Wanneer is msn’en merkinbreuk?

Wanneer is msn’en merkinbreuk?

{title}Microsoft, MSN, merkenrecht en moeders. Meestal hebben die niet zo veel met elkaar te maken. Maar afgelopen maandag kwamen ze toch bij elkaar: het softwarebedrijf had een rechtszaak aangespannen tegen de vrouw over merkinbreuk door haar gebruik van de term “msn”. De vrouw uit Hoofddorp had een programma bedacht tegen overmatig chatten, dat ze heel toepasselijk MSNLOCK had genoemd. Daar was Microsoft niet blij mee. Niet zozeer (of misschien juist wel) omdat zij graag willen dat mensen veel chatten, maar omdat hier de merknaam MSN zomaar werd gebruikt.

De vrouw had echter een sterk tegenargument: wie de Van Dale erop naslaat bij het lemma “msn’en”, ziet daar “chatten via een messenger” als definitie. Niet “via Microsoft’s Live Messenger”. Msn’en is dus gewoon een synoniem voor chatten, en dat woord dan kan toch geen merk zijn?

Als een merknaam beschermd is, mogen anderen geen gelijksoortige software op de markt brengen onder een naam die lijkt op de merknaam. Daarvoor is het wel nodig dat de merknaam gedeponeerd is. Alleen een naam zelf gebruiken als merk is niet genoeg. Nog veel belangrijker is dat de naam onderscheidend vermogen heeft. Die juridische mond vol betekent in feite dat het wel een goede merknaam moet zijn. Geen beschrijvende kreet zoals “wc-reiniger” maar iets creatiefs als “WC-Eend” dus. Iets waaraan je kunt herkennen om welke wc-reiniger het gaat.

Het gevaar voor elk merk is dat het zo geassocieerd wordt met het product of de dienst erachter dat het een synoniem wordt voor dat product of die dienst. Een bekend voorbeeld is aspirine: ooit een merknaam voor een pijnstiller van Bayer, maar tegenwoordig de algemene naam voor elk pilletje dat je kunt slikken tegen hoofdpijn. Ongeacht van welk merk of welke werkzame stof er nu in zit. Bayer is dat merkrecht dus kwijt.

Om dat te voorkomen, moet een merkhouder er dus voor zorgen dat mensen de merknaam alleen gebruiken om het merkproduct mee aan te duiden. Wie de luxaflexen dichtdoet, kan een brief van de firma Luxaflex verwachten met de vraag of hij voortaan de verticale lamellen dicht wil doen. Google heeft ook niet graag dat u googelt bij Ilse, hoewel ze tegen zoeken bij Ilse vast geen bezwaar zullen hebben. En als u straks op een terrasje een Spa blauw bestelt maar kraanwater krijgt, vindt de Belgische bronwaterbottelaar het zeker niet erg als u heel erg boos wordt over deze -ahem- verwatering van het merk.

De merkhouder moet natuurlijk zelf ook de merknaam consequent op de juiste manier gebruiken. Sommige bedrijven hebben ondertussen hele handboeken waarin bijvoorbeeld staat welke kleur geel en rood het logo moet gebruiken en hoeveel graden de bogen in de gouden M moeten zijn. Dat is misschien wat overdreven, maar wat Startpagina in 2007 deed was ook weer het andere uiterste. Die hanteerden de slogan “Startpagina.nl, de startpagina van Nederland!” en verloren mede daarom hun rechtszaak tegen naäpers Startpagina.tv. Want ja, als je zelf aan aangeeft dat er meerdere startpagina’s zijn, dan kan “startpagina” dus niet jouw merknaam zijn.

Dit antichatprogramma gebruikte de merknaam MSN in haar eigen naam (MSNLOCK) en ook nog eens diverse malen in de documentatie, waar “msn’en” inderdaad als synoniem voor “chatten” gebruikt wordt. Logisch dat Microsoft daar boos over wordt.

