Lifehacking.nl: maakt web 2.0 ons gelukkig?

5 september 2007, 09:30

Wat een fluisterstille lancering had moeten zijn, werd een stormachtig begin. Maandag is Lifehacking.nl live gegaan, met direct een artikel op Nu.nl, aandacht in Elsevier en op Tros Radio gisteren een interview.

Erno Hannink van Lifehacking.nl schreef gisteren deze posting: ‘Maakt Web 2.0 gelukkig?’ (via: positivesharing.com). In de video interviewt Alexander Kjerulf Thomas Madsen-Mygdal, een Deense expert op het gebied van social software. Kjerulf: ‘Waarom maakt social software mensen gelukkig?’ Madsen-Mygdal: ‘Goede vraag.’

Het concept van Lifehacking bestaat al langer en is met name in de VS populair. In een notendop: ‘Lifehacking is een mix tussen time-management, kennis-managament en persoonlijke ontwikkeling, met een vleugje web 2.0 en een vleugje MacGyver.’ Dat schreef een van de initiatiefnemers van Lifehacking.nl, Frank Meeuwsen, in dit artikel over het eerste Nederlandse lifehacking congres.

Op de site gebruiken de makers zelf de volgende definitie: ‘Een lifehacker is iemand die gefascineerd is door slimme verbeteringen, om vervolgens die kennis weer te delen, met het web als ultiem platform.’

Op Lifehacking.nl mogen we, zo schrijven de makers in de welkomstpost ‘artikelen verwachten over slimme Firefox-plugins, maar ook over 10 manieren om om te gaan met negatieve mensen. Van handige manieren om aspirine voor geheel andere toepassingen te gebruiken tot en met de uitleg over RSS en waarom dat een slimme uitvinding is.’

Lifehacking.nl ‘probeert een pad te banen door de steeds uitdijende mogelijkheden van deze tijd. Thema’s als persoonlijke ontwikkeling, time-management en kennismanagement komen hier samen.’ Met tot nu toe dertien fanatieke bloggers is er in ieder geval genoeg schrijvend potentieel.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    zbdigitaal

    “lees meer” lees ik steeds meer. Ook in de posts op lifehacking en marketingfacts.

    Is dat nu echt voor het overzicht of voor de hits?

    Ik ben er geen voorstander van.

    Voor de rest ziet het er goed uit!


    5 september 2007 om 11:32
    Annet

    “probeert een pad te banen door de steeds uitdijende mogelijkheden van deze tijd. Thema’s als persoonlijke ontwikkeling, time-management en kennismanagement komen hier samen” en dat in combinatie met “maakt web 2.0 gelukkig?

    Que? Wat is de noviteit, wat is de doelstelling nu precies? Vaag, vaag komt Lifehacking.nl op mij over.


    5 september 2007 om 13:46
    René Zonneveld

    Ik heb lang een boek gehad dat volgens mij “Oma’s honderd tips” heette. Is dit de digitale versie ervan? Een verzameling her en der opgedoken ’tips’. En de intentie van een fluisterstille introductie is natuurlijk een grap (of heel slimme PR). Als je dat echt wilt, hou je je mond dicht, ook voor de radiomicrofoon.

    Wel vreemd trouwens dat ik in deze digitale versie de meest tijdbesparende tip nog niet heb gelezen: stop met webloggen! En met weblezen.


    5 september 2007 om 17:44
    hans

    Leuke hobby, slecht plan. ‘how to do’-informatie moet je voorzien van een goede index, zodat je de tips makkelijk kan terugvinden. De blog-vorm is daarvoor niet geschikt. Overigens, waarom gaan we er meteen van uit dat dit in de US een succes is? In het verleden was ik betrokken bij de vertaling van amerikaanse online diensten naar de NL-markt. Toen we live gingen, bleken de amerikaanse originelen al ter ziele…


    6 september 2007 om 05:45
    Sanne Roemen

    @ Annet: Het is geen noviteit: persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en informatiemanagement zijn los van elkaar al jaren in zwang. Het wordt alleen steeds intensiever om al die inkomende stromen te verwerken en op een rustige manier door het leven te laveren. Lifehacks zijn de verzamelde handigheidjes die kunnen helpen om dat makkelijker te maken.

    @ René: dat boek lijkt mij heel handig en ja, dat soort tips zijn ook welkom op lifehacking.nl. Fluisterstille introductie was fijn geweest dan hadden we in alle rust kunnen opstarten. Het artikel in Elsevier was ons niet bekend en toen nu.nl er ook nog over ging schrijven kreeg Radio_Online ook ineens haast. Erg leuk allemaal. Volgens mij zijn wij van lifehacking.nl allemaal terecht heel erg blij dat het nu zo loopt. Al zal het stof uiteindelijk wel neerdalen en kunnen we de boel bestendigen en gewoon verder bouwen aan een handige en hopelijk inspirerende website.


    6 september 2007 om 05:56
    Sanne Roemen

    @Bas: ik ben het met je eens over de navigatie. Categorie-navigatie staat bij deze op de todo lijst. Thanx


    6 september 2007 om 06:03
    hans.busio

    @Bas: aardig stijgende lijn in bezoekersaantallen (300 mio us-inwoners). Opmerkelijk dat de amerikaanse variant wél een top-navigatie aanbiedt. De waarde van tips kun je natuurlijk ook met een sterren-systeem weergeven. De reacties van bezoekers geven dan een extra meerwaarde. Ofwel, we zitten hier gratis advies te geven!


    6 september 2007 om 06:30
    Sanne Roemen

    @hans.busio: ik zie het en word blij van al jullie tips! DANK. Zo’n sterren systeem lijkt mij wel cool even kijken of Daan daar iets van kan breien.


    6 september 2007 om 06:54
    Annet

    @Sanne

    Ik snap de tips en de weetjes wel, maar ik vind de boodschap van Lifehacking niet duidelijk op de website. De doelgroep ook niet. Ik vond bv. vorig jaar het NNF event aangenaam, omdat ik omringd door de natuur en fijne mensen ideeen kon uitwisselen gedurende een weekend. Ik zie die bijzondere unieke geest van NNF niet terug in deze website. Maar dat kan uiteraard nog komen. Wellicht hebben jullie die ambitie ook niet. Succes ermee!


    6 september 2007 om 07:31
    T.Wijbenga

    Leuk initiatief, ook ik heb lifehacker.com ook al ruim een half jaar in mijn feedreader staan en ze hebben leuke onderwerpen (ook lifehack.org is een aanrader). Lastig alleen om in de Nederlandse versie origineel te blijven lijkt me. Een vriend van mij mailde “Ik ben benieuwd of ze met genoeg content kunnen komen. Veel dingen zijn best universeel en om nu de hele tijd Amerikaanse berichten te gaan vertalen is ook weer zo iets.”

    Ik wens de initiatiefnemers in elk geval veel succes en zal zeker af en toe een kijkje nemen


    6 september 2007 om 11:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief