De verandering van PR door het internet

De verandering van PR door het internet

Public Relations betekende ooit letterlijk “relaties met het publiek”. Bedrijven maakten graag gebruik van externe bureaus om deze relaties te managen. Zo gooiden ze vrij eenvoudig hun imago over de schutting naar een PR-bureau. En die zorgden dat een goede stroom aan positieve verhalen over het bedrijf de pers in gingen. Deze relaties zijn sterk aan verandering onderhevig door het internet. Al was het maar omdat Push een rivaal heeft gekregen in de vorm van Pull. In de bovenstaande presentatie schets ik een paar van die veranderingen:

Ja, PR-bureaus zullen behoorlijk moeten veranderen. Maar bedrijven die hun externe imago belangrijk vinden zullen ook achter hun oren krabben: het wordt voo hen tijd om te gaan experimenteren met potentieel een enorme menigte aan mensen, relaties en meningen. Zonder dat een bureau dit makkelijk kan oppikken deze keer - een risicovolle onderneming.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Leuke presentatie!

    geplaatst op
  • De gewijzigde rol van PR op een mooie visuele wijze in beeld gebracht. The New Rules of Marketing and PR van David Meermann Scott is ook zeer lezenswaardig.

    geplaatst op
  • @arjen : dank je!
    @Vincent Leenders : ook dank je. Ik verwacht inderdaad dat New Rules over 10 jaar standaard verplichte kost is voor PR-opleidingen ;-D

    geplaatst op
  • @ewout uiteraard leuk dat je wieowie.nl noemt ;)

    geplaatst op
  • Het speelveld binnen PR & Communicatie wijzigt continu. Als freelance professional (of bureau) moet je de (on)mogelijkheden kennen en daarnaast beschikken over een goed netwerk. Daarnaast is PR & Communicatie maatwerk. Geen product, dienst, bedrijf of branche is gelijk. Verken de markt en stel een gedegen strategie op en kies daar dan de middelen bij.

    Zelf werk ik ook vaak voor ICT- en Internetbedrijven (start-ups). Verricht daar communicatieadvies, bepaal een communicatiestrategie en voer deze veelal ook uit. Denk aan product/website-lanceringen, persuitnodigingen/bijeenkomsten, persberichten en artikelen schrijven voor vakbladen. Natuurlijk kan je daarbij kiezen voor de nujij's en ekudossen van de online wereld. Het bereik is vaak echter te beperkt en van zeer korte tijd. Nee, ik kies vaak voor een persoonlijke aanpak. Wellicht ouderwets maar wel succesvol. Hieronder een voorbeeld van de recente lancering van internet start-up http://www.studentstock.nl

    Met een uitgekiende strategie (persuitnodiging, ‘buzzen in je netwerk’, bellen, netwerken, primeurs weggeven, ludieke acties inzetten - win een gratis boot! - etc etc) is Studentstock bijvoorbeeld onder de aandacht geweest bij:

    BNR Radio (live in de studio)
    NOS (interview & headlines)
    Marketingtribune (14/2008)
    Intermediair
    Volkskrant Banen
    Het Parool
    Nu.nl
    Emerce
    Spits
    Sprout
    De Pers
    ANP
    VNU Media
    Computable
    AD
    Pitch op het Nationaal Uitgevers Congres (dank Marco voor de tip!)
    Diverse lokale radiostations

    Er is binnen deze campagne geen enkel persbericht geplaatst op de bekende websites. Wel is Hyves ingezet om 'the boatrace' te promoten. Persoonlijk contact was de sleutel tot succes (naamsbekendheid en traffic genereren).

    Natuurlijk ben je er niet na deze media-hype. Samen met de opdrachtgever(s) zal je nieuwe communicatie- en pr-momenten moeten benoemen. Het liefst natuurlijk niet ad-hoc, maar volgens een plan(ning).

    geplaatst op
  • @Hans: Goh, grappig dat je ook hier weer je cases mooi kan gebruiken om te illustreren hoe het werkt. Twee weken geleden op Frankwatching heb je bijna letterlijk hetzelfde verhaal kunnen gebruiken: http://www.frankwatching.com/archive/2008/08/07/pr-20-en-persberichten/

    Heb je inmiddels nog nieuwe inzichten, nadat je dit (ook weer erg goede artikel) hebt gelezen? Ben benieuwd!

    geplaatst op
  • @ Boudewijn Klopt helemaal. Het onderwerp komt op verschillende blogs voorbij. Ik probeer hierin enige nuance aan te brengen en aan te geven dat 'met gezond verstand en ee persoonlijke benadering' mooie resultaten zijn te behalen. Graag doe ik dat met een case (had dit keer ook de lancering van www.verfspot.nl kunnen gebruiken). Nieuwe inzichten? Kijk bv. eens een dagje op persberichten.com of nieuwsbank.nl. Inspiratie genoeg!

    geplaatst op
  • @bartkappenburg Bart, Wieowie wordt zelfs al gebruikt door "officiële instanties" om te zien of ze (snel) iets kunnen vinden over een persoon. Blijkbaar levert dit voldoende op, om het als standaard instrument te gebruiken. De combinatie van info kan zo simpel & krachtig zijn.

    @hans de manier waarop je deze case beschrijft hangt redelijk tegen spam voor je eigen bedrijf aan - kan je meer vertellen hoe je dit hebt gedaan, niet zozeer het succes? Dan leren we hier & krijg je minder kritische commentaren, denk ik.

    Ben nog wel benieuwd wat de PR-mensen van deze presentatie vinden. (of lezen die hier niet? Waarschijnlijk)

    geplaatst op
  • @ Ewout Spammen zie ik toch wel als iets geheel anders. Het toevoegen van voorbeelden werkt krachtig is mijn optiek. Vandaar ook dat ik bv. in het Marketingfacts Jaarboek 2008 ieder hoofdstuk afsluit met een relevante case. Theorie en praktijk verstevigen elkaar!

    Een kritische opmerking heb ik overigens nog niet gezien, maar daar we kunnen we dan wel van leren. Over leren gesproken: zoals ik al zei is een persoonlijke benadering belangrijk, daar hoort ook het reageren op telefoon en e-mail bij. Regelmatig reageer ik zelf op toegezonden persberichten. Soms uit interesse. Soms om te ervaren hoe de communicatiestrategie werkt. Mijn ervaringen? Reacties komen (te) vaak laat (en zijn zeer summier van inhoud) of komen helemaal niet (zenden was kennelijk al genoeg). Nee, wees alert. Zit er boven op, pak de kansen, lees reacties, vul je perspage en schakel/evalueer continu met je (eventuele) opdrachtgever. En ja, dat is in veel gevallen een dagtaak..........

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.