iPhone: winkelbevoorrading als marketinginstrument

6 juli 2007, 05:54

Apple’s marketers zijn minstens zo innovatief als haar R&D-ers en designers. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar hoe prachtig ze de winkelbevoorrading als marketinginstrument inzetten: Bij de lancering van de iPhone werden de winkels lekker opzichtig met UPS bevoorraad, en werd een online applicatie onthuld waarmee de actuele voorraad gechecked kon worden. Die applicatie wordt vervolgens natuurlijk gebruikt door diverse weblogs om de verkoophype in de gaten te houden (iPhone sells out faster than an 80’s rock star), en door Apple’s marketingafdeling dan weer handig ingezet om flink wat Amerikanen ook dit weekend weer richting de AT&T en Apple winkels te krijgen: pas op het moment dat de voorraad zo goed als op is, wordt deze weer aangevuld. Op vrijdag. Met andere woorden: wees er snel bij dit weekend, want voor je ‘t weet zijn ze wéér haast overal uitverkocht…

Hoe goed deze marketing werkt wist AT&T’s Mark Siegel mooi samen te vatten: In its first weekend we sold more iPhones than in the first month of any other wireless phone AT&T ever offered.”

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Eric Klaassen

    Voor zover de 4 P’s nog relevant zijn in marketingstrategie is dit een mooi voorbeeld van Plaats (distributie) die op een slimme manier wordt toegepast. Petje af trouwens voor de marketingafdeling van Apple, daar hebben ze het begrip customer value goed begrepen.


    6 juli 2007 om 07:19
    Raimo

    De grote vraag is hoeveel heeft Apple geforecast naar haar leveranciers van dit device. Zijn alle onderdelen al “besteld”? Daar zit de echte bottleneck. Gevoelsmatig gaan we straks 3 maanden in van bijna geen beschikbaarheid. Zou interessant zijn om die fabriek in China op te zoeken en om te kijken wat daar gebeurt.


    7 juli 2007 om 09:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!