iPhone hype of echt cool?

2 juli 2007, 16:45

Ik vloog afgelopen donderdag naar de USA om een iPhone te kopen. Het proces zelf was al interessant. Iemand via internet huren om voor 200 dollar in de rij te staan. Daarna de afgelopen dagen met de iPhone gespeeld en heb een eerste evaluatie voor jullie. Ik analyseer het product, het activeringsproces en als laatste de business tactics. Niet eenvoudig om een eenvoudig oordeel te geven maar voor mijzelf is de conclusie: ik geef mijn blackberry echt niet op maar neem de iPhone wel overal mee naar toe. De volgende iPhone 2.0 die in Europa uitkomt zal de meeste technische problemen wel oplossen maar de businessissues zullen bij Apple altijd blijven bestaan.

What’s cool?

  • Prachtige userinterface. Praktisch om internet op je mobiel echt mooi te maken
  • Mooi foto applicatie, goede browser (geen java en flash)
  • Prachtige Youtube applicatie (niet alle filmpjes werken nog, zelfde als met AppleTv, alleen apple video is toegestaan)
  • Leuke google maps met verkeersinfo en directions
  • Prima email applicatie. Push Email via Yahoo
  • Ik kan nu redelijk in/uit zoomen met mijn 2 vingers
  • Toetsenbord is niet blackberry niveau maar veel beter dan t9 wat miljarden mensen gebruiken
  • Prachtige uiterlijk. Slank, onwijs scherm, redelijk batterijen leven.
  • Telefoon aardig. Conference call met 6 mensen (als netwerk toelaat). Je kunt even tussendoor met iemand apart praten.
  • COOL COOL COOL

What’s not cool?

  • Mobiel internet (non wifi) is LANGZAAM, edge is not it, ik mist Umts (yet)
  • Camera is slechts 2mpixel, maakt geen video opnemen, geen digitale zoom, geen foto’s snel op blog zetten, alles via itunes
  • Geen applicaties zelf toevoegen. Geen twitter, geen MSN
  • Geen muziek, video, applicaties, agenda, adressen etc ‘over the air’ downloaden. Alles via Itunes please!
  • Geen Gps, wel een mooie google maps.
  • 8 gig is veel te weinig voor video en audio, vooral met zo’n scherm. Geen uitbreiding mogelijk
  • Heeft een Sim kaart die je kunt verwissellen maar iPhone is toaal SIMLOCKED! Wie hacked het als eerste?
  • Je mag het maar kopen bij 1 provider AT&T of Vodafone. Als je het telefoon plan stopzet STOPT DE IPHONE met werken. Je kunt NIETS meer doen.
  • Als buitenlander moet je iemand vinden met een social security kaart en een amerikaanse credit kaart anders werkt het echt niet.

Meeste amerikanen waren skeptisch

Dit was het commentaar van een taxi driver gaf wat voor mij staat voor de rest van amerika model. iPhone…ach. Ik koop het wel over een jaar. Kost tie de helft en werkt alles zonder problemen. De meeste amerikanen vonden het een non issue, hadden er wel eens van gehoord. In Hyannis, waar ik was hebben totaal 150 mensen een iPhone gekocht op een bevolking van 45.000. De beveiliging zei dat de WII een bigger deal was en dat de schaarste erg lang aanhield.

Mijn schatting 330.000 verkocht

Afgelopen weekend waren er volgens mijn eigen calculatie 500 apple winkels x 300 stuks = 150.000 + 1800 AT&T winkels x 100 = 180.000 dus totaal 330.000 verkocht. De rapporten waren 500.000. De meeste winkels AT&T winkels zijn uitverkocht. Het was gewoon gezellig druk in de rij maar de mensen die om 4 uur aankwamen kregen er ook zonder problemen een maar op zondag was alles uitverkocht.

