Personalbrand.nl interview: Marloozvertizing

Personalbrand.nl interview: Marloozvertizing

MarloozvertizingIn het kader van het boek personal brand.nl, dat geschreven wordt door o.a. twee marketingfactsbloggers (ikzelf en Huub van Zwieten) doen wij momenteel interviews met personal brands die zeer actief zijn met nieuwe media. Na het hier eerder op de site gepubliceerde interview met Karin Luiten is vandaag Marloes Veldhuizen aan het woord over haar personal branding en vooral haar bijzondere manieren om haar personal brand te exploiteren. Het hele interview (15 minuten) is hier als MP3 te beluisteren.

Marloes is freelance filmmaakster en een echte internet geek. Ze was ook niet voor niks geekster 1.09 van GeekFM. Marloes, of beter Marlooz zoals ze zichzelf online ‘brand’, is een niche personal brand in de online media wereld.

Vind je jezelf een personal brand?

In eerste instantie dacht ik van niet, maar toen je met deze vraag kwam ben ik daar eens over gaan nadenken. Ik ben freelancer en als freelancer moet je jezelf profileren, dus in zoverre ben ik wel een personal brand.

Hoe profileer je jezelf? Welke online middelen zet je daar voor in?

Ik houd een vlog bij, een video blog, op viva.nl. Daarnaast heb ik een nog een aantal blogs en vlogs, zowel voor persoonlijke dingen als zaken die ik met mensen wil delen.

En daarnaast ben ik natuurlijk actief in allerlei sociale netwerken zoals Hyves en Twitter. Vooral Twitter, ik ben helemaal twitter verslaafd.

{title}Je bent niet bang om privé zaken online te zetten. Je hebt een video dagboek op Viva waar je schrijft over slapeloosheid en depressie, je hebt een first date live gestreamt. Is het een bewuste keuze dat je zoveel van je privé leven deelt?

Eigenlijk heb ik daar nooit zo bij stil gestaan. Ik ben opgegroeid met het internet en ik had heel vroeg eigenlijk al vrienden in Amerika, waar het internet toen al veel normaler was. Ik ben toen ook een website gaan bijhouden, ik was toen 16 of 17, waarop ik ook alles deelde. Ik deed dat voor mijn vrienden en ik heb nooit gerealiseerd dat anderen dat ook konden lezen of interessant zouden vinden.

Uiteindelijk zijn we allemaal mensen, en dat vergeten sommige mensen wel eens. Het is altijd leuk om te weten waar we allemaal mee bezig zijn en wat voor problemen iemand heeft. Een soort voyeurisme zit er toch in iedereen.

Denk je dat alles wat je uit je privé leven deelt een impact heeft op je professionele imago?

Daar was ik wel heel bang voor, zeker toen ik over de slapeloosheid ging vertellen en de depressie die daarbij kwam. Is dat wel goed voor mijn imago en hoe kijken potentiële opdrachtgevers hier tegen aan? Maar iedereen is positief geweest, ik heb alleen maar leuke reacties gekregen en ik heb sindsdien meer opdrachten dan ooit.

Kan het ook zo zijn dat er wel een aantal potentiële klanten juist wel afhaken omdat je zo open bent, maar aan de andere kant net zoveel, of misschien meer, andere juist wel denken dat iemand met zoveel lef, die moeten we inhuren?

Ja, dat kan zeker het geval zijn. Een heleboel van mijn vrienden zijn ook niet online bezig en begrijpen het ook niet, maar het maakt mij niet zoveel uit. Ik ben wie ik ben, daar kan je geheimzinnig over doen, maar wat schiet je daar mee op?

Heb je van te voren nagedacht over je je wilde positioneren?

Nee, ik ben totaal niet zakelijk ingesteld en ik ben er gewoon ingerold. Mijn opdrachten kwamen uit mijn netwerk, van borrels en zo. De gunfactor naar mijn kant toe is blijkbaar heel groot.

Hoe denk je dat je potentiële opdrachtgevers je zien? Wat zijn je merkwaarden?

