Eerste ‘Hyves’ voor ouderen is een feit

20 november 2007, 07:20

Er werd gisteren al door Emerce naar verwezen. Vanaf gisteren heeft Nederland zijn eerste online social network speciaal gericht op 50 plussers. Vijftigplusser.nl heeft haar portal omgebouwd tot de eerste ‘Hyves’ voor ouderen. Met persoonlijke profielen, eigen en gedeelde fotoboeken, een verjaardagskalender, vriendenoverzichten, clubs en groepen vormen, volle agenda’s, een eigen berichtenservice en veel persoonlijke artikelen. De Eons.com van de lage landen heeft inmiddels 15.000 leden. Vooral het vormen van clubs blijkt een populaire bezigheid.

Het succes van het netwerk moet nog gaan blijken. Oprichter Thijs van Halteren is positief. Hij verwacht in december 100.000 bezoekers en maar liefst 1 miljoen pageviews. De eerste nieuwe gebruikers hebben zich inmiddels aangemeld. En de groei is er naar verwachting voorlopig nog niet uit. “In Nederland wonen 5,3 miljoen 50 plussers, waarvan meer dan 60% toegang heeft tot het internet”. Dat zijn 3 miljoen potentiële gebruikers. Aldus van Halteren.

Een slimme zet. De doelgroep 35-55 is volgens officiële onderzoeken (o.a. van Ernst & Young) de snelst groeiende online doelgroep. Zij zijn de doelgroep die nu aan het ‘sociaal netwerken’ is geslagen. En dat bleek eerder al op Hyves. De 50 plussers Hyve telt inmiddels al bijna 850 leden.

De minimumleeftijd voor Vijftigplusser.nl is overigens 45. Voor jongeren is een oefenprofiel aangemaakt. Zij kunnen dus alleen een kijkje nemen. De gebruikersnaam daarvan is vrolijk en het wachtwoord tester.

Arjan in 't Veld
Directeur / eigenaar bij Bureauvijftig

Bureauvijftig is hét adviesbureau voor 50+ marketing en communicatie. Herkennen, verbeelden en bereiken. Het vertalen van doelgroepinzichten naar concrete proposities. In opdracht van bedrijven, organisaties en instellingen in de meest uiteenlopende branches en sectoren. Bureauvijftig beschikt over een eigen consumentenpanel van 50-plussers waarmee doorlopend onderzoek wordt gedaan naar relevante insights, in samenwerking met gerenommeerde onderzoeksbureaus en wetenschappers. Het bureau is gevestigd in Utrecht. Opdrachtgevers zijn onder meer Pon´s Automobielhandel, VisitNorway, Univé, KNVB, Auping, Opella, ATA, Viva! Zorggroep en PGGM.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Gijsbregt

    Arjen,

    Jij zit al halverwege de leeftijd, ben toch lid geworden? Wat zijn je persoonlijke ervaringen? Of kom je er niet op (age check)?


    20 november 2007 om 07:43
    arjanintveld

    Gijsbregt,

    Ben er inderdaad al bijna. Je kunt alvast kijken in de testomgeving. Maar heb zelf een profiel aangemaakt met een iets hogere leeftijd. Ziet er allemaal goed uit. Ik vind het vooral sterk dat alles helder en overzichtelijk is gemaakt. Controls spreken zo voor zich dat alles zichzelf wijst. Dat maakt de drempel om het netwerk te gebruiken natuurlijk lager.


    20 november 2007 om 07:54
    Marloes

    Laat ik daar nu wel in passen, maar helemaal niets voor voelen. Deze 50+ gaat nog redelijk met haar tijd mee. Ik ben behoorlijk actief op het internet. Een website speciaal voor ‘mijn’ doelgroep is mij net iets te oubollig


    20 november 2007 om 08:19
    timan@trebel.nl

    Ik heb me al vaker afgevraagd waarom dit er nog niet was.. De doelgroep is er en naast een paar mensen die het inderdaad te oubollig zullen vinden is de behoefte er ook. Het ziet er in ieder geval erg netjes uit!

