Ding met vibratoreigenschappen van Philips

9 september 2008, 08:28

{title}Jajajaja, een leuke. Sex sells. Helemaal niet zo’n interactief marketingtopic, maar wel een interessante om je geheel vrijblijvend tegenaan te bemoeien als je merkenmanagement, reputatie en branding leuk vindt. En wij willen voor Facts Inside graag weten wat u ervan vindt, want het is wél een echte lastige klassieke marketing-case. Geen ‘top of flop’, maar ‘doen of niet doen’. Want vandaag pikten we op dat Philips deze week een apparaat lanceert met ‘vibratoreigenschappen’.

Onder eigen merknaam en bedoeld voor stellen. Doel is om met het apparaat paren aan te spreken; het gaat Philips om wederzijds genot. Maar Philips wil het apparaat nadrukkelijk salonfähig maken. Daar voelen we in mee: past bij Philips’ Sense & Simplicity, maar het is ook sex natuurlijk. Dus vreselijk gevaarlijk voor de reputatie. Zeker als je bedenkt dat Philips veel, heel veel producten verkoopt in landen waar pakweg homosexualiteit strafbaar en sexuele voorlichting aan adolecenten zeer controversieel wordt gevonden, met de bekende gevolgen van dien overigens.

Het is nét even wat anders dan Durex’ speeltjes of de ludieke producten van Etos. Reden waarom de directie er bovenop heet te zitten en de hele board – picture that! – het ding heeft bekeken, aangeraakt en heeft gewogen. Vraag aan u: Kan dat? Een Philips -eeeeh- genotsding? Philips leest mee.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

12 Reacties

    mgvandenbroek

    @Luuk: Kun je hem ook onder de douche gebruiken, net als die fijne coolskin? Ik denk dat het voor de NL markt no prob is. Tegelijkertijd zou het in Azie wel eens uit kunnen lopen op een fijne rel, dat voorspel je aan en ik denk dat je daar zo maar eens gelijk in kunt hebben. Ik had wel een filmpje willen zien van de “productconfrontatie” tijdens de meeting met de board.

    Op de site van het ED lees ik: “Het gaat volgens het concern niet om een vibrator, maar om een massage-product dat bestemd is om stellen ‘in the mood’ te brengen.” Kijk aan, dat valt al mee. Niks aan de hand. Zijn er al plaatjes?


    9 september 2008 om 08:53
    luuk.ros

    @ Gosse. ja maar dat vind ik toch iets anders. Nu maakt Philips heel bewust en heel concreet iets dat de ‘lol in liefde’ faciliteert en juist dat wordt wereldwijd niet overal als acceptabel gezien. Zie bijvoorbeeld de reacties op de kuise Playboy in een land als Indonesië


    9 september 2008 om 09:49
    Thijs

    Nou ik denk dat ze dit wel goed doen. Doordat de prijs m.i. vrij hoog te noemen is, is het een exclusief hebbeding en geen ordinaire fibo. In Europa denk ik dat het voornamelijk positieve reacties op zal leveren. Gewoon niet lanceren in landen waar je moeilijkheden verwacht.


    9 september 2008 om 10:12
    Gosse AdB

    @Luuk:

    Wellicht biedt Philips het in die landen uit onder een van de (oude) dochtermerken aan:

    Aristona, Whirlpool, Erres, Magnavox, Norelco, Radiola of een van de vele andere.

    Dit, om inderdaad reputatie schade te voorkomen in de landen met een perverse “preutse” wetgeving.

    Of het wordt een product puur voor de EU landen? De US lijkt me namelijk ook een no-go area voor het “ding”…


    9 september 2008 om 10:26
    luuk.ros

    Nee het wordt wel echt een Philips-ding heb ik begrepen. En dat het inderdaad een West-Europees ding is lijkt me wel een voordeel, maar de wereld is klein natuurlijk en ook hier wonen tegenstanders.


    9 september 2008 om 11:23
    Chris

    Natuurlijk gaat de hardcore sex look meevallen, het is voor de doelgroep ‘stellen’ en wordt ook nog eens op diverse markten aangeboden?

    Heren; de tijd dat de gemiddelde vibrator er als een afstotelijke plastic penis uitziet, zijn we echt ruim voorbij. Bekijk bijvoorbeeld de emotional bliss vibrator maar eens. Presenteer deze in beeldmateriaal als een effectieve nekmassagetool en ze vliegen ook in Azië de schappen uit ;-).


    9 september 2008 om 16:55
    mgvandenbroek

    “Explore new ways to seduce and stimulate each other with this pair of intimate massagers for him and her. Both massagers are designed to enhance your most intimate moments of pleasure together. Relax, enjoy and let the journey begin…”

    Ja, laat de reis maar beginnen, Philips! Remmen los, veiligheidsgordels om! Vind het een raarrrr apparaat.

    @Erik: Heb je al een testapparaat aangevraagd (sorry, zal me nu weer op de marketingkant van het verhaal richten).

    Of nee, toch nog even niet. Ik ben benieuwd naar de reactie van Bas van der Vlies.


    10 september 2008 om 05:41
    Anne

    Ik vind het ook echt een Philips artikel.

    Via een vernieuwd perspectief, aandacht voor elkaar, in de spotlight zetten.

    en o zo belangrijk in een relatie anno 2008.


    10 september 2008 om 17:40
    Jenke Netjes

    bijna logische extensie

    en ach ja al die landen waar het anders is dan hier

    het nieuwe wekker-ei is bij ons al een stuk erotischer wakker worden dan hysterisch gepiep enzo, la we zeggen, meer organisch

    deze stap past ook lekker bij de zogeheten feminiseringstrend

    grappig dat we er in Nederland dan weer minder aan toe zijn dan in de UK; je zou zeggen andersom

    de prijs is goed, zoveel kosten die dingen nou eenmaal

    en verder lijkt het me heel fijn als er in die productgroep eens een echt A-merk komt… Etos heeft het dapper geprobeerd met een bordeaux-rood tril-ei, maar dat is er bij mij nooit gekomen (het was na de pr niet onmiddelijk te koop en bovendien alleen in de fiilialen in de wellicht wat anoniemere binnenstad, het had geen ‘aapje’ en het had niets van een p*k)

    benieuwd dus waar Philips mee komt, als het werkt, dan werkt het en dan liever een A-merk dan een Christine le Duc (sorry!) met zo’n slap batterijvakje


    12 september 2008 om 05:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!