Ik wist dat mensen mij altijd zagen als dapper, gezellig, intelligent, leuk en een doorzetter, lief. Allemaal heel positief, maar ik zag mezelf niet zo. Voor het viva blog heb ik vrienden en collega’s geïnterviewd en toen kreeg ik ook al die opmerkingen terug. Dus als mensen die me kennen me blijkbaar zo zien, ben ik daar ook maar in gaan geloven en wil ik ze ook waarmaken. Als ik er drie moet noemen waarvan ik zelf hoop dat mensen ze in mij zien is dat sociaal, communicatief en creatief.

Je hebt een hele bijzondere manier gevonden om je personal brand te exploiteren: Marloozvertizing.

Marloozvertizing is eigenlijk begonnen als een grap. Ik wilde heel graag naar The Next Web, maar kon de 750 euro daar niet voor betalen. Op Twitter kreeg ik redelijk alles voor elkaar, dus ik heb een oproep geplaatst dat ik graag naar The Next Web wilde en in ruil daar voor een t-shirt van het bedrijf zou dragen. Iets wat me in het verleden veel opviel was dat ik altijd op heel veel foto’s stond als ik op borrels was, dus dat zou veel exposure opleveren. Bemba reageerde daarop en in ruil voor een t-shirt en de entree heb ik daar drie dagen voor ze rond gelopen. Tegen Bemba had men zelf gevraagd met hoeveel mensen ze er waren, want ze hadden zoveel mensen met een t-shirt gezien, terwijl alleen ik en Arne er waren.

Middels Marloozvertizing ben ik inmiddels ook bijvoorbeeld naar de spin awards geweest, inclusief het diner, dankzij nettraject. En ik zoek nog een sponsor voor Le Web.

Exploiteer je je personal brand nog op andere manieren?

Ik ben dus freelance filmmaker en ik krijg mijn opdrachten vanuit mijn netwerk vanwege wie ik ben. Dus als freelancer maak ik zeker gebruik van mijn personal brand.

Heb je nog een gouden tip voor mensen die meer aan online personal branding willen doen?

Maak jezelf zichtbaar, besteed met zorg aandacht aan je netwerk profielen. Zet er geen rare dingen op die misschien schadelijk voor je kunnen zijn, maar ben wel open en eerlijk.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 27 reacties op dit artikel

  • Leuk interview (en heel herkenbaar); ik vraag me dan ook af of je personal branding moet plannen of dat je gewoon de dingen moet doen die je leuk vindt en goed voelen. Volgens mij dat laatste, dan komt de rest vanzelf. Doe je het andersom en ga je personal branding plannen dan is het niet echt en gaat het niet werken imho.

    geplaatst op
  • @Marco absoluut mee eens. Elk interview dat we tot nu toe gedaan hebben (er staat er nu 2 hier, maar nog veel meer elders en in de pijplijn) geeft hetzelfde beeld. 'ik ben eigenlijk geen brand, want ik ben mezelf, ik heb er niet over nagedacht'. Maar dat is volgens ons dus juist het ultieme brand, namelijk dat wat je leeft, dat wat je bent. Geen likje verf, maar echte mensen zijn de sterkste personal brands.

    Wat echter wel belangrijk is, is dat je moet weten wie je bent, wat je drijft, waar je gelukkig van wordt. En daar zit voor heel veel mensen een probleem. Want vraag maar eens aan iemand: wat is nu je droom?

    Marloes geeft het ook aan (op de MP3): eerst had ze een video productie bedrijfje, maar daar werd ze niet gelukkig van. Dat managen was niets voor d'r. Dat is iets dat je moet leren, ervaren. Waar wordt ik gelukkig van, wat geeft me meer energie dan dat het me kost?

    Goede personal branding komt van nature en alle personal brands die we tot nu toe hebben geïnterviewd waarvan wij denken: dat zijn succes verhalen, die doen iets bijzonders, zeggen allemaal: ik ben geen brand, ik ben mezelf.

