PICNIC ’07: De realiteit van morgen
Ondanks dat er de afgelopen dagen al het nodige is geschreven over PICNIC ’07 wil ik nog even kort de aandacht vestigen op de sessie ‘Augmented Reality for Advertisers’ die afgelopen vrijdagochtend plaatsvond.
Het verschil tussen ‘virtual-‘ en ‘augmented’ reality is overigens dat de laatstgenoemde gebruik maakt van beelden uit onze dagelijkse realiteit en die combineert met (3D-)computeranimaties. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de virtuele wereld van Second Life, waarbij alles wat je ziet voortkomt uit technologie.
Tijdens de sessie werd gesproken met Eduardo Dias (Ydreams), David Polinchok (CXO Brand Experience Lab) en Jeroen Mol (Touching Media). Ieder van hen heeft in de afgelopen jaren een aantal innovatieve producten ontwikkeld, die inmiddels de interesse hebben van een aantal grotere adverteerders (o.a. Vodafone, Adidas, Nokia, Dove en Chanel).
Ydreams speelt met haar concepten in op de consument die het leuk vindt verrast te worden met een interactieve experience. Ze hebben een aantal mooie cases, onder andere in een bioscoop (i.s.m. Dove) en voor een exclusieve Store (i.s.m. Chanel).
CXO Brand Experience biedt enigszins dezelfde soort experience achtige concepten aan, maar dan meer gericht op het gebied van gaming; bij voorbeeld de NewsbreakerGame (bioscoop) en de meer mobielere game ‘PlayMegaPhone’ (TimeSuare NYC).
Het meest verrassende vond ik persoonlijk de presentatie van Touching Media, die middels het gebruik van een speciale (web)camera en software allerlei dagelijkse zaken, zoals verpakkingen van producten, brochures, tekeningen en de consument zelf, zo weet te verrijken dat het begrip 3D wel heel erg ‘real’ wordt. Zeker als de benodigde software ook nog enige kunstmatige intelligentie lijkt te bevatten.
De kosten die ermee gemoeid zouden zijn, liggen eerder richting de 4-cijfers dan hoger, aldus Mol. Op de winkelvloer lijken me de mogelijkheden middels deze techniek behoorlijk oneindig. Maar ook voor de adverteerder die middels de reguliere TV haar producten aan de man wil brengen. Als zelfs de camera van mijn mobiele telefoon, waarmee ik de bovenstaande beelden gisteren heb gefilmd, na afloop een paar reclamebonzen tot een hoogtepunt weet te krijgen, hoe zal dan wel niet de reactie zijn van de gemiddelde consument. Toch? Wie de gehele sessie wil (na-)zien, moet even naar de Picnic-website gaan.
Reactie op de kosten: Een enkele oplossing zit toch echt boven de 4 cijfers (ga uit van 100.000 +). Echter is het geheel afhankelijk van de te bouwen content en de af te nemen hoeveelheid licenties. Bij grote aantallen licenties is het goed mogelijk dat het inderdaad richting de 4-cijfers gaat.
@jeroen mol: dank voor je reactie. 😉
Kun je aangeven wat de kosten waren voor het maken van hetgeen in het openingsfilmpje te zien is, of één van de andere voorbeelden die je tijdens je presentatiegaf ? Ik heb de afgelopen dagen nl. al een aantal partijen erg enthousiast hierop zien reageren.
De 3D animaties worden gemaakt door Maya ontwikkelaars/designers. Het is geheel afhankelijk wat de klant al heeft (bijvoorbeeld AutoCAD bestanden of zelfs al een 3D model) om het in Maya over te zetten en natuurlijk welke interactie toegevoegd moet worden (dit doet een programmeur).
De licenties die je voor D’Fusion nodig hebt, bestaat uit twee delen; de basis D’Fusion AR (Augmented Reality) en eventueel D’Fusion MLT (Marker Less Tracking, zodat de PC weet wat, wanneer en hoe het object te tonen. Als de camera op een vast punt staat en dezelfde animatie moet afsprelen, dan is D’Fusion AR voldoende. In mijn presentaties gebruik ik altijd beide (dat toont de beste magie). Per licentie betaal je rond 30.000 euro (dus minimaal 60.000). Bij grotere afname zal de prijs per licentie heel snel dalen EN natuurlijk zijn andere licentiemodellen en (tijdelijke) huur mogelijk. De gemaakte content is natuurlijk eenmalig.
@jeroen mol: helder 😉
Uit welke hoek verwachten jullie eigenlijk de meeste interesse? Ik kan me zo voorstellen dat dit op de winkelvloer erg goed werkt, maar de kosten voor de retailers in 1e instantie niet echt uit kunnen. Staan er samenwerkingen/partnerships op stapel?
Ik verwacht echter wel vanuit de retail de meeste interesse. Voor een enkele winkel zijn wij te duur, echter bij toeleveranciers of de grotere ketens is de kans van slagen groter. Maar… vergeet R&D-/designafdelingen niet (eindelijk een tool waarmee de R&D en marketingafdeling samen kunnen werken) en de wat dacht je van een verkooptool? In Frankrijk is een bouwer van Helicopters helemaal om. Na het tonen van de ‘brochure’ werd een joystick gebruikt om de helicopter na het verschijnen even rond te vliegen. De impact bij de klant was enorm. Elke verkoper heeft nu onze verkooptool.
Als laatste mogelijkheid; presentaties en events. Het is een mooie manier om een nieuw product aan het publiek te lanceren. Kijk maar eens naar de video’s in onze gallery of op youtube (www.youtube.com/timmersion07).
Wij zijn nog zo nieuw dat er nog geen samenwerking/partnership op stapel ligt. Natuurlijk zijn wij daar wel naar op zoek. Wij komen uit de technische hoek en zoeken creatieve partners.
@jeroen mol: jullie techniek/product is absoluut een eye-catcher van formaat. Zelf dacht ik het spectrum redelijk te kennen, maar je presentatie heeft me zeker een paar dagen beziggehouden. Met name de (marketing-)mogelijkheden die je beschrijft. Vandaar ook een posting hierover op dit blog.
Mijn attentie heb je. Mocht je nieuwe info hebben of willen delen, laat het me dan per mail even weten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!