Hoe benader je een grote webmaster?
Op Marketingfacts stond een tijdje geleden een reactie van ‘Langace’, een webmaster die vertelde dat achter zijn websites een onderneming zit met tien man personeel en een omzet van 1,3 miljoen euro per jaar. De websites die hij met zijn bedrijf beheert (waarvan de grootste zinngeld, surfrace, ze.nl en ek-wk.nl zijn), bieden perfecte advertentieplekken voor marketeers. Maar dan moet je er wel op kunnen komen. De vraag is: Hoe benader je nou zo’n grote webmaster?
Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en Langace een mailtje gestuurd. Hij werkt graag mee aan een interview en ik ben welkom op zijn kantoor op het Marie Heinekenplein in Amsterdam. Opvallend is dat hij, zoals veel grote webmasters, nog best wel onbekend is. Langace heet in het echt Eric Lang en bezit samen met drie anderen een bedrijf dat Four People heet. Eric is een rasechte Amsterdammer van 27 jaar die het heeft gemaakt in de online wereld. Maar veel verstand van techniek heeft hij niet: “Als mijn PC het niet doet, dan koop ik een nieuwe”.
Four People verdient het grote geld met de loyaltyprogramma’s Zinngeld en Surfrace. Dit zijn websites waarop consumenten zich kunnen inschrijven en geld kunnen verdienen door bijvoorbeeld mailtjes te lezen, online te winkelen of enquêtes in te vullen. Bedrijven willen maar al te graag mee doen aan dit concept en laten graag hun diensten of producten door Eric en zijn collega’s promoten. Ze proberen, meestal via affiliatenetwerken, op zijn websites terecht te komen. Verder houden Eric en zijn collega’s zich bezig met contentwebsites als ze.nl en ek-wk.nl en hebben ze zo’n 2000 domeinnamen in hun bezit.
Hoe kan iemand al op zo’n jonge leeftijd zo goed bezig zijn in de online wereld? “Ik denk dat ik op het juiste moment in het juiste gat ben gesprongen”, is zijn verklaring. Eric vind zijn werk vooral heel erg leuk. Hij werkt zeven dagen per week, kan goed out-of-the-box denken en is altijd bezig met nieuwe concepten. Zelf zegt hij dat hij vooral erg impulsief en slagvaardig is, en dat die eigenschappen hem hebben gebracht op het niveau waarop hij nu zit. Hij heeft daar wel af en toe een nieuwe en stimulerende omgeving voor nodig. Zo gaat hij binnenkort een maand met zijn bedrijf naar Las Vegas, om daar te werken en nieuwe ideeën op te doen. Het leven in de online marketing is zo vreselijk nog niet.
Aan het begin van zijn carrière, zo’n zes jaar geleden, was hij een anonieme webmaster. In die tijd was hij huiverig voor bekendheid en publiciteit. “Aan het begin wilde ik niet delen in mijn succes. Ik was bang dat anderen mijn kneepjes over zouden nemen. Nu is dat anders: bedrijven die iets soortgelijks op willen zetten zal het wel zo’n 2 tot 3 jaar kosten om op hetzelfde niveau te komen als waar wij nu staan”. Bovendien is Eric binnen de affiliatemarketing al langere tijd een bekende naam. Hij heeft nauwe contacten met zo’n 15 affiliatenetwerken en geeft daarnaast tips en adviezen aan adverteerders.
Zoals zoveel grote webmasters, is ook Eric begonnen op een zolderkamertje. “Zes jaar gelden ben ik begonnen met mijn eerste website. De eerste maand verdiende ik maar € 200,-, evenveel als met mijn bijbaantje bij Albert Heijn”. Al vanaf zijn 16e, 17e speelt hij al veel computerspelletjes. Op familiefeestjes vertelde hij meestal maar dat hij “iets met computers” deed. Nu is Four People een gerenommeerd bedrijf met professionele systemen. En die omslag moet door adverteerders en netwerken ook nog worden gemaakt.
