Online PR omvat meer dan een webcareteam

10 april 2008, 05:22

{title}Via RethinkingMedia gisteren gewezen op een interessant artikel van Lee Odden over het onlosmakelijk verbonden zijn van Public Relations en SEO. Lee merkt terecht op dat Online PR meer is dan het onderhouden van een goede relatie met de social media, bloggers in het bijzonder. En dat ook offline exposure via artikelen in print bijvoorbeeld, heel goed tot stand kan zijn gekomen dankzij online PR.

SEO speelt bij online PR een belangrijke rol. Uit een onderzoek van Bulldog Reporter/TEKgroup International komt naar voren dat 64 procent van de journalisten nieuwservices van Google en Yahoo! gebruiken en ongeveer 50 procent van de journalisten minimaal 1x per week een corporate website of perssite raadpleegt.

SEO speelt een belangrijke rol in de vindbaarheid van corporate nieuws voor journalisten, het vergroten van de branding footprint op het web om uiteindelijk daarmee bij te dagen aan de (online) sales. Dus persberichten, media kits, nieuwsrubrieken, demo’s, email nieuwsbrieven, interview, podcasts en alle andere PR-content dient, net zo goed als alle andere content op de site, vindbaar te zijn op internet. Het mag misschien als een open deur worden ervaren maar de persomgevingen van menig corporate site laat te wensen over. Een zoekopdracht naar content op dit vlak brengt je nogal eens bij een online PR-bureau waar het persbericht van een bedrijf tussen de tal van andere persberichten staat. In de ergste gevallen ook nog eens in pdf-formaat zonder clickable link naar de corporate site van de onderneming in kwestie.

Voldoende uitdagingen

Mark Rosbergen heeft voor zijn artikel de vindbaarheid van verhalen (persberichten) van PR bureaus en de websites van 87 bureaus bekeken. Op 20 van die websites worden persberichten van klanten aangeboden, 2 bureaus bieden de optie om de berichten via RSS binnen te krijgen. Een te klein en beperkt onderzoek om een uitspraak te kunnen doen over het gebruik van internet door PR bureaus, maar volgens Mark lijkt het er op dat er nog wat slagen te maken zijn.

Ook in Nederland vooroplopende partijen wat betreft Public Relations 2.0, kunnen op dit vlak nog wel wat verbeteringen doorvoeren. UPC heeft inmiddels bijna twee jaar een zogenaamd webcareteam en Vodafone heeft bijna een jaar een team webrelations. Toch bieden geen van beiden de mogelijkheid je bijvoorbeeld via RSS op de hoogte te laten houden van corporate nieuws. Iets dat zeker als je aansluiting wilt hebben met bloggers, naar mijn mening toch tot de basisfunctionaliteiten behoort.

If you don’t give, you’re not going to get, so it’s important that any efforts at social networking with the media are transparent and give value. Giving to get, transparency, conversation and participation are key concepts when it comes to an online PR program that involves not only blogger relations but also the search engine optimization of news content and engaging with social media/networking communities., aldus Lee Odden. Monitoring social media, optimaliseren van de nieuwscontent voor zoekmachines, maar ook daadwerkelijke participatie in social communities en microblogplatformen als twitter zijn vandaag de dag cruciaal voor online pr.

Meer dan voldoende uitdagingen voor de afdeling Public Relations zou ik zeggen.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Joery Bruijntjes

    Google wordt door velen gebruikt als informatiebank, dus een koppeling tussen SEO en online PR is als je er over nadenkt helemaal niet zo vreemd als het lijkt. Opmerkelijk vind ik de lage adoptie van RSS door PR bureaus. Je zou zeggen dat je als dienstverlenende partij het goede voorbeeld wilt geven aan je (potentiële) klanten.


    10 april 2008 om 11:06
    evroekel

    @Michiel: In de gesprekken die ik heb gehad met UPC kreeg ik toch een iets ander beeld. Kritiek die men online zag wordt ook intern doorgeven om verbeteringen door te voeren daar ligt uiteindelijk toch de oplossing om de reputatie te verbeteren.

    Heeft Vodafone ook aangegeven in de bijeenkomst wanneer ze stap 2 en 3 gaan doen? Goed te zien dat op corporate niveau Vodafone inmiddels wel RSS aanbiedt, die had ik gemist.


    10 april 2008 om 13:06
    André van der Elsen

    @Erik: we zijn als Vodafone Web Relations al begonnen met stap 2 en 3. We geloven echter op dit moment niet in het zelf opzetten van een blog. We zoeken liever de stakeholders op, daar waar onze bijdrage direct relevant is. dus in de blogs, hyves of fora.

    We luisteren goed naar wat er op het web over VF gezegd wordt. Dat is zeer waardevol voor onze interne processen, want die kunnen we daarop finetunen. Dat komt de kwaliteit van onze diensten en producten alleen maar ten goede. En we kijken naar alles wat onze stakeholders zeggen over ons en reageren, bedrijfsbreed. UIteraard altijd met open vizier en namens Vodafone.

    @Michiel: mobielbreedband.nl is inderdaad powered by Vodafone


    11 april 2008 om 13:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!