ReclameReview: Calvé

11 juni 2008, 10:36

Een smakelijk geanimeerde commercial van Calvé voor de Europese markt, maar helaas niet voor Nederland.

Credits:

Bureau: th1ng, Londen

Animator: Daniel Cohen

Executive Producer: Dominic Buttimore

Voor:

Met stop-motion kun je hele mooie dingen maken. Dat blijkt maar weer eens als je deze commercial ziet. Er gaat even wat tijd in zitten, maar dan heb je ook wat! Ook goed ingespeeld op het ‘natuurlijke’ karakter van ketchup: als het gemaakt wordt van zongerijpte tomaten dan moet het immers wel gezond zijn, toch?

Tegen:

Wellicht is deze commercial voor de Nederlandse consument niet apart of grappig genoeg. De commercial is namelijk te zien in Rusland, Frankrijk, Polen, Hongarije, Tsjechië en Roemenië, maar niet in Nederland. En dat terwijl Calvé juist een Nederlands merk is…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

9 Reacties

    mgvandenbroek

    Uit het persbericht van th1ng:

    ‘The commercial was shot in South Africa’s Cape Town and th1ng’s Soho studio, and directed by th1ng’s stop motion expert Daniel Cohen. The 30 second TV spot is a combination of live action and stop frame animation shots using a digital stills camera.

    The main idea was to position ketchup as one of the most essential condiments in a family’s household. The ad had to carry a very light hearted feel, with ketchup central to a typical family meal.

    The advert is to be used across many different European countries, so part of the task was to make sure that it contained a high degree of universality avoiding any culturally motivated misconceptions.

    The opening live action shot establishes a cheerful background to the story. A nice sunny morning, a young family with radiant smiles, and a serenade of fresh-coloured surroundings create the desired sense of relaxed dinner time. Captured as part of this perfect family moment is Calvé’s ketchup used here as a tool to draw images on a plate. Cohen brings the ketchup-drawn images to life, rapidly working through the variation of lively drawings. The animation features images of tomatoes linking the quality of Calvé’s ketchup with fresh and healthy produce. The ad ends with a live action shot of the happy family enjoying their meal’


    11 juni 2008 om 10:59
    Hardcopy

    Had iemand al de link gelegd naar deze grap in Pulp Fiction? 😉

    Three tomatoes are walking down the street: Papa Tomato, Mama Tomato and Baby Tomato. Baby Tomato start lagging behind and Papa Tomato gets very angry. He goes back, squeezes him and says: “Ketchup” (Catch Up!)


    11 juni 2008 om 11:06
    Peter Bonjernoor

    “Wellicht is deze commercial voor de Nederlandse consument niet apart of grappig genoeg.”

    Wat mij betreft niet, nee! 😉

    Hij is wel leuk gemaakt verder, maar een beetje aan de zoete kant…


    11 juni 2008 om 13:35
    Farhaz Hofman

    Kan het misschien ook niet zijn omdat nederlanders sneller mayo bij de aardappeltjes eten ipv ketchup?


    11 juni 2008 om 17:13
    media

    Waarom moest deze commercial nu in Kaapstad worden gemaakt? Had volgens mij ook bij tante Mien in de achterkeuken kunnen zijn. Reclamebureau wilde zeker een leuke trip? 😉

    Commercial boeit me voor geen meter, sorry!


    11 juni 2008 om 19:24
    koningwoning

    Zag je dan niet die bijzondere lichtval marco? 😉


    12 juni 2008 om 09:59
    Koen Coppens

    de commercial kan mij ook niet zo boeien. Maargoed n=1…. Vond “kwaliteitskeurmerk” op het einde wel leuk doordat de ketchup op het bord net een echt tomaatje leek. Al moet ik zeggen dat Heinz dat subliem doet met haar commercials in Nederland waarbij de flessen aan de takken groeien!


    12 juni 2008 om 10:58
    koningwoning

    @Koen – In de Allerhande stond ook een even briljante reclame van Heinz: een fles heinz die uit helemaal gemaakt is van plakken tomaat.

    Volgens mij kun je niet duidelijker worden dan deze twee advertenties.


    13 juni 2008 om 06:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!