PS3 krijgt een open ingame advertising platform

26 februari 2008, 10:24

{title}De PS3 krijgt een eigen ingame advertising platform. Sony stelt de PS3 en PlayStation Network open voor ingame advertising bedrijven Double Fusion, IGA en Adscape Media en kiest dus voor een niet-exclusieve en open aanpak. Dit meldt Advertising Age in een artikel, dat zich baseert op enkele insiders die goed op de hoogte zijn van de plannen van Sony. Zelf gaf ik in het artikel IGA verzorgt ingame advertising in Quake Live ook al aan dat Sony met een ingame advertising netwerk zou komen voor de PS3.

Microsoft verzorgt dynamische ingame advertising in Xbox 360 games exclusief via Massive Inc., sinds 2006 onderdeel van Microsoft. Sony kiest voor een andere aanpak met een open ingame advertising platform, waardoor meer adverteerders toegang zullen krijgen tot PS3 games. Afhankelijk van de deals die Double Fusion, IGA en Adscape Media zullen sluiten met game publishers als EA, Activision, Ubisoft en andere spelers, zullen deze bedrijven een slag kunnen slaan op het PS3 ingame advertising platform.

Sony mengt zich zelf dus niet in deze strijd en laat deze bedrijven het onderling uitvechten. Voor games die Sony zelf produceert, zal het bedrijf wel zelf de dynamische (en statische) ingame advertising verkopen. Hiervoor is een apart team opgezet, dat eerder bijvoorbeeld ook ingame advertising voor de PlayStation Network game Pain heeft verkocht. James Belcher, een veteraan videogame auteur en senior redacteur bij eMarketer, is het openstellen van het PS3 netwerk gunstig voor marketeers en bedrijven:

Making things open only makes things better for marketers or people who want to place ads because they aren’t the mercy of a given network. […] Everyone’s playing around with the best model—how to charge, what gamers will and will not put up with.

Volgens eMarketer is de waarde van de huidige dynamische ingame advertising markt $400 miljoen en zal deze de komende vijf jaar groeien met 23%. Afgelopen zomer sloot Sony al een deal met Nielsen, om ingame advertising campagnes te meten. Hiermee werd al een basis gelegd voor een ingame advertising platform en dat lijkt binnenkort dus realiteit te gaan worden.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Reinout te Brake

    Cem, dus wie het eerst komt, wie het eerst maalt? hoe gaat dat met de prijs-stelling dan? ik wil verkopen en ik heet DoubleFusion, dan gooi ik de laagste prijs in de markt, right? is er een bodemprijs? gaat de adverteerder/buro niet kijken wie breder inzetbaar is dus niet alleen console maar ook web?

    EN; een slag slaan, zeker, maar hoe kijken bedrijven als EA hier tegenaan. die zien hun prijzen ook onder druk komen te staan.

    hoe zie jij dit? wellicht sla ik helemaal de plank mis. let me know.


    27 februari 2008 om 17:14
    CemYildiz

    Hoi Reinout, ben net terug uit New York en kon niet eerder reageren. Wat ik bedoelde met “Sony mengt zich zelf dus niet in deze strijd en laat deze bedrijven het onderling uitvechten” is dat Double Fusion, Adscape, IGA etc. zelf deals zullen moeten sluiten met game publishers en developers. Dit zijn vaak afspraken die op titel-basis worden gedaan en waarbij ook een minimum guarrantee (financieel) wordt gegeven.

    Sluit publisher X een deal voor meerdere jaren af met ingame advertising bedrijf Y, dan zal ingame advertising bedrijf Z daar dus niet tussen kunnen komen. Voor bedrijven als Double Fusion, Adscape en IGA draait het er dus om om zoveel mogelijk (grote) games in hun portfolio te hebben en meerjarige contracten te sluiten met zoveel mogelijk publishers. Dit kunnen ze doen door de publishers een zo hoog mogelijke guarrantee te geven, maar ook andere zaken spelen een rol, zoals research, adverteerders in het netwerk van de ingame advertising bedrijven, ervaring, etc. Het zal dus niet snel een prijzenslag worden, integendeel.


    3 maart 2008 om 07:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!