    Volgens mij is iedereen ergens een brand, want als je zichtbaar bent (en dat ben je hoe dan ook, hetzij online, hetzij bij je collega's) heeft men een mening over je en ben je dus 'een merk'. Dan kan je beter jezelf zijn, dat scheelt een hoop energie t.o.v. een façade hoog houden. Maar als je helemaal goed nagedacht hebt over hoe je wilt zijn kan je ook sturen dat je wel gevraagd wordt voor de dingen die je graag wilt en niet voor de dingen die je toch niet wilt.

    geplaatst op
  • @Bas: hoe selecteren jullie je kandidaten? Zitten daar ook politici, artiesten en top-ondernemers bij? Want daar zie je volgens mij het omgekeerde en wordt er wel degelijk bewust gewerkt aan personal branding.

    geplaatst op
  • @Marco we hebben er wel naar gekeken, maar die zijn zelden bekend door het internet. En dat is wel de inhoud van het boek. Het is niet personal branding (daar heeft Huub het boek 'het merk ik' al over geschreven) maar online personal branding.

    We zijn wel aan het kijken naar artiesten die b.v. via nieuwe media hun bekendheid hebben bewerkstelligd (goh, wie zou dat toch zijn) en er zitten een aantal ondernemers bij (jij hebt ook nog steeds een mailtje liggen). Top ondernemers (managers bedoel je waarschijnlijk) zijn dat vaak niet dankzij nieuwe media geworden. En ik ken ook nog geen tweede kamerlid of minister van naam die zich de politiek in geblogd heeft.

    Dus nee, nog niet, en dat ligt aan de keuze die gemaakt is om echt het online stuk centraal te stellen.

    geplaatst op
  • @Bas

    Kijk eens naar Boris van der Ham, die is volgens mij nog wel redelijk authentiek en actief op netwerken (en volgens mij niet personeel wat voor hem werkt). Leuk interview! Succes!

    geplaatst op
  • @ Marco en Bas,

    Volgens mij is het nog iets subtieler:
    Natuurlijk moet je vanuit je authenticiteit personal branden, vanuit dat wat je leuk vindt, wat je passie heeft, en waar jij voor staat. Die vraag eerst beantwoorden is dan ook de cruciale eerste stap, zoals Bas ook zegt.
    Maar vervolgens kun je veel effectiever, succesvoller en moeiteloos gelukkiger worden als je gebruik maakt van actieve Personal Branding. Dus: eerst uitvinden en kiezen wat jouw verhaal is, vervolgens daar actief gebruik van maken en vooral in de lijn van dat verhaal gaan communiceren en gedragen.

    Eerder deze week vroeg een interviewster van Carp* mij 'Ja maar, hoe hou je dat Personal Branden vol?'. het antwoord is dat dat geen enkel probleem is als je vanuit je eigen authentieke verhaal en passie handelt en communiceert.
    Personal Branding, offline of online, is een handig hulpmiddel om zoveel mogelijk jezelf te zijn. En da's wel zo prettig.

    geplaatst op
  • Ik heb er wel een beetje moeite mee dat men probeert overal een stempel op te drukken.
    Eigenlijk doe ik maar wat, soms zit het mee en soms zit het tegen en in mijn geval zit het de laatste tijd mee dankzij wat ik al 5 jaar op internet doe.
    Iedereen moet gewoon doen waar hij zich goed bij voelt. Voor Marlooz is dat deze levenswijze (erg herkenbaar voor mij), en voor anderen is dat iets anders. :-)

    geplaatst op
  • @Petra wat bedoel je precies met 'men probeert overal een stempel op te drukken'? Ik begrijp je opmerking niet helemaal.

    geplaatst op
  • Ik wil hier niet voor Petra gaan invullen wat zij bedoelt met de opmerking "er een stempel op drukken" maar ik kan me er persoonlijk wel iets bij voorstellen.
    Vroeger (o jee, dat ik dat nog eens zou zeggen!) deed je wat je leuk vond en waar je goed in was (toevallig gaat dat vaak samen) en hadden we het over termen als 'je profileren binnen je netwerk'.
    Nu vind ik al surfend (o.a.) de volgende definitie:
    "Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat."
    Het klinkt voor mij (maar misschien mis ik iets en dan hoor ik het graag) als oude wijn in nieuwe zakken maar dat zou ook weer kunnen betekenen dat ik al lang stiekem aan personal branding doe zonder het ooit bewust zo gedefinieerd te hebben.

