De verandering van PR door het internet

21 augustus 2008, 10:45

Public Relations betekende ooit letterlijk “relaties met het publiek”. Bedrijven maakten graag gebruik van externe bureaus om deze relaties te managen. Zo gooiden ze vrij eenvoudig hun imago over de schutting naar een PR-bureau. En die zorgden dat een goede stroom aan positieve verhalen over het bedrijf de pers in gingen. Deze relaties zijn sterk aan verandering onderhevig door het internet. Al was het maar omdat Push een rivaal heeft gekregen in de vorm van Pull. In de bovenstaande presentatie schets ik een paar van die veranderingen:

Ja, PR-bureaus zullen behoorlijk moeten veranderen. Maar bedrijven die hun externe imago belangrijk vinden zullen ook achter hun oren krabben: het wordt voo hen tijd om te gaan experimenteren met potentieel een enorme menigte aan mensen, relaties en meningen. Zonder dat een bureau dit makkelijk kan oppikken deze keer – een risicovolle onderneming.

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Arjen

    Leuke presentatie!


    21 augustus 2008 om 12:03
    ewout@onedaycompany.nl

    @arjen : dank je!

    @Vincent Leenders : ook dank je. Ik verwacht inderdaad dat New Rules over 10 jaar standaard verplichte kost is voor PR-opleidingen ;-D


    21 augustus 2008 om 13:06
    kappenburg

    @ewout uiteraard leuk dat je wieowie.nl noemt 😉


    21 augustus 2008 om 16:31
    ewout@onedaycompany.nl

    @bartkappenburg Bart, Wieowie wordt zelfs al gebruikt door “officiële instanties” om te zien of ze (snel) iets kunnen vinden over een persoon. Blijkbaar levert dit voldoende op, om het als standaard instrument te gebruiken. De combinatie van info kan zo simpel & krachtig zijn.

    @hans de manier waarop je deze case beschrijft hangt redelijk tegen spam voor je eigen bedrijf aan – kan je meer vertellen hoe je dit hebt gedaan, niet zozeer het succes? Dan leren we hier & krijg je minder kritische commentaren, denk ik.

    Ben nog wel benieuwd wat de PR-mensen van deze presentatie vinden. (of lezen die hier niet? Waarschijnlijk)


    23 augustus 2008 om 04:46
    Hanzel

    @ Ewout Spammen zie ik toch wel als iets geheel anders. Het toevoegen van voorbeelden werkt krachtig is mijn optiek. Vandaar ook dat ik bv. in het Marketingfacts Jaarboek 2008 ieder hoofdstuk afsluit met een relevante case. Theorie en praktijk verstevigen elkaar!

    Een kritische opmerking heb ik overigens nog niet gezien, maar daar we kunnen we dan wel van leren. Over leren gesproken: zoals ik al zei is een persoonlijke benadering belangrijk, daar hoort ook het reageren op telefoon en e-mail bij. Regelmatig reageer ik zelf op toegezonden persberichten. Soms uit interesse. Soms om te ervaren hoe de communicatiestrategie werkt. Mijn ervaringen? Reacties komen (te) vaak laat (en zijn zeer summier van inhoud) of komen helemaal niet (zenden was kennelijk al genoeg). Nee, wees alert. Zit er boven op, pak de kansen, lees reacties, vul je perspage en schakel/evalueer continu met je (eventuele) opdrachtgever. En ja, dat is in veel gevallen een dagtaak……….


    24 augustus 2008 om 08:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!