Blogview: Blogo.nl
Eind 2005 zijn we op Marketingfacts gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland stonden met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. In november 2006 hebben we deze serie herhaald om de trend te kunnen schetsen. Inmiddels zijn we bijna 2,5 jaar verder, bestaan weblogs nog steeds, maar is het duidelijk dat bloggen de mediahype voorbij is. Aardig moment om de serie interviews nog eens te herhalen en te kijken waar we nu staan.
Vandaag een aantal vragen voor Stephan Fellinger oprichter van Blogo.nl, de eerste Nederlandse webloguitgeverij dat in juni 2005 werd gelanceerd. We spraken eerder met Stephan in november 2005 en oktober 2006.
Kun je kort aangeven waar je nu staan met blogo.nl?
We hebben het afgelopen jaar een aantal duidelijk keuzes gemaakt. Een ervan is dat we ons met het grootste gedeelte van het netwerk primair op vrouwen zijn gaan richten. Vrouwen vormen langzamerhand een meerderheid op internet in Nederland, terwijl er verhoudingsgewijs veel meer voor mannen te vinden is op internet. Voor vrouwen is er Zylom en Vrouwonline van Sanoma en dat is het een tijdje stil. Wij zijn er van overtuigd dat daar grote kansen voor ons liggen. Ik ben er trots op, dat ik kan melden dat we binnenkort met een aantal grote partners naar buiten zullen komen, partners waarmee we sneller in staat zullen zijn die vrouwen te bereiken.
Heb je de doelstellingen gehaald die je destijds hebt gesteld?
Bij internet stel je regelmatig je doelstellingen bij, naar gelang de kansen die je ziet en de mogelijkheden die je hebt. Ondernemen op internet is trial and error en dat is juist het leuke ervan.
Wat waren je hoogtepunten?
Dat we recent rond zijn gekomen met een aantal grote partners op het gebied van samenwerken, daardoor kunnen we fikse stappen gaan maken. Daarnaast is mijn zus Maritza Fellinger bij Blogo gestart om de operationele zaken in goede banen te leiden, we vullen elkaar perfect aan. En ik weet dat deze hoogtepunten er voor zorgen dat er nog veel zullen volgen.
Wat is je de afgelopen jaren tegengevallen en waarom?
Ik ben erg ongeduldig en sommige zaken kosten nu eenmaal veel tijd, ik moet nog beter leren soms geduld te hebben.
Waar gaat het naar toe met weblogs en waar staan jullie volgend jaar?
Ik kijk even alleen naar Blogo.nl. Als ik kijk naar onze primaire doelgroep vrouwen, dan liggen de zaken toch wat anders dan bij de normale weblogbezoeker. Bijna de helft van de Nederlandse vrouwen (49%) heeft wel eens van een weblog gehoord, maar weet niet precies wat het is (bron blogmonitor 49%). De meeste van onze bezoekers weten niet eens dat ze een weblog bezoeken, ze bezoeken voor hun idee een website met leuke artikelen. Die perceptie heeft er voor gezorgd dat wij ons steeds vaker positioneren als een netwerk van online magazines. Daarnaast zijn we er achter gekomen hoe we onze content slimmer kunnen produceren en clusteren, ook dat gaat onze lezers en dus ook ons, enorm veel nieuwe mogelijkheden bieden. Alleen al de zoektocht met Blogo.nl, zorgt ervoor dat ik elke dag met een grote glimlach aan de gang ga.
Stephan, dank voor je reactie en uiteraard heel veel succes met Blogo.nl!
Stephan, nog een aanvullende vraag die ik later ook aan Ben en Ayalon Blog (van blog.nl) zal stellen, is of je inmiddels winst maakt met blog.nl. De verwachtingen waren destijds hoog gespannen maar ik heb het idee dat vooral de advertentie-inkomsten toch nog wel tegenvallen op grote blognetwerken.
Stephan mijn complimenten Blogo ziet er goed uit. Je design is rustig en overzichtelijk en dat spreekt mij in ieder geval erg aan.
Wij kregen Blogo als opdrachtgever voor de eindopdracht van de minor Reclame. “Hoe bereiken we de vrouwelijke believers van blogs”. Stephan heeft een presentatie gehouden voor ons. De advertentie kosten zijn in ieder genoeg om de kosten voor Blogo te dekken.
