Waar wilt u de marktonderzoekers hebben?
Tijdje geleden al bekend geworden: binnenkort gaat er weer ‘ns een nieuwe Marcom-prijs het licht zien: De MOAwards, uit te reiken op 5 juni aanstaande. Goed initiatief lijkt me, want dat geeft de branche zelf weer eens de mogelijkheid om partijen die zich verdienstelijk maken voor de hele industrie een pluim te geven. De criteria voor het beste bureau zijn ook helder en voor iedereen te begrijpen.
Deze week verscheen een leuke, beetje existentiële column van de hand van Robert van Ossenbruggen op de MOA-site. Zijn punt in een notendop: Het is een goede zaak dat de voormalige ‘marktonderzoek associatie’ zichzelf heeft omgedoopt tot ‘MOA, Centre for Marketing Intelligence and Research’, want het bekt beter en gezien het huidige en gestaag groeiende palet van marketing informatie-activiteiten is het meer dan terecht. Vindt Van Ossenbruggen.
Dat MI een containerbegrip is, vindt hij juist een sterkte: ‘De één zal de focus meer op CRM leggen, de ander meer op consumer insights.’ Lijkt ons een tegenstelling tussen het managen van de relatie met je bestaande klant en het vergaren van inzicht over je klant, maar goed, wij vragen ons dus af of u hem gelijk geeft.
Doen marktonderzoeksbureaus er goed aan zich te afficheren als centra van marketingkennis of is de wens de vader van de ambitieuze gedachte en moeten ze juist excelleren in het onderzoeken van wensen en verwachtingen in de markt?
De betere reacties plaatsen we door in het blad.
marktonderzoekers zouden er goed aan doen eerst te zorgen dat ze die kwaliteiten krijgen, voor ze zich ermee gaan afficieren. Je kan wel roepen dat je iets wilt of doet, maar het doen is belangrijker.
marktonderzoek is een branche die veel mogelij heden laat liggen en zelden echt investeerd in ontwikkeling. enkele uitzonderingen, zoals motivaction met het mentality model, uitgezonderd.
dus eerst investeren, dan claimen en anders gewoon in de marge blijven werken
ligt er natuurlijk een beetje aan;
zichzelf neerzetten als intelligence centers levert natuurlijk meer op dan zichzelf neerzetten als respondentenboeren, hoe noodzakelijk ook.
met de komst van gratis onderzoekstooltjes zoals surveymonkey.com waant iedereen zich al snel een marketing intelligence officer, dus de grotere bureaus zullen harder aan hun meerwaarde moeten werken, zei het in service, of in presentatie, of in het ontwikkelen van modellen waar klanten dan weer meer geld mee verdienen.
Overigend zou het een beter idee zijn om een wedstrijd “de beste case” te laten beoordelen ipv het beste bureau, is vast veel interessanter dan de bekende rugnummers schouderklopjes te geven.
Marketing Intelligence is een meer dan uitstekende samenvatting van ons vakgebied.
1/ “Marketing” geeft aan dat marktonderzoek een specialisatie is binnen markteting. Je bent allereerst marketeer, maar wel een marketeer met een extra stuk bagage. Net als over voetbal kan je al snel een aardig woordje mee praten over marketing. Over onderzoek meepraten lukt niet zo snel als je er niet voor hebt doorgeleerd.
2/ “Intelligence” geeft aan dat de door de onderzoeker verzamelde inzichten “betrouwbaar en objectief” moeten zijn. Daarnaast geeft het aan dat het niet gaat om dataverzameling alleen maar om het creeren van “insights”.
Marketing Intelligence: Eindelijk een naam waar we trots op kunnen zijn.
Marketing Intelligence is wel wat breder dan alleen marktonderzoek, denk bijvoorbeeld ook aan Database Marketing (http:www.dbmforum.nl). Al ben ik er een groot voorstander van dat deze disciplines intensief samenwerken, lijkt het me erg verwarrend dat de marktonderzoeksassociatie zich dit begrip toe-eigent zonder ook beide disciplines te vertegenwoordigen.