    geplaatst op
  • Kristel, wat een heerlijke reactie. Ik betrap mezelf er steeds vaker op dat mijn nekharen overeind gaan staan bij de borstklopperige artikelen van enkele bloggers hier. Een kreetje de wereld in slingeren, er een boek over gaan schrijven (nou nou) zodat het lijkt alsof ze de uitvinders ervan zijn, om vervolgens wat inhoudsloze lezinkjes te slijten. Mocht er iemand iets van kunnen opsteken, prima, ik skip 't wel. Maar dit soort platte eigengeilerij irriteert me te sterk om het langs me heen te laten gaan.

    geplaatst op
  • @Kristel: hoewel ik de definitie niet 100% steun (wel 95%) denk ik dat je gelijk hebt. Hoewel ik het geen oude wijn in nieuwe zakken zou noemen, maar gewoon 'het beestje eindelijk een naam geven'. Wij claimen ook niet dat personal branding iets nieuws is, Huub heeft jaren geleden al een boek over het onderwerp geschreven. Wat we nu willen laten zien is hoe de nieuwe media mogelijkheden bieden om jezelf te branden.

    In onze optiek doet iedereen altijd aan personal branding, bewust, maar de meeste volledig onbewust. En dat is het enige waar wij verandering in willen brengen. Een stukje bewustwording dat je gezien wordt op basis van wat je schrijft, post, blogt en hoe je je presenteert in Hyves, Linkedin, etc.

    geplaatst op
  • @Bas: Kristel (en anderen) hebben wel een punt en ik ben dan ook wel benieuwd naar wat jullie extra gaan brengen in het boek. Jezelf vermarkten is al zo oud als de weg naar Rome, ook het gebruik van 'nieuwe media' daarbij gebeurt al sinds de boekdrukkunst. Kortom, ik ben benieuwd!

    @Adriaan: mag ik je vragen waarom je telkens zo loopt te zeiken onder verschillende namen? Wees een vent en doe het onder je eigen naam.

    geplaatst op
  • Marco, ik onthoud niet alle namen waaronder ik reageer, dus vandaar dat er wat variatie in zit. Ik doe niet aan personal branding, dus heeft het geen zin om mijn anonimiteit op te geven (grapje natuurlijk). Ik reageer in ieder geval inhoudelijk, en ben benieuwd wat daar jouw inhoudelijke reactie op is in plaats van mijn (terechte?) ergernis af te doen als 'gezeik'.

    geplaatst op
  • @Adriaan: ik noem het geen inhoudelijke reacties (of moet ik wellicht even herhalen onder welke naam je welke reacties hebt geplaatst?), ze zijn alleen negatief (geen enkele is positief) en bevatten geen enkel advies naar de schrijver toe hoe het anders of beter zou kunnen. Kortom, alleen gezeik. Of heb ik wellicht ergens inhoudelijk advies van je gemist?

    geplaatst op
  • Marco, ik ben het met je eens dat ik vaak kritisch ben, negatief is denk ik een verkeerde woordkeuze. Wellicht dat dat met de kwaliteit van de postings waar ik op reageer te maken heeft. Kritiek uit men nu eenmaal makkelijker dan complimenten. En volgens mij reageer ik weldegelijk inhoudelijk. Deze posting gaat over personal branding, ik geef aan dat ik het in de wereld slingeren van een dergelijk kreetje en het commercieel uitbuiten hiervan buitengewoon irritant vind. Mijn advies aan de schrijver zal daarom ook niet heel vriendelijk zijn, dus dat laat ik maar achterwege (ik ben wellicht kritisch, maar wel netjes opgevoed).

    Ik kom op Marketingfacts om te leren en geinspireerd te worden, niet om me te ergeren aan de "personal branding" activiteiten van de bloggers hier. Ik beloof je om snel eens een positieve reactie schrijven op een inspirerend artikel!

    geplaatst op
  • @Adriaan: ik zie uit naar je opbouwende reacties, dat maakt marketingfacts alleen maar interessanter voor jou, mij en andere lezers!

    geplaatst op
  • Zal ik mezelf hier dan even "personal branden" door een workshop Effectief Feedback geven aan te bieden;-)

    Verder denk ik dat @Bas zeker een punt heeft waar hij stelt dat veel mensen volledig onbewust met personal branding al bezig zijn. Dat geldt behalve voor deze discussie voor heel veel zaken in het leven en dat houdt mensen als ondergetekende weer aan het werk!