Als je marketeer bent en zaken wilt doen met Eric, dan moet je bestand zijn tegen feedback. Want deze webmaster laat niet zomaar de eerste de beste advertenties toe. Maar dat is gelijk ook zijn kracht. “Ik denk dat adverteerders en netwerken mij zien als een aardige gast, maar ook als een zeurpiet. Ik heb vaak kritiek op een reclame-uiting, een landingspagina of op de fee. Maar ik ken mijn doelgroep en ik weet wat werkt, dus uiteindelijk heeft iedereen er belang bij als ik kritisch ben”.
Als je bij Four People wilt binnenkomen, dan zul je dus met een goed verhaal moeten komen. Een unieke campagne en een concurrerende fee zijn hierbij minimale vereisten. “Ik weet dat we eisen kunnen stellen omdat we gewoonweg veel leden en bezoekers hebben. Maar ik weet ook dat we niet altijd onze zin kunnen krijgen” vertelt hij. Maar wat voor hem het allerbelangrijkste is, is dat je een gelijkwaardige gesprekspartner bent en dat op een goed niveau kan worden gesproken over de kwaliteit van de campagne. “Er zijn veel marketeers die heel weinig kennis over online marketing hebben. Ik zou hen aanraden om zich goed te laten informeren en ook echt te luisteren”. Er is niemand die de doelgroep van zinngeld en surfrace beter kent dan de mensen van Four People. “Dus luister naar wat wij je te vertellen hebben en doe er je voordeel mee” is het credo van Eric.
“Veel marketeers vragen van te voren of ik hun ga opnemen of niet. Ik heb de laatste jaren steeds meer een adviesfunctie gekregen.” Eric gelooft heel erg in de kracht van adviezen. “Je bereikt een synergie-effect. Het geven van goede gratis adviezen aan de adverteerder is uiteindelijk voor iedereen goed. Ik ben ook geen persoon die marges uit zit te knijpen. Ik geloof heel erg in live and let live. En daarbij hoort dat je soms dingen moet laten liggen”.
Dus: Wil je opgenomen worden door Eric en zijn bedrijf? Luister dan naar zijn adviezen en pas je uitingen, vergoedingen en landingspagina’s aan naar zijn wensen. Praat op volwaardig niveau met elkaar en houd intensief contact.
En het laatste nieuwtje wat hij nog mag vertellen: deze week heeft Four People voor € 45.000,- het domein shoppen.nl gekocht. Eerder deze maand kochten ze ook al shoppen.com. Of ze hier ook weer op het juiste moment in het gat in de markt springen? We zullen het vanzelf zien.
Zeg stoertje… “Als mijn PC het niet doet, dan koop ik een nieuwe” 🙂
Leuk interview. Weer een stapje dichterbij werelddominatie. Power to the “zolderkamerbedrijven”!
Uhm volgens mij is hier sprake van verwarring tussen de begrippen “interview” en “uitgebreide reclamefolder”. Bijzonder tenenkrommend.
Leuk interview!
Wat een schaamteloze reclame zeg, zat je soms bij Eric op schoot Marloes?
Van dit soort artikels hou ik het meest, goed gedaan 🙂
Opvallend is dat er gemeld wordt dat er een gelijkwaardige relatie tussen de marketeer en Four People hoort te zijn. Vervolgens lees ik dat je als marketeer van alles “moet” om min of meer het geluk te hebben om zaken te kunnen doen. Ik kan daar weinig gelijkwaardigheid in ontdekken.
@Lex, iets meer respect voor de schrijfster mag best, zeker als je z’n bikkel bent die anoniem reageert.
Reclamefolder… snap dat je het zo kan zien, maar zonder reclame zijn we op het punt gekomen waar we nu staan. Reclame heb ik dus niet nodig om te doen wat we doen.
De insteek van het verhaal is dat er veel “grote” webmasters rondlopen die onbekent zijn maar een wel Ferrari kunnen rijden van hun websiteje.
@Floris, we weigeren weinig adverteerders, maar het moet rendabel zijn. Dus als je landingspagina etc niet goed is kunnen we geen zaken doen. Gelijkwaardig in een gesprek staan is dus belangrijk, wees eerlijk, betaal hoeveel je kan en naai me niet achteraf. Kritische maar gelijkwaardig.
