Waar zoekt de Chinese internet gebruiker naar?
De in China beroemde blogger Keso vergeleek deze week de top 10 zoekvragen in de Chinese zoekmachine Baidu met de resultaten in de Zeitgeist 2007 van het Engelstalige Google. De resultaten geven een goed beeld van hoe anders de Chinese internet gebruikers zijn dan de gemiddelde Amerikaanse (of beter: Engels sprekende) internetters. Keso vergeleek zowel de zoekterm “wat is…?” als de vraag “hoe kan ik….?”. De resultaten waren behoorlijk verschillend, en hoewel ik het Chinese internet vrij goed dacht te kennen verbaasden vooral de Chinese zoektermen me wel een beetje.
Allereerst de Chinese vragen in Baidu:
1. Wat is een mutual fund?
2. Wat zijn warrants?
3. Wat zijn stock-index futures?
4. Wat zijn aandelen?
5. Wat is e-commerce?
6. Wat is liefde?
7. Wat is 3g?
8. Wat is bedrijfscultuur?
9. Wat is de wetenschappelijke mening over (maatschappelijke) ontwikkeling?
10. Wat zijn OEM bedrijven (original equipment manufacturers)?
Buiten China waren de Google vragen als volgt:
1. Wat is liefde?
2. Wat is autisme?
3. Wat is rss?
4. Wat is lupus (een ziekte)?
5. Wat is sap?
6. Wat is bluetooth?
7. Wat is emo (een muziek stijl)?
8. Wat is java?
9. Wat is hpv (een virus)?
10. Wat is gout (een ontsteking)?
In China zijn de belangrijkste zoekvragen dus alleen gericht op handelen in aandelen en zakendoen, terwijl dit in de top-10 van Engelstalige vragen niet eens voorkomt. De enige vraag die in beide rijtjes voorkomt is ‘wat is liefde?’, wat blijkbaar een universele vraag is. Gezien het feit dat de aandelenbeurs zo’n 500% gestegen is in de afgelopen 2 jaar is het niet echt verwonderlijk dat mensen veel willen leren over aandelen, maar ik had niet gedacht dat de top 5 vragen hierover zouden gaan.
Keso heeft daarnaast ook naar de “hoe kan ik….?” vragen gekeken. De top 10 ziet er hier als volgt uit in Baidu:
1. Hoe kan ik afvallen?
2. Hoe kan ik beleggen in aandelen?
3. Hoe moet ik een registratieformulier openen?
4. Hoe kan ik een lichtere huidskleur krijgen?
5. Hoe moet ik make-up opdoen?
6. Hoe kan ik een mutual fund kopen?
7. Hoe kan ik geld verdienen?
8. Hoe zet ik een eigen bedrijf op?
9. Hoe moet ik kussen?
10. Hoe kan ik mijn geld beleggen?
Het rijtje voor Engelssprekenden ziet er volgens Google als volgt uit:
1. Hoe moet ik kussen?
2. Hoe kan ik leren tekenen?
3. Hoe kan ik leren breien?
4. Hoe moet ik hacken?
5. Hoe kan ik leren dansen?
6. Hoe kan ik leren haken?
7. Hoe kan ik mediteren?
8. Hoe moet ik flirten?
9. Hoe kan ik zweven?
10. Hoe kan ik leren skateboarden?
Ook hier zie je hetzelfde resultaat, namelijk dat Chinezen met name op zoek zijn naar informatie over werken en geld verdienen, en dat de vragen op het Engelsprekende internet met name gaan over vrije tijds besteding. Ik denk dat dit met name ligt aan het feit dat China nog een stuk minder ver is zijn ontwikkeling dan de Westerse wereld. Wanneer iedereen in China voldoende geld heeft voor een comfortabel leven, zullen ook de zoekresultaten snel anders zijn. Ik denk dat de resulaten in steden als Beijing en Shanghai er waarschijnlijk ook veel ‘Westerser’ uitzien dan in de rest van China. Helaas zijn de rijtjes die Baidu publiceert alleen op nationaal niveau beschikbaar.
Wat me echter verbaast is dat er geen vragen over entertainment (games, video) voorkomen in het Baidu rijtje. Zoals Keso ook aangeeft in zijn blogpost, richt het Chinese internet zich op dit moment vrijwel alleen maar op entertainment. Maar blijkbaar wordt de zoekmachine Baidu toch meer voor serieuze aangelegenheden gebruikt. Of is dit wellicht een teken dat ook het Chinese internetgebruik de komende jaren iets serieuzer gaat worden?
Interessant!
de url naar de blogpost van Keso geeft een foutmelding…
@Wout: hier werkt de link naar Keso’s blog post wel (of heeft Marco Derksen hem ondertussen al aangepast?).
Op nr 6: Hoe kan ik leren haken.
Ik wist niet dat dat nog zo populair was.
Is het ook bekend hoe vaak er op gezocht werd?
Want het lijkt me dat de meeste mensen die wat willen weten over haken gewoon haken intypen?
beleggen op de chinese markt wordt nu nog aantrekkelijker 🙂
Is het niet zo dat in China voornamelijk de zakelijke markt toegang heeft tot internet en dat de top vijf daardoor een stuk minder verassender wordt. In tegenstelling tot het Engelssprekende gedeelte waar internet door een veel gevarieerder publiek (breien, haken ??? de jongere generatie is aan het vergrijzen en kan/wil geen vakkennis overnemen van de huidige generaties breiers. Of heeft dementie toegeslagen en gaat de grijze golf opnieuw aan het handwerk?) als informatiebron gebruikt wordt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!