Zeven typen corporate blogs
‘One of the first questions we get from clients interested in starting a corporate blog is: “Who is going to write it?”’ Zo begint dit verhaal op RaceTalkBlog ‘7 types of corporate blogs’. Binnen een organisatie kunnen er tal van overwegingen zijn om überhaupt aan een blog te beginnen. Maar pas op: ‘Blogs are like baby birds – constantly hungry. But rather than worms, it is necessary to feed them content.’ RaceTalkBlog noemt onder anderen de corporate cultuur, het doel van het bijhouden van een blog (lead generation, reputation enhancement, customer communication, advocacy), tijd en geld en als laatste: wie gaat het blog vullen. Hieronder zeven opties voor corporate weblogs, in de meeste gevallen opgehangen aan wie het blog vol schrijft:
CEO/Senior Executive Blog
Een weblog dat geschreven wordt door de ‘top dog’ is effectief in het communiceren van strategie en de bedrijfsfilosofie. ‘However, as we noted above, blogging is time consuming and not many CEOs and senior executives have the time to devote to blogging.’
Corporate Voice Blogs
Meerdere werknemers geven samen onder de bedrijfsnaam een ‘stem’ aan de organisatie. ‘There aren’t too many of these blogs in existence as they often lack the personality, point of view and strong voice necessary to sustain a viable audience.’
Company Group Blogs
Verschillende weblogs die door verschillende managers, consultants en werknemers over verschillende onderwerpen vanuit uiteenlopende bedrijfsonderdelen worden geschreven. ‘This approach is very effective for companies that provide a wide-range of products and services.The company selects experts in each area and empowers them to blog about it.’
Worker Blogs
Werknemersblogs. Twee soorten: individuele werknemers of groepen werknemers. ‘Many companies don’t like this approach as the average employee doesn’t technically speak for the company – so official communications can be confused with information found on the worker blog.’
Advocacy Blogs
Worden meer gebruikt door non-profit en maatschappelijke instellingen dan door het bedrijfsleven. Het gaat vaak om het onder de aandacht brengen van een specifiek issue (RaceTalkBlog geeft het voorbeeld van ‘handgun control’, dat geldt gelukkig niet voor Nederland). ‘They can be controversial, but often draw a lot of media attention.’
Promotional Blog
‘A promotional blog is just that – a blog designed to promote an event or a product.’ Let wel: deze weblogs hebben maar een geringe bestaansduur. Ze werken vooral al seen marketing- of pr-tool. En zullen dus ook moeten worden volgeschreven door de marketing- of de pr-afdeling (daar heeft RaceTalkBlog het verder niet over).
Advice Blog
Een adviesblog wordt door bedrijven gebruikt om ideeen in de week te leggen, nieuws naar buiten te brengen en om advies te geven over onderwerpen binnen de expertise. ‘It has little focus on the corporation and is used as a service to customers – and to build leadership around a certain market segment.’
Misschien is deze lijst onvolledig, maar het lijkt in ieder geval een mooie eerste aanzet. Zijn er nog meer typen weblogs die bedrijven kunnen inzetten? Zelf dacht ik nog aan expertblogs. Maar die vallen misschien wel onder ‘Company Group Blogs’.
Leuk artikel. Dit zijn vooral extern gerichte blogs, ik vind ook een blog als intern middel interessant. Ik ken een organisatie waar de RvB intern blogt (of eigenlijk de afdeling communicatie namens…). Ik ben benieuwd of een interne blogstructuur kan helpen bij kennismanagement, het uitwisselen van ervaringen. Daarnaast vermoed ik dat door blogging intern te stimuleren mensen elkaar binnen de organisatie makkelijker kunnen vinden op interesse gebied. Er zullen uiteraard ook nadelen kleven aan bloggen door medewerkers, bijvoorbeeld bij een klaagcultuur of bij een cultuur waar informatie delen geen gemeengoed is.
@mathijs
Een goed overzicht en volgens mij behoorlijk Mutually Exlusive (andere typen blogs kunnen eigenlijk bijna allemaal wel in een van bovenstaande categorien vallen).
Toch denk ik dat je maar een dimensie van blogs nu pakt; wellicht kun je er een matrix van maken op het type onderwerp/boodschap/doelstelling (zoals personal blog, themablog, expertblog, Visieblog, Funblog, innovatieblog, etc..)
In co-creatie een modelletje van maken??
mvg
Patrick
Patrick,
Denk dat je deels gelijk hebt. De praktische insteek was hier: wie schrijft het blog vol. En dus niet: waarover gaat het, inhoudelijk. Hier is zeker een matrix van te maken, maar ik geloof dat die er ook al wel zijn… Lijkt me leuk om een model van te maken! Check email. 😉
Wat ik mij afvraag, leuk artikeltje trouwens, is of en hoe deze verschillende blogs geredigeerd worden. Ik kan mij voorstellen dat daar geen sprake van is bij de ‘Worker Blogs’, maar wel weer bij bijvoorbeeld de ‘Corporate Voice Blogs’. Moet je werknemers erop kunnen vertrouwen dat ze geen verkeerd beeld schetsen van het bedrijf? Of moet je een corporate-blog meer centraal regelen in plaats van meer decentrale structuur waarin iedereen berichten kan plaatsen?
@matthijs een soort van ‘flow-schema’ zou heel mooi zijn; je begint boven met ‘ja/nee’ vragen beantwoorden en je komt uit op het blog dat bij je bedrijf past. 🙂
@Edial: Dat is inderdaad ook een mooie. Een soort ‘roadmap’ met vragen. Patrick heeft al een eerste aanzet gegeven voor een schematische matrix, de vragen voor het ‘flow-schema’ kunnen hieruit afgeleid worden!
Ik denk dat dat ook een goede factor is: intensiteit van redigeren. Dat heeft ook alles met de de bedrijfscultuur en de mentaliteit te maken. Bij grote bedrijven zul je misschien eerder zien, dat er van bovenaf of vanuit de pr-afdeling gestuurd wordt. Bij kleinere bedrijven zijn de lijnen korter en is dat misschein minder het geval.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!