Eric,
Leuk artikel, vooral leuk voor jullie business. Jammer dat Marloes niet direct in is gegaan op jullie doelgroep etc, als je de sites niet kent weet je nog steeds niet wat je nu te bieden hebt (buiten de enorme stroom traffic).
De conclusie is wel grappig :D, hopelijk komen er met deze wijsheid ook meer ‘marketeers’ bij mij op de knieën voor wat ruimte leuren :). Veel succes en plezier in Vegas, voor het domein ‘shoppen’ kun je daar wrs. wel prima inspiratie opdoen..
Leuk en interessant stuk Marloes! Samenwerken met Erik is altijd prettig, hij en zijn collega’s zijn echt onderdeel van de nieuwe generatie marketeers die meer oog hebben voor ondernemen en converteren dan voor zg mooie en dure “branding” campagnes.
@Vincent, inderdaad! Power to the “zolderkamerbedrijven”!
En 10 man personeel met maar een omzet van 1,3 miljoen… mag je mij eens uitleggen of dit rendabel is. Dus zoooo groot nu ook weer niet. Kortom, denk dat hier een meer rooskleurige versie van de werkelijkheid getoond wordt.
Zeker als je in Amsterdam centrum zit met je kantoren. Het feit dat de persoon in kwestie niet gekend is, is zeker niet zo een goed teken, want soortgelijke projecten of zolderkamer bedrijfjes in België kent iedereen zeker de oprichter van of zeker diegene die het project trekt.
Dus langst de business kant stel ik me enorme vragen…
@Hans, ik heb maar 1 reactie hier op, hahahahaha. Zooo duur is Amsterdam echt niet, en ik heb geen 500m2 meter nodig voor 10 mensen.
Verder, we zijn geen retailer of keyword buyer waar de marges inderdaad wat belangrijker zijn.
Inderdaad tenenkrommende reclame, volgende keer gewoon wat bannerruimte aanvragen
Lekker luchtig stukje, perfect passend bij de tijd van het jaar maar…een aantal mensen laat weer precies zien waar we zo goed in zijn in Nederland: afgeven en kritiek uiten. Dat is pas (uiterst negatieve) reclame.
Natuurlijk had er wat dieper op targeting en doelgroep etc. mogen worden ingegaan, een volgende keer wellicht.
Maar om meteen ’tenenkrommende en schaamteloze reclame’ te schreeuwen wanneer het een keer niet over Google gaat of een verlieslijdend nederlands bedrijf als Lost Boys zegt meer over degene die reageert dan over het stuk zelf.
Heel erg jammer maar nu weet ik meteen weer waarom ik hier bijna niet meer kom en reageer.
Inderdaad een leuk artikel. Wat mij betreft ook meer van dit soort stukken.
@ Hans: Misschien zit de Belgische markt wat anders in elkaar. Hier in Nederland zijn het vooral mediabureaus, sexy reclamebureaus en CPM bedrijven die veel (media)aandacht krijgen, ongeacht of ze winstgevend zijn of niet. Wij (ik ben ook één van de Four People) zijn misschien wat minder bekend, al zullen alle partijen die iets met performance based marketing doen ons wel kennen.
Leuk artikel. … Marloes, bij Adlantic weten ze toch hoe je een grote webmaster moet benaderen of niet ? Een grote webmaster benader je dus door een e-mailtje te sturen 🙂
Interessant om een klein kijkje te nemen aan de affiliate kant en de personen erachter.
Een interview kan ik het niet echt noemen..
Zie 1 vraag staan:
“Hoe kan iemand al op zo’n jonge leeftijd zo goed bezig zijn in de online wereld?”
+ uitleg hoe ze werken.
Doelgroep bereiken, hoe het met ze.nl gaat + verwachtingen waar ze staan over 1 en 5 jaar.
Als je er dan toch bij zo’n persoon/bedrijf aan tafel schuift…
Dergelijke in elkaar geflanste sites noem ik niet gerenomeerd. Zou eerder richting louche gaan, maar goed dat zijn mijn ervaringen denk ik. Tis ook allemaal niet echt inovatief of bijzonder. Scharrelwerk, maar met een boel scharrelen kan je inderdaad een flinke boterham verdienen, hiep hoi.
