Communicatie 2.0
Marketingcommunicatie was vroeger een uitgekristalliseerd vak. Met een eigen strategie, structuur, processen, cultuur en KPIs. Door de opkomst van digitale of nieuwe media is het communicatievak radicaal aan het veranderen. Wat is dan veranderd ? De context, de inhoud en het proces.
De context van communicatie is veranderd door de unieke kenmerken en voordelen van digitale media. Dit betreft onder meer meetbaarheid, interactiviteit en het sociale karakter. Marshall McLuhan schreef dat “the medium is the message” en dat geldt hier ook: gebruik maken van de unieke kenmerken van een digitaal medium en haar gebruikersgroep. McLuhan gelooft niet in het transplanteren van oude manieren van werken en denken op een nieuw medium. Voorbeelden: 3D-web omgevingen gelijk behandelen als 2D-web omgevingen of PC-internet 1-op-1 kopiëren naar mobiel internet. De uniciteit en essentie van traditionele media wordt vervolgens vanuit de kracht van digitale media scherper naar voren gebracht. Beide hebben waarde en zij definiëren elkaar in relatieve zin. Als gevolg van deze nieuwe context zien we enerzijds dat steeds meer marketingcommunicatie (traditioneel en digitaal) een verkoop/ROI-doel heeft en anderzijds dat de P van Product(innovatie) belangrijker wordt dan de P van Promotie omdat een goed product door digitale media zichzelf makkelijker viraal kan verkopen. Denk hierbij aan e-mail, twitter, SMS, RSS, MSN, sociale netwerken en weblogs.
De inhoud van communicatie verandert door (transparantie van) digitale media in de richting van controle, do/make-it-yourself, authenticiteit, openheid, creativiteit en collectiviteit (wij, samen). Wat we nog meer zien, is een inhoudelijke verschuiving van lege beloftes naar bewijsvoering van USPs, excellentie, adviseren, helpen en vooral oprecht informeren. Van buitenkant naar binnenkant, van vorm naar inhoud. De opkomst van mobiel internet met Google als ‘real-time fact checker’ zal dit proces verder versnellen. Communiceren en verkopen wordt steeds meer relevantie, timing en pull gebaseerd op een daadwerkelijk goed verhaal.
Tot slot is het proces van marketingcommunicatie door digitale media veranderd. Open source communicatie is inmiddels redelijk mainstream. Steeds vaker kan iedereen een actieve bijdrage leveren aan nieuwe merkcampagnes. Vervolgens delen de beste creatievelingen materieel en/of immaterieel in de successen van hun campagnes.
Deze column verschijnt ook in het vakblad ReclameWeek
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is zelfs zo dat de huidige bureau’s die vertaalslag niet kunnen maken.
Eindelijk de kans voor jong communicatieadviseurs om met frisse blik communicatie te kunnen ‘produceren’ in plaats van de oude trucjes over te nemen.
Volgens mij geldt dit zeker ook voor interne communicatie! Al eens bedacht wat het openlijk delen van informatie doet voor verhoudingen binnen bedrijven? En de invloed van interactiviteit op de bedrijfscultuur en interne communicatie? Daar kan ook nog wel een column aan worden gewijd!
Communiceren gaat een hele nieuwe tijdperk in met marvia! geen oude trucjes, maar nieuwe trucjes. Flexibel en snel communiceren in de huisstijl van je bedrijf of campagne.
We hopen begin volgend jaar live te gaan! Houd onze site in de gaten.
Juist de processen zijn door digitalisering sterk aan verandering onderhevig. Sneller kunnen inspelen op externe (en interne) ontwikkelingen vraagt om (deels) geautomatiseerde processen. En de ontwikkelingen op digitaal gebied spelen daar in een belangrijke rol; techniek maakt dat mogelijk. Adobe heeft al aangekondigd dat al hun applicaties webbased worden; dat gaat wel wat teweeg brengen. Marketingafdelingen moeten inmiddels ook ‘afrekenen’ en ‘accountabililty’ is ook op dat gebied geaccepteerd. En ‘shared revenue’ modellen worden steeds vaker gehanteerd door opdrachtgevers en leveranciers.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!