Het is moeilijk de vrouwelijke believer te bereiken. Zoals Stephan zelf ook aangaf hadden wij ook in ons plan verwerkt om met grotere partners naar buiten te treden, alleen is dit natuurlijk geen uniek concept.
In mijn opzicht is Blogo vrijwel uniek op de hele Blog-markt, zeker omdat ze zelf hun schrijvers uitkiezen. Succes Stephan in de toekomst, hopelijk heb je nog iets gehad aan de plannen aangeleverd door de studenten van de minor Reclame.
@Jorn: in welk opzicht verschilt blogo.nl dan in van bijvoorbeeld blog.nl (dat volgens mij een vergelijkbaar model heeft)?
Winst is het positieve verschil tussen opbrengst en kosten. Bij Blogo.nl hebben we meer opbrengsten, dan kosten, dus is er sprake van winst. Komt dit hoofdzakelijk omdat onze omzet zo hoog is? Nee, het komt vooral omdat wij onze kosten zo laag houden. Wanneer we de komende jaren meer omzet weten te realiseren, dan zullen de kosten relatief minder meestijgen en wordt de winst dus groter.
In het huidige medialandschap is er in mijn ogen plek voor twee soorten uitgeverijen. De eerste groep produceert content en weet de doelgroep te overtuigen dat ze daar geld voor moeten betalen. Deze groep uitgevers kan het zich permitteren relatief meer kosten te maken. De andere groep uitgevers is de groep die de content gratis weggeeft. Deze categorie moet zorgen dat ze de content slim produceren en dus erg weinig kosten maken bij de productie hiervan. Wij hebben bij Blogo.nl bewust gekozen voor de laatste categorie. De meeste traditionele uitgevers zitten echter precies in het midden: ze kunnen hun doelgroep niet duidelijk maken waarom deze zou moeten betalen voor de content op internet, maar ze maken wel enorme kosten.
Bij traditionele partijen vormen de redactionele kosten een enorme post qua kosten. Ik vind het interessante aan ons model, dat wij de schrijvers meer zien als zelfstandigen, die dus ook een compleet andere relatie met ons hebben dan bij traditionele uitgevers. Ze zijn niet bij ons in dienst en we huren ze ook niet in als freelancer. Wellicht kun je de vergelijking trekken met muzikanten. De muzikant kan via het internet ook steeds zelfstandiger opereren en heeft de traditionele platenmaatschappij veel minder nodig. Voor muzikanten ontstaan er nieuwe partijen, die hen op een minder traditionele manier helpen hun vak te beoefenen. Grote kans dat een groep schrijvers (natuurlijk niet alle schrijvers) inziet dat ze ook beter kunnen opereren in minder traditionele modellen, modellen waar ze weliswaar meer risico hebben, maar ook veel meer vrijheid.
In dat kader hoor je vaak over redactionele onafhankelijkheid op internet, ik denk echter dat juist de traditionele uitgevers het daar de komende jaren veel moeilijker mee gaan krijgen. Zij maken immers veel meer kosten bij de productie en zullen dus juist meer onder commerciële druk komen te staan. Hoe meer kosten je maakt, hoe groter immers de commerciële druk!
Dank voor je heldere toelichting Stephan, ik onderschrijf het helemaal. Sterker nog, het is de basis voor Marketingfacts!
@Jorn: zeker, was opvallend hoeveel leuke ideeën er tussen zaten!
@Marco: ik kan niet oordelen over anderen, maar wij hebben duidelijk een keuze gemaakt voor specifieke doelgroepen op internet. Met de komst van steeds meer vrouwen en relatief minder content specifiek voor vrouwen, zien wij daar bijvoorbeeld grote kansen. Ik ben zelf minder bezig met vooral “uniek zijn”, wij willen voor onze groep lezers vooral relevant en amusant zijn. Uniek zit niet in een “businessconcept” op zich, dat concept is immers vaak (op het oog) snel te kopiëren. Uniek ben je vooral in de uitvoerende details, de details die bepalen wat je gevoel is t.o.v. een bepaald concept. En onze lezers zijn gevoelig voor die details. In onze maatschappij is vrijwel niets lang uniek meer (veel plezier in China ;-)), daar moet je dus op een andere manier mee omgaan.