Zoals eerder gezegd .. tenenkormmend.
@ oof4b: Wat vind jij er “in elkaar geflanst” aan? “Louche” lijkt me helemaal een term die niet op zijn plek is. Dat het eens een keer geen gehypte web 3.0 sites zijn met zoveel mogelijk medeklinkers in de namen ervan… tsja. Ik denk dat de ideeën van een aantal grotere affiliates wel degelijk innovatief zijn, ook voor grote bedrijven die vaak net komen kijken als het gaat om landingspagina’s, incentives etc.
@oof4b: waar werk jij eigenlijk en wat is je functie daar? Ben namelijk wel benieuwd hoe jij het zou aanpakken.
Beoordelen van sites op uiterlijk is wat mij betreft veel te makkelijk. Kijk naar successen als startpagina en marktplaats. En wat te denken van een site als b9.nl? Nooit van gehoord? Toch werken daar (voor zover mijn laatste info klopt) maar liefst 15 mensen. Allemaal geen hoogstandjes qua design maar enorm effectief voor hun doel!
Omdat mijn reactie als negatief werd bestempeld (wat ik overigens wel mee vind vallen), ik een mailtje kreeg om mijn reactie verder te onderbouwen (waarom hoeven mensen die slechts zeggen dat ze het “een leuk artikel” vinden dit niet verder te onderbouwen?) en ik bovendien als anonieme reageerder wordt afgeschildert (terwijl ik netjes mijn eigen naam & email gebruik, net als pieter overigens) voel ik mij geroepen een onderbouwde reactie te geven 🙂
Allereerst beschouw ik marketingfacts als een blog waar ik interessante artikelen en interviews kan vinden die gaan over innovatie, vernieuwing of anderzijds van belang zijn voor de toekomst van marketing. Natuurlijk, dit is een kwestie van smaak en voorkeur, en veel artikelen die me niet aanspreken kan ik omzeilen middels de RSS feed. Ik weet ook: Lezen hoeft niet perse en reageren al helemaal niet, maar dit artikel verdient wel degelijk een reactie omdat het wat mij betreft niet op marketingfacts thuishoort.
Allereerst raakt de vraag natuurlijk kant nog wal. Als we in de afgelopen jaren iets zouden moeten hebben geleerd is het dat je door middel van een simpel emailtje makkelijk in contact kunt komen met wie dan ook. Daarnaast draait het hier niet om een of andere moeilijk bereikbare popster of blogger maar om een bedrijf dat leeft van het contact dat ze hebben met de buitenwereld. Hoe bereik ik een reclamebureau zou eenzelfde vraag zijn.
Dan komen we bij het alom bekende succesverhaal (lang leve de zolderkamertjes part 4 miljoen zoveel) van een onbekende webmaster die met zijn bedrijf 4 totaal oninspirerende websites (jaja wederom smaak) heeft opgezet, maar liefst 2000 domeinen heeft gekaapt en het liefst in een ferrari rijdt en het hier schijnbaar ook om doet (niets mis mee, maar tot zo ver weinig interessant)
Dit zou allemaal nog te vergeven zijn ware het niet dat de rest van het artikel bol staat van oppervlakkigheden en een gigantisch promotiepraatje is van Eric Lang. Zomaar een aantal quotes:
“Als je marketeer bent en zaken wilt doen met Eric, dan moet je bestand zijn tegen feedback. Want deze webmaster laat niet zomaar de eerste de beste advertenties toe.”
“Als je bij Four People wilt binnenkomen, dan zul je dus met een goed verhaal moeten komen. Een unieke campagne en een concurrerende fee zijn hierbij minimale vereisten”
““Dus luister naar wat wij je te vertellen hebben en doe er je voordeel mee” is het credo van Eric. “
Stuk voor stuk lege opmerkingen. Vertel ons dan wat jou ideeen over een goede advertentie of unieke campagne zijn, dan wil ik er best mijn voordeel mee doen. De laatste twee alineas zijn wat mij betreft het tenenkrommendst
“Dus: Wil je opgenomen worden door Eric en zijn bedrijf? Luister dan naar zijn adviezen en pas je uitingen, vergoedingen en landingspagina’s aan naar zijn wensen. Praat op volwaardig niveau met elkaar en houd intensief contact.