De iPhone en het activeringsproces

Als je een iPhone koopt voor $600 (niemand kocht de 4gbyte versie en mijn 8gb zit al nokkie vol zonder video 🙁 dan doet het helemaal niets. De phone is totaal gelocked. Je moet eerst naar huis, het aan iTunes hangen en voor $50 per maand een abonnement kopen gedurende 24 maanden. Onbeperkt internet is $20 wat uitermate redelijk is maar ook voor minimaal $30 aan voiceminuten. Europeanen die het voor een redelijke prijs op e-Bay kopen moeten het in de USA laten activeren (ze checken op IP nummer) en je hebt een adres, een sociaal security nummer en een Amerikaanse credit card nodig. Laat hem dus door een vriendje aanzetten anders heb je er niets aan.

Er werd veel geklaagd op discussion boards maar dit is wel een revolutionaire verandering in de mobiele telefoon activering. Je hoeft niets meer met papier en met sales mensen te doen om een abonnement af te sluiten. Afgezien van het feit dat ik buitenlands was en het social security nummer van mijn 1 jarige zoon moest gebruiken en de credit card van mijn vrouw (die niet blij was) ging het van een leien dakje. Dit zijn gewoon inregelproblemen. Veel mensen vinden het wellicht fijn om alles in de winkel te doen maar ik vond dit een ontzettende verbetering. Laat mij het maar lekker thuis doen. Dit lijkt een heel klein punt maar ik denk dat dit door veel maatschappijen gecopieerd gaat worden want de omloop snelheid in de winkel en de mogelijkheden om mensen veel rustiger informatie te geven op maat via internet vond ik een grote plus. Iedereen moet er nog wel aan wennen.

Waar ik ECHT ontzettend van baal is dat indien ik mijn abonnement met AT&T opzeg (wat de eerste 30 dagen kan) dat de telefoon weer terug gaat naar de locked positie. Ik zou prima tevreden zijn met Wifi connectivitiy en iPod functionaliteit en de telefoon doe ik dan wel met iets anders totdat mijn eigen sim kan worden ondersteund. Ik heb uren met apple aan de lijn gehangen en het ook via AT&T geconformeerd gekregen. Voor de tweede telefoon die nu in Nederland is ga ik het abonnement opzeggen dus dan weet ik binnen een maandje of deze gruwelijke locking echt waar is.

De iPhone

Dan het product zelf. Is it worth the hype. Iedereen heeft de filmpjes gezien dus de basics zijn bekend. Mijn oordeel:

Extern: Het apparaat ziet er echt COOL uit. Super mooi scherm wat er brilliant uitziet en zelfs in felle zon zichtbaar is. Weinig, maar genoeg echt knoppen die duidelijk zijn.

Het gebruik: Wow. dit is echt een heerlijke userinterface. For the record: Ik ben nooit een Mac persoon geweest, heb de Ipod jaren later gekocht en heb al 25 jaar altijd de nieuwste PC’s. Verder ben ik een totale crackberry maar de iPhone is een enorme verbetering. Ik ben al jaren enthousiast over wat mobiele devices kunnen doen en de iPhone kan veel minder dan de Nokia N95 maar de manier waarop het mobiel internet doe is gewoon het beste wat ik ooit gezien heb. Welke mobiele telefoon is nu plezier om te gebruiken. De blackberry irriteert niet, is snel, eenvoudig en enorm efficent maar de iPhone is een absoluut genot maar tegelijkertijd ook echt handig.

Het is erg handig om met de iPhone foto’s, Muziek en Films te bekijken. De multitouch userinterface is super. Ik werkte bij windows en treo devices ook al NOOIT met een styles maar dit ding is gemaakt om met je vingers te gebruiken en zo moet het. Je email lezen is ook prettig. Via Yahoo mail heb je pushmail dus ik neem aan dat mijn exchange wel gaat volgen maar die moet ik nog met de hand activeren. Je hebt perfect geformateerde HTML mail en je kunt eenvoudig in en uit zoomen (echt een wow ervaring). Voicemail werkt hetzelfde als Email maar is wel een aparte box, erg handig.

Browsen via het mobiele EDGE netwerk is een drama. Duurt 30 seconden of langer voor een flinke pagina dus je moet echt wifi hebben om daarvan te kunnen genieten. Binnen 5 minuten zou je willen dat het UMTS had want dit is niet meer 2007. Wifi is een must voor het browsen ook al werkt het wel. De youtube, google maps, het weer en de stock player werken prima. Youtube bevat een subset want al mijn filmpjes waren niet te vinden

Maar de safari browser zelf doet een hoop goed. Ik kon Nu.nl . Het heeft geen java en flash wat veel sites gebruiken maar door het toestel te draaien is het breed genoeg om de meeste sites prima te bekijken en je kunt snel in en uitzoomen.