@Lisa: “echter zijn geen blogs”, nee dat klopt, dat is ook juist veel minder relevant voor die doelgroep, zie mijn opmerking “Bijna de helft van de Nederlandse vrouwen (49%) heeft wel eens van een weblog gehoord, maar weet niet precies wat het is (bron blogmonitor 49%)” Ofwel een grote groep vrouwen bezoekt een website omdat ze deze leuk of relevant vinden, niet om het feit dat het een weblog is. Leuke, relevante, persoonlijke content voor vrouwen is niet voorbehouden aan weblogs op het internet.
En volgens mij red je het als traditionele partij niet om je kosten laag te houden door oneerbiedig een blik stagiaires open te trekken. Daarmee doe je stagiaires ook te kort en zie je ze vooral als een goedkope manier om te produceren. Als ik alleen al hoor hoeveel tijd er bij grote partijen verloren gaat met al die vergaderingen. Dat verminderen levert pas echt een enorme besparing op, door het toenemen van de productie. Je hebt mensen nodig die een grote binding hebben met het onderwerp en een stagiair die “op een onderwerp gezet wordt” lijkt me niet altijd de juiste oplossing. Natuurlijk zijn er stagiaires die die binding hebben, maar zie je het als een stageopdracht of is heb je echt een binding met het onderwerp?
Bij Blogo Media werken we met een model dat minimaal 50% naar de schrijvers gaat en in sommige gevallen kan dit oplopen tot 100% van de opbrengsten. Maar nooit minder dan 50%!
@ Marco
Volgens mij is bijvoorbeeld blog.nl een site waarop iedereen een profiel aan kan maken en kan gaan bloggen. Bij Blogo daarentegen worden de schrijvers geselecteerd en kan niet iedereen zomaar een blog beginnen. Of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen?
@ Stephan
Wij vonden het een zeer uitdagende opdracht, maar “along the way” kwamen we er achter dat het ook een ontzettende moeilijke opdracht is. Het is moeilijk om een uniek concept te ontwikkelen op dit gebied. Veel is al gedaan of uitgevonden. Lastig lastig lastig… Maar wel een uitdaging op langere termijn, wanneer er goed over nagedacht kan worden kan hier zeker wel iets uitrollen. Succes!
Het is inderdaad een kwestie van de kosten laag houden en niet de opbrengsten zo hoog mogelijk, in tegenstelling tot de meeste partijen. Je moet niet verdrinken in de opties die er zijn om ook de usability en vooral de geloofwaardigheid van je blogs te behouden. Mensen komen terug om een reden. Deze reden moet gecreëerd worden.
@ Stephan, geinig dat je het gebrek aan waarneming van verschillen tussen online mag en blog aankaart. Ik heb die verschillen ook nooit erg goed kunnen vinden. Toen ik enkele jaren geleden met de eerste blogs startte noemde ik ze ‘online magazine’.
Wie trekt er eigenlijk wél een scherpe scheiding tussen beide en waarom?
in LVX
Is*
@ Ayalon
Fair enough 🙂 Dan is het waarschijnlijk de manier waarop het overkomt. Geen USP dus, wel ten opzichte van de partijen waar iedereen een blog kan aanmaken. Daarentegen zijn er nog niet zoveel van de ondernemingen die wel de schrijvers screenen. Waardoor het toch enigszins een vrijwel uniek concept blijft.
Beste Ayalon,
Wat ik van een aantal van jullie schrijvers heb gehoord is dat blog.nl alle rechten wilt en veel eisen stelt zoals minimaal 12 artikelen per week, maar erg weinig uitbetaald. In theorie 50% van de advertentie-inkomsten, maar in de praktijk is er geen transparantie. Vandaar mijn reactie, daarom ben ik benieuwd naar jouw blogview. Hopelijk kan je hier meer informatie over geven.
Beste Stephan,
Wat je naar schrijvers verstuurd is dat ze 50% van de advertentie-inkomsten krijgen, mits de schrijver zelf zorgt dat er minimaal 15.000 unieke bezoekers zijn op de blog.