En het laatste nieuwtje wat hij nog mag vertellen: deze week heeft Four People voor € 45.000,- het domein shoppen.nl gekocht. Eerder deze maand kochten ze ook al shoppen.com. Of ze hier ook weer op het juiste moment in het gat in de markt springen? We zullen het vanzelf zien. “
Welk ander nut dienen deze stukjes tekst dan ons (in mijn geval nog niet eens lauw) warm te laten lopen voor Eric en zijn bedrijfje terwijl we nergens lezen wat hij nou ECHT te bieden heeft.
Overigens zijn, zo te lezen, merendeel van de positieve reacties geplaatst door vrienden/kennissen of andere contacten.
Mijn punt blijft: verknopte (kuch) reclame in de vorm van een legitieme post en dat hoort wat mij betreft niet op marketingfacts thuis.
Lekker Nederlands om iemand die een omzet van 1,3 miljoen euro per jaar draait proberen aan te vallen. Wees trots op zo’n jongen. Kiest om te ondernemen ipv baantjes hoppen voor een tientje extra. Daar heb je lef en ballen voor nodig!
@Boudewijn: dank voor je reactie, hier kunnen we (zowel marketingfacts als de auteur) wat mee. Je hebt namelijk helemaal gelijk dat smaken verschillen en dat moeten we ook kunnen uiten. Persoonlijk lees ik tussen de regels door de boodschap die Marloes probeert te brengen – luister naar de site-eigenaar waar je wilt adverteren, die kent namelijk het best zijn publiek. Jij geeft aan dat je dat wel verder uitgewerkt zou willen zien. Dat is inderdaad een interessante aanvulling. Wellicht dat Marloes of Eric hier iets meer over kunnen zeggen. Wat is in hun ogen nu een goede advertentie of campagne?
@Boudewijn, tis warm vandaag he? De insteek van het interview bevalt je niet, prima. Wat wij te bieden hebben is kennis, kennis van de markt op affiliate gebied.
Misschien komt dit weinig naar voren in het stuk… maar zou het anders geen (nog meer volgens jou) sales praatje worden?
Maar mocht je serieus geïnteresseerd zijn, kan ik best een keer 5 goeie tips schrijven voor Mfacts. En vertellen waarom wij “succesvol” zijn. Maar dat is een inhoudelijker stuk dan dit, en dus ook een andere insteek.
Ps, ik heb geen rijbewijs.
@Langace: bij deze ben je uitgenodigd om 5 gouden tips voor site-eigenaren te presenteren op Marketingfacts! 😉
Ja retewarm, ik raak er helemaal van in de war. Zo was ik ervan overtuigd dat merendeel van de mensen die posten op, en meelezen met, marketingfacts het belang van sharing knowledge hoog in het vaandel zouden hebben staan en het belang hier ook van in zouden zien. Maargoed zoals je zegt, tis warm. Sorry misschien een beetje flauw…
Waar het mij om gaat is dat het nu juist (!) een salespraatje omdat nergens naar voren komt wat jullie kennis over affiliate marketing nou precies inhoudt. Deel je die kennis met ons dan wordt het pas een interessant stuk, nu blijft het een lap tekst die inwisselbaar is voor ieder ander bedrijf dat zich bezighoudt met affiliate marketing.
Dus schrijven dat artikel met 5 goeie tips! Daar kijk ik dan wel weer naar uit.
Samen met Maroels hebben we het 2 uur lang gehad over hoe belangrijk het is (gratis) kennis te delen. Hoe belangrijk het is voor onze adverteerders dat zij gebruik kunnen maken van deze kennis en dan ook nog eens op affiliate basis kunnen adverteren.
Samen met mijn collega zal ik een follow up maken, als het wat koeler is.
