• Mobile
    wordt gesponsord door

Waar staan we met mobile analytics?

Waar staan we met mobile analytics?

Waar staan we met mobile analytics?

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de mobiele versie van Marketingfacts en de statistieken voor mobiel gebruik. Tot die tijd heb ik geen idee hoeveel mensen nu gebruik maken van de mobiele versie van Marketingfacts en wat ze precies doen. Duidelijk is dat mobile analytics (webanalytics voor mobiele websites) nog in de kinderschoenen staat. De meeste leveranciers van webanalyticssoftware zijn er inmiddels wel mee bezig, maar het zijn voorlopig nog de niche spelers zoals Amethon en Mobilytics die voorop lopen lijkt het.

Daar gaat de komende periode zeker verandering in komen. Zo kondigde Nedstat afgelopen week de release aan van zijn mobile analytics voor inzicht in mobiel browsegedrag en conversie. Daarvoor zijn nieuwe rapporten over merken en typen mobiele telefoons, schermbreedtes, browsegedrag en conversie toegevoegd aan de bestaande rapporten van Sitestat. De rapporten werken voor zowel mobiele als normale sites en meten alle mobiele toestellen, ook wanneer Javascript niet wordt ondersteund aldus het persbericht.

Wie heeft inmiddels ervaring met mobile analytics en wil zijn ervaring met ons delen? Welke pakketten zijn beschikbaar en wat zijn de valkuilen bij implementatie?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Het zou aan mij kunnen liggen, maar ik zie toch weinig verschil in webanalytics en mobile webanalytics anders dan dat de lokatie van de gebruiker nog meer varieert dan bij een vast internet gebruiker. Wanneer je marketingfacts mobiel gewoon via een apart subdomein laat lopen (m.marketingfacts.nl), dan hang je daar een aparte google analytics teller aan en zie daar de meeste insights die je nodig hebt.. Als je dan ook nog zorgt dat iedereen met een kleine schermresolutie die surft naar het normale marketingfacts domein de vraag krijgt of zij voortaan vanaf de gebruikte device op dat moment altijd geredirect willen worden naar het mobiele domein (en dit andersom voor PC gebruikers doet), dan heb je nog redelijke zuivere groepen ook. Mobiele browsers ondersteunen vaak geen volledig javascipt (of cookies), maar behalve dat dat aandeel steeds minder zal worden (mobiele browsers zullen hetzelfde kunnen als pc browsers), heeft elke teller wel een nojavascript variant (afdoende voor dit moment).

    geplaatst op
  • Was afgelopen vrijdag onder de indruk van de activiteiten van MADS.

    geplaatst op
  • @Ton Het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Omdat (nog) niet alle browsers Javascript ondersteunen kan je bijvoorbeeld niet zomaar de schermresolutie opvragen aan de handset. Sommige providers/gateways verwijderen alle cookies. Vaak komen veel bezoekers van het zelfde IP-adres. Ook de device herkenning is niet triviaal. Dus het is lang niet zo eenvoudig als het 'normale' internet.

    geplaatst op
  • @michiel ok, maar is dat niet een probleem voor de mobiele analyse an sich (los van een pakket) en zal dit in de loop der tijd door evolutie mobiel browsen worden opgelost, waardoor je gewoon dezelfde software kunt blijven gebruiken als voor je webanalyse algemeen? Offline browsen is wel een issue, maar daar ook de vraag in hoeverre we dat over 5 jaar nog doen. Aandeel Iphone en N95 in het lijstje van Marco vind ik vrij hoopgevend :-)

    geplaatst op
  • Als je een beetje verstand van mobiel development bent dan kun je gewoon een serverside implementatie van het google analytics verhaal maker. Self doe ik dit al jaren op global high traffic mobile sites on en offportal. Het enige wat niet lukt is returningvisitors bij te houden op een toestel zonder cookies. Verder is alles hetzelfde. Het is een beetje reverse engeneering maar 8 uurtjes werk.

    geplaatst op
  • @ton ja, dat is zeker een probleem van mobiele analyse. Het probleem ligt daarbij voor een deel bij de beperktheid van de mobiele browsers, en voor een ander deel bij operators die het niet altijd makkelijk maken om goed te meten. Ik heb goede hoop dat dit laatste ook gaat verbeteren, bijvoorbeeld door de initiatieven van OMI.

    geplaatst op
  • @Ton: zoals Michiel al aangeeft is het niet zo makkelijk als je denkt; ik heb al eens wat gespeeld met scripts op de mobiele pagina's. Geeft me wel een beeld van aantal bezoeken, maar geen inzicht in type device en browser.

    @Peter: MADS?

    @Kjeld: kun je daar iets meer over zeggen? klinkt interessant!

    geplaatst op
  • @Michiel - aangezien de meeste toestellen (alle?) een vaste resolutie hebben is het achterhalen van het merk en type voldoende om daarachter te komen, en die informatie kun je weer uit de useragent halen.

    Daarnaast is de herkenning inderdaad niet triviaal, aangezien er zo veel verschillende useragents zijn. Ik heb het in 2006 in mijn eigen statistieken toegevoegd en was redelijk geschokt over hoe complex dat was ten opzichte van PC-browsers.

    @Kjeld - mee eens, en dan is het eigenlijk niet anders dan niet-mobiel.

    geplaatst op
  • @Peter: kun je ook een voorbeeld laten zien? Ben namelijk wel benieuwd wat voor cijfers je dan kunt achterhalen.

    geplaatst op
  • @Reacties: Als je een server isde implemntatie van de Google Analytics javascript functies maakt dan ben jer al redelijk snel.
    Dit is wat er uiteindelijk geserveerd wordt:
    ?utmwv=1.1&utmn=1627601514&utmcs=iso-8859-1&utmsr=1280x800&utmsc=32-bit&utmul=en-us&utmje=1&utmfl=9.0&utmdt=Upstream&utmhn=www.upstream.nl&utmhid=873100074&utmr;=-&utmp;=/weblog.php&utmac=UA-76718-1&utmcc=__utma=47869923.1225851654.1205347171.1205347171.1209300889.2;+__utmb=47869923;+__utmc=47869923;+__utmz=47869923.1205347171.1.1.utmccn=(referral)|utmcsr=marketingfacts.nl|utmcct=/|utmcmd=referral;+
    Als linkje naar een GIF je.
    Dus dat gewoon opbouwen doormiddel van PHP of iets dergelijks en je hebt geen javascript op de client nodig. Als je dit nou combineerd met de normale javascript implementatie dan ben je al rg ver.
    Wil je ook de de screensizes er in hebben voor non javascript browsers, dan moet je een WURFL implementatie er bij maken met HTTP_X_WAP_PROFILE informatie. Maar daar zal ik je verder niet mee vervelen, is er technisch, je web bouwer moet je dit vertellen. Suc6.. vragen? Mail me maar.

    geplaatst op
  • @Marco: ik heb mijn cijfers in een postings gezet (zag te laat dat jij deze oproep had gedaan):

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080427_gebruikers_nokia_n95_surfen_liever_naar_normale_websites/

    geplaatst op
  • Net als met web analytics wordt ook de waarde van mobile analytics bepaald door de relevantie van de verzamelde informatie en de optimalisaties die je hiermee kunt aanbrengen. Toestelinformatie en resolutie is erg waardevol en ik zie dat dan ook als een nuttige toevoeging. In mijn ogen gaat de analyse van mobiele sites echter nog een stap verder. Ik zal een kort overzicht geven van mijn bevindingen m.b.t. mobile analytics.

    Ten eerste is er qua data verzamelen een verschil tussen toestellen die Javascript ondersteunen en toestellen waarbij dat niet het geval is. In het eerste geval kan je met een reguliere code uit de voeten, in het tweede geval werk je vaak met image tags. Zonder Javascript is het erg lastig om dynamische events te meten (bijv. specifieke conversies), in dat geval moet een extra bedank-pagina worden gebruikt om dit alsnog te meten. Daarnaast is het in beide gevallen erg lastig om accuraat terugkerende bezoekers te herkennen.

