URL policy Adwords zorgt voor problemen
Zojuist lees ik dat op het adwords blog dat de policy m.b.t. zichtbare en destination URL’s wordt aangescherpt. En dat gaat veel problemen met zich meebrengen. Ik vind persoonlijk dat google hierin een beetje te ver gaat en de goede onder de kwade laat lijden. Laat ik even kort uitleggen wat er dus gebeurt. De zichtbare URL moet dezelfde hoofd URL hebben als de echte URL. En dat kan in een aantal gevallen grote problemen opleveren.
Een recent voorbeeld van mijzelf bijvoorbeeld. Ik organiseer een event: Digitaal-Werven. Ik heb het registratie en administratie proces uitbesteed bij Media Plaza, dus de inschrijf URL is http://www.mediaplaza.nl/event/digitaalwerven. Maar Media Plaza heeft verder niets met mijn event te maken, dus ik wil de zichtbare URL Http://www.digitaal-werven.nl hebben. Immers, het gaat om het digitaal-werven event dat toevallig gehouden wordt bij Media Plaza. Dat mag dus niet. Dat mocht al niet, want ik heb hier al mailwisselingen met google over gehad nadat ze me er in eerste instantie uitgooide. Nu link ik dus door naar de event pagina op Digitaal-Werven, waar de gebruikers nog een keer moeten klikken om bij de inschrijfpagina te moeten komen. De oplossing van google: maak van je zichtbare URL: www.mediaplaza.nl. En hoewel die organisatie NIETS te maken heeft met het event (behalve dat ik ze heb ingehuurd voor de logistiek) mag dat wel.
Maar de impact gaat verder. Want als je kijkt naar mijn markt, de vacature markt, hebben bedrijven nu dus echt een probleem. Die werken bijna allemaal met een ATS (applicant tracking system) op basis van een ASP model. Dus alle deep link URL’s zijn doorgaans niet van de bedrijven zijn, maar hebben een URL van de leverancier. Dat wil dus zeggen dat Philips alleen nog de algemene Philips.nl/careers kan promoten, maar geen individuele functies meer!
En het gaat nog verder, want door de verdere globalisering van de recruitment bij bedrijven krijg je meer europese of wereldwijde portals. Dus staan vacatures soms op .com sites terwijl de functiebeschrijving op .nl sites staan. En ook dat mag niet meer in het nieuwe google systeem.
Persoonlijk denk ik dat Google hiermee hun gebruikers geen gunst doet, zoals men op het blog stelt. In mijn geval werd de destination URL al minder relevant voor de partij die klikte en ik vrees dat dat enkel verder zal gaan. Deeplinken naar vacatures (iets wat de gebruiker wil, als er een advertentie staat voor een account manager wil je niet op de algemene carrière pagina terecht komen) zal lastiger worden of zelfs onmogelijk. Ik ben benieuwd of de search experts hier alternatieve voor hebben.
Google kijkt naar de uiteindelijke landingspagina, niet naar de pagina waar je naartoe linkt (dit kan immers altijd een redirect naar keuze zijn).
Overigens is dit niet nieuw. Deze policy hanteerd Google al jaren.
Als ik dit verhaal zo lees heeft Google niet heel goed nagedacht over de gevolgen van deze regel. Hopelijk komen ze binnenkort tot inkeer en laten ze het wel weer toe.
Zelf geen last van het probleem, maar ken het wel.
Een framepagina een oplossing? /inschrijven.php een framepagina maken waarin je /event/digitaalwerven inlaadt?
Ik denk dat google dit niet ziet..maar weet het niet zeker.
Ik vind het een vrij complexe zaak en begrijp nu niet goed wat wel en niet mag zie onderstaand voorbeeld:
Zichtbare URL: http://www.opleider.nl/opleidingx
Bestemming URL : http://www.opleider.nl/vakgebied/opleidingx.html
mag dit?
Ik begrijp de wel van Google keuze. Je wilt niet dat adverteerders zonder toestemming adverteren met domeinen van andere bedrijven. Dat leidt tot misleidende ads.
Wanneer ze zouden toestaan dat óf de ingevulde bestemmings URL óf de uiteindelijke landingpage (URL na redirect) gelijk is aan de zichtbare URL, dan kun je dus doen wat Robert-Jan Wonder zegt. Lijkt mij een betere oplossing. Dan is het probleem van digitaal-werven ook snel opgelost.
@ Jeroen: ja dat mag dus gewoon, zolang beide URLs maar naar opleider.nl verwijzen.
Ik dacht meteen, dit kan niet. Gelukkig kreeg ik na het lezen van de eerste regel uit de posting een grote glimlach. Kijk eens naar de datum waarop dit ingaat.
@ Roy: Google die klanten hun complete adwords campagnes laat aanpassen voor een 1 april grap? Lijkt me wel een erg arrogante actie.