Wat me echt tegenvalt is de camera. Die is 2 megapixels en in het donker is het niet echt geweldig. Maar je kunt niet digitaal inzoomen, geen video opnemen en ook niet de foto’s snel op blogspot of Flickr zetten. Dat is ECHT teleurstellend.

Business tactics

Apple is weer het gesloten kingdom ten top. Ze maken prachtige producten maar niemand mag er bij. Je mag geen applicaties op de iPhone zetten. Dat zou de userexperience maar negatief beinvloeden. Alles zit er toch in? Doet mij denken aan KPN die alle toestellen ook wilden leveren. Verder mag je maar bij 1 provider de telefoon aansluiten. Alle andere gebruikers kunnen het vergeten. In Amerika AT&T wat zeker geen innovatie player is maar wel de grootste. In Europa wordt het Vodafone dus KPN, Tmobile, en France telecom hebben gewoon pech. Dat zorgt voor veel irritatie bij 90% van de andere bedrijven en ook voor een relatief klein marktaandeel.

Technische problemen

Mijn iPhone werkte vrijdag en zaterdag maar tijdens de lunch stopte Wifi met werken. Kreeg wel een ip nummer maar geen connectie. Gebeld met Apple. Reinstall de software maar en reactiveer de telefoon aub. Software opnieuw geinstalleerd. De telefoon is dan gelocked en tot mijn verbazing herkende Itunes het niet meer. Weer apple gebeld. Erg aardige mensen die binnen 5 minuten de telefoon opnamen en me doorstuurde naar tech support. Itunes moeten verwijden, rebooten, alles weer opnieuw installeren. Toen herkende iTunes de iPhone weer en kon de telefoon backup weer worden teruggezet. Edoch, nog steeds werkte wifi niet op de iPhone. Gelukkig bleek een reset naar fabrieksinstellingen een betere tip. De tech support van Apple was bijna te goed voor woorden. Geduldig, vertelde me tijdens rebooten enthousiast over hun favoriete features en gaven me een erg goed gevoel.

Algemene conclusie

Ik mis een hele hoop features, eigenlijk alles wat de N95 al heeft. Maar de iPhone doet wat hij doet zo mooi, elegant en plezierig dat ik heel graag iPhone 2.0 met 3G, GPS, een 5mpixel (video) camera en wat tweeking van de software afwacht. Natuurlijk moet ik zo snel mogelijk een exchange connectie hebben en voor de business wereld is dat een must. Maar dat deze telefoon een grote stap voorwaarts is die iedereen in de industrie aan het werk gaat zetten om het elegant te copieren staat vast. Apple iPhone zal een klein marktaandeel van de smartphone markt krijgen, mijn inschatting is minder dan 5% maar het zal de manier waarop we over userinterfaces op telefoons denken veel verregaander beinvloeden. Als Apple de zaak zou opengooien zouden veel van de software features snel kunnen worden toegevoegd maar dat is niet ‘des apples’.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

52 Reacties

    media

    Leuk je net even te hebben gesproken (via iPhone) en ik zie uit naar vrijdag om ’t ding ook in mijn handen te hebben. Dank voor het zeer uitgebreide verslag!


    2 juli 2007 om 17:07
    evroekel

    Mooie review Vincent. Die activering thuis is inderdaad een slimme zet. Scheelt minuten in de winkel en daarmee sales. Petje af voor Apple qua interface, maar gezien de ervaringen kijk ik uit naar de iPhone 2.0 die qua functionaliteiten hopelijk wat meer van deze tijd zal zijn.


    2 juli 2007 om 17:19
    Jan Kolstee

    Wat ik met name ook erg knapt vindt is dat er nauwelijks iets is uitgelekt en als dat al gebeurde dan was het waarschijnlijk under control van apple.

    Dus zo dicht als de iphone is zo dicht is hun organisatie.

