6ratis…

27 juni 2007, 03:40

{title}

Onlangs kreeg ik een email van Viking Direct met het aanbod om “een 6ratis opblaasbare EK-stoel & 6ratis disc-man” te onvangen bij mijn volgende bestelling. 6ratis…? Ongetwijfeld bedoelde Viking Direct daarmee “gratis”, maar zijn ze bang dat ze bij gebruik van het woord “gratis” niet voorbij de spamfilter komen.

Nou ben ik over het algemeen niet echt een liefhebber van lijstjes met do’s en don’ts. Want te vaak staat dit soort overzichten vol open deuren of simplisme. Maar in dit geval wil ik het toch over één don’t hebben: het overnemen van spamtaktieken om voorbij de spamfilter te komen.

Toegegeven, bij het verbeteren van conversie is veel toegestaan en bovendien is niets zo frustrerend als wanneer je als bonafide verzender je bericht naar je eigen opt-in bestand ziet gedwarsboomd door een overijverig spamfilter.

Maar, doe je jezelf een plezier om spamfilters zo te willen omzeilen? Er zijn immers genoeg andere manieren om dit aan te pakken. Bovendien zijn spamfilters inmiddels flink doorgeëvolueerd, waardoor dit soort “alternatieve” spellingen waarschijnlijk een x aantal minpunten krijgt.

Erger nog: spamtaktieken kopiëren zorgt ervoor dat je vroeg of laat zelf wordt gecategoriseerd als spam door spamfilters. De spamfilters zien immers geen verschil meer tussen jouw e-mail en die van de spamverzender. Dag klanten! (Als ze je e-mails überhaupt nog ontvangen…)

Slimmer is het om je op de belangrijkste punten voor deliverability te focussen:

– Goede bestandshygiëne;

– Goede reputatie van de verzender;

– Goede HTML.

Natuurlijk heb ik Viking Direct gevraagd om een reactie.

Heeft men aan 6ratis een split-run vooraf laten gaan? Nee. Het effect moet dus ook voor hun een onbekende zijn. Zou men hier ook in de toekomst gebruik van maken? Daar was men nog niet uit. Tot slot, wat verwacht men dat het effect is op hun merknaam? Waarschijnlijk valt het veel mensen niet op.

Ik vind het al met al weinig overtuigend, maar ik hoor graag hoe jullie hier over denken! De functionaliteit voor het houden van een poll is nog net niet beschikbaar in MarketingFacts, dus vermeldt svp even één van onderstaande antwoorden bij je reactie. Dan zal ik de poll gewoon handmatig bijwerken.

A: 6ratis is niets mis mee; alles is toegestaan voor commercieel suc6!

B: Een enkele keer maakt niet uit, als het maar geen sms-taal wordt.

C: Dit kan eigenlijk niet, als klant zou ik het (een beetje) storend vinden

D: Onbegrijpelijk hoe Viking Direct haar branding verwaarloost; het lijkt wel of alles om korte termijn resultaten draait!

Ik zie uit naar jullie reacties.

TOEVOEGING:

Naar nu blijkt is dit absoluut niet de eerste keer dat ze dit doen, blijkt uit onderstaande screenshot van Bas ter Burg. Het maakt hun antwoord Waarschijnlijk valt het veel mensen niet op in elk geval wel geloofwaardiger, de Viking klant zal hieraan inmiddels gewend zijn…

{title}

Erwin Moojen
Marketing Automation Afficionado bij 22 Times

Na een opleiding Commerciële Economie aan de International School of Economics Rotterdam en de universiteit van Barcelona, is Erwin zijn loopbaan begonnen bij MeesPierson. Om vervolgens Westerse Economie les te geven aan de Yang-En universiteit in Fujian, China. Bij terugkomst in Nederland heeft Erwin in diverse marketing rollen gewerkt bij Elsevier bedrijfsinformatie, LexisNexis en Elsevier Science. Daarnaast heeft hij in de avonduren een opleiding Politiek & Communicatie aan de Vrije Universiteit gevolgd. Vervolgens is Erwin in 2005 gestart met 22 Times. Daarnaast heeft hij zich ingezet voor het vak. Bij DeMeter voor delen van best practice met vakgenoten. Bij de DDMA heeft hij bijgedragen aan de huidige anti-spam wetgeving en heeft hij de jaarlijkse email marketing benchmark geïnitieerd. Uiteraard is hij zich ook op marketing technisch vlak blijven ontwikkelen, bij de Google, AWS en de New York Code & Design Academy. De laatste jaren is zijn expertise verder uitgebreid richting online techniek, waarbij met name Python, Django en Wagtail de meest gebruikte tools zijn.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Kaz van Hooijdonk

    Twijfel tussen C/D

    Want hoewel storend, is de naam van Viking Direct dus danig goed, dat het niet direct tot een ander gevoel leidt.

    Echter op de lange termijn, als ze dit dus vaker zouden doen, zou ik het wel als storend ervaren en liever met een andere partij zaken doen.


    27 juni 2007 om 04:55
    Martijn Jelissen

    D !!

    Ik denk dat dit niet de juiste manier van klanten werven is. Volgens mij is er niet nagedacht over welke doelgroep wordt aangesproken met deze mail. Er zijn betere, andere mails te bedenken die voor beide partijen beter uit kunnen pakken.


    27 juni 2007 om 05:00
    KJ

    D

    als ik een mail krijg met ‘6ratis’ in het onderwerp associeer ik het mailtje direct ook als spam en dus het bedrijf als spamverspreider. Of ik denk dat het van een fake-bedrijf is dat onder een gejatte naam probeert bij me binnen te komen.

    Waarom niet wat creatiever dan dat ene woord: “Wil je een opblaasbare EK-stoel + discman voor niets?”


    27 juni 2007 om 05:14
    Bart

    typisch gevalletje van korte termijn politiek. Kansloos.


    27 juni 2007 om 05:19
    Thomas Lesage

    C: Dit kan eigenlijk niet, als klant zou ik het (héél) storend vinden

    Zo storend zelfs dat de “fout” het enige zou zijn die me van de mailing opvalt of bijblijft.


    27 juni 2007 om 05:32
    mroumen

    6ratis wekt bij mij gelijk op dat ze een dienst of product willen overbrengen als gratis, maar een manier hebben om achteraf er toch nog voor laten te betalen (er stond geen gratis, er stond 6ratis! Dat betekent namelijk dat je het 6 dagen mag proberen! … oid)

    Ik ga voor antwoord D. Typisch voorbeeld van een Brand Identity Killer.


    27 juni 2007 om 05:34
    evroekel

    D.

    Ik krijg (net zoals de rest) associaties die Viking niet graag bij haar brand ziet.


    27 juni 2007 om 06:36
    Gerben

    D


    27 juni 2007 om 06:41
    Ronald ter Voert

    @erwin: absoluut een C, en een beetje D.

    Ik kreeg gisteren door een bug ergens bij m’n provider zo’n 200 en nog wat spammailtjes in een paar uur binnen. Ongelooflijk wat een hoeveelheid. Gelukkig weer gefixed, maar ongevraagde mail, zeker van directssellers als Viking betekent bij mij al snel einde oefening.


    27 juni 2007 om 07:16
    Laurent

    C en D; Mailtjes met dit soort koppen worden door mij zonder te bekijken als spam gemarkeerd in mijn mailprogramma.


    27 juni 2007 om 09:22
    Daan van der Valk

    C!

    Ik vind dat zó irritant. Als ik me abonneer op een nieuwsbrief zet ik de afzender in mijn vertrouwde lijstje… ik zou me dood ergeren.


    27 juni 2007 om 09:58
    basterburg

    He Erwin, ik vind deze reacties van Viking op jouw vragen errug grappig: “Heeft men aan 6ratis een split-run vooraf laten gaan? Nee. Het effect moet dus ook voor hun een onbekende zijn. Zou men hier ook in de toekomst gebruik van maken? Daar was men nog niet uit.” Ik heb je zojuist een overzicht van mijn mailbox gestuurd (wellicht kan je het plaatsen onder je artikel) dat ze deze truc al sinds oktober 2005 (althans zover gaat mijn archief)toepassen!??!??! Da’s bijna 2 jaar! hoe lang duurt het voordat je daar ‘nog niet uit bent’


    27 juni 2007 om 16:42
    Michiel Tielemans

    C. Ik vind het enigszins begrijpelijk maar absoluut verkeerd aangepakt. Dit kan niet.


    28 juni 2007 om 05:12
    moojen

    Een korte tussentijdse uitslag van de poll geeft het volgende beeld:

    A: 0%

    B: 0%

    C: 32%

    D: 68%

    Vrijwel iedereen vindt het storend en het overgrote deel is van mening dat er naast het storende effect voor de klant ook een negatief effect voor het merk is.


    29 juni 2007 om 06:12
    moojen

    @KJ, het is inderdaad weinig creatief…

    @Bas, bedankt voor je input, inderdaad erg grappig en ook een beetje onbegrijpelijk. Als ze dit al zo lang doen, dan verwacht je toch op z’n minst een split-run om te kijken of het wel uitmaakt voor de opens & clicks.


    29 juni 2007 om 06:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!