Affiliateforum.nl bereikt mijlpaal duizendste lid

12 december 2007, 20:29

Al eerder gaf ik aan dat de affiliatemarkt professionaliseert. Vandaag kreeg ik een e-mail van Aart Wallet dat dit nog eens bevestigde. Het Affiliateforum.nl telt inmiddels meer dan 1.000 leden.

Sinds 2004 is Affiliateforum.nl de plaats waar Nederlandse en Belgische affiliates, adverteerders en netwerken op een eenvoudige manier met elkaar kunnen communiceren. Grote affiliatepartijen als Daisycon en Zanox gebruiken het forum veelvuldig om zo in contact te komen met hun affiliates. Op Affiliateforum.nl is ruimte voor zowel de beginnende als de gevorderde affiliates. Open en scherpe discussies worden niet geschuwd en door de uitwisseling van ervaringen komen er interessante zaken naar boven. Naast de 1.000 ingeschreven leden, wordt het Affiliateforum door veel gasten bezocht die het forum lezen. Helaas zijn er nog steeds enkele affiliatenetwerken die zich niet of nauwelijks actief laten zien op het Affiliateforum en de communicatie met affiliates teveel laten liggen aldus Aart Wallet.

Een mooi moment om ook alvast de eerste Nederlandse Affiliatedag op 11 maart 2008 aan te kondigen. De organisatie is in handen van de oprichters van Affiliateforum.nl, Affiliateblog.nl en Affiliatenieuws.nl. Al eerder had ik aangegeven dat we vanuit het IAB zeker ook zullen kijken of we hier een rol in kunnen spelen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Joris Toonders

    Aart en andere moderators; gefeliciteerd!

    Een mooi initiatief, wat haar toegevoegde waarde inmiddels zeker al heeft bewezen. Zelfde geldt voor de affiliate dag, waar al een tijdje over gesproken werd. De markt vraagt er om, en het is mooi en leuk om te zien dat jullie er ook iets mee doen. Complimenten.

    Lijkt me een goed plan om te kijken wat voor rol het IAB hierin kan spelen Marco. Dat is één van de punten die de verdere professionalisering van affiliate marketing in Nederland zeker ten goede zal komen.


    12 december 2007 om 23:14
    René Zonneveld

    Marco,

    citeer jij nu uit het persbericht, of citeert het affiliateforum uit jouw bericht? Jullie teksten zijn in ieder geval eender.

    Wat ik niet zo goed begrijp is dat het aantal berichten (en reacties) op het forum zo schril afsteekt bij het aantal leden. Wat zijn dat dan voor leden, mensen die zich ooit hebben aangemeld en daarna weer foetsie waren?

    Ik heb zelf een website waarvoor ik (uiteraard) ook bezoekers voor wil binnenhalen. Op die site kun je inloggen om een advertentie te plaatsen, maar wat ik tot mijn eigen verbazing merk is dat er erg veel mensen inloggen en dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk een advertentie plaatst. ‘Inlogdwang’ heb ik dat zelf maar genoemd. Volkomen nutteloos.

    Wat ik er maar mee zeggen wil: die cijfers vertellen me zo bijster weinig. De een na de ander komt met recordaantallen of mijlpalen. Leuk voor de publiciteit natuurlijk, maar als je dan zelf eens een tijdje op zo’n site rondneust blijkt het allemaal tragisch stil te zijn. Toch regent het hier op Marketingfacts vaak complimenten over en weer als iemand zijn of haar bezoekersaantallen openbaart.

    Liegt iedereen zich nu gewoon een slag in de rondte en ben ik zo naief? Kennen jullie elkaar allemaal van verjaardagen en partijen? Of kloppen die cijfers allemaal wel en ben ik zo dom?

    (ja, komt u maar… ’t is een welbewust inkoppertje)


    13 december 2007 om 02:55
    media

    @René: de tweede paragraaf is uit de email die ik van Aart heb gekregen gisteren.

    Wat bedoel je met “Op die site kun je inloggen om een advertentie te plaatsen”? Heb jij een eigen omgeving waar adverteerders kunnen inloggen om campagnes aan te maken? Mijn ervaring vanuit Blogads is dat adverteerders/bureaus daar snel afhaken. Reden? Gebruikersvriendelijkheid? Het is een uitdaging om met een omgeving te komen die net zo gebruikersvriendelijk is als bijv. Google Adwords.

    Vwb je laatste opmerking, noem eens een voorbeeld waar cijfers worden genoemd en het regent van de complimenten. Ik ben het namelijk met je eens dat alleen bezoekersaantallen niet zo heel veel zeggen. Het gaat er uiteindelijk om wat die bezoekers doen.


    13 december 2007 om 05:16
    Jacobien

    @Rene

    Op marketingfacts zie je ook altijd dezelfde koppen.

    En dat niet alle duizenden leden reageren is niet zo vreemd. Ten eerste heb je op een mailinglijst heb je ook lurkers. Ten tweede is het affiliateforum geen weblog met telkens nieuwe artikelen waar men op kan reageren en ook geen site met een heel breed onderwerp. Ten derde is het zinloos om te reageren als een ander al heeft geschreven wat je vindt of als de vraag als gesteld is. Affiliatemarketing is een praktisch gebeuren en dat leent zich niet voor diepgaande discussies.

    Ik ben een lange tijd lid geweest van het forum en heb er veel aan gehad en ik weet zeker dat anderen er ook veel aan hebben.


    13 december 2007 om 05:39
    media

    @Jacobien: na jaren berichten plaatsen en titels verzinnen zal er inderdaad wel een bepaalde herkenbaarheid in zitten; vind je het storend?

    Vwb aktiviteit op een forum, net als op andere platformen als blogs of wiki’s zie je dat slechts een klein deel aktief meedoet met de discussie. De zgn. 1-procent regel zal ongetwijfeld ook gelden voor het affiliateforum.


    13 december 2007 om 05:44
    media

    @Jacobien: hmmm, na een tweede keer lezen denk ik dat je met koppen iets anders bedoelt 😉


    13 december 2007 om 06:00
    Jacobien

    @Marco

    Het is nog vroeg;-)

    En je lag laat in bed zo te zien…


    13 december 2007 om 06:18
    Aart Wallet

    @Joris: Thanks!

    @René: Zoals vrijwel overal opgaat..20% van de gebruikers doet 80% van de posts. Lijkt mij dus niet zo opvallend.

    @Jacobien: Affiliate marketing brengt wel steeds nieuwe aspecten, technieken, trackingmethodes etc dus er blijft altijd wel genoeg nieuws. En verder heeft het forum ook zeker doel als netwerk-omgeving. Wissel je ervaringen met elkaar uit en leer van elkaar!


    13 december 2007 om 07:01
    Vincent H

    Op naar de 2000! 🙂


    13 december 2007 om 11:58
    Paul Schoenmakers

    Daar drinken we er dan maar eentje op tijdens de volgende AffiliateBorrel 😉


    13 december 2007 om 19:13
    Frank

    René heeft wel een punt. Ik schat dat een aantal gebruikers van het eerste uur hun eerste nicknaam al lang zijn vergeten? Ik herinner me dat het forum de eerste jaren geen paswoord kon resetten/versturen. Dan moest je wel nieuwe nick aanmaken, zo heb ik er een vijftal gehad.


    15 december 2007 om 11:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!