    Daar kan de muziek- en film industrie hun grootste vijand een voorbeeld aannemen. Hoe vaak is een film voor de premiere al niet uitgelekt etc.


    2 juli 2007 om 17:56
    Bloggie

    Mooi artikel, ik ben blij dat het nog even duurt voordat Europa aan de beurt is, kunnen ze ‘m nog flink upgrade naar Europese maatstaten 🙂


    2 juli 2007 om 18:08
    mangold

    Mooie review, Vincent. Ook ik hou die iPhone van je vrijdag graag even vast 😉

    Je vergelijkt de iPhone blijkbaar met Blackberry’s topmodel 8707 (de enige met HSDPA) en Nokia’s topmodel de N95. En da’s natuurlijk een mooi compliment voor de allereerste telefoon die Apple’s fabriek uitrolt. Maar je vergeet vervolgens te vermelden dat die Blackberry helemáál geen camera heeft, geen MP3-speler, geen videospeler en ook al geen GPS. Die Nokia N95 heeft daarentegen weer wél een mooie camera, GPS en AV-speler, maar die camera reageert vreselijk langzaam, die GPS weet pas na minuten wachten waar ie is en die AV-speler heeft slechts 160MB RAM (max) tot z’n beschikking. Oké, je kunt die Nokia met een microSD-kaartje uitbreiden, maar die gaan momenteel niet verder dan 2GB; een kwart van de 8GB die je in de iPhone vindt. En tot slot hebben zowel de Blackberry als de Nokia slechts half zo grote schermpjes, waarvan ik me afvraag of ze in direct zonlicht wel net zo goed te lezen zijn als dat scherm van de iPhone…


    2 juli 2007 om 18:28
    Jan Commandeur

    Mooi verslag! Maar poeh poeh, wat een moeite om helemaal naar Amerika te gaan voor alleen een product..


    2 juli 2007 om 18:59
    Tim Molendijk

    Leuk verhaal, maar zou je de volgende keer alsjeblieft even de moeite willen nemen om het geheel nog één maal door te nemen alvorens te publiceren? Het aantal goedlopende zinnen is op één hand te tellen.


    2 juli 2007 om 19:19
    hans wesseldijk

    Schitterende recensie. Als de Europese versie nog 50% beter wordt, dan gaat deze trendsettende innovatie nog een hele mooie toekomst tegemoet.


    2 juli 2007 om 19:21
    Wilco de Kreij

    Goed verslag, top!

    Je hebt het over die lock als je je abonnement zou laten vervallen.. Wat gebeurd er als je de iPhone aanzet zonder simkaart er in, daar moet toch ook het e.e.a. vanuit af te leiden zijn?


    2 juli 2007 om 19:44
    Melvin

    Zeker goed verslag!

    “ik ben blij dat het nog even duurt voordat Europa aan de beurt is, kunnen ze ‘m nog flink upgrade naar Europese maatstaten :-)”

    Ik ben het hier helemaal eens, want ze lopen tenslotte in Amerika echt ontzettend achter met gsm’s


    2 juli 2007 om 19:54
    Laurens van Heeswijk

    Ontwikkelen voor de iPhone door derden is wel degelijk mogelijk, dat draait echter allemaal binnen de veilige safari omgeving van Apple. In mijn ogen een verstandige keuze. Enerzijds behoorlijk jaloers op Vincent, ik ben al bijna 20 jaar een mac gebruiker en weet dus dat het goed is, anderzijds genoeg geduld om de nederlandse introductie af te wachten.


    2 juli 2007 om 20:03
    venturo

    Mooi gekleurd verslag Vincent maar is dit een aflevering van Toys for Boys?


    2 juli 2007 om 20:12
    Alex Baams

    Mooi en duidelijk verslag, super!

    Even een simpele vraag, weet iemand of Apple van plan is om deze telefoon voor langetijd in hun collectie te houden of is dit zo’n leuke korte: “sorry-je-was-te-laat-wacht-jij-nog-maar-een-jaar” actie? Dit aangezien idereen het heeft over een supper actie/stunt en onder tussen zegt een jaar te wachten met het kopen. Kan ik hieruit opmaken dat Apple wel brood ziet in telefonie?

