iPhone: winkelbevoorrading als marketinginstrument

Apple’s marketers zijn minstens zo innovatief als haar R&D-ers en designers. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar hoe prachtig ze de winkelbevoorrading als marketinginstrument inzetten: Bij de lancering van de iPhone werden de winkels lekker opzichtig met UPS bevoorraad, en werd een online applicatie onthuld waarmee de actuele voorraad gechecked kon worden. Die applicatie wordt vervolgens natuurlijk gebruikt door diverse weblogs om de verkoophype in de gaten te houden (iPhone sells out faster than an 80’s rock star), en door Apple’s marketingafdeling dan weer handig ingezet om flink wat Amerikanen ook dit weekend weer richting de AT&T en Apple winkels te krijgen: pas op het moment dat de voorraad zo goed als op is, wordt deze weer aangevuld. Op vrijdag. Met andere woorden: wees er snel bij dit weekend, want voor je ‘t weet zijn ze wéér haast overal uitverkocht…
Hoe goed deze marketing werkt wist AT&T’s Mark Siegel mooi samen te vatten: ”In its first weekend we sold more iPhones than in the first month of any other wireless phone AT&T ever offered.”
Voor zover de 4 P’s nog relevant zijn in marketingstrategie is dit een mooi voorbeeld van Plaats (distributie) die op een slimme manier wordt toegepast. Petje af trouwens voor de marketingafdeling van Apple, daar hebben ze het begrip customer value goed begrepen.
De grote vraag is hoeveel heeft Apple geforecast naar haar leveranciers van dit device. Zijn alle onderdelen al “besteld”? Daar zit de echte bottleneck. Gevoelsmatig gaan we straks 3 maanden in van bijna geen beschikbaarheid. Zou interessant zijn om die fabriek in China op te zoeken en om te kijken wat daar gebeurt.