Maar of ze het winnen? Ik betwijfel het. In Nederland is msn’en een heel gebruikelijke term voor “chatten”, en niet per se alleen bij mensen die de hele avond achter Microsoft’s Messenger hangen. Kijk maar eens hoe veel resultaten Google vindt voor msnen.

Daar komt nog eens bij dat het toegestaan is om aan te geven waar je product voor bestemd is, bijvoorbeeld als accessoire of uitbreiding. Ook als je daarbij andermans merknaam wilt gebruiken. Je moet het dan alleen wel bij een zakelijke, neutrale vermelding houden. Nu Microsoft’s Messenger zo populair is, lijkt het mij wel te rechtvaardigen om aan te geven dat dit programma MSN Messenger blokkeert. En als de merknaam “MSN” zo zwak is, lijkt het mij dat de naam “MSN Lock” dan geen probleem zou moeten zijn.

Update (25 april) in een persbericht meldt Microsoft dat zij de Van Dale zal verzoeken om bij “msn’en” te vermelden dat het gaat om een geregistreerde merknaam. Dat is iets waar Van Dale meestal wel aan meewerkt. Maar ik betwijfel of het genoeg zal zijn om het merk te redden. Een merk gaat immers niet verloren omdat het in Van Dale staat, maar omdat het verworden is tot een gewoon werkwoord. Van Dale is alleen maar een manier om te bewijzen dat dat is gebeurd.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Hmmm, zo had ik het nog niet bekeken maar je hebt absoluut een goed punt. Wat als je merknaam een gebruiksnaam is geworden zoals bij MSN'en. Ben benieuwd naar de uitspraak van de rechter.

    geplaatst op
  • Leuk geschreven :) Met een glimlach gelezen, prettig zo op de vroege morgen. Ik denk dat Microsoft het niet gaat winnen overigens.

    geplaatst op
  • Op VanDale.nl een uitleg over de behandeling van tot soortnaam verworden merknamen door Van Dale. Vooral de regel "Echter, door opname in het woordenboek menen sommigen dat ze mogen concluderen dat zij de merknaam niet (meer) hoeven te respecteren. Daarom onderneemt Van Dale actie op het eerste verzoek van een merknaamhouder." spreekt voor Microsoft. Hoewel ze natuurlijk wel hebben zitten slapen... Uit het merknamenregister onderaan de pagina blijkt in ieder geval niet dat er een verzoek bij Van Dale is ingediend...

    geplaatst op
  • Miscrosoft is al jaren bezig domeinen op te eisen waar 'msn' in voor komt. Weet niet of het ooit tot een rechtzaak is gekomen. Iemand?

    geplaatst op
  • Goed verhaal. De positie van Microsoft wordt ook niet echt sterker door het feit dat ze zelf de naam van hun messenger hebben veranderd naar Windows Live Messenger. Hoewel het merk MSN nog wel actief bestaat heeft het chatlock daar niets mee te maken.

    geplaatst op
  • Het is trouwens horizontale jaloezieën en niet horizontale lamellen.

    geplaatst op
  • Ik heb de naam rss2msn.com (prachtige naam toch?) wel overgedragen toen MS het opeiste.
    Met grote tegenzin, na een uitspraak van een commissie die gaat over deze conflicten. Ik had geen zin hier verder tijd/energie in te steken, en had nog geen nadrukkelijke plannen wat met deze naam te doen. Het is wel wat flauw van MS... :(

    geplaatst op
  • Googlen, ook zo'n werkwoord (staat trouwens nog niet in de Van Dale). Wat voor leuke merknaam kunnen we daarmee bedenken voor welke dienst:-)
    Ik denk dat deze mevrouw het wint trouwens.

    geplaatst op
  • @Bertwin: In die pagina van Van Dale (bedankt!) staat "Het feit dat een merknaam is opgenomen in een woordenboek kan dus nooit een reden zijn om aan te nemen dat er op die naam niet langer rechten zouden gelden." Dat zou ik ook zeggen als ik Van Dale was, maar in bijvoorbeeld de Startpagina-zaak woog de definitie van startpagina in Van Dale zwaar mee bij de beslissing om het merkrecht te vernietigen.

