Ditzo campagne is nu echt gestart
Vandaag is de reclame campagne van Ditzo echt begonnen. Al eerder waren er wat voortekenen in abri’s te zien, ook hier op Marketingfacts. Maar dat was nog maar de introductie. Op YouTube zijn nu 8 filmpjes te zien, waarop de nieuwe online verzekeraar van Fortis zich presenteert.
Ik hou wel van wat opschudding in de verzekeringswereld. Ik vraag mij wel af of deze campagne gaat werken in de online wereld:
Ditzo zet zich concreet af tegen “Datzo” – een verwijzing naar de “andere” verzekeraars met de volgende kenmerken : Callcenters, waar je niemand aan de lijn krijgt; Waar je gevraagd wordt je onschuld vol te houden, ook al kwam je van links; Waar je bij total loss geen vergelijkbare auto kan terugkopen; Waarbij je niet snel van je verzekering kan afkomen; Waarbij je minstens een halve dag kwijt bent om bij je vervangende auto te komen; Waar je afhankelijk bent van andermans werktijden. Dit wordt afgesloten met de zin : “Datzo kan wel denken dat datzo blijft, maar u wilt niet Datzo, maar Ditzo”. Payoff is : Ditzo, fatsoenlijk verzekerd.
Ditzo profileert zich gelukkig niet alleen met negatieve voorbeelden van concurrenten, maar laat zijn eigen positieve oplossingen zien : de Sorry-service (Ditzo zorgt dat de schade van de tegenpartij wordt geregeld), een gelijkwaardige auto bij totall loss, Haal & breng service, direct beëindigen zonder opzegtermijn.
Een aantal verzekeraars zijn door deze campagne in hun wiek geschoten. Als ze slim zijn gaan ze deze nieuweling niet met de naamsbekendheid helpen. Ohra blijkt al een slimme tegenzet gevonden te hebben.
Wel denk ik dat Ditzo het lastig gaat hebben in deze online wereld : als je je opstelt als een fatsoensrakker, dan zullen flink veel telefooncams en andere cams geslepen worden. Op zoek naar de eerste struikelpartij van Ditzo. En dan maar zo snel mogelijk publiceren op YouTube en Blogs. Dat krijg je als je anderen langs de meetlat houdt.
Maar misschien moet ik niet zo cynisch denken. Laten we eens aannemen dat Ditzo al die tijd heeft besteed om een geweldige klantervaring te verzorgen, een vlekkeloze schaderegeling en producten die we niet alleen begrijpen, maar ook waarderen.
Hoe dan ook: ik denk dat in 2008 het verzekeringsbed flink wordt opgeschud, zeker online. En dat kan alleen maar interessant zijn.
Ewout ik kan niet ontdekkend waarom dit initiatief de verzekeringswereld op zijn grondvesten zou doen laten trillen. Het zijn gewoon Fortis polissen die verkocht worden via een website en met behulp van een goede tekstschrijver. Hun poging om het imago van de branche als belangrijkste USP aan te pakken, is ook niet nieuw. Steeds meer aanbieders uit de verzekeringsbranche zetten zich af tegen de “oude” traditionele aanbieders in de verzekeringsbranche. Veel verder dan een aantal simple Rick verzekeringen komen de websites alleen meestal niet. Voeg daaraan toe dat de markt inmiddels is vergeven van de websites waar je online deze “simpele” verzekeringen online kunt sluiten.
Voorlopig zie ik trouwens alleen een autoverzekering staan. Dat is een wel erg magere start voor een nieuwe website.
Als je verder kijkt dan de campagne van Ditzo dan is er helemaal niet zoveel nieuws. Dus ik vraag mij af in hoeverre Ditzo de markt gaat opschudden.
Sterker nog: sommige verzekeraars zijn al veel verder dan Ditzo. Want Ditzo blijft gewoon een direct writer die probeert (want dat moet nog blijken) haar klanten goed te helpen. Ze hebben een aantal services die als onderscheidend worden gepresenteerd, maar dat inhoudelijk helemaal niet zijn. Daarnaast lees je op de website teksten en uitspraken die in het verleden ook door andere vezekeraars zijn gebruikt. Dus ondanks dat Datzo zo verschrikkelijk is, nam Ditzo er wel een voorbeeld aan?
Iemand trouwens al opgevallen dat het logo op dat van Menzis lijkt?
Gerrit-Jan,
Allereerst: leuk om je weer te lezen, ik deed ooit een poging bij Proteq om je goede verzekerings-voorbeeld te volgen, maar toen kon ik voor mijzelf beginnen ;-D
Ik ben geinteresseerd in innovatie, daarom kraak ik tegenwoordig nieuwe initiatieven minder makkelijk af.
Het is een terchte vraag of Ditzo het gaat redden. Was het een gemiddelde tussenpersoon geweest, dan had ik niet lang ernaar gekeken: een communicatie-verhaaltje. Afzetten tegen anderen kan ook een teken zijn van eigen leegheid.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat Fortis nog een keer zwaar investeert in iets, wat na maanden werk alleen maar een lege huls blijkt te zijn. Dus daar is mijn hoop op gevestigd.
Mocht dit een illusie zijn, dan wordt 2008 de terugkeer van een Wellowell-achtige campagne, die voor vuurwerk zorgt in de mediabureaus, maar niet in de polisdoos.
@Hans – dat was niet gisteren, maar 1 dag voor Sinterklaas.
@ Jan Snel.
Nee, Jan, ik ben eerder verveeld over het Ditzo initiatief, oude internet wijn in een iets andere verpakking. En over onze transparantie…. die kostentransparantie zie ik op hun website nog niet terug. Of doen ze het gratis? Misschien bij de release 2.0 krijgen we wel die openheid.
@ Ewout – toch even verder kijken, en dan lees je ook gelijk mijn reactie. Ook die is van gisteren….. 😉
@ Gerrit-Jan – helemaal eens!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!