    Tot slot eens met @Marco dat discussies wel inhoudelijk gevoerd moeten worden. Zeker "op papier" is niet altijd duidelijk of iets cynisch of humoristisch bedoeld is waardoor er snel ruis op de lijn ontstaat.

    geplaatst op
  • @Kristel dank je voor de inhoudelijke feedback. Dat is ook de reden dat we hier en op verschillende andere blogs vast stukken publiceren uit het boek. Gelukkig krijgen we veel positieve en kritische feedback waar we wat mee kunnen.

    Om een voorbeeld te geven: recent deed ik met Tom een workshop voor marketeers over dit onderwerp. We hebben toen mensen laten zien hoe verschillende ze zich positioneren op Hyves en Linkedin bijvoorbeeld. Of wat voor associaties ze oproepen met bepaalde zaken. Daar had men nooit bij stil gestaan en nooit over nagedacht dat een werkgever niet enkel naar je linkedin keek, maar ook je Hyve. Of hoe zaken tweeledig geïnterpreteerd kunnen worden. Zo was er een jongen die heel veel krabbels in zijn hyve had over 'gaan we weer bieren' en 'vrijdag biertje drinken'. En dat echt pagina's achter elkaar.

    De één reageert dan: dat wordt een gezellige collega, mag er morgen bij. De ander zegt: nou, die is niet met zijn werk bezig dus wil ik er niet bij hebben.

    Voor mij is geen van beide juist, maar het is een beeld dat je oproept. Daar bewuster mee omgaan in deze open maatschappij is iets dat wij hopen te bereiken. Stap twee is dan om daar ook in te sturen, niet dat je jezelf moet voordoen als iemand die je niet bent. Dat absoluut niet. Maar het kan ook veel voordelen hebben, zoals recent het voorbeeld van iemand die zich bij google naar binnen heeft geblogt.

    geplaatst op
  • @Bas: treffend voorbeeld! Zo deed ik het ook in de tijd dat ik nog mensen moest selecteren. Ik googlede vaak nog eerder een potentiële kandidaat dan dat ik het CV gelezen had. Het CV zegt immers veel over 'kennen en kunnen' maar minder over de persoon achter de sollicitatie. Als ik dan op een Hyve las: "Nog brak van gisterenavond, teveel gedronken, denk dat ik me ziek meld en zeg dat ik migraine heb", hoefde die kandidaat in ieder geval al niet te rekenen op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek! En uiteraard leverde het ook weleens hele positieve wendingen op.

    geplaatst op
  • Hmm, interessant om te zien dat het fenomeen personal branding altijd zoveel tongen losmaakt. Opzichzelf niet verkeerd om mensen een "stukje bewustwording" bij te brengen over datgene ze bewust of onbewust doen, al was het maar omdat men je steeds meer gaat percipiëren als een 'brand'. Maar wacht, marketing alert! Brands worden tegenwoordig met de nodige argwaan bekeken: een mooi omhulsel alleen is niet genoeg, mensen praten (lees: bloggen, raten, reviewen) over je en bepalen het beeld. Lees onderzoek en weet dat mensen zich meer aantrekken van hun 'peers' dan van hun brands.
    Roept zo'n zorgvuldig opgebouwd persoonlijk merk ('Regilio') dan ook niet erg veel argwaan op bij de groep mensen die merken liever waarderen om wat ze leveren (een spijkerbroek) dan om wat ze je willen doen geloven te zijn (een succesvol leven) en dat deze groep alleen maar groeit met de wildgroei van dergelijke beloftes?
    Jamie is een goede kok, is een leuk joch, maar volgens mij is het vooral de buitenwereld van belanghebbenden die hem maakt tot brand (uitgevers, tv-makers, producenten van walgelijke plastic troep).

