Verplicht opt-out register voor Telemarketingbranche
Naar aanleiding van het door SEO Economisch Onderzoek uitgevoerd onderzoek Telemarketing: irritatie geregeld? (pdf, 115 pagina’s) zal het kabinet met voorstellen komen om de burger beter te beschermen tegen telemarketing, zo blijkt vandaag uit een brief (pdf) van minister Heemskerk aan de voorzitter van de Tweede kamer. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
- 91,8% van de consumenten ervaart cold-calling als storend.
- 56% van de Nederlandse consumenten vindt telemarketing storend genoeg om zich hiervoor volledig te laten afsluiten bij Infofilter.
- Voornaamste redenen om zich toch niet af te laten sluiten zijn het feit dat sommige aanbiedingen toch interessant kunnen zijn, er te weinig vertrouwen is in de werking van Infofilter (ik word toch wel gebeld) en teveel gedoe/moeite is.
- 56,9% van de consumenten vindt telemarketing storend als het een bedrijf betreft waarbij zij reeds klant zijn. Het maakt dus nogal wat uit of er sprake is van cold-calling of van een bestaande klantrelatie.
- Directe benadering aan de deur en cold-calling als vorm van telemarketing worden van alle vormen van direct marketing het minst op prijs gesteld en het meest als storend ervaren, met name vanwege de inbreuk op de privacy en het niet aansluiten van het aanbod op de individuele behoeftes.
- De Richtlijn Telemarketing (sinds september 2006 van kracht) heeft tot dusver geen effect op de perceptie van consumenten ten aanzien van het actief bieden van het recht van verzet. 74,4% van de consumenten is het namelijk oneens met de stelling dat telemarketingbedrijven in de afgelopen drie maanden vaker
actief aanbieden om hen voortaan niet meer te benaderen.
- 68,7% van alle consumenten is niet op de hoogte van de mogelijkheid zich af te sluiten voor telemarketing via Infofilter. 30,8 % daarvan wil zich nu ze erop attent zijn gemaakt alsnog afsluiten voor telemarketing.
Omdat de vrijwillige zelfreguleringinitiatieven zoals Infofilter, de door de branche vastgestelde richtlijn telemarketing en de ‘Consumentenlijn Telemarketing’ de irritantie niet significant doen afnemen, stelt de minister dat de branche baat heeft bij een groter wettelijk verplicht gebruik van een ‘bel me niet register’. Naar verwachting zal begin 2008 de maatregel in werking treden met de OPTA als handhavende partij. Wat denken jullie, zal de Nederlandse consument massaal gaan voor opt-out?
Overigens hoop ik van harte dat de minister ook wat gaat doen aan de directe verkoop aan de deur die als nog storender wordt ervaren (zie tabel begin artikel). Als ik mij ergens aan erger dan is het wel de verkoop aan de deur en ik ben niet de enige.
Ja die verkopers aan de deur zijn inderdaad nog veel irritanter.
Ik had dat stukje al gelezen op molblog, ben blij dat ze bij mij nog niet zijn geweest.
Verkoop aan de deur heb ik gelukkig nooit meegemaakt.
De 90% die wel de database van Infofilter raadpleegt werkt goed. Ik wordt nauwelijks meer gebeld sinds ik me aangemeld heb. De resterende 10% blijft echter nog steeds dusdanig irritant en hardnekkig dat ik dit van harte toejuich.
Callcenters vormen niet weg te denken factor in Nederlandse economie
MKB Net – 25 juni 2007
Telemarketing levert jaarlijks meer dan 5 miljard euro op. Dat is echter niet het enige criterium om het succes te meten, wat ook telt is hoe de branche …
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!