Weinig sense en veel simplicity in online beleid Philips
Philips denkt het licht te hebben gezien in de (voor hen vermoedelijk donkere) distributietunnel van de online markt. Eind vorig jaar is een nieuw mondiaal beleid rondom de webhandel van kracht waarbij verkopers die niet officieel wederverkoper zijn van Philips en toch handelen in Philips goederen de juridische afdeling op hun dak krijgen. De zaak stinkt volgens Erwin Boogert dan ook als rotte vis.
Philips eist dat webwinkeliers en prijsvergelijkingssites in Duitsland foto’s van Philips-artikelen van hun sites te verwijderen. Philips wil hard optreden “(..) against perceived black sheep amongst the traders. These would obtain products not approved in Germany from unauthorised sources and would then offer them in Germany, possibly with dubious guarantees ” zo valt bij De Koopman te lezen.
Het sense en simplicity uitgangspunt dat “Het leven al ingewikkeld genoeg is en technologie het probleem nog niet erger maken” lijkt Philips krampachtig door te trekken naar de online verkoop. Boeiende start van het nieuwe jaar, benieuwd waar dit op gaat uitdraaien in 2008. Brickmeetsbyte heeft een aardige collectie voorbeelden waaronder die van keukenfabrikant Atag Etna. Philips lijkt zich te scharen in het groeiende rijtje fabrikanten die moeite hebben met de online handel.
Ik ben overigens op zoek naar een nieuwe DVD-recorder met harddisk. Kan meteen één merk wegstrepen want dit beleid ga ik niet supporten met een aankoop…
herkenbaar. heel erg herkenbaar. en er gaan nog meer van dit soort voorbeelden komen. bedrijven proberen op allerlei manieren grip te houden op hun markten. en steeds meer bedrijven hebben genoeg van de vrijheid blijheid van alles wat met interactiviteit te maken heeft. de hele interactieve branche belooft al jaren gouden bergen met nihil resultaat. dus wat krijg je nu? bedrijven gaan terugvallen op hun oude modellen en uitgangspunten. dat begrijpen ze tenminste en daar hopen ze wel iets uit te halen.
en de grote vraag in deze: hoe kan een bedrijf als philips online kanalen als een donkere tunnel zien? dit is een heel grote club met heel veel pecunia, een grootse reputatie op marketing gebied en de beste van de beste als adviseurs en communicatie bureaus. typisch voorbeeld van een a-merk met a-bureaus. ik denk dat mensen die philips ‘geholpen’ hebben de afgelopen jaren met websites en andere interactieve gedachtes zich eens zwaar moeten gaan beraden op de toekomst want hier is iets niet goed gegaan. natuurlijk kunnen bedrijven zelf bloopers maken maar dit is net effe te groot.
zolang het nog voor kan komen dat marketing en/of communicatie managers aan hun directies vertellen dat hun nieuwe website x gaat opleveren, waarbij x door het web ontwerpbureau is gegeven als ‘gegarandeerd’ resultaat en feitelijk niets met de manager te maken heeft, zal dit alleen maar erger worden. en dan zijn we weer terug bij het einde van de vrijheid blijheid. jammer, het was een mooie tijd. maar goed voor het professionalisme in dit vakgebied.
@Erik: Shit, ik heb net gisteren een philips dvd-speler gekocht. Compact, licht, strak design (geen harddisk). Zal ik hem terugbrengen? 😉
Klinkt inderdaad niet al te slim van Philips.
De zoveelste keer, zullen we maar zeggen.
Maarhuh, oer die DVD Recorder, ik ben ook net aan het kijken welke het wordt. Dat neigt toch wel naar een Philips.. 😉
Lijkt me niet handig. Consumenten oriënteren zich immers vaak online en kopen dan gewoon in de winkel. Bovendien komt de actie niet sympathiek over op consumenten, die zijn er immers niet mee geholpen.
En jammer van de dvd-spelers van Philips want daar is niets mis mee. Die kun je gerust kopen.
Het grootste probleem waar deze grote bedrijven tegenaan lopen is merkafbreuk. Dit geldt niet alleen voor Philips en zeker ook niet alleen online. Disney-figuren bijvoorbeeld mogen alleen volgens zeer veel strikte regels bij een product geplaatst worden.
Online is dit moeilijk te reguleren, misschien is het juist ook een oplossing om zoveel mogelijk beelden beschikbaar te stellen, maar daarmee hou je de grijze handel niet tegen…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!