    Thanks!


    2 juli 2007 om 21:15
    vincente

    @Maartje ik heb zelf ook een prepaid account gekregen van AT&T, mijn zoon van 1.5 jaar kreeg blijkbaar geen krediet 🙂

    Zou je denken dat het een voordeel is maar: Ik moet dus aan het begin van elke maand $50 betalen in het account. Nu komt de kicker: Als ik die NIET betaal dat locked AT&T dus mijn telefoon remootly (dat kan dus wel, mp3 downloaden en agenda synchroniseren niet) en wordt het een zielig om Itunes roepende nutteloos gadget 🙁


    2 juli 2007 om 21:25
    Jasper Kusters

    Leuke review, maar al die beperkingen. Dat is al genoeg reden om er geen te kopen.

    Geen gps

    Geen filmpjes opnemen

    Itunes verplicht

    Traag gewoon internetten

    Half werkende wifi

    Alleen vodafone die hem gaat ondersteunen in Europa.

    Je moet toch wel een hele grote gadgetfreak zijn om een dergelijk apparaat te kopen. Hype 2.0 😉


    2 juli 2007 om 21:37
    vincente

    @jasper je hebt alle negatieve punten op een rijtje gezet. Positief is dat het de mooiste userinterface is die ik ooit gezien hebt. Een Ipod die heerlijk is om muziek en video te beluisteren, de beste portable internet browser so far en een een prima telefoon in een ongelofelik cool jasje. Wat ga je anders kopen 🙂


    2 juli 2007 om 22:17
    Lars

    Interessante recensie, die me alleen maar méér heeft overtuigd dat ik er geen zal kopen. Ik ben wel een Mac-gebruiker, maar dezelfde lock-in is aanleiding geweest nooit een iPod te kopen.

    Een eye candy interface is leuk, maar andere telefoonmakers halen wel in. De W960i van Sony Ericsson ziet er veelbelovend uit én is stukken opener (ondanks het proprietary OS).


    3 juli 2007 om 03:08
    Gerard Driehuis

    Alle kranten in Nederland hadden stukken over de iPhone. Maar jij was – geloof ik – de enige die de moeite heeft genomen om het apparaat grondig te testen en een zinnig verhaal te vertellen. Je hebt me wel heel hebberig gemaakt naar de iPhone. Bedankt.


    3 juli 2007 om 04:33
    Jonathan Marks

    Well done on bringing a different perspective to all the hype. The fact that everything goes via itunes in the reason that I would never buy one. No twitter, or 3rd party stuff. and no radio!


    3 juli 2007 om 06:27
    Jasper Kusters

    @Vincent

    Het is leuk dat het mooiste userinterface is tot nu toe, maar dat weegt voor mijn gevoel gewoon niet op tegen de zeer grote nadelen van het ding. Wat heb ik aan de beste browser tot nu toe als ik niet in de buurt ben van een wifi punt en het is zo traag als dikke stront door een trechter?

    Ook het punt van de MP3 speler gaat aan mij voorbij, want de Ipod heeft nu nooit echt bekend gestaan om zijn uitstekende geluid.

    Hij ziet er tof uit, het werkt vast ook prima, maar voor die prijs verwacht ik toch net wat beters.

    Het duwt de markt wel vooruit en dat kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen 😉


    3 juli 2007 om 06:38
    diederick

    Fijn en bovenal objectief verslag.

    Ik heb nu een jaartje de Qtek 9100 waarmee ik werkelijk alles kan (internet, internetradio, video, audio, foto, word, outlook etc etc..) in binnen- en buitenland en als ik dan de iPhone bekijk zie ik het echt als een stap terug in de tijd.. het zal er ongetwijfeld allemaal erg mooi uit zien maar ff serieus: een dergelijk apparaat is toch niet van deze tijd meer??