    Het verhaal wat ik vertel aan mijn 'markt' is de belofte van wat ik echt te bieden heb, niets meer, niets minder. Al het andere houdt geen stand bij de mensen van wie ik wil dat ze het geloven.

    geplaatst op
  • Thijs, ik kan het niet anders dan met je eens zijn. Perceptie is achterhaald, het gaat om de pure inhoud. Daar kan menig blogger een voorbeeld aan nemen! </positive feedback mode off>

    <cynical mode on> Kan iemand mij trouwens het verschil uitleggen tussen online reputation management, online identity management en personal branding? Of is er nog een expert in da house die daar een mooi boekje over heeft geschreven? </cynical mode off>

    geplaatst op
  • @Thijs: dat is wat wij ook veel te horen krijgen in onze interviews. Veel mensen zien een brand als iets gemaakts en met argwaan bekeken. Wij dus niet, een goed merk leef je. Wij geloven dat personal branding ook niets anders is dan jezelf voordoen zoals je bent, maar wel bewust.

    En perceptie is altijd in the eye of the beholder. Er zijn mensen die als ze twee Porsches bij een leverancier op de stoep zien staan zeggen: ik betaald teveel. Ik denk: deze mensen zijn goed in wat ze doen als ze dat kunnen betalen.

    Wat dit boek, alle interviews en online discussies mij in ieder geval geleerd heeft, is dat de term brand (merk) een heel negatief imago heeft. Terwijl wij dat er in ieder geval niet aan willen meegeven. Een merk hoeft geen leeg omhulsel te zijn, sterker, een personal brand KAN dat niet zijn in mijn optiek. Het gaat enkel om de inhoud.

    geplaatst op
  • Ik betrapte me er onlangs op dat ik dacht 'ik mag wel weer eens wat muziek aanzetten', omdat ik zag dat er op mijn last.fm widget stond '6 days ago' oid. Waarom? Omdat de muziek waar ik naar luister onderdeel zijn van het beeld wat mensen van mij hebben. En ik wil niet de indruk wekken dat ik stil sta. Waarom niet? Omdat ik een deel van mijn online activiteiten (en de diverse mogelijkheden voor mensen om die te volgen) óók onderneem om te laten zien dat ik met goed, afwisselend werk mét inhoud bezig ben, bij een goed, creatief en innovatief bedrijf.

    Maar ik geloof dat het niet veel verder gaat dan de constatering dat ik al een tijdje met muziek van de radio werk. Het resultaat van mijn boven beschreven ontdekking was niet dat ik eens op zoek ging naar een uberhip album op snel maar te luisteren.

    Juist niet, omdat ik me ooit heb voorgenomen om in alle omstandigheden, bij alle mensen, en dus via alle kanalen, één en dezelfde persoon te zijn. Dus als ik zin heb om alle albums van Aqua achter elkaar te luisteren dan laat ik dat niet omdat dat mijn personal brand zou schaden. Als ik zin heb om naar kekke movie sites te gaan en die op StumbleUpon of Digg te melden, dan hou ik me niet in omdat het misschien te oppervlakkig is.

    Als je jezelf bent, is dat geen personal branding, maar dan ben je een personality brand. Dan is het geen activiteit maar een gevolg.

    geplaatst op
  • Guys, dit is toch een marketing blog?

    Marketing is toch iets slim en onderscheidend onder de aandacht brengen, teneinde de markt te veroveren?
    Personal branding is toch niets anders: jezelf op de juiste, krachtige en onderscheidende manier onder de aandacht te brengen teneinde de markt te veroveren?
    Ook als je softwareengineer, loodgieter, grafisch ontwerper, consultant, winkelier, tekstschrijver, timmerman, of wat dan ook bent.

    Waar de bakker een bord voor zijn deur zet met 'Brood te koop' erop, zo kan je er als individu voor kiezen om ook over zichzelf te communiceren, bijv. via het web.
    En natuurlijk moet hetgeen je levert wel gewoon goed zijn, en blijven.

