5 populaire toepassingen van RFID in Zuid-Korea
Een van de leidende landen in de mobiele internetwereld, is ongetwijfeld Zuid-Korea. Een verslag van een collega-blogger van Techdigest.tv die het demo center van de Zuid-Koreaanse operator SK Telecom bezocht, levert enkele leuke inzichten over RFID. Radio frequency identification (RFID) (identificatie met radiogolven) is een technologie om van een afstand informatie op te slaan en te lezen van zogenaamde RFID-tags die op of in objecten zitten.
Taki Tsaklanos heeft op mobielbreedband.nl de 5 populaire toepassingen van RFID in Zuid-Korea op een rijtje gezet:
1. Bankieren. Geld uit de muur halen kan blijkbaar al zonder bankkaart. Je mobieltje kan je laten communiceren met een bankterminal via een speciale sensor. In Korea maken momenteel blijkbaar ruim een miljoen mensen gebruik van deze (betaalde) dienst.
2. Productinformatie. Vraag alle informatie over een product op via je mobieltje. Als je zo bijvoorbeeld in een supermarkt staat en meer wil weten over een boek of CD, haalt je mobieltje alle informatie op via de barcode van dat product. Sterker nog, je kan samples van een CD beluisteren of de historiek van eetwaren opvragen.
3. Taxi. De achtergrond van de taxi waarin je zit, kan je zo opvragen: heeft de chauffeur al ongelukken gehad, is de wagen ooit gestolen geweest, etc.
4. Betaalsystemen. Mobiel met geld betalen kan blijkbaar echt niet simpeler en sneller. Het mobieltje aan een kassa zorgt voor een feilloze overdracht van geld in no-time. De demo in de demoruimte van SK Telecom zou impressionant zijn. Dichter bij huis zagen we heel recent al een vergelijkbare toepassing, namelijk de supermarkt C1000.
5. Automaten. Hou je mobieltje in de buurt van een automaat voor je geliefde frisdrankje, wafel of snoepgoed.
Tsaklanos stelt dat Zuid-Korea vooruit loopt op de rest van de wereld maar denkt dat het niet lang meer zal duren voordat we in West-Europa hetzelfde niveau van ontwikkeling hebben bereikt. Toch lijkt het er op dat Nederlanders nog niet vertrouwd zijn met RFID. Bijna tweederde (62%) van de Nederlanders weet niet wat een RFID-chip is. Dit terwijl zij in het dagelijks leven wel al gebruik maken van een van de toepassingen voorzien van een RFID- chip, denk aan het nieuwe paspoort, de OV chipcard en in toenemende mate de werknemerspas (bron: rfidnederland.nl).
Het trieste is dat deze technologie moeiteloos gebruikt zou kunnen worden voor het rekening rijden (of hoe die geldklopperij tegenwoordig heet), want je kunt rfid chips al in autolak verwerken. Veel goedkoper dan die “satelietsystemen met kastjes in iedere auto voor 100 euro”. Maar ja, waarom zouden we het goedkoop voor de burgers doen als het ook ingewikkeld en kostbaar kan zijn?
Er heerst over dit onderwerp veel onduidelijkheid omdat er talloze soorten RFID-chips zijn. De hele kleine RFID-chips zijn maar van heel dichtbij uit te lezen omdat ze gewoonweg niet genoeg energie opvangen met de piepkleine antenne om een helder signaal uit te zenden over een afstand van meer dan een paar centimeter.
Daarnaast is het erg makkelijk om informatie te uit te lezen van een chip in de buurt (van iemand anders) als deze over wat grotere afstanden gebruikt wordt. En dus ook te reproduceren.
De toepassingen die in Z-Korea gebruikt worden zijn ongetwijfeld RFID-chips die uitgebreid zijn met niet-RFID specifieke standaarden. De punten 2 en 3 zijn echter typische voorbeelden van RFID toepassingen zoals standaard mogelijk zijn met puur RFID en slimme readers. De andere punten hebben waarschijnlijk alleen het ‘elkaar herkennen op afstand’ gedeelte van RFID, de rest gaat denk ik via andere protocollen.
Door het onder de term RFID te plaatsen als er ook maar iets mee gedaan wordt lijkt er veel meer mogelijk dan er werkelijk kan met alleen RFID.
hamburgers idd en ook de metro!
Hoe maak je slaven van een systeem.
Begint bij het beloning systeem en mensen doen niets meer uit liefde. De koopmansgeest is losgelaten.
Macht wou Hitler hij was nog maar een kleine jongen.
Wat nu staat te gebeuren is nog gruwelijker dan je kan bedenken.
Gelukkig is hij of zij die gered zijn door onze Redder Jeshua HaMashiach
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!