    3 juli 2007 om 07:49
    David Barens

    Bedankt voor de duidelijke review. Ik denk dat deze iPhone 1.0 nog net te veel beperkingen heeft om voor mij interessant te zijn. Even afwachten welke slagen er worden gemaakt bij de Europese introductie in december. Mazzel dat mijn huidige abonnement ook precies in december afloopt! 🙂


    3 juli 2007 om 10:00
    Mats Beem

    nogmaals bedankt voor de review Vinc!

    usability is voor mij alles, elk ander device tot nu toe gooi ik van ergenerbnis regelmatig in de hoel

    de blackberry is de minst erge, maar nog steeds ergerlijk…

    de beste technische features interesseren me niet zo veel, ik wil de telefoon kunnen gebruiken

    met umts wil er een….


    3 juli 2007 om 11:24
    David van Dam

    Vincent bedankt voor je mooie verslag. Het ding ziet er wel fantastisch uit moet ik zeggen. Zodra versie 2.0 Europa aandoet, zal ik toch maar in de rij gaan staan.


    3 juli 2007 om 12:09
    Jos van Liempd

    Dat gedoe van Apple om altijd alles bijna onlosmakelijk te koppelen aan iTunes, dat is nou wat me tegen de borst stuit. Ik zie het ook in je review weer een paar keer terug. Er wordt altijd vanalles geroepen over dominant gedrag van MicroSoft, maar bij Apple kunnen ze er ook wat van, da’s duidelijk.


    3 juli 2007 om 13:05
    wzt

    @Vincent

    Heeft de iPhone geen java(script) ondersteuning in de browser of helemaal geen java aan boord?


    3 juli 2007 om 13:30
    lcmr

    En hoeveel bomen ga je planten om dit apparaat weer klimaat-neutraal te maken voor je?


    3 juli 2007 om 18:48
    Zakalwe

    @Robert W:

    Geen Java, wel JavaScript.

    Las ook al ergens dat je binnen 30 dagen kosteloos van het abonnement af kon en dat de iPhone (middels wat truukjes) het dan prima doet (zonder telefoon-functie, dat wel).


    3 juli 2007 om 19:16
    vincente

    @zakalwa Ik heb inmiddels een van de Iphone’s abbonement opgezegd. AT&T beweert dat de Iphone na het verlopen van mijn postpaid blijft werken. Dus dan heb je een mooi wifi internet instrument + ipod maar geen telefoon voor $600.

    Ik ken wel een paar mensen die het dan willen hebben denk ik. Moet je de iphone wel eerst in Amerika activeren door een echte amerikaan met een adres, een social security nummer en een amerikaanse credit card.

    Vervelend genoeg werken prepaid abbonementen NIET in het buitenland dus ik ga 1 abbonement converteren in een winkel naar postpaid. Is een hele operatie waar ik in de winkel tijd voor moet uittrekken. Maar dan werkt de telefoon ook in Nederland voor 1 euro per minuut bellen en 1 euro per megabyte.

    We blijven er lekker bezig mee. Ik spendeer de helft van mijn vakantie aan deze gadgets 🙂


    3 juli 2007 om 21:56
    RF

    ik hoorde dat je geen customised ringtone kan configureren? is dat waar? te gek voor woorden voor een Ipod phone.


    4 juli 2007 om 06:19
    Seth van der Meer

    Ha Vincent,

    De Iphone werkt inderdaad ook zonder ATT card, sterker nog, je had hem niet eens hoeven activeren, heb ik ook niet gedaan. Het uiteindelijk via de bekende Jon Lech Johansen hack de iphone geactiveerd. Werkt als een tierelier, uiteraard geen phone functie. Ik heb de volgende sims geprobeerd: Voda NL, KPN NL, Telfort NL, Orange NL en T-Mobile NL.

    Ben het verder redelijk eens met je observaties, behalve dat ik de crackberry en crapberry vindt, maar dat zal wel smaak zijn 😉 Heb al enorm veel telefoons en smartphones gehad, maar van dit apparaat viel ik van mijn stoel.

    PS. volgende keer Ebay een proberen Vincent! Is toch goedkoper dan de reis en ik had hem gisteren in Nederland 😉


    5 juli 2007 om 14:48
    onlinemarketeerTV

    Als docent en auteur Viral Marketing is de ‘iFeun’ en het ff in de markt zetten door Jobs de mooiste case van Buzz en Viral Marketing in 2007.