Er zijn veel schrijvers die met veel plezier schrijven zonder een vergoeding te willen, kijk maar naar Marketingfacts en tientallen andere blogs. Wees dan eerlijk en kom niet met verhalen als “100% van de opbrengsten gaat naar de schrijvers”.
@Lisa: natuurlijk, als blog.nl-blogger, en dat ben ik, zit je niet maandelijks met je neus in de boekhouding. Er moet toch sprake zijn van enig vertrouwen in ”je” organisatie. Wij krijgen dus 50 pct van de reclame-inkomsten en dat wordt netjes gespecificeerd (deel via WebAds, deel via Google) op de maandelijkse nota’s.
Over dit betaalsysteem is onophoudelijk discussie, en zo hoort dat ook, op onze reguliere plenaire redactievergaderingen. Moet die 50 pct omhoog? Bij iedereen? Bij enkelen? Wat doe je met beginnende bloggers, die nog geen publiek hebben opgebouwd? Moeten de ”grootverdieners” gemaximaliseerd worden, zodat er wat kan gaan naar de maar bij een beperkte doelgroep populaire blogs in het netwerk, waar iemand toch z’n best doet om er wat van te maken? Om enkele vragen te noemen. Want dat blijft lastig. Iemand die goed en gedegen werk levert, kan véél minder verdienen dan iemand die een voor adverteerders erg aantrekkelijk blog heeft en er dagelijks een paar soepstukkies op zet.
En ja, er wordt gestreefd naar 12 stukjes per week per blog. Best veel. Dat haalt lang niet iedereen, zeker niet. Maar het is m.i. wel goed om een beetje druk te zetten. Want hoe meer bezoekers het netwerk telt, hoe meer euro’s er verdiend worden. Dus je werkt niet alleen voor jezelf, maar ook voor je collega’s.
En natuurlijk zijn er bij ons ook bloggers die het prima vinden om voor (bijna) niets te werken. De berichtenschrijvers op MarketingFacts schaar ik daar niet allemaal onder, want menigeen wordt hier gedreven door een publicitaire/pr-behoefte. Hoewel dat laatste ook bij ons een zekere rol speelt.
Mijzelf interesseert eerder een andere vraag, voor de wat langere termijn, ook met oog op die copyright/eigendoms-discussie. Wat als een of andere uitgeverij een keer een bod doet op blog.nl, wat krijgen de inidviduele bloggers dan? Hoe delen ze dan mee, als primaire contentleveranciers? We moeten uiteraard vermijden wat er destijds bij de Startpagina gebeurde, daarvan hebben we véél geleerd. Maar goed, dat is nog even toekomstmuziek.
Waarom dit hier toevoegen, gaat deze discussie hierover dan, Paul?
@Michael: misschien komt het door Lisa? 😉
Misschien, maar outnumbered? 😉
@Lisa: kun je me dat e-mailtje sturen, dat ik gestuurd zou hebben volgens jou? Zie het graag tegemoet. Wij hebben nl een contract met onze schrijvers waar minimaal 50% van het geld naar de schrijver gaat. En of je nu 1.000 of 1 miljoen bezoekers hebt, die 50% blijft. Wel is het natuurlijk zo dat wanneer je meer bezoekers hebt, je meer inkomsten zult hebben. En wil je dat dit een aantrekkelijk bedrag is, dan is die 15.000 unieke bezoekers (uit ervaring) een mooi richtgetal. Voor Adfactor (onze verkopende partij) is het nu eenmaal prettiger een website te verkopen die meer “kwaliteits bezoekers” trekt.
Maar nogmaals dat heeft geen enkele invloed op het percentage. Daarnaast blijft de schrijver bij ons altijd zelf eigenaar van zijn content, wij krijgen een licentie van de schrijver, net als dat de schrijver een licentie van ons merk krijgt.
Overigens doen we dat bezoekers werven samen met de schrijvers en niet zoals jij aangeeft dat de schrijver dat alleen zelf doet. Zo hebben we bijvoorbeeld een contract met Traffic4u ivm onze vindbaarheid. Op die manier facilteren we onze schrijvers.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!