Deze zin…
“… of we het nu competitive intelligence, business intelligence of strategic intelligence noemen, waar het om gaat is dat organisaties op basis van argumenten processen optimaliseren en klanten beter gaan bedienen.”
…vat het redelijk samen, dunkt me. Ik weet af en toe ook niet of ik marketing analist, markt- danwel marketing onderzoeker, database marketeer of business analist ben: het gaat er om uit diverse bronnen gegevens te verzamelen en deze om te zetten in informatie om marketing en business beslissingen te maken. Marketing intelligence dekt die lading. De vraag is inderdaad of bureaus dit wel leveren.
Overigens, Bas, ik kan je kritiek niet helemaal volgen. Wat bedoel je precies?
@Lex Olivier
Helemaal mee eens en uit het hart gegrepen.
Wellicht dat Marketingfacts kan overwegen om met een knipoog naar de filmwereld, een Gouden Ui of Razzie Awards uit te delen voor het meest onzinnig, slecht uitgevoerd en verkeerd geïnterpreteerde onderzoek. En een “klok & klepel award” voor de idiootste maar serieuze bedoelde opmerking op dit blog over markt- en media-onderzoek. Dat houdt de druk een beetje op de ketel en houdt eenieder scherp.
Ik heb werkelijk geen idee waarom marktonderzoekbureaus gespecialiseerd zouden zijn of kunnen zijn in CRM. Oké je kunt een bak informatie, BI desnoods, aanleveren op basis waarvan je klant of opdrachtgever zijn CRM kan inrichten, maar wat weten marktonderzoekers over de manier waarop je jouw bestaande klant moet of kan benaderen? Het zou wel heel triest zijn als marketeers die zich richten op hun eigen klantenkring om die klanten loyaal te krijgen of om te cross sellen weer gebruik moeten maken van externe marktonderzoekers. Typisch geval van CRM als containerbegrip.
De ingeburgerde term marktonderzoek vervangen door marketing intelligence, wat schieten we daarmee op? Alleen maar dat er weer een Nederlands woord te loor gaat, lijkt me. Als je een andere naam wil, noem marktonderzoekers dan voortaan informatieverzamelaars. En laat ze dat blijven. Informatie verzamelen is al moeilijk genoeg. Een marktonderzoeker moet geen marketeer willen zijn. We laten medisch onderzoekers toch ook geen blindedarmen weghalen? Een chirurg moet snijden, een medisch onderzoeker niet. Ieder zijn werk. Toch?
Waarom verbaast het me nou niet dat juist van de Haterd als eerste en negatief reageert? Jammer dat de ontwikkelingen in het vak niet gezien en gewaardeerd worden. Juist de mogelijkheden die web 2.0 ons biedt hebben veel bureaus opgepakt om nieuwe instrumenten en modellen te introduceren. Ook op het gebied van co creatie, verhaaltechnieken en belevingsonderzoek valt er veel te genieten in het vak. En dat past allemaal in de term Marketing Intelligence (ik kan me helemaal vinden in de toelichting van Lex Olivier hierover). Tot slot: @Raymond Franz: in ons vakblad Clou staat de rubriek Opmerkelijk! Deze rubriek, op initiatief van de Research Keurmerkgroep, signaleert missers in marktonderzoek. Als je tips hebt, stuur ze naar opmerkelijk@moaweb.nl
@Wim: dank, ik speel het door (was natuurlijk niet onbekend bij ons).
MetrixLab heeft vanavond drie MOAwards in ontvangst mogen nemen, waaronder die voor marktonderzoekbureau van het jaar. Om nog even op Bas van de Haterd te reageren; er wordt wel degelijk veel geïnnoveerd en geïnvesteerd in ontwikkeling op onderzoeksgebied, de jury is dit kennelijk ook niet ontgaan.
@Marja: jammer, wellicht een kans in 2009…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!