    Dat mijn HP iPaq MDA meer opties biedt, een stuk lichter is, sneller internet kent en uitstekende WIFI en Bluetooth, een goed te bedienen toetsenbord heeft, een uitstekende carkit kent waarbij je zelfs in de auto veilig je mail kunt checken(in de files), GPS heeft met een sneldraaiende TomTom en door alle providers wordt ondersteund, laat ik hierbij dan even buiten beschouwing. Je kunt er ook mee bellen trouwens.

    Bytheway.. iPAQ en iPhone.. hmm.. is dat geen potentieel proces? Of was CISCO eerder? 🙂

    Complimenten aan de Viral Marketeer of the Year:

    Steve did again a hell of a Jobs


    5 juli 2007 om 18:14
    vincente

    Patrick,

    Ik heb zelf een iPaq MDA, vind het toetsenbord niet echt lekker(maar beter dan de Iphone), het GPS en tomtom is werkelijk een plus. Wat echter de kern is van het verschil is niet WAT de Iphone doet maar HOE. De Ipaq, de Nokia n95 en vele andere devices hebben MEER features. De manier waarop dit apparaat grafisch werkt en rondom de vinger interface is gemaakt is werkelijk ongelofelijk plezierig.

    Het is ook prachtig om het aan non gadget mensen te laten zien. Ik was net bij een tante van 80 die binnen 10 seconden zij WOW. Met een Ipaq of N95 zou me dat niet lukken.

    Er is absoluut BEEF in de marketing. Het begint met een interessant goed product. (type dit met een blackberry).

    Vincent


    8 juli 2007 om 17:06
    vincente

    Update over support Iphone activering (lees dit alleen als je het echt wil weten).

    Ik hoorde dat je een nieuwe on-geactiveerde Iphone (die echt niets doet) kunt activeren door er even een geactiveerde sim kaart in te stoppen en het weer met Itunes te verbinden.

    Ik probeerde deze procedure want ik heb zaterdag 2 nieuwe Iphones bijgekocht die gewoon bij de Apple store uit voorraad te leveren waren (en een 17 inc Ibook pro, ik ga overstapen naar Apple). Helaas werkte deze truuk niet voor mij vanwege onverklaarbare reden. De Iphone bleef locked. (Ben aan het uitzoeken waarom niet want we willen de telefoons wel gebruiken in Nederland.)

    Alleen, toen ik de geactiveerde Sim kaart terugstopte ging hij niet meer terug in de geactiveerde Iphone. Een hardware probleem. Wat ik ook probeerde. Geen luck.

    Ik heb nu een Iphone repair procedure gestart, die werkt erg mooi. Je krijgt (tegen een kleine vergoeding) een reserve Iphone thuis, stuurt in dezelfde doos je kapotte Iphone terug, en vervolgens krijg je de gerepareerde terug.

    Iphone Apple Support is echt geweldig. Je krijgt direct mensen aan de telefoon, ze zijn slim, ze verbinden je door met AT&T als er problemen zijn, delen met elkaar de database van informatie, doen een korte conference call met de volgende medewerker zodat je niet overnieuw hoeft te beginnen.

    Maar alles bij elkaar zit ik hier met 3 Iphone telefoons die het allemaal niet doen! 1 kapotte en 2 gloednieuwe in doos die ik niet geactiveerd krijg.

    Zo kom ik mijn vakantie wel door 🙁


    9 juli 2007 om 11:14
    Mats Beem

    Wow Vincent!

    Een 17″ MacBook Pro DAT is nog eens tot dieper inzicht komen… Ben wel heel benieuwd naar de ’tipping point’ voor jou…

    Begrijp ik nu goed dat we pas volgend jaar de iPhone in NL mogen begroeten?


    10 juli 2007 om 03:28
    loket

    Da’s geen blenden, maar cremeren.


    13 juli 2007 om 17:25
    Jay Ghost

    Vincent mag wel wat meer research doen als hij cijfers en feiten geeft. Er zijn geen 500, maar 167 Apple winkels. Dat Vodafone de default provider wordt voor Europa was/is nog helemaal niet zeker, ook toen hij dit postte niet. De manier zoals hij het in het begin van het artikel zegt, lijkt het net alsof Verizon (Vodafone) ook in de USA iPhones mag verkopen.