    Zoals Michiel al aangeeft is het nog niet zo eenvoudig om alle gewenste data te verzamelen. Veel providers hanteren strenge criteria voor het doorgeven van bepaalde HTTP headers. Dit is een beperking waar vrijwel alle aanbieders van mobile analytics creatief mee om moeten gaan, zij krijgen simpelweg niet alle beschikbare informatie. Een week geleden had ik een gesprek met Bango, ook een aanbieder van mobile analytics. Zij komen vanuit een heel andere hoek, namelijk het bieden van mobiele betaaldiensten. En dat heeft een heel groot voordeel, zij krijgen namelijk beduidend meer informatie van mobiele operators (Vodafone, Verizon Wireless, etc.), omdat hun servers op een whitelist staan. Zij hebben die informatie nodig voor het afrekenen van mobiele transacties en kunnen bijvoorbeeld veel nauwkeuriger bezoekers herkennen. Deze methode heeft als nadeel dat een bezoeker, afhankelijk van de implementatie, vaak verplicht langs een Bango server moet komen, omdat alleen op die manier de meest complete data verzameld kan worden.

    Amethon kan het beste worden vergeleken met Moniforce voor mobiele bezoekers. Het gebruikt packet sniffing als technologie om data te verzamelen, wat inhoudt dat er een of meerdere servers geplaatst moeten worden. Aangezien steeds meer mobiele sites extern worden gehost is dat niet altijd een gewenste optie.

    Mobilytics timmert ook hard aan de weg en gebruikt hiervoor publiek beschikbare databronnen, waaronder WURFL en DeviceAtlas van DotMobi. Beide zijn databases met informatie over mobiele toestellen en kenmerken, WURFL is open source en DeviceAtlas is een betaalde oplossing. De implementatie is eenvoudiger (code op de mobiele site plaatsen), maar de verzamelde informatie is minder volledig en minder accuraat. Zie het mobile web analytics weblog voor een interessante discussie tussen de heren van Mobilytics en Bango, met name de reacties van beide kanten.

    Tot slot, welke informatie is nu echt relevant voor een analyse van je mobiele bezoekers? Op mijn lijstje staat sowieso de toestelinformatie, de operator (bijv. Vodafone) en land van herkomst. Maar ook visits, unieke bezoekers, frequentie van bezoek en de tijd die ze doorbrengen op de site. Wat betreft web analytics is iedereen het er inmiddels wel over eens dat pageviews niet (alleen) meer de maatstaf zouden moeten zijn voor een analyse. Het lijkt mij niet meer dan logisch om datzelfde uitgangspunt te hanteren voor mobile analytics.

    geplaatst op
  • @Marco - dezelfde cijfers als bij PC-gebruikers, alleen een extra parameter: device, welke naast computer dus ook diverse mobiele apparaten kan bevatten.

    geplaatst op
  • @Marco MADS is het netwerk van Ashu Mathura. Orienterend gesprek aldaar en 'k was impressed door de kennis en kunde. MADS heeft een soort DART maar dan voor mobiele advertentienetwerken. Compleet met een kinky dashboard. Prima spul daar.

    geplaatst op
  • @Peter W.: http://mads.com/ inderdaad erg kundig en mooi spul. Top voor de business! ik heb ook een presentatie ervan gezien, en ook van zijn concurentie, zijn systeem is het beter dan dat van Nokia Ad Services http://www.adservice.nokia.com/ .

    geplaatst op
  • @Peter: ah, thx! Ik dacht dat het om iets nieuws ging, MADS bestaat toch al een paar jaar?

    geplaatst op
  • @Marco klopt, ik meen vanaf 2006, maar wil daar even vanaf zijn.

    geplaatst op
  • Tja, wat kan ik er nog van zeggen ;)

    De MADserver is een kruising tussen Doubleclick DART, Google Analytics en Wonderloop, dat wil zeggen dat we een mobiele ad server hebben, welke ook een groot stuk analytics doet om de adverteerder simpelweg te voorzien van data en daarnaast ook de klanten individueel tracked voor een stuk gedragsanalyse en daar dus weer advertenties op loslaat.

    Ik weet dan ook redelijk zeker dat ons product meer statistieken heeft dan welk ander product vandaag op de markt.

    @Marco: waarom zet je onze tags niet live in je nieuwe mobiele site en probeer onze stats engine voor mobiel. Het is gratis ;) Ik weet zeker dat je nooit meer naar de eerdere genoemde software zult kijken.

    Once you go MAD ...

    geplaatst op
  • @Marco/Ashu: hebben jullie de test al gedaan samen met de mobile statistieken obv MADS?

    Ik ben momenteel Google Analytics aan het testen op de manier die Kjeld hierboven schetst. Ook heb ik met Nedstat nu de mobile analytics op mijn mobiele site staan. Zal binnenkort eens wat resultaten publiceren van mijn bevindingen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.