Trend: ‘Slechte parkeermogelijkheden? Meer online modeshopping’

11 februari 2008, 08:55

{title}Tel maar bij elkaar op. ‘Uit de jaarlijkse parkeertest van het Platform Detailhandel Nederland blijkt dat het bijzonder slecht gesteld is met het parkeren in Nederland.’ Parkeerplaatsen zijn slecht bereikbaar en onveilig. Ook worden ‘absurd hoge parkeertarieven’ berekend. Dus: ‘In de grote steden wordt winkelen langzamerhand een duur uitje voor de consument.’

Waar leidt dit toe? Volgens Wim Krijnen van Textilia Expertlog (hierboven geciteerd) tot een herwaardering van winkels in kleinere dorpen en steden die nog wél bereikbaar zijn. Maar belangrijker voor Marketingfacts: tot een toename in online shopping (met het openbaar vervoer uit winkelen gaan is duidelijk geen optie voor Krijnen, of hij vergat het in zijn analyse te betrekken).

Of dat nu een nieuwe trend is, en of het een met het ander een causale relatie onderhoudt, dat is mij niet helemaal duidelijk. Zeker is wel, schrijft Twinkle, dat Nederland in de EU samen met Denemarken voorop loopt met online shopping:

‘Bijna één op de drie volwassenen binnen de EU heeft vorig jaar iets via internet gekocht. Dat is 6 procentpunt meer dan een jaar daarvoor. Het relatief hoogste aantal internetconsumenten woont in Denemarken en Nederland.’

Krijnen schrijft: ‘Men schat dat in 2008 in de VS al 10 procent van de mode aankopen via internet [zullen] gaan (Bron: Forrester). Geen ongemak van onbereikbare binnenstad en onveilige parkeergarages. Thuis bestellen, passen en weer terugsturen indien nodig.’

Het lijkt een eenzame bezigheid, dat thuiswinkelen. Krijnen ziet als oplossing daarvoor de ‘map’ van de website ThisNext (Ik heb die ‘map’ net even bekeken. Klikte, heel per ongeluk, ineens op deze vlinderonderbroek). Krijnen: ‘De website ThisNext.com laat op de wereldkaart zien waar online shoppers naar zoeken. Dit ter inspiratie van de kijkers naar deze site. Zo wordt online toch een beetje sociaal shoppen, iets wat de binnenstad volop aanbiedt.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Maikel

    Dat internet de komende jaren zal blijven groeien is een gegeven, en dat daarbij een steeds groter publiek online aankopen accepteerd als iets volkomen normaals zal daarbij ook groeien. Wat echter wel een steeds vervelender probleem wordt is inderdaad de alsmaar stijgende tarieven voor parkeren.

    In Amerika zie je bij grote ‘Malls’ parkeren altijd voldoende en gratis is. We willen immers dat de mensen gaan kopen lijkt mij zo, dus afschrikken door hoge parkeerkosten zorgt alleen maar voor een lager bezoekersaantal en dus lagere omzet. Ik snap dan ook niet dat hier in Nederland geen rekening mee gehouden wordt. Blijkbaar wordt dit verband hier niet gelegd.

    Als de kosten stijgen omdat parkeerruimte zo’n probleem is zouden we eens wat meer de grond in moeten gaan.


    11 februari 2008 om 19:11
    click for more info

    Let this tea sit for five transactions. And if the tummy isn’t vacating right, so there are more than cloths that can reflux into the oesophagus.


    19 mei 2014 om 13:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!