    (leuk trouwens die gerelateerde artikelen onder een posting)


    20 november 2007 om 09:25
    arjanintveld

    @Marloes: vraag me af waarom je het zo oubollig vindt? Komt dat door de naam, door de inhoud of door het feit dat het ‘speciaal voor 50 plussers’is gemaakt? Kortom, is het een gevoel of kun je echt niet met de functionaliteiten en het geheel uit de voeten?

    @Hoberion: het gaat inderdaad niet goed met Eons.com. Al liggen daar ook vooral andere dingen aan ten grondslag dan alleen de bereidheid. Geld speelt ook een grote rol. Het verdienmodel bleek de kosten niet te kunnen dekken. Daarnaast is het zo dat oudere gebruikers content belangrijker vinden dan alleen het netwerken. Ze zijn kritisch. Eons.com had een betaalde redactie, moet het nu vooral hebben van user generated content en is voor de verwende Amerikaanse consument gewoon niet interessant genoeg. Dit risico lopen Nederlandse ouderencommunities ook. Hoe zorg je ervoor dat deelnemen ook iets oplevert? En niet alleen een aantal vrienden en deelname aan clubs, maar ook iets wezenlijks. Iets dat het lidmaatschap de moeite waard maakt? Iets dat ervoor zorgt dat je dagelijks terug komt en je profiel up to date houdt enzovoorts. Lijkt me een leuke uitdaging.


    20 november 2007 om 13:13
    Derk

    Moet het nog maar zien of dit een succes wordt.

    Heeft iemand van 50+ behoefte aan een online vriendenkring?

    je zit het bij 30+ al afzwakken, laat staan 50+


    20 november 2007 om 13:28
    Marloes

    @Arjan, vooral dat ‘speciaal voor 50+’. Ik wil mij niet tot een bepaalde group gebruikers beperken. Mijn internetcontacten zijn heel divers (van veel jonger tot veel ouder) juist die diversiteit maakt het voor mij zo geweldig


    20 november 2007 om 13:51
    Yme Bosma

    Zal de (STIR) cijfers er morgen even bijpakken maar volgens mij is 10% van alle 50+-ers in Nederland actief (op maandelijkse basis) op Hyves. Ik geloof erg in niche-netwerken, maar een segmentering op basis van leeftijd lijkt me niet de meest logische….


    20 november 2007 om 18:31
    peter

    een 50+ portal is net zo onzinnig als een 30+ portal

    Wat verbindt 50+’ers in godsnaam? Mensen met gemeenschappelijke interesses, beroep, familie of vrienden komen bij elkaar. maar leeftijdsgenoten?


    20 november 2007 om 21:47
    arjanintveld

    @Marloes, dankjewel voor je reactie

    @Yme: had ik je al eerder voor willen mailen. Ben erg benieuwd hoe de 50 plusser zich manifesteert op Hyves. Cijfers zijn erg welkom.

    @Peter: je hebt gelijk. Op leeftijd bij elkaar komen is niet de gemene deler. Het zijn vooral de onderwerpen die mensen gemeenschappelijk hebben. Een site als Vijftigplusser.nl onderscheidt zich vooral door de onderwerpen die worden behandeld. Althans, zo zie ik het.


    20 november 2007 om 23:22
    hans.busio

    De primaire reactie is natuurlijk ‘dat wordt niks’. Leeftijdsmarketing is tegenwoordig toch uit den boze? Echter, het succes van het blad ‘Plus’ geeft in dat senioren zich (afentoe) wel degelijk in hokjes laten duwen.


    21 november 2007 om 07:08
    Leon

    @hans.busko: vergis je niet, Plus Magazine dankt de grote populariteit (deels) juist ook aan de duidelijke focus op interessegebieden. Je zult op de cover van Plus zelden of nooit ‘senior’ of ’50-plus’ zien staan.

    Overigens heeft Plus ook een zeer goed lopende nieuwe website, als we de STIR-cijfers mogen geloven.


    21 november 2007 om 21:03
    arjanintveld

    @Leon: wat zijn die STIR cijfers dan voor Plus?

    @Bob: ik ben erg benieuwd welk deel van die 11.000 leden 50+ is?


    25 november 2007 om 12:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief