Slechtedekking.nl: gatenkaas netwerkdekking in kaart
‘Deze website moet de Nederlandse providers met de neus op de feiten drukken. De gaten zijn groter en talrijker dan nu wordt toegegeven, en het is hoog tijd dat daar verandering in komt.’
Leuk, een burgerinitiatief. Jaap Stronks maakte zich boos over de slechte netwerkdekking die hij had met zijn onbeperkte internetkaart van T-Mobile. Oude regel: als je ergens boos over wordt, moet je er over schrijven. Of een weblog beginnen. Stronks deed beide, het resultaat is te vinden op Slechtedekking.nl (via: Emerce). Lees hier zijn openingspost waarin hij tekst en uitleg geeft.
Omdat de 3G-ontvangst van de iPhone tegen blijkt te vallen, had Stronks bedacht om een aparte kaart te maken van de gaten in de 3G-dekking. Goed idee, dachten ze ook bij Wired, waar ze onlangs met deze kaart kwamen. Slechtedekking.nl brengt alleen die plekken in beeld waar helemaal geen dekking is.
Tegen Emerce vertelt Stronks dat er al meer dan 120 ballonnetjes zijn geplaatst. Uiteindelijk wil hij, gesteund door de wet van de grote getallen, heatmaps gaan voorleggen aan de providers om ze met de neus op de feiten te drukken (ik ken Jaap wel, dat kun je aan hem overlaten). Stronks tegen Emerce: ‘Als je flinke clusters van ballonnetjes ziet, dan is het duidelijk dat er wat aan de hand is.’
Interessant initiatief, lijkt mij. Uiteindelijk is het natuurlijk hopen, dat het niet bij een aanklacht blijft, maar dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt met de data die internetters gezamenlijk verzamelen. Dat is nog wel een uitdaging, want masten plaatsen in gebieden waar weinig mensen wonen (en het bereik vast slechter zal zijn dan in de stad) is duur en levert niet veel op.
Ik denk dat T-Mobile voorlopig helemaal niets doet. Ze zijn er ongetwijfeld van op de hoogte dat er blinde vlekken zijn, om precies de reden die je in je laatste regel noemt.
Zowieso zullen ze eerst even afwachten hoe het met de dekking zit nadat ze het netwerk van Orange erbij hebben gevoegd. Dat zou eind van dit jaar rond moeten zijn. Althans, zo heb ik het begrepen.
Dat zou in ieder geval prettig zijn, want er zijn inderdaad genoeg ballonnetjes op die kaart geprikt…
Ik heb even mijn situatie gecheckt in het centrum van amsterdam. Mijn Vodafone abo doet aan de achterzijde van mijn appartement inderdaad optimaal, maar aan de andere zijde ben ik bijna netwerkloos. Eerder contact met weer zo’n callcentermedewerkers die je behandelt alsof je net bent geboren, bleek uiteindelijk dat er al maandenlang (!) een storing zou zijn. Hahah, wie gelooft dat nou. We leven hier niet in een achtergesteld gebied lijkt me. Kortom, ze lullen maar wat, en de belofte om terug te bellen voor een bovengemiddelde klant met een vraag, dat zijn ze al 3 keer vergeten. Ik denk weer aan een abo bij KPN, mits ze ook tv doen via umts, dan zeg ik: Vodafone adieu van een goede klant uit Amsterdam.
Ronald,
als je wilt kun je me even mailen en je postcode doorgeven. Dan laat ik de dekking nogmaals controleren en uitzoeken of het een storing betreft.
Opnieuw…
Ronald,
als je wilt kun je me even mailen (vodafonewebrelations punt nl at vodafone punt com) en je postcode doorgeven. Dan laat ik de dekking nogmaals controleren en uitzoeken of het een storing betreft.
Bas
Vodafone Web Relations
Kijk eens aan, het webcare team van Vodafone, live voor u in actie op Marketingfacts.nl 😉
@bas: prima. mail je zo even m’n gegevens. Alvast dank voor snelle reactie 🙂
Zojuist een reactie van het webteam van Vodafone ontvangen.
Het blijkt bij mij te gaan om een plaatselijke verminderde dekking waar niets aan kan worden veranderd i.v.m. bebouwing/ligging van het pand et cetera. Jammer, maar wel een snelle eerlijke reactie van Vodafone. Niks geen storing dus 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!