    17 juli 2007 om 07:27
    Gotze Kalsbeek

    Vincent

    Hoorde op BNR je colum van de week over de Iphone en lof over de nieuwe Blackberry. Iphone gedoe lijkt me alemaal hype. Toch nieuwsgierig naar de nieuwe Blackberry ben ik vanmiddag in een winkel wezen kijken. Mijn QTEK 2020 heeft het namelijk zo,n beetje begeven na 3 jaar. Maar ik vond het scherm erg matig (suffe symbooltjes) en kon geen voordelen alsnog ontdekken boven apparaten als de nieuwe HTC Tytn II of die degelijke Fujitsu Siemens 830 (al wat ouder). Of zie ik nu iets over het hoofd???


    13 september 2007 om 16:18
    media

    Apple heeft T-Mobile gekozen om de iPhone aan de man te brengen in Duitsland. Dat zijn vanaf 9 november. Dezelfde dag begint O2 met de verkoop in Groot-Brittannië. In de rest van Europa komt de iPhone waarschijnlijk pas volgend jaar op de markt.


    20 september 2007 om 03:45
    Bosma

    minder dan 5% marketshare? hahaha die vincent is wel echt een specialist in dit soort dingen he? google maar eens op worldwide marketshare iphone on smartphone market, dan vind je wel andere getallen… Met de 3G wordt Apple marktleider in de smartphone wereld, so get used to it…


    2 september 2008 om 17:31
    Sébastien Willems

    Kijk eens naar de datum Bosma.. (turd).


    2 september 2008 om 17:53
    vincente

    @bosma dit artikel was van 2 juli 2007 🙂 maar goed ik sta altijd open voor kritiek


    2 september 2008 om 18:44
    Luuk Ros

    LOL om misverstand.

    @ Bosma, doe ’s ontspannen


    2 september 2008 om 20:00
    Mark de Bruin

    Ben wel erg benieuwd hoe je mening nu is over de iPhone Vincent! Ik was niet een van de eerste (heb de kinderziektes gelaten voor wat ze zijn) en moet zeggen dat ik de iPhone 3G een top toestel vind.

    Heb je eigenlijk de Blackberry Storm en de Google G1 al getest?


    3 januari 2009 om 13:23
    Roberto Kenneth

    Gegarandeerd 2% snelle leningen

    ROBERTO LOAN COMPANY (met meer dan 35 jaar ervaring) is een particuliere kredietverleningsorganisatie die financiële diensten biedt met flexibiliteit die uw dagelijkse bank niet kan bieden. De hoofdlening Bedragen variëren van $ 5000 tot $ 1000000 tot de eerste keer dat Timers afhankelijk zijn van het verloop van de lening. Met een maximale / maximale looptijd van 1 tot 30 jaar. Als u geïnteresseerd bent in een van de volgende zaken, neem dan contact met ons op via (robertokennety@gmail.com) voor onmiddellijke registratie

    Bedrijfsnaam: Robinson-krediet

    Bedrijf e-mail: robertokennety@gmail.com

    WhatsApp: +1(518)219-0838


    11 september 2020 om 19:34
    Roberto Kenneth

    Gegarandeerd 2% snelle leningen

    ROBERTO LOAN COMPANY (met meer dan 35 jaar ervaring) is een particuliere kredietverleningsorganisatie die financiële diensten biedt met flexibiliteit die uw dagelijkse bank niet kan bieden. De hoofdlening Bedragen variëren van $ 5000 tot $ 1000000 tot de eerste keer dat Timers afhankelijk zijn van het verloop van de lening. Met een maximale / maximale looptijd van 1 tot 30 jaar. Als u geïnteresseerd bent in een van de volgende zaken, neem dan contact met ons op via (robertokennety@gmail.com) voor onmiddellijke registratie

    Bedrijfsnaam: Robinson-krediet

    Bedrijf e-mail: robertokennety@gmail.com

    WhatsApp: +1(518)219-0838


    11 september 2020 om 19:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!