    @Rory: ik ken geen Nederlandse zaken waarin Microsoft gevochten heeft om een merkinbreuk over het merk MSN. Maar dat kan ook betekenen dat mensen liever de domeinnaam afstaan dan ruzie zoeken met Microsoft.

    En ik was nog vergeten te melden dat het bij de introductie van een merk voor een hele nieuwe dienst slim kan zijn om meteen een nieuwe soortnaam te bedenken ook. Twitter heeft bijvoorbeeld dit probleem. Iedereen noemt het twitteren, en het merk kan dus dezelfde kant opgaan als googelen en msnen. Het was handig geweest als ze zelf een werkwoord hadden bedacht en gepromoot voor "het versturen van een kort berichtje met wat je aan het doen bent".

    geplaatst op
  • @Arnoud: Duidelijk! Conclusie: Wat je ook doet, kom niet in de Van Dale. Of is iets te kort door de bocht..?

    geplaatst op
  • @Bertwin: dat is op zich een goeie, maar het is wel voor een deel buiten je macht natuurlijk. Het beste advies is om je merknaam altijd duidelijk als zelfstandig naamwoord te gebruiken, en daarnaast een soortnaam en/of werkwoord te voeren. Wordpress is software om te bloggen en Spa is een merk bronwater.

    geplaatst op
  • Of het nu wel of niet mag. ik hou het voorlopig op een PR stunt om haar product onder de aandacht te brengen. en dat is wellicht beter gelukt dan ze aanvanakelijk had dirven dromen.

    Want zo nieuw is haar programma nu ook weer niet.

    geplaatst op
  • Wat dachten jullie van een genie dat SEO als merknaam wil registreren ?

    geplaatst op
  • Ik geloof geen seconde dat hem dat gaat lukken. Die activiteit heet SEO. En dat blijkt ook wat het bezwaar was van het Amerikaanse merkenbureau (USPTO): hij had nota bene in de omschrijving van wat het merk beschermde, "Search Engine Optimization" staan! Dat is ongeveer als zeggen dat je het merk MELK wilt registreren voor melk.

    Hij wil een soort van kwaliteitslabel maken voor SEO. Dat mag natuurlijk, en in het merk mag je dan best het woord waar het over gaat, laten terugkomen. "De witte motor" mag ook best als merk voor melk.

    Zo te lezen is het nu aangepast tot "compiling advertising campaigns, promotional services, and consulting for customers". Een marketingbureau mag best SEO heten natuurlijk.

    geplaatst op
  • Microsoft kwam gisteren met een persbericht over MSNLOCK. Ik heb een update toegevoegd.

    geplaatst op
  • Mooi stuk Arnoud, klasse. Het blijft altijd bijzondere materie, merkrecht. Ik kan me nog herinneren dat een aantal jaar geleden Microsoft ook een ondernemer uit Friesland of zo aanklaagde om een domeinnaam, maar ik ben al weer vergeten waar dat om ging.

    Wanneer is de uitspraak?

    geplaatst op
  • @ArnoudEngelfriet "Het was handig geweest als ze zelf een werkwoord hadden bedacht" Zoals dat doet Hyves met het krabbelen van een bericht en het pimpen van je layout etc.

    geplaatst op
  • Rare zinsopbouw hierboven, het moet natuurlijk zijn:
    Zoals Hyves dat doet met...

    geplaatst op
  • De uitspraak is inmiddels gepubliceerd:Rechtbank 's-Gravenhage 07-05-2008, LJN BD1049.

    geplaatst op
  • @Sjaak: klopt, daar had Arnoud inmiddels ook al over geschreven.

    geplaatst op
  • Tjsa,, iedereen dus geen gelijk.. wel opofferen en ook nog eens dokken!! Wat is dat dat met de NL rechter.. Microsuf kennelijk zo een grote vinger in de pap?!

    Mijn vertrouwen in de Rechtspraak is al lang geleden zwaar beschadigd..(bijna onherstelbaar)

    groet

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.