Afgezien van het feit dat de datum 1 april wel een beetje erg vaak genoemd wordt, verandert er volgens mij niets aan de huidige situatie. De basis van de Bestemmingsurl en zichtbare url moet gelijk zijn… Was zo en blijft zo. Het ‘probleem’ van Philips kan volgens mij vrij makkelijk ondervangen worden met bijvoorbeeld een rss-feed…
Duidelijk een vrolijke 1 april grap die er niet voor zorgt dat bedrijven ineens advertenties moeten gaan aanpassen, omdat de regels zoals ze in het bericht worden omschreven al bestaan 🙂
Dit is bestaand beleid. Wij hebben een jaar geleden onze zichtbare url’s moeten aanpassen omdat Google’s richtlijnen vereisen dat de destination url valt onder het getoonde hoofddomein in de zichtbare url. Advertenties die niet aan deze voorwaarde voldoen worden in principe niet vertoont door Google. Deze vereiste staat al ruim een jaar in Google’s richtlijnen voor adverteerders.
Hartelijk dank allemaal voor alle suggesties. Daar was het bericht niet echt voor bedoeld, dat was meer een voorbeeld van hoe iets dus anders kan gaan.
Zoals ik al zei: het is al policy, in zoverre dat het geen heel andere URL kan zijn. Zoals in mijn geval. Echter gaat het nu verder, het mag ook geen .com en .nl domeinnaam verschil meer zijn. Ik ga er tot op heden (ondanks de ingang van 1 april) nog vanuit dat het wel een aanscherping van het beleid is.
Dus ja, je kan natuurlijk met doorverwijzingen werken en in mijn geval zou dat nog aardig werken denk ik ook. Maar wat als je vacatures hebt. Moet je dan per vacature een unieke doorverwijzings URL gaan aanmaken op je eigen site? En hoe zit het met NL en internationale vacatures? Die impact is toch wat groter voor (met name grote) organisaties.
Eén ding weet ik wel. Voorlopig ga ik niet meer zo actief de boer op voor trainingen ‘adwords voor recruiters’, die zijn ineens een stuk minder nuttig geworden.
Storm in een glas water. Het is erg makkelijk om je domeinnaam te laten overeenkomen met de uiteindelijke landings pagina (zoals al gezegd dmv DNS redirects, frames of andere oplossingen) dus het gezeur dat Google te ver gaat is onzin. Google probeert alleen de fraudeurs te weren en dit is daar een goede methode voor.
Het is inderdaad bestaand beleid dat nu een technische vertaling krijgt.
Heel puur gezegd klopt het ook wel: In je eigen voorbeeld adverteer je om op de site van Mediaplaza te registreren voor het evenement Digitaal Werven. Helaas is het technisch niet mogelijk om te zien dat digitaal-werven.nl wel gelinkt is aan de landingspagina en willekeurigeurl.com niet. Maar vanuit de basisgedachte van Adwords, namelijk website-eigenaren advertenties te laten plaatsen, is dat ook niet de verantwoordelijkheid van Google.
Om jouw voorbeeld nogmaals aan te halen: Ik denk dat het een logische stap zou zijn als Mediaplaza relaties de mogelijkheid geeft om een inschrijfformulier in te sluiten op hun eigen domein. Hiermee is het probleem direct opgelost.
Wat er wordt gezegd over trackingsystemen is ook waar, maar misschien moeten de makers van deze systemen eens nadenken over een implementatiemethode die iets meer van deze tijd is.
Bedrijven als Philips begrijp ik niet helemaal, waarom zou je de functieomschrijving op domein A en de vacature zelf op domein B zetten? Waarom niet een apart vacatureportaal dat je specifiek kunt promoten?
Persoonlijk zou ik me niet verlagen tot het niveau van redirects, frames e.d. Dit is het omzeilen van een policy. Verwacht niet dat Google met deze technische maatregel stopt met steekproeven, dus als je tegen de lamp loopt met je houtje-touwtje-oplossingen is dit vanuit Google geredeneerd veel kwalijker dan de mensen die tot nu toe gebruik maakten van het feit dat het mogelijk was.
Zoals zo veel dingen die gericht zijn op hoe om te gaan met zoekmachineoptimalisatie en -marketing: focus je niet alleen op die zoekmachine, hoe jij jou beperkt en wat je moet doen om hem tevreden te stellen. Het is beter om kritisch te kijken naar (informatie)structuren in het algemeen, zodat je deze ook voor de bezoeker/gebruiker helder krijgt. Wedden dat als je pure, esthetische structuren ontwikkelt, de wensen van zoekmachines hier zo in schuiven?
In feite is dit niks nieuws, want werken met bestemmings-URL’s die verschillen van de zichtbare URL mag al een hele tijd niet meer in AdWords. Het voorbeeld van ‘digitaal-werven.nl’ en de link naar ‘mediaplaza.nl’ lijkt mij dan ook een goed voorbeeld van hoe het niet moet en wordt wat mij betreft dan ook terecht afgekeurd.
Echter volgens het bericht lijkt het er op dat ze nu nog strenger worden en ook redirects die gebruikt worden voor het doormeten, gaan afkeuren. Dat lijkt mij een opmerkelijke stap, omdat ze daarmee bijvoorbeeld het complete systeem van DoubleClick (inmiddels zelf van Google) onmogelijk maken. Dat lijkt mij eerlijk gezegd zeer onwaarschijnlijk.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!