Websitetips voor verbeteren usability van senioren

Websitetips voor verbeteren usability van senioren

{title}Het aantal ouderen neemt de komende jaren sterk toe. Omstreeks 2040 zijn er vier miljoen 65-plussers in Nederland. De vraag is echter of websites voldoende toegerust zijn op dit gegeven.

Jakob Nielsen komt op basis van onderzoek tot de conclusie (o.b.v. 61 respondenten) dat de tijd om taken op een website uit te voeren per jaar met 0,8 procent toeneemt. Oftewel, het kost een persoon van 40 jaar 8 procent meer tijd om een taak uit te voeren dan een persoon van 30 jaar. Een persoon van 50 jaar heeft vervolgens nog weer 8 procent meer tijd nodig om een taak uit te voeren op een website. De resultaten zijn significant.

Over het algemeen kunnen we stellen dat de onbekendheid met, maar ook de huiver voor de complexiteit van de computers ouderen doet besluiten om maar van het gebruik af te zien. Terwijl ze wel door hebben dat het leuk is om te e-mailen en te chatten met de (klein)kinderen en natuurlijk familie en vrienden die verder weg wonen. De belangrijkste redenen waarom ouderen geen computers willen gebruiken:

  • Ze zijn niet voldoende gemotiveerd en zien het nut van computergebruik niet in
  • Gebrek aan ervaring met computers
  • Lichamelijke ongemakken (zicht)

Human Factors heeft een aantal richtlijnen opgesteld die van toepassing moeten zijn zodat ouderen gemakkelijker gebruik kunnen maken van websites. Er worden vier groepen genoemd met de bijbehorende ongemakken:

  • Newly old: tussen de 40 en 50 jaar > het zicht gaat langzaam achteruit
  • Middle old: tussen de 50 en 65 jaar > zicht gaat meer achteruit, gegevensverwerking in het geheugen wordt minder en de snelheid van verwerking wordt minder
  • Older old: : tussen de 65 en 80 jaar > verminderde motorieke controle en zicht
  • Very old: ouder dan 80 jaar > hier zijn websites niet op toegerust

Maar: hoe kan je er nu voor zorgen dat ouderen wel beter uit de voeten kunnen op je website?

  • Navigatiemenu’s en actiebuttons dienen groter te worden gemaakt. Ook het gebruik van mouse-over effecten bevordert de neiging tot klikken
  • Gebruik van letterypen zoals Helvetica, Arial en Verdana met lettergrootte 12 of 14 punten
  • Gebruik een regelafstand van 1,5 voor teksten zodat deze makkelijker leesbaar zijn
  • Gebruik weinig afbeeldingen en iconen omdat deze teveel afleiden. Dit geldt overigens voor iedereen. Iconen dienen simpel te worden gehouden en beschrijvend zodat oudere gebruikers direct begrijpen wat de betekenis van de iconen is en daar niet naar hoeven gissen
  • Gebruik vetgedrukte namen van de navigatie buttons. Het gebruik van de zogenaamde ‘broodkruimel’ is hierbij ook van belang
  • Vermijd fly-outmenu’s. Hier kunnen ouderen niet goed mee overweg
  • Gebruik van zoekmogelijkheden met ‘auto-suggest’ om daarmee spelfouten te voorkomen

Ruben Timmerman heeft op zijn weblog ook nog een aantal tips opgesteld die het leven van senioren op internet vergemakkelijken. Ik ben benieuwd of de lezers van Marketingfacts met het design van hun website ook rekening houden met oudere mensen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Dank voor de tips, zeer nuttig voor onze site!

    PlusOnline.nl richt zich bij uitstek op de plusser. Een aantal van de hierboven genoemde tips zie je terug op onze site. Daarnaast bieden wij onze lezers de mogelijkheid zelf een groot lettertype in te stellen én de mogelijkheid om de site te laten voorlezen (browse aloud): de gesproken versie http://www.plusonline.nl/gesproken-versie.

    geplaatst op
  • Voor ons een herkenbaar verhaal. Wij hebben de richtlijnen van Nielsen gebruikt bij het ontwerpen van onze webshop. Grappig om te zien dat ook mouse over wordt aanbevolen. Wij hebben daar met onze gebruikers, adviseurs en ontwerpers behoorlijke discussies over moeten voeren.
    http://www.easer.nl

    geplaatst op
  • Als seniorenadviseur heb ik onlangs kennis gemaakt met de SimPC. Een eenvoudige computer voor senioren. Dit maakt het internetten voor ouderen vrij eenvoudig. De SimPC is te verkrijgen bij de ouderenwinkel.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.