Boudewijn, zo is je mening in ieder geval een stuk onderbouwder al blijft het vol van vooroordelen etc. (elk bedrijf dat zich met affiliate marketing bezig houdt is hetzelfde of gebruikt dezelfde aanpak?)
Maar wat is in jouw ogen dan het verschil tussen “Google koopt Digg voor ca. 200 miljoen dollar” en “Four People koopt shoppen.nl voor € 45.000”?
Of zijn beide nieuws of beide reclame en indien het reclame is in jouw ogen waarom dan geen (negatieve) reactie in het artikel over Digg?
Ben wel benieuwd naar een case waarbij jouw tips en verpakking van de boodschap richting jouw doelgroep voor een flinke conversiestijging heeft gezorgd.
Daarnaast is het mooi dat een hele pure vorm van handel (dozen schuiven) ook virtueel zo goed kan lonen. Het pakhuis is vervangen door een paar servers en in plaats van fysieke producten gaan er (warme) leads over de toonbank. Ik ben wel benieuwd welk percentage van de leads uiteindelijk over gaat tot de aanschaf van een product of dienst. Deelnemers worden immers beloond wanneer een (vrijblijvende) offerte wordt aangevraagd, is dit dan vaak wel oprechte interesse?
“Ik ben wel benieuwd welk percentage van de leads uiteindelijk over gaat tot de aanschaf van een product of dienst”
Eigenlijk beantwoord je zelf de vraag al. Hoe kunnen wij 6 jaar overleven in deze markt als het niet zo zou zijn? Wij zijn zeker sterk in vooral leads genereren, maar meteen wil ik er bij zeggen (en waar nog altijd veel onduidelijkheid over bestaat!) wij belonen ALLEEN als de adverteerder het vraagt voor het AANVRAGEN van een lead.
Wij kunnen grotere kwantiteit bieden als we belonen voor het aanvragen, maar inderdaad gaat de kwaliteit omlaag maar vaak is de fee dan ook iets lager en dat heft elkaar op voor de adverteerder. Uiteindelijk verkoopt de hypotheekboer meer hypotheken al is de conversie van lead naar sale een stuk minder.
Buiten dat doen we ook erg veel sales vooral in de telecom, mode, verzekeringen en reisbranche
Hoi Marloes,
Zoals ik net over de telefoon al zei tegen je collega Daisy: Bedankt voor dit artikel. Het heeft mijn blik in ieder geval weer wat breder gezet.
Groet, Peter
EEy Langace, je hoeft jezelf niet zo fel te verdedigen!? Of was het toch reclame?
Wat ik niet snap is dat veel mensen dit schaamteloze reclame vinden, maar dat je die niet hoort als hier voor de zoveelste keer de iPhone gepromoot wordt.
Ik ben dan wel weer benieuwd wat Boudewijn in het dagelijks leven uitspookt.
@Boudewijn: als je jouw ’tenenkrommende” reactie zelf niet als negatief bestempeld vraag ik me af hoe je in het leven staat.
Als eerste: leuk artikel Marloes. Misschien had er inderdaad her en der iets meer diepgang in gemogen, maar de basis is zeker gelegd.
Vind de opmerking: “Ik denk dat adverteerders en netwerken mij zien als een aardige gast, maar ook als een zeurpiet. Ik heb vaak kritiek op een reclame-uiting, een landingspagina of op de fee. Maar ik ken mijn doelgroep en ik weet wat werkt, dus uiteindelijk heeft iedereen er belang bij als ik kritisch ben”. heel erg leuk. Dat deed ik toen ik site eigenaar was ook, je zag daar het verschil in CTR’s (wij dezen aan CPM advertiszing, dus hadden er geen belang bij behalve gelukkige klanten) onwijs verschillen. Nu bij M! Jobs zien we ook het verschil tussen een goede en slechte job ad.
Verder is het blijkbaar een ‘laten we anoniem reaguren op marketingfacts week denk ik’. Zal de hitte wel zijn, of de komkommertijd dat mensen de tijd hebben en eens gaan schoppen.
Idd leuk artikel! 😉
xx Veerle
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!