Olympisch bloggen promoveert sponsor Lenovo tot mediapartner

8 april 2008, 06:46

Olympisch bloggen promoveert sponsor Lenovo tot mediapartnerNog geen twee maanden geleden werd bekend dat atleten mogen bloggen tijdens de Olympische Spelen in Beijing. Via een tip van Wouter, kwamen we terecht bij het blog van één van de VP’s van IOC-sponsor Lenovo, dat zich hard heeft gemaakt voor deze nieuwe blog-strategie. De waarde van hun dure sponsorship (dat nog terug te voeren is op Lenovo-voorganger IBM) op het internet, leek de VP web marketing voor zijn deel van de toko nogal laag. Waarom zou iemand überhaupt tijdens de spelen naar een website van een sponsor gaan? Je kijkt TV of je gaat naar de website van één van de verslaggevende media en eventueel naar de website van de Olympische Spelen zelf. Als sponsor moet je de consument (lees: sportfan) dus iets te bieden hebben. Traditioneel zijn dit prijzen, maar in de tijd van web 2.0 kan dit net zo goed user generated content zijn. Of beter nog: athlete generated content.

Het blog is hier uiteraard het aangewezen medium voor. Ware het niet dat het IOC (zeker in China) niet echt zit te wachten op de vrije (oncontroleerbare) meningen van atleten. Door het opzetten van blogging guidelines, waar meer niet dan wel mag, is het wel gelukt om de atleten een platform te geven om te bloggen. Een opzet die (in iets ruimere vorm) hier al op Marketingfacts werd besproken.

Hierdoor wordt duidelijk dat de scheidslijn tussen media-partners en “gewone” sponsors nauwelijks meer houdbaar is. Lenovo bouwt een platform waar in theorie alle 12.000 sporters verslag kunnen doen van hun belevenissen. Google heeft met iGoogle de blogs deelbaar gemaakt en met YouTube hetzelfde gedaan voor de video’s. Waarin verschilt deze long tail aan sportcontent nu nog van de short head die straks bij NBC en bij de NOS te zien zal zijn? Het IOC zal vooral argumenteren dat de wedstrijden niet gefilmd mogen worden en dat het geen professionele kwaliteit is. De kwaliteit van de content is anders, zeker niet minder. Meer gefocust, meer op maat en persoonlijker. En inderdaad misschien minder scherp, minder goed gefilmd en zeker niet live. Maar de content is er en is deelbaar. Daarmee ontstaat er voor de traditionele media een nieuwe laag van nieuws en actualiteit die gescand moet worden. Als ik de NOS was zou ik nu mijn site voor de Olympische Spelen iGoogle-proof maken en een aantal jonge web 2.0 journalisten aannemen die de athlete blogs gaan lezen en samenvoegen op hun Olympische site. Want ondanks het feit dat Google het platform ontsluit is het vinden van de pareltjes in de duizenden blogs een taak die zeker bij een modern medium past.

Als laatste is het natuurlijk interessant om te kijken hoe de filters van de staat van het gastland werken op de blogs van de atleten. In de guidelines staat nadrukkelijk dat het uiten van politieke statements door de atleten op hun blogs niet toegestaan is. Zou dit voldoende afschrikkend werken voor 12.000 atleten? De vraag stellen is haar beantwoorden.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

5 Reacties

    Vincent Leenders

    @Gijsbregt: je hebt weer een mooie posting gemaakt over deze boeiende materie. Vooral je vraag over long tail en short head is een goede. Het feit dat Peking de plaats van handeling is en niet, pakweg, London is een reden te meer om de AGC extra aandacht te geven.


    8 april 2008 om 15:09
    hzrcgnemoh

    Buy Fake Nike Air Max 2014

    Car of the Year 2013.txt

    Cheap Air Max 90 Size 6

    Chaudhary in Jhalak Dikhhla Jaa season 7.txt

    Nike Air Max 95 Mens Black Red

    eligible for disaster loans.txt


    24 september 2014 om 17:46
    Isaac

    Heb je er wel eens over nagedacht hoe snpnnead het zou zijn als ze de volgorde aanpassen. Ik bedoel b.v. eerst lopen, dan het fietsen en als laatste het zwemmen. De winnaar is dan niet alleen een held, maar ook een mazzelpik.


    9 juli 2015 om 13:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!