    Grappig dat als het over 'jezelf verkopen' gaat grote groepen mensen in een kramp springen.
    Terwijl: degene die zichzelf het best verkoopt heeft meer omzet, kan meer tevreden klanten creeeren en dus beter bijdragen. Niets mis mee. Da's marketing.

    geplaatst op
  • Ik had heel deze discussie na mijn reactie even gemist. Met een stempel ergens opdrukken (of een etiketje ergens opplakken) bedoelde ik achteraf een naam bedenken voor iets wat gewoon gebeurt door de mogelijkheden die nieuwe technieken ons bieden.
    Men vertelt dus niet het verhaal van een Marlooz (of mij) die het dankzij hun netwerken en actief zijn in verschillende online netwerken wat dingen makkelijker voor elkaar krijgen, omdat ze de tools gebruiken die beschikbaar zijn in 2008. Nee, men probeert daar een hogere waarde aan op te hangen alsof dat een voorop uitgezette strategie zou betreffen.
    De grap is dat het als je het juist als strategie zou willen gebruiken (bijvoorbeeld na het lezen van een boek over personal branding) het nooit en te nimmer zal werken. Ten eerste moet iedereen zijn eigen unieke persoonlikheid laten werken voor zich, en dan zie je het ook niet als werk maar heb je een geweldig leven en ten tweede heb je er een bepaalde persoonlijkheid voor nodig, uitstraling, charisma, whatever. Maar iets wat niet iedereen heeft.
    Daar kun je tig boeken over lezen. Je hebt het of je hebt het niet, je snapt het of je snapt het niet. Soms is het wel leuk om iets te lezen waarvan je denkt: Juist, zo doe ik het ook!
    Dat bedoelde ik met het stempeltje. Er volgde wel een interessante discussie na mijn reactie. Karen Romme schreef er trouwens al een boek over. Het heet Calimeromarketing. Een boek waarbij ik bij het lezen het idee had: Hé wat ik al jaren doe heeft een naam! En de benaming Calimeromarketing vind ik tien keer mooier dan Personal Branding.

    geplaatst op
  • @Petra: de meeste succesvolle personal brands hebben inderdaad geen strategie, dat maakt het mooi. Wij willen er ook zeker geen hogere waarde aan hangen, wat we wel hopen te bereiken is een stukje awerness. Iedereen is een personal brand, of je het nu wil of niet. De één alleen bij zijn/haar collega's, de ander ook publiek. Daar moet je je bewust van zijn in mijn optiek.

    Ik sprak Karen toevallig een tijdje terug. Grappig genoeg was ze namelijk bij de sessie waar Huub, Tom en ik tot dit idee voor een boek zijn gekomen. Ze vond het toen erg leuk, je blogpost, dat je schreef dat wat jij deed een naam had :)

    geplaatst op
  • Wat mij betreft is personal branding idd iets is wat je hebt of niet. Als je het hebt dan ben je er niet bewust mee bezig. Heb je het niet dan ben je meer bezig met je personal branding dan met je core business. En dan kom je over als iemand die wanhopig probeert in de belangstelling te komen.

    Ik vergelijk het graag met bv’s (bekende vlamingen, ik kom dan ook uit Vlaanderen). Veel van die bv’s proberen wanhopig in de belangstelling te blijven nadat ze ooit eens een missverkiezing gewonnnen hebben of ooit een muziekstuk hebben kunnen uitbrengen. Terwijl anderen gewoon in de belangstelling staan omdat ze serieus met hun vak bezig zijn en tot de top behoren in hun vakgebied.

    Helaas blijkt het gewone publiek te dom om een onderscheid te maken tussen mensen die echt toegevoegde waarde hebben en losers. Is het nu een karaktertrek van mensen maar ik heb de indruk dat weinig mensen nog echt meerwaarde willen zoeken. De personen die het luidst roepen krijgen alle aandacht en daar komt het volk op af. Dat is natuurlijk al altijd zo geweest maar mensen maken blijkbaar zelf geen kritische reflectie meer. Terwijl dat met alle informatiekanalen eenvoudiger is dan ooit.

    En ik heb ook de indruk dat sommige experts (in spreek in het algemeen) nieuwe markten blijven uitdenken om zichzelf werk te bezorgen. Beetje opzoekingswerk, boekje schrijven en dan lezingen geven waarvan de inhoud eigenlijk al door de meeste mensen gekend is en toegepast. Ik denk dat iemand met een beetje gezond verstand wel weet hij beter geen emailadres als .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) gebruikt om te solliciteren of om zakenrelaties te mailen. Weinig dergelijk boeken overstijgen dan ook het niveau dat de experten van de libelle of de flair gebruiken. En dat terwijl dergelijke boeken van experts het 10-voudige van de flair kosten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.