genot. Maar Philips wil het apparaat nadrukkelijk salonfähig maken. Daar voelen we in mee: past bij Philips’ Sense & Simplicity, maar het is ook sex natuurlijk. Dus vreselijk gevaarlijk voor de reputatie. Zeker als je bedenkt dat Philips veel, heel veel producten verkoopt in landen waar pakweg homosexualiteit strafbaar en sexuele voorlichting aan adolecenten zeer controversieel wordt gevonden, met de bekende gevolgen van dien overigens.
Het is nét even wat anders dan Durex’ speeltjes of de ludieke producten van Etos. Reden waarom de directie er bovenop heet te zitten en de hele board – picture that! – het ding heeft bekeken, aangeraakt en heeft gewogen. Vraag aan u: Kan dat? Een Philips -eeeeh- genotsding? Philips leest mee.
@Luuk: Kun je hem ook onder de douche gebruiken, net als die fijne coolskin? Ik denk dat het voor de NL markt no prob is. Tegelijkertijd zou het in Azie wel eens uit kunnen lopen op een fijne rel, dat voorspel je aan en ik denk dat je daar zo maar eens gelijk in kunt hebben. Ik had wel een filmpje willen zien van de “productconfrontatie” tijdens de meeting met de board.
Op de site van het ED lees ik: “Het gaat volgens het concern niet om een vibrator, maar om een massage-product dat bestemd is om stellen ‘in the mood’ te brengen.” Kijk aan, dat valt al mee. Niks aan de hand. Zijn er al plaatjes?
@ Gosse. ja maar dat vind ik toch iets anders. Nu maakt Philips heel bewust en heel concreet iets dat de ‘lol in liefde’ faciliteert en juist dat wordt wereldwijd niet overal als acceptabel gezien. Zie bijvoorbeeld de reacties op de kuise Playboy in een land als Indonesië
Nou ik denk dat ze dit wel goed doen. Doordat de prijs m.i. vrij hoog te noemen is, is het een exclusief hebbeding en geen ordinaire fibo. In Europa denk ik dat het voornamelijk positieve reacties op zal leveren. Gewoon niet lanceren in landen waar je moeilijkheden verwacht.
@Luuk:
Wellicht biedt Philips het in die landen uit onder een van de (oude) dochtermerken aan:
Aristona, Whirlpool, Erres, Magnavox, Norelco, Radiola of een van de vele andere.
Dit, om inderdaad reputatie schade te voorkomen in de landen met een perverse “preutse” wetgeving.
Of het wordt een product puur voor de EU landen? De US lijkt me namelijk ook een no-go area voor het “ding”…
Nee het wordt wel echt een Philips-ding heb ik begrepen. En dat het inderdaad een West-Europees ding is lijkt me wel een voordeel, maar de wereld is klein natuurlijk en ook hier wonen tegenstanders.
Natuurlijk gaat de hardcore sex look meevallen, het is voor de doelgroep ‘stellen’ en wordt ook nog eens op diverse markten aangeboden?
Heren; de tijd dat de gemiddelde vibrator er als een afstotelijke plastic penis uitziet, zijn we echt ruim voorbij. Bekijk bijvoorbeeld de emotional bliss vibrator maar eens. Presenteer deze in beeldmateriaal als een effectieve nekmassagetool en ze vliegen ook in Azië de schappen uit ;-).
“Explore new ways to seduce and stimulate each other with this pair of intimate massagers for him and her. Both massagers are designed to enhance your most intimate moments of pleasure together. Relax, enjoy and let the journey begin…”
Ja, laat de reis maar beginnen, Philips! Remmen los, veiligheidsgordels om! Vind het een raarrrr apparaat.
@Erik: Heb je al een testapparaat aangevraagd (sorry, zal me nu weer op de marketingkant van het verhaal richten).
Of nee, toch nog even niet. Ik ben benieuwd naar de reactie van Bas van der Vlies.
Ik vind het ook echt een Philips artikel.
Via een vernieuwd perspectief, aandacht voor elkaar, in de spotlight zetten.
en o zo belangrijk in een relatie anno 2008.
bijna logische extensie
en ach ja al die landen waar het anders is dan hier
het nieuwe wekker-ei is bij ons al een stuk erotischer wakker worden dan hysterisch gepiep enzo, la we zeggen, meer organisch
deze stap past ook lekker bij de zogeheten feminiseringstrend
grappig dat we er in Nederland dan weer minder aan toe zijn dan in de UK; je zou zeggen andersom
de prijs is goed, zoveel kosten die dingen nou eenmaal
en verder lijkt het me heel fijn als er in die productgroep eens een echt A-merk komt… Etos heeft het dapper geprobeerd met een bordeaux-rood tril-ei, maar dat is er bij mij nooit gekomen (het was na de pr niet onmiddelijk te koop en bovendien alleen in de fiilialen in de wellicht wat anoniemere binnenstad, het had geen ‘aapje’ en het had niets van een p*k)
benieuwd dus waar Philips mee komt, als het werkt, dan werkt het en dan liever een A-merk dan een Christine le Duc (sorry!